Reklama

Siły zbrojne

Fot. mil.ru

Rosjanie zaczynają modernizację swoich AWACS-ów?

Rosyjskie ministerstwo obrony poinformowało o dostarczeniu przez zakłady lotnicze pierwszego zmodernizowanego „samolotu dalekiego radiolokacyjnego wykrywania i kierowania A-50”.

Unowocześniony samolot A-50 przekazano do Centrum Bojowego Przygotowania i Przekwalifikowania załóg lotnictwa wojskowo-transportowego. Maszyna została wcześniej przetestowana i sprawdzona zarówno na ziemi, jak i w powietrzu.

Rosjanie nie poinformowali o szczegółach modernizacji A-50. W komunikacie stwierdzono jedynie, że w zmodernizowanym samolocie: „zwiększono zasięg, zwiększono liczbę jednocześnie śledzonych celów i naprowadzanych na nie samolotów, zainstalowano kompleks radiotechniczny z cyfrowym przetwarzaniem sygnałów”.

Przekazanie wyremontowanego samolotu ma być sygnałem, że Rosjanie pracują nad unowocześnieniem swojej floty AWACS-ów, która w rzeczywistości znacznie ustępowała maszynom o tym samym przeznaczeniu, wykorzystywanym przez kraje zachodnie. Teraz ta sytuacja ma się zmienić, jednak nie jak widać poprzez liczbę wykorzystywanych maszyn (których jest obecnie około dziewiętnastu), ale przez ich jakość. Rosja nadal bowiem nie informuje o rozpoczęciu programu prac nad nowym samolotem wczesnego ostrzegania i kontroli, jaki mógłby zastąpić coraz bardziej starzejące się samoloty A-50.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (5)

  1. on

    Poinformują, jak już nowe będą latały, albo i nie poinformują, bo żadnego obowiązku nie mają :))))))))))))

  2. dk.

    Z całą pewnością (myślę) Rosjanie postarają się obniżyć w ten sposób pułap wykrywania celu, na dużych dystansach, zestawami S-400 i następnymi. S-400 faktycznie osiągną wtedy kilkaset kilometrów. A Polacy koncentrować się winni na tym, czym je w porę strącać, a nie na tym jak ma się nazywać firma tego czy tamtego śmiegłowca, tak czy owak wyłącznie transportowego (o Kruku tu nie mówię). Bo to jest jakby przez 20 lat wykłócać się czy kupię skodę, VW, czy renówkę... do wożenia zakupów z supermakretu.

  3. Piotrek

    Jeżeli jest to informacja z tego roku - to jest to już piąty A50U.

  4. Triumfator-M

    A co jest z tym A-50? Za mały to jest samolot czy co? Nie jestem fachowcem, ale tak się zastanawiam, po co projektować nowe AWACSY, jak można stare A-50 zmodernizować? One mają tylko latać i wskazywać cele. Inna sprawa że może się wydawać, że dla takiego kraju jak Rosja 19 sztuk to trochę za mało, no ale Rosja nie potrzebuje pilnowania każdego zakątka globu jak USA... Gdyby USA było takie pokojowe jak mówią że jest, to starczyły by im 2 AWACSY. Jeden by latał broniąc przed Meksykiem, a drugi by latał broniąc przed Kanadą.

    1. Davien

      A-50 miał stary radar Liana jeszcze z Tu-126 o ograniczonych mozliwościach więc nic dziwnego że starają się je zmodernizować. Na A-50U zainstalowano juz nowszy radar Vega umozliwiający miedzy innymi w końcu wykrywanie celów na tle ziemi, wczesniej było z tym kiepsko

    2. yaro

      nad Kanadą nie musiałby latać, ale nad Alaską jak najbardziej ;-) nie wiem dlaczego nie piszę sie tutaj o A-100 dla którego w 2013 roku przekazano firmie Antiej najnowszy model Ił-76MD-90A.

  5. CAPTCHA

    To już czwarty zmodernizowany A-50U http://www.defence24.pl/69834,rosyjski-awacs-a50u-zmodernizowany

Reklama