Siły zbrojne

Dwunastka chętnych na pancernego Pegaza

Wóz M-ATV, takich samych używają obecnie polskie Wojska Specjalne. Fot. U.S. Army
Wóz M-ATV, takich samych używają obecnie polskie Wojska Specjalne. Fot. U.S. Army

Inspektorat Uzbrojenia ujawnił listę firm, które zgłosiły się do postępowania na Wielozadaniowy Pojazd Wojsk Specjalnych.

Wojsko chce pozyskać 15 wozów z opcją na kolejnych 90, co łącznie daje 105 egzemplarzy. To dokładnie tyle, ile planowano pozyskać dla Wojsk Specjalnych jeszcze w roku 2016 w pierwszym etapie postępowania. Kolejnych 175 miała wówczas otrzymać jeszcze Żandarmeria Wojskowa. Potem zakładano, że liczba wszystkich pojazdów wzrośnie z 280 do „kilkuset” egzemplarzy.

Zgodnie z aktualnymi założeniami pojazdy Pegaz mają mieć następujące cechy:

- bojowość, umożliwiającą przemieszczenie grup zadaniowych w rejon działania;
- wsparcie ogniowe, umożliwiające rażenie posiadanymi środkami ogniowymi;
- wysoką mobilność;
- zapewnienie ochrony załogi przed oddziaływaniem środków rażenia przeciwnika, w tym skutków wybuchu min i IED;
- wielozadaniowość, dysponowanie środkami wykrycia przeciwnika oraz systemami ostrzegania i osłony;
- wsparcie dowodzenia, umożliwiające prowadzenie łączności z podwładnymi i przełożonym, a także z współdziałającymi komponentami lotniczymi i morskimi;
- cechy transportowe, stanowiące platformę kołową do transportu sprzętu i ludzi.

Do podstępowania zgłosiły się następujące podmioty:

  • AMZ Kutno S.A.;
  • ZETOR Engineering Slovakia a.s.;
  • Iveco Defence Vehicles S.p.a.;
  • Rosomak S.A. wspólnie z OSHKOSH DEFENSE. LLC.;
  • - GRIFFIN GROUP S.A. Defence sp.k.;
  • General Dynamics European Land Systems-Mowag GmbH.;
  • Konsorcjum: Huta Stalowa Wola S.A. (lider) i TATRA EXPORT s.r.o.;
  • URO Vehiculos Especiales S.A.;
  • Cegielski-Poznań S.A. wspólnie z firma ARQUUS;
  • Siltec Sp. z o.o.;
  • Thales Polska sp. z o.o.;
  • OTOKAR Otomotiv ve Savunma Sanayi A.S.

Ostateczny termin składania ofert był ustalony na 8 października. Co ciekawe  pierwotnie, po ogłoszeniu konkursu ustalono go na 5 lipca i trzykrotnie przekładano, na: 30 sierpnia, 30 września i wreszcie termin październikowy. Dotychczas nie podano oficjalnie terminu przewidywanego rozstrzygnięcia konkursu i podpisania kontraktu. Wiadomo tylko, że dostawy mają zostać przeprowadzone w ciągu 24 miesięcy od jego podpisania.

Komentarze