Grupa zbrojeniowa Saab i Akademia Marynarki Wojennej z Gdyni podpisały umowę o strategicznej, długoterminowej współpracy w zakresie praktyk akademickich i przemysłowych oraz o prowadzeniu wspólnych projektów badawczych. Jednocześnie Szwedzi, udowadniający jak szerokie są ich plany współdziałania z polskim przemysłem okrętowym, ujawnili wizualizacje szwedzkiego okrętu rozpoznawczego, którego kadłub jest budowany w gdyńskiej stoczni Nauta.
Szwedzki koncern Saab po raz kolejny pokazuje wolę jeszcze większego zacieśniania współpracy z polskim przemysłem i ośrodkami naukowymi. Umowa podpisana 13 grudnia br. z Akademią Marynarki Wojennej jest jednak tylko potwierdzeniem procesu, który rozpoczął się już na początku tego roku akademickiego pobytem stażystów z AMW w stoczni Saab w Karlskronie (gdzie budowane są m.in. proponowane dla Polski okręty podwodne typu A26).
Zgodnie z oficjalnym komunikatem porozumienie z Akademią Marynarki Wojennej zakłada „nawiązanie ścisłych relacji oraz jak największe wykorzystanie specjalistycznego doświadczenia i potencjału obu partnerów… W dokumencie podkreślone zostało znaczenie nawiązania silnych relacji oraz wzajemnej wymiany wiedzy pomiędzy obydwoma partnerami”. Jednym z pierwszych efektów tej umowy mają być harmonogramy i porozumienia dotyczące już poszczególnych działań.
Jestem pewien, że dzięki współpracy Saab z Akademią Marynarki Wojennej, polscy studenci zyskają dodatkowe, przydatne doświadczenie.
Mamy nadzieję, że podpisanie umowy będzie impulsem, który pozwoli na szerszą współpracę, zapewni dostęp naukowców i studentów z AMW do najnowszych technologii i praktyk w dziedzinie budowy i eksploatacji okrętów, a także umożliwi realizację wspólnych projektów badawczych.
Chcąc pokazać jak poważnie w Saab traktowana jest kooperacja z polskim przemysłem, koncern ten ujawnił dwie pierwsze wizualizację okrętu rozpoznawczego, który powstaje na zlecenie szwedzkiej marynarki wojennej. Zgodnie z umową podpisaną w kwietniu br. kadłub tej jednostki jest budowany przez należącą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Stoczni Remontowej Nauta. Po zakończeniu prac stoczniowych, wodowaniu i wstępnych próbach morskich okrętu, zostanie on przeholowany do zakładów stoczniowych w Karlskronie, gdzie przeprowadzony będzie „montaż wyposażenia rozpoznania radioelektronicznego oraz finalny etap prób morskich przed przekazaniem go użytkownikowi”.
Kolejnym przykładem współpracy może być również podpisana w listopadzie br. umowa z polską spółką Base Group na dostawę kluczowych komponentów dla dwóch szwedzkich okrętów podwodnych A26 budowanych w stoczni w Karlskronie. Tak więc Szwedzi jeszcze przed wyborem docelowego dostawcy nowej generacji okrętu podwodnego w ramach programu Orka, już rozpoczęli współdziałanie w tej dziedzinie.
Oglądaj też: Saab: Współpraca w modernizacji okrętów podwodnych [Defence24 TV]