Rusza budowa australijskich fregat Hunter

21 grudnia 2020, 08:40
24766scr_2ba99b0fe766599
Fot. BAE Systems
Reklama

W stoczni Osborne w Australii Południowej odbyła się uroczystość cięcia blach pod pięć reprezentatywnych modułów fregaty typu Hunter. W sumie Australijczycy zamierzają u siebie zbudować dziewięć takich jednostek w oparciu o projekt brytyjskiego okrętu Global Combat Ship koncernu BAE Systems. Projekt ten wcześniej posłużył jako baza do budowy fregat typu 26 dla Royal Navy i Surface Combatant dla Kanady.

Ceremonia cięcia blach pod wybrane moduły fregat typu Hunter odbyła się 18 grudnia br. w stoczni Osborne w Australii Południowej. Poza pracownikami koncerny BAE Systems Maritime Australia wzięli w niej udział: minister finansów, senator Simon Birmingham, premier Australii Południowej Steven Marshall oraz prezes BAE Systems Australia Gabby Costigan. Zainteresowanie tym wydarzeniem jest jednak o wiele większe – przede wszystkim ze względu na zaangażowanie własnego przemysłu.

„Rozpoczęcie budowy prototypów w zaledwie dwa lata po podpisaniu w 2018 roku umowy na dostawę fregat typu Hunter to niesamowite osiągnięcie. Tempo prac było szybkie. Przeprowadziliśmy się do nowoczesnej, zaawansowanej cyfrowo stoczni, dokonaliśmy postępów w projektowaniu okrętu i znacznie zwiększyliśmy zatrudnienie. W nadchodzącym roku czeka nas zatrudnienie znacznie większej liczby osób w tym programie, rozpoczęcie prac w stoczni, rozwijanie łańcucha dostaw i zawieranie większej liczby kontraktów z australijskimi firmami”.

Gabby Costigan Prezes BAE Systems Australia
image
Fot. BAE Systems

Zwiększa się przede wszystkim zatrudnienie. Zwraca na to uwagę koncern BAE System, który informuje, że „niedawno do firmy dołączył tysięczny pracownik, a w 2021 roku zostanie zatrudnionych do 1 000 kolejnych osób – w tym praktykantów i absolwentów – gdy program będzie przyspieszał”. Udział przemysłowy firm australijskich ma wynieść około 65-70 proc. BAE Systems dokonał wstępnej kwalifikacji ponad 500 tamtejszych przedsiębiorstw, przeznaczonych do udziału w programie. Obecnie wiadomo, że zainteresowanie uczestnictwem w programie - za pośrednictwem strony internetowej Industry Capability Network - zgłosiło prawie 1400 australijskich firm.

Reklama
Reklama

Podczas budowy poszczególnych sekcji okrętów ma być np. wykorzystywana australijska stal. Tak jest również podczas obecnie realizowanej fazy prototypowe, W jej trakcie ma powstać pięć reprezentatywnych modułów okrętu, które zostaną zmontowane i przetestowane. Sprawdzone mają być również systemy, „procesy, obiekty i kompetencje siły roboczej”. Według BAE Systems „ma to stworzyć solidne podstawy operacyjne do rozpoczęcia budowy pierwszej fregaty typu Hunter w 2022 roku”.

„Kolejne dwa lata budowy prototypów będą niezwykle ważne, ponieważ będziemy sprawdzać nasze systemy i procesy produkcyjne przed rozpoczęciem budowy okrętów pod koniec 2022 roku. Australijskie firmy odegrają znaczącą rolę w fazie budowy prototypów – przeważająca większość dostaw obejmie australijskie materiały i usługi. Równolegle współpracujemy z australijskim przemysłem i środowiskiem akademickim, aby badać i testować lokalne technologie, które mogą przyczynić się do zwiększenia wydajności podczas fazy budowy”.

Craig Lockhart - Dyrektor zarządzający BAE Systems Maritime Australia

Budowa dziewięciu fregat wyspecjalizowanych przede wszystkim w zwalczaniu okrętów ma znacząco zwiększyć zdolności australijskiego przemysłu okrętowego. W trakcie realizacji programu mają być bowiem wykorzystane „zaawansowane technologie produkcyjne, które łączą projektowanie cyfrowe ze zautomatyzowanymi technologiami montażowymi i digitalizują pakiety prac wykonywanych przez stoczniowców”.

image
Fot. BAE Systems

Fregata typu Hunter jest oparta na projekcie okrętu typu 26 Global Combat Ship. Australia zakłada tutaj ścisłą współpracę operacyjną i szkoleniową z brytyjską oraz kanadyjską marynarką wojenną. Siły morskie tych trzech państw wybrały bowiem ten sam wariant fregaty GCS wyspecjalizowanej w zwalczaniu okrętów podwodnych.

Przypomnijmy, że w 2017 roku koncern BAE Systems otrzymało kontrakt wartości 3,7 mld GBP na budowę w Wielkiej Brytanii pierwszych trzech okrętów Typu 26 typu City, z których pierwszy ma wejść do służby w połowie lat 2020. W tym samym czasie ma zostać wprowadzona również pierwsza kanadyjska fregata w ramach programu Surface Combatant. Kanadyjczycy chcą wprowadzić w sumie aż 15 takich okrętów za około 69,8 miliardów kanadyjskich dolarów.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 9
Reklama
Daniel J.
poniedziałek, 21 grudnia 2020, 18:15

Podoba mi się ten projekt. Arrowhead 140 - opracowany przez Brytyjczyków. Budują wg niego mniejsze i tańsze fregaty typ 31e. Australijczycy zmienili głównie sensory (radary ścianowe), w brytyjskiej wersji są rotacyjne. Nie wiem ile australijska wersja kosztuje ale, UK ma budżetu 250 mln/szt. Co w porównaniu do drugiego typu fregat - typ 26 - także obecnie budowanych, jest okazją. Gdyż typ 26 kosztuje ponad 1 mld/szt.

BUBA
wtorek, 22 grudnia 2020, 10:46

A ile kosztowal Slazak.

rezerwa 77r.
wtorek, 29 grudnia 2020, 22:01

1,46 mld tyle wynosił koszt jednej sztuki

Jacek
poniedziałek, 21 grudnia 2020, 16:09

Zamawiać 10 takich lepsze jak ślązak

Luke
poniedziałek, 21 grudnia 2020, 14:58

Dwie takie dal RP MW plus 4 miczyki i cztery Orki i bedzie spokuj na 35 lat!

Ryszard 56
poniedziałek, 21 grudnia 2020, 11:50

a My kiedy??

Monkey
poniedziałek, 21 grudnia 2020, 11:42

Okręty zapowiadają się wyśmienicie, ale dla naszej PMW nieodpowiednie. My potrzebujemy bardziej ZOP i OPL.

Ghb
poniedziałek, 21 grudnia 2020, 18:41

Dokładnie

BUBA
poniedziałek, 21 grudnia 2020, 10:53

Tam Fregaty a u nas Holowniki

Tweets Defence24