• Wiadomości

Rosjanie wracają do pociągów pancernych [WIDEO]

Rosjanie po raz pierwszy od 15 lat wykorzystali dwa pociągi pancerne w ćwiczeniach logistycznych, jakie są prowadzone w Południowym Okręgu Wojskowym od 17 do 20 sierpnia br.

W czasie pokoju „najcięższym” uzbrojeniem rosyjskich pociągów pancernych są dwa zestawy artyleryjskie ZU-23 kalibru 23 mm – fot. mil.ru

Zastępca rosyjskiego ministra obrony generał Dmitrij Bułgakow poinformował, że w manewrach przeprowadzonych przez wojska kolejowe Południowego Okręgu Wojskowego w okolicach Wołgogradu wzięły udział dwa pociągi pancerne „Amur” i „Bajkał”. Ich zadaniem miała być ochrona szczególnie ważnych mostów przed atakiem grup sabotażowych i rozpoznawczych.

W czasie ćwiczenia, specjalnie dla pociągów pancernych zbudowano na Wołdze pontonowy most kolejowo drogowy o długości około 400 m (Rosjanie podkreślają, że długość mostu w razie potrzeby można w każdej chwili zwiększyć). Tuż po pociągu „Amur” przez przeprawę przejechał pociąg z transportem czołgów oraz konwój ciężarówek.

Nie wiadomo, czy Rosjanie chcą na stałe powrócić do wykorzystywania pociągów pancernych. Jeszcze pod koniec lat dziewięćdziesiątych mieli cztery uzbrojone składy kolejowe, ale później dwa z nich zostały wycofane do rezerwy. Dwa ostatnie, stacjonujące w Niewinnomyssku i Wołgogradziem („Amur” i „Bajkał”) są jednak nadal gotowe do użycia. Miały one zostać wycofane w 2015 r., ale ostatecznie zmieniono tą decyzję i ponownie zaczęto je wykorzystywać w ćwiczeniach. Decyzją ministra obrony Siergieja Szojgu anulowano również decyzje o likwidacji dwóch już wycofanych do rezerwy pociągów: „Terek” i „Don”.

„Amur” i „Bajkał” w czasie pokoju są uzbrojone tylko w dwa przeciwlotnicze zestawy artyleryjskie ZU-23 kalibru 23 mm umieszczone na specjalnej platformie, obudowanej płytami pancernymi. Standardowo ich załogę stanowi pododdział w sile plutonu z pełnym uzbrojeniem, karabinami maszynowymi i granatnikami. Cześć z wagonów jest pokryta płytami pancernymi i z namalowanym kamuflażem. Są również przygotowane platformy, na których w czasie wojny można umieścić czołgi oraz bojowe wozy piechoty.

Tak postąpiono w czasie wojny w Czeczenii (1999-2009), gdy nie obawiając się ataku z powietrza Rosjanie doraźnie uzbrajali pociąg do walki z bojownikami. Były one wykorzystywane przede wszystkim przez oddziały remontujące i naprawiające torowiska. Miały one najczęściej dwie platformy ze schronieniem z worków z piaskiem i podkładów, za którymi organizowano stanowiska ogniowe dla karabinów maszynowych i granatników automatycznych.

Ćwiczenie logistyczne, w trakcie którego wykorzystano pociągi pancerne są fragmentem dużych manewrów „Kawkaz-2016” zorganizowanych w Południowym Okręgu Wojskowym. Weźmie w nich udział ponad 2500 żołnierzy oraz 350 jednostek techniki wojskowej oraz specjalnej. Manewry maja się zakończyć 20 sierpnia br. na poligonie „Opuk” na Krymie.

Całe przedsięwzięcie wymaga logistycznego wsparcia i taki scenariusz ćwiczyły właśnie m.in. wojska kolejowe. Przy czym założono działanie w czasie tzw. „zbrojnego konfliktu wewnętrznego”.

Reklama