Rosja: wielka mobilizacja rezerwistów we wrześniu

20 sierpnia 2021, 15:29
Rosyjscy żołnierze
Fot. mil.ru
Reklama

Jak donoszą lokalne media, w tym Niezawisimaja Gazieta, wojskowe biura rekrutacyjne oraz dyrekcje organizacyjno-mobilizacje wszystkich czterech okręgów wojskowych i Floty Północnej Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej rozpoczęły powoływanie "ludzkiej rezerwy mobilizacyjnej" (MLR). Rosyjscy komentatorzy twierdzą, że są to działania na skalę niespotykaną od upadku ZSRR.

Ze zmobilizowanych rezerwistów utworzone mają zostać jeszcze w tym miesiącu kontyngenty rezerwowego armijnego personelu bojowego (BARS). Łącznie planowane jest według zamierzeń kierownictwa rosyjskiej armii zmobilizowanie co najmniej 50 tysięcy ludzi. Powołani do służby liniowej podpiszą kontrakty, choć nadal nie są znane źródła środków finansowych niezbędnych do ich utrzymania. Dla przykładu w Południowym Okręgu Wojskowym co roku powoływano jedynie na ćwiczenia jedynie ok. 400 z nich.

Tymczasem według obecnych planów rosyjskiego resortu obrony już za miesiąc liczba pełniących czynną służbę wojskową rezerwistów ma wzrosnąć do 38 tysięcy żołnierzy, czyli liczebny odpowiednik korpusu armijnego. Do końca miesiąca ma zostać wybrana odpowiednia ich liczba oraz zawarte umowy. Skalę oraz termin podejmowanych działań wiążę się przy tym bezpośrednio ze zbliżającymi się wielkimi białorusko-rosyjskimi ćwiczeniami wojskowymi "Zapad-2021".

Na szczególną uwagę zasługuje jednak szybkie tempo tej mobilizacji, które zajmie tylko miesiąc, co dotyczy także wielu specjalistycznych stanowisk. Rosyjscy komentatorzy porównują to do standardów z czasów II wojny światowej oraz spekulują na temat możliwych powodów tak gwałtownych działań. Wedle zapowiedzi rosyjskich władz głównym celem powołanych rezerwistów ma być "ochrona i obrona szczególnie ważnych obiektów wojskowych i państwowych, utrzymanie porządku publicznego i eliminowanie skutków klęsk żywiołowych".

Co ciekawe wedle rosyjskich urzędników podstawową prawną obecnie podejmowanych działań ma być dekret prezydencki o utworzeniu rezerwy mobilizacyjnej BARS. Co ciekawe jednak dokument ten nie został opublikowanych w żadnych otwartych źródłach. Koncepcja utworzenia MLR została zatwierdzona w maju 2007 roku, a jej celem jest zapewnienie pewnych uzupełnień armii zarówno na czas mobilizacji jak i klęsk żywiołowych. Dodatkowo w lipcu 2015 roku zatwierdzono dekret nr 370 „O utworzeniu rezerwy mobilizacyjnej Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej”.

Kolejnym otwartym pytaniem pozostaje kwestia finansowania tego niezwykle ambitnego i zakrojonego na szeroką skalę programu. Jak dotąd planowano jedynie przeprowadzenie eksperymentu "w celu wprowadzenia nowego systemu szkolenia i akumulacji mobilizacyjnych zasobów ludzkich". W jego ramach zwerbowanych miało zostać tylko kilka tysięcy żołnierzy. Nie sprecyzowano też wcześniej ile osób, w jakim czasie i za jaką kwotę trafi do służby liniowej w armii. Wstępnie zakładano utworzenie brygady o liczebności 5 tysięcy żołnierzy, co miałoby kosztować w skali roku 1,5 mld rubli. Tymczasem obecne szacunki wskazują na koszty w wysokości ponad 12 mld rubli, przy planowanym budżecie na tego typu działania w wysokości 7,3 mld rubli.

image
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 116
Reklama
aha
wtorek, 24 sierpnia 2021, 04:03

Kolejna propaganda zagrożenia. Wojna! Mobilizacja! "Kupujcie amerykańskie uzbrojenie albo przyjdą ruscy i zamiast pierogów będziecie jeść pielmieni". Za tydzień będzie kolejny wpis - "Rosja biedna, Rosja się rozpada. Już graniczymy z Chinami". D24 jest jak kamerton który waha się między jednym gryzmołem a drugim.

Davien
środa, 25 sierpnia 2021, 05:10

Jak widać skowyt ruskiego trola niesie się szeroko:)

x
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 09:50

Rosjanie nie martwią się o źródła finansowania, po prostu im nie zapłacą albo za nie wiadomo ile...

Skansen z lat 90tych
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 08:54

Będzie się działo Wielkie picie wódki i sprzedaż ogórków jako zakąska.Radziecki człowiek udowodni jaki jest twardy pijąc że szklanek uuuuurrraaaa urraaaaa

Ruswiner
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 01:59

50 000 rezerwistów a w Polszy już panika.

Ehhh
piątek, 17 września 2021, 18:14

Jaka panika chyba u ciebie

Viki
niedziela, 22 sierpnia 2021, 16:02

No to wielka assa się zbliża...

renata
środa, 25 sierpnia 2021, 00:08

za dużo bazara... :D

wtorek, 24 sierpnia 2021, 20:11

dokładnie, a w Polsce jeszcze ludzie śpią :( a wielka "W" coraz bliżej

Hanys
niedziela, 22 sierpnia 2021, 07:15

50 tys. to "wielka mobilizacja" ? No za pewne na większość natowskich ratlerków by wystarczyło, ale bez przesady ;)

Trol
niedziela, 22 sierpnia 2021, 10:14

A może na USA wam starczy? Bo do słabszych to wy wielkie cwaniaki jesteście. Z silnymi jak zwykle pójdą miliony pod młotek mięska armatniego a hanys jako pierwszy za ruSSije hurra.

realizm
sobota, 21 sierpnia 2021, 22:08

Szykują się prowokacje i atak Rosji na jakiś cel. Nie pełnoskalowa wojna, bo Rosji na nią nie stać, ale jakaś mała, szybka wojenka na użytek wewnętrznej waty na Ukrainie, Łotwie czy nawet w Polsce. Mamy już symptomy: białoruskie, czyli rosyjskie prowokacje bronią "migracja" na granicy Litwy i Polski, wypowiedzi/naciski Ławrowa o konieczności przywrócenia małego ruchu granicznego z Kaliningradem, mobilizacja rosyjskiej rezerwy, Zapad 2021. Zrobią coś na 100%, choćby jako ćwiczenie: pchnij bagnetem, jeśli wejdzie - pchnij mocniej, jeśli napotkasz opór, wycofaj się. Zastanawiam się jedynie czy w tym chaosie wywołanym ostatnimi ruchami Amerykanów przynajmniej nasze wojsko i służby są gotowe. Czy przypadkiem nie powinniśmy przeprowadzić mobilizacji własnej.

Piotr ze Szwecji
niedziela, 22 sierpnia 2021, 11:01

@realizm. Dobrze myślisz. Nie tylko, że nie przywrócić małego ruchu, lecz wypowiedzieć ten tranzytowy pociągiem z Białorusi do Królewca. Mają samoloty i okręty. Niech się sami obsłużą.

czarno to widzę
niedziela, 22 sierpnia 2021, 18:29

A ja bym przestał kupować w Rosji ropę, gaz i węgiel.

w.
sobota, 21 sierpnia 2021, 12:55

Polscy znafcy sztuki wojennej popełnią seppuku jak Putin nie zaatakuje Ukrainy i Polski. Od 30 lat Rosja ma "niedługo" napaść na Polskę.

Olgino
sobota, 21 sierpnia 2021, 21:07

To po co się tak Rosja zbroi? Czy nie dlatego że "od 1945 zachód planuje napaść na Rosję"?

Box123
sobota, 21 sierpnia 2021, 17:43

To ciekawe bo ostatni ruski żołnierz po ich poprzedniej napasci na Polskę zrobionej na spółkę z Hitlerem opuścił Polskę w 1993 roku czyli jeszcze twoje 30 lat nawet nie minęło. Od tego czasu milujaca pokój Rosja wywołała dwie wojny w Czeczenii masowo mordując tamtejszą ludność oraz napadła dwa sąsiednie kraje, których terytoria do dziś okupuje. W między czasie nieustannie łamie międzynarodowe porozumienia, grozi sąsiadom w tym Polsce i regularnie organizuje ćwiczenia symulacje napasc na te kraje w tym zrzuty bomb atomowych na Warszawę. Ruskie trolle najbardziej by chciały żeby w Polsce nikt się nie spodziewal napasci. W tedy było by łatwiej po raz kolejny ja zrobić

a
niedziela, 22 sierpnia 2021, 22:44

A policz ile wojen wywołało USA

Davien
środa, 25 sierpnia 2021, 05:12

Akurat to Rosja/ZSRS odpowiada za kazdy większy konflikt zbrojn od 1919r wiec jjuz skończ.

Ministerstwo uspokaja
sobota, 21 sierpnia 2021, 10:59

Mamy drut kolczasty na granicy i płot przeciw dzikom. Jesteśmy bezpieczni.

Eee tam
sobota, 21 sierpnia 2021, 08:58

Element zastraszania własnego społeczeństwa podczas galopującej drożyzny gdy zarobki w miejscu od lat

czarno to widzę
sobota, 21 sierpnia 2021, 09:15

Czyli prawie jak w Polsce, o Ukrainie już nie wspominając z litości...

Kot
niedziela, 22 sierpnia 2021, 10:20

Ciekawe jak przędła by Rosja gdyby ktoś im wszedł i zabrał taki Donbas czy Krym? Rosja ukradła Ukrainie tak strategiczne tereny jakby im zabrać półwysep jamalski i jakiś inny strategiczny teren. Pomysł trochę i nie bądź odgórnie sterowany przez cara Putina.

Antytroll
sobota, 21 sierpnia 2021, 17:45

Chyba w twoim wyimaginowanym świecie

Darek
sobota, 21 sierpnia 2021, 11:56

Chyba w TVN…

czarno to widzę
sobota, 21 sierpnia 2021, 17:17

Najwyższa inflacja w Europie jest właśnie w Polsce. A inflacja to coraz większa drożyzna w sklepach. Dolicz do tego najwyższą w Europie cenę energii elektrycznej w naszym kraju [od stycznia 2022 kolejna podwyżka o 25% minimum], no to będziesz miał obraz naszego eldorada...

Kot
niedziela, 22 sierpnia 2021, 10:17

Kolego Rosja ze swym bogactwem czeka. Nikt cię tu na siłę nie trzyma.

a
niedziela, 22 sierpnia 2021, 22:47

a jak myślisz ile Polaków pracuje w Rosji? a dlaczego Polacy z Litwy Łotwy Estonii przenoszą się do Rosji a nie do Polski?

buli
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 11:58

bzdury gadasz, dlaczego młodzi ludzie z postsowieckich republik przyjeżdżają za pracą do Warszawy a nie do Moskwy? Rosja juz dawno nie jest dla nich atrakcyjna zarówno jeśli chodzi o zarobki jak i projekt cywilizacyjny. Taka jest prawda i to wkurza co nie?

Chrisde
sobota, 21 sierpnia 2021, 08:56

Z takimi sojusznikami jak niemcy to daleko zajdziemy. Jeszcze teraz te usa bardzo wątpliwe. Rosja pompuje cała kase z nordstrem w zbrojenia a te zbrojenia przez te "rure" w wiekszosci finansuja wlasnie niemcy. Bez broni atomowej to teraz za bardzo odstraszac nikogo nie mozna...

easyrider
sobota, 21 sierpnia 2021, 08:29

Jak już gaz popłynie przez NS 2 i kasa zacznie wpływać im na konto, to zaatakują Ukrainę, bo co ich powstrzyma? Tereny kontrolowane przez "separatystów" włączą do Rosji. No i rajd wybrzeżem do Naddniestrza. Od strony wojskowej są w stanie to przeprowadzić. A od politycznej? Europa pomruczy nałoży "sankcje". Ameryka pomruczy i ucieszy się, że Pribałtyki nie ruszyli. Na nas nie napadną, choć mogą posunąć się do prowokacji. Wtedy trzeba dać jasne rozkazy - na przemoc odpowiedzieć przemocą. Jeśli strzelą, strzelać do nich. Tylko taki język rozumieją.

Hanys
niedziela, 22 sierpnia 2021, 07:14

raiderku, ale Rosja to nie Palestyna i jak oni nam oddadzą, to już sie nie pozbieramy, możemy zniknąć z mapy na amen, zresztą i tak to teoretyczne państwo polińskie nie jest zdolne do żadnych działań, a zwłaszcza samodzielnych :)

czarno to widzę
sobota, 21 sierpnia 2021, 17:21

No to zapisz się chociaż do WOT, jeżeli chcesz sobie do nich postrzelać. Bo za pomocą procy z gumy od majtek nic im nie zrobisz...

easyrider
niedziela, 22 sierpnia 2021, 15:52

Takie rady daj kolegom z podwórka. Będzie wojna to oddam życie za Polskę bo Ona mnie wychowała.

Wojtekus
sobota, 21 sierpnia 2021, 14:45

Bardzo trafnie napisales. Z ruskimi musimy tak postepowac jak Izrael z Arabami lub Turcja z sasiadami. Naglasniac problem i uderzac w obronie.

qwert
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 16:05

To czym chcesz uderzać ?

easyrider
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 18:36

Tym czym mamy. Trudno żeby na agresję odpowiadać podkuleniem ogona.

Пшек
sobota, 21 sierpnia 2021, 06:48

Это для защиты России от агрессии со стороны Эстонии.

easyrider
sobota, 21 sierpnia 2021, 15:46

Typowo kremlowska propaganda. Tak samo bełkotali o rzekomej agresji Finlandii w 1939 r. 17 mln km kwadratowych to za mało? Nawet tego Rosja nie jest w stanie przy swojej demografii zagospodarować.

Macorr
sobota, 21 sierpnia 2021, 09:54

Estonia taka potęga, rzeczywiście zagraża Rosji....

Brawo Rosja !
sobota, 21 sierpnia 2021, 03:03

Chcesz pokoju, szykuj sie do wojny :)

czytelnik D24
sobota, 21 sierpnia 2021, 01:57

Ciekawe czy to będzie wyjazd do pracy na Białoruś, Ukrainę czy do Afganistanu. Swoją drogą Amerykanie wyjeżdżając z Afganistanu zostawili ruskim gigantyczny problem i prawdopodobnie kupili trochę czasu Białorusinom i Ukraińcom odsuwając na bok aneksję itp tematy na Ukrainie.

New
piątek, 20 sierpnia 2021, 23:20

W kontekście nagłej mobilizacji te działania z uchodźcami na granicy to może być np. przygotowanie do potencjalnej akcji dywersyjnej na terenie Polski. Wśród tych tzw. uchodżców mogą być np. agenci specnazu narodowości kaukaskiej udający uchodźców. Pytanie jak na to zagrożenie zareagują służby i czy np. wywiad nad tym pracuje.

złośliwy
sobota, 21 sierpnia 2021, 10:40

Wiesz ilu w Polsce jest Ukraińców?Wiesz jak wielka jest na Ukrainie rosyjska mniejszość?Pisać dalej,strategu?

Analityk
piątek, 20 sierpnia 2021, 22:47

Czy to prawda że #Napad2021 bedzie po #Zapad2021 w listopadzie ?

tam się udajcie:
piątek, 20 sierpnia 2021, 22:09

I do Afganistanu chłopaki!

Piotr
sobota, 21 sierpnia 2021, 03:29

Masz racje. Taliby już zerkają na miękkie podbrzusze Rosji

WoWa
piątek, 20 sierpnia 2021, 21:30

Mięso armatnie Stalina - Putina

Loki
sobota, 21 sierpnia 2021, 07:23

Bardziej uzbrojone i wyszkolone niż nasza rezerwa. U nas przydziały z dupy. Najważniejsze by na papierze było ok. Nieważne że rezerwista nie potrafi obsłużyć sprzętu bo jest na nim pierwszy raz.

a
niedziela, 22 sierpnia 2021, 22:51

Człowieku a jaką my mamy rezerwę? Dziadków po sześdziesiątce, mnie karty mobilizacyjnej nie zabrali choć jednostkę diabli wzięli. Rezerwy nie stworzy armia zawodowa, tylko z poboru lub ochotnicza rok woja i do cywila i mam rezerwy.

Eter
sobota, 21 sierpnia 2021, 15:54

Tak to w Rosji macie. Na papierze niet analogów.

Wania
piątek, 20 sierpnia 2021, 20:11

Gdyby zwykły Rosjanin zadał sobie pytanie, czy większą ilość kasy ze sprzedaży gazu będzie wsparciem dla jego egzystencji to właśnie znalazł odpowiedź. Nadal ma jeść kartofle ze słoniną. Pieniędzy nie będzie.

czarno to widzę
sobota, 21 sierpnia 2021, 04:38

To dokładnie tak jak w Polsce - jedni jedzą kawior i homary, a reszta kartofle ze skwarkami..

Darek
sobota, 21 sierpnia 2021, 11:59

Chyba z TVN ,,nwes”. W Polsce praca jest i kto chce może zarabiać, gorzej jak jest leming z postawą roszczeniową.

czarno to widzę
sobota, 21 sierpnia 2021, 17:10

Na śmieciówkach owszem i jest, acz i to nie wszędzie, no chyba, że mieszkasz w dużym mieście.

Box123
sobota, 21 sierpnia 2021, 11:43

Macie takie podziały w swojej ambasadzie? To musicie coś z tym zrobić. Może napisz do Stal... Putina. Może gaspadin prezident zareaguje?

Ernst Stavro Blofeld
sobota, 21 sierpnia 2021, 09:55

Szkoły były otwarte dla wszystkich.

wszyscy
sobota, 21 sierpnia 2021, 10:42

Zwłaszcza te w stanach i Europie Zachodniej.

Ernst Stavro Blofeld
sobota, 21 sierpnia 2021, 14:12

U nas też do tego władza zmierza, nie ważne czy matoł czy nie, czy pracuje czy nie ważne że mu się należy bo takie mają widzimisię a niech zaper..... na niego inni, ci co sobie radzą za bogaci być nie mogą i trzeba ich opodatkować. Takich mamy Janosików przy korycie!!!

beee
piątek, 20 sierpnia 2021, 20:05

I Jak do tej mobilizacji ma się gadka o polskim przemyśle który wybuduje jako własny pomysł albo licencyjny czołgi, rakiety, satelity, itp, w rozsądnym czasie. A pomysł kupna z półki Abramsów jest przez byłych generałów, ministrów obrony krytykowany.

Box123
sobota, 21 sierpnia 2021, 11:51

Tak samo jak krytykowali kupno f35, ktore jest jedyną bronią, która daje nam przewagę nad Rosją w jakimś obszarze. Ich wypowiedzi są tak samo wiarygodne i prawdziwe jak całej totalnej opozycji i jej zakłamanych mediów, które dziś próbują robić politykę na imigrantach dostarczanych przez łukaszenka na naszą granice i im nie przeszkadza, że wpisują się w wojnę hybrydową Rosji z UE. Ważne że jest okazja żeby uderzyć w rząd

a
niedziela, 22 sierpnia 2021, 22:53

problem w tym że nic nie dale na starych radar F-35 świeci jak choinka

Davien
środa, 25 sierpnia 2021, 05:15

Powiedz to Chinczykom którym supernowoczesny radar antystealth załatwił własnei F-35 i to zwykłymi GBU:))

Lol
sobota, 21 sierpnia 2021, 07:26

Może biorą kasę

Gazeta Prawda. Głos bzdetów w twojej kurnej chacie.
piątek, 20 sierpnia 2021, 20:01

i tak kończy się uległość. Putin zobaczył że groźby popłacają to teraz ma używanie

zeneq
piątek, 20 sierpnia 2021, 19:52

Mamy się ich spodziewać 17-go?

Tom
sobota, 21 sierpnia 2021, 05:41

17-go po 15:30 :)))

pan kurier
sobota, 21 sierpnia 2021, 10:42

Za pobraniem.

Zbigniew
piątek, 20 sierpnia 2021, 19:21

Jasno i jednoznacznie widać w realizowanych teraz planach Putina doniosłą rolę funduszy z Niemiec, oby nie z administracji USA pod wodzą Bidena. Tak czy siak my Polacy musimy wzmóc czujność i mobilność.

oplot
sobota, 21 sierpnia 2021, 16:36

Proponuję czujki na dachu przy kominie,chińska lornetka, i wypatrywać żurawi z zielonymi ludzikami na grzbiecie zmierzajacymi do najbliższej Biedronki.

dr
piątek, 20 sierpnia 2021, 20:26

Tak jest. Miej włączone radio i rower pod ręką. Jak się zacznie to dawaj ostro po sprzęcie i zatrzymaj się dopiero w Portugalii.

Wojtekus
piątek, 20 sierpnia 2021, 19:15

No to wszystkie pionki na szachownicy sa ulorzone. Ciekawe czy za jednym ruchem Putin zalatwi kwestje Kaliningradu, z przesmykiem suwalskim, Bialorusi, Ukrainy, Krakow Baltyckich oraz bedzie prowadzil akcje zaczepne przeciwko Polsce lub nawet zlikwiduje name potencjal obronny na okres paru lat. Ciekawe. O i jeszcze zielone ludziki z Kaliningradu.

Ciekawy
sobota, 21 sierpnia 2021, 03:32

Nie możliwe. Nie mają wystarczająco bimbru na tych wszystkich rezerwistów inaczej się nie ruszą.

Tomasz34
piątek, 20 sierpnia 2021, 21:26

Żeby sobie Rosja na Polsce zębów nie połamała. Palcem po mapie łatwo jeździć. Tak czy siak, Polska musi być zawsze gotowa.

Hahaha
sobota, 21 sierpnia 2021, 07:28

Ok 5 dni. Zostajemy rozjechani na dystans. Na pierwszy ogień lotniska, elektrownie i zgrupowania wojsk.

Eter
sobota, 21 sierpnia 2021, 17:26

dokladnie. Po 5 dniach kreml będzie prosił o pokój.

Tomasz34
sobota, 21 sierpnia 2021, 11:41

Tak? A przy jakich stratach? Bo strona atakująca musi wystawić siły 3 razy większe, niż te Polskie. A połowa rosyjskiej armii pilnuje granicy z Chinami. Dzisiejsza wojna, to wojna hybrydowa głównie, a sunące masy pojadzów opancerzonych to ostateczność.

AXM
sobota, 21 sierpnia 2021, 06:30

A słyszałeś o ostatnich ćwiczeniach sztabowych ZIMA 2020 ? 5 dni i po Polsce i w tych ćwiczeniach uwzględniono już jeden defiladowy dywizjon Himars i 2 defiladowe baterie Patriot oraz 32 F-35 i nic to nie dało 5 dni i po krzyku.Tak to jest jak się kupuje uzbrojenie w ilościach na defilady :)

Eter
sobota, 21 sierpnia 2021, 17:27

Uwzględnili też swoje 100 sprawnych samolotów i 2 tys nowoczesnych i sprawnych czołgów? Plany mają wszyscy.

Box123
sobota, 21 sierpnia 2021, 12:00

800 nowoczesnych czołgów, 160 homarow, 10 baterii Wisły, 30 narwii i 80 samolotów piątej generacji to powinno być minimum - oczywiście czołgi, homary i narew w pełnej polonizacji, a w przypadku samolotów nawet jeśli kupimy teraz f35 trzeba wejść z kimś w kooperacje nad produkcją kolejnych (turcja/Korea) tylko, że te raczej nie będą na poziomie efek więc trzeba będzie ich posiadać więcej - i na te rzeczy pieniądze muszą się znaleźć na już, szczególnie jeśli znalazły się na fregaty czy mają znaleźć się na zwiększenie liczby żołnierzy zawodowych do 250 tys co dla mnie nie jest teraz szczególnie potrzebne (bardziej już bym widział jakąś formę poboru) i przyznam, że jest dla mnie jakąś abstrakcją. A co do samych ćwiczeń to plusem jest to, że przynajmniej je przeprowadzono w realny sposób, a nie tak żeby potem wszyscy się poklepali po plecach i powiedzieli do kamer, że wszystko jest świetnie

Darek
sobota, 21 sierpnia 2021, 12:00

To co było za PO, wtedy nawet na ,,defilady” nie kupowali.

Po trzecie sankcje
piątek, 20 sierpnia 2021, 19:15

Rosja zawsze pcha pieniądze w wojsko jak tylko surowce energetyczne pozwalają jej godnie zarobić.

Olender
piątek, 20 sierpnia 2021, 18:57

Wszelkie mobilizacje są zastanawiające... zwłaszcza w Rosji

Rezerwa 1970
piątek, 20 sierpnia 2021, 18:44

Tymczasem w Polsce wzywa się rezerwistów w wieku 40-60lat. W Rosji do lat 40. Obraz polskiego rezrwisty: Mężczyzna z nadwagą, niemal zerowe morale. Przydział np kierowca, Ostatni raz siedział w ciężarówce ok 20 lat temu. Dlaczego taki przydział? Bo trzeba wypełnić tabelki.

Tomasz34
piątek, 20 sierpnia 2021, 21:27

W Polsce są rezerwiści w różnym wieku. Ale Polska armia(w przeciwieństwie do tej w Rosji) jest obecnie całkowicie zawodowa.

Pogromca
sobota, 21 sierpnia 2021, 07:30

Najmłodszy zbliża się do 40tki i przydziały na chybił trafił. Tej armii zawodowej jest tyle co kot napłakał. Ile pójdzie w pole? 60.000? Zawodowa na 50 letnim sprzęcie lol

Tomasz34
sobota, 21 sierpnia 2021, 13:25

No popatrz, ja też jestem w rezerwie, a jestem po 30-stce. To jak to jest:)?

AXM
sobota, 21 sierpnia 2021, 06:40

Ile Polska ma tych rezerw ?? :) Byłem w wojsku w 2001-2002 roku w OPL i od tamtej pory o żadnych ćwiczeniach nie słyszałem,wtedy były już zabytkowe OSY i są nadal bo program Narew leży :) A wtedy był jeszcze Krug na uzbrojeniu,dzisiaj niema Kruga i niema następcy.No ale MON mówi że jesteśmy potęgą taką że Białoruś i Ukraina biją nas na głowę jeśli chodzi o OPL :)

Tomasz34
sobota, 21 sierpnia 2021, 09:28

Polska ma 38 milionów mieszkańców, około połówę stanowią mężczyźni. Co roku są komisje wojskowe. Bez problemu w razie konfliktu, Polska może powołać 1 milion żołnierzy. Wystarczy? Osy to były częściowo zmodernizowane. Polska ma dolne piętro OPL dużo lepsze niż Białoruś czy Ukraina. A po kupnie i wszystkich baterii z programu Wisła czy Narew, nie tylko Białoruś czy Ukraina nie będą miały startu do Polski. Nie wiem czy zauważyłeś, ale Polska ma na to znacznie więcej pieniędzy.

Pablo37
sobota, 21 sierpnia 2021, 10:51

Co za brednie. Powoływać to sobie może nawet 5 milionów. Ilu się stawi? Zanim cokolwiek uda się zorganizować będzie po wszystkim. A te wszystkie baterie Wisły i Narwi kiedy będą? W 2030, czy później? A w ogóle będą, bo obiecywać to potrafią, a ja wciąż nie mogę się doczekać tych dziesiątków helikopterów, tysięcy elektrycznych samochodów i tego całego dobrobytu

Tomasz34
sobota, 21 sierpnia 2021, 13:24

A skąd wiesz ilu się nie stawi? Morale kraju który się broni jest znacznie wyższe, niż kraju atakującego. Wisła i Narew będzie bo być musi. Czasu nie da się przyspieszyć, wszytko musi iść własnym torem. Tego nie kupuje się z półki w sklepie, tylko trzeba wyprodukować, a w przypadku niektórych elementów tych systemów, opracować, co już zostało zrobione w dużej mierze. Jest PMT, i tam są zawarte konkretne daty.

sorry, ale czas powiedzieć prawdę
sobota, 21 sierpnia 2021, 22:34

jak już na starcie popełniłeś błąd pisząc, że Polska ma 38mln mieszkańców i połowa to mężczyźni. Otóż nie, mniej niż połowa to mężczyźni. A na dodatek wliczyłeś dzieci, chorych, tych o kategorii uniemożliwiającej jakiekolwiek powołanie, tych co uciekną, tych co się schowają, tych których nie odnajdziesz bo się wyprowadzili za granicę itp. Plus dochodzą ci, którzy zostali podzieleni i są drugim sortem i nie będą chcieli walczyć za jakiś rząd, który ich opluwa, i to na muzealnym sprzęcie, który nie zapewnia żadnej ochrony. Prędzej będzie tak jak na Ukrainie, że walczyć będą bataliony ochotnicze, sęk w tym że konflikt na Ukrainie nie jest intensywny i te bataliony niewiele zdziałają.

a
niedziela, 22 sierpnia 2021, 22:58

Za czasów PRL rezerwa liczyła ok 2 mln osób / armia 450 ooo co roku połowa do cywila 10 lat i masz 2 mln / w magazynach był sprzęt dla niej a teraz co. Jednostki skadrowane gotowe do rozwinięcia a dzisiaj co.

Sarmata
sobota, 21 sierpnia 2021, 00:20

I dlatego bez rezerw. Zawodową armię mielismy równierz przed zaborami. Prawdziwa armia narodowa to armia poborowa, taka jak w Szwajcari, Finlandi czy w Izraelu. Armia zawodowa to ludzie którzy walczą za pieniądze a życie nie ma ceny. W razie dużego ryzyka pójdą na L-4 bo żony im każą.

Tomasz34
sobota, 21 sierpnia 2021, 09:30

Żołnierze zawodowi mają znacznie więcej czasu na szkolenie i ćwiczenia. W razie wojny pobór jest czymś oczywistym. Ale nie można stawiać tylko na to. Ta teza o tym, że żołnierz zawodowy walczy tylko dla pieniędzy jest śmieszna. Polymiło ci się z wyjadzem na wojny ekspedycyjne.

fejodi
sobota, 21 sierpnia 2021, 22:35

oj to jeszcze przypomnę, że z tych rzekomych 100 000 to ponad połowa to biurkowi, których wartość bojowa jest nieporównywalna z "indianami", a "indian" mamy bardzo mało.

piątek, 20 sierpnia 2021, 20:56

Operacja Dunaj czeka na 70

Prawda
piątek, 20 sierpnia 2021, 18:28

Chyba nadchodzi wojna, kolejny z sygnałów że coś wisi w powietrzu

Ha
piątek, 20 sierpnia 2021, 20:35

I dlatego w Polsce nie wprowadza się ZSW nawet podstawowej formie. Dlatego Błaszczak wysyła na emeryturkę 45 letnich jakże zmęczonych emerytów wojskowych. PO podniosło wiek na 55 lat i min 25 lat służby. PIS wolał ograniczyć czas wyszkolonych żołnierzy w jednostkach często za grube pieniądze aby tylko głosowali na nich.

dimitris
piątek, 20 sierpnia 2021, 18:17

Jasne, że Rosja szykuje się do wojny. A polscy rządzący jak zwykle, jedynie do efekciarstwa przed kolejnymi wyborami parlamentarnymi. Państwo Polacy proszę obudzić się już !

pojfds
sobota, 21 sierpnia 2021, 22:37

Rosja rozumie, że musi być gotowa na otwarcie okienka, które przywróci porządek o którym marzy Putin - czyli cała Europa Wschodnia pod ruskim butem. A takie okienko to może być na przykład wojna USA-Chiny. Nawet gdyby USA wygrało to Polska już będzie pod ruskim butem.

piątek, 20 sierpnia 2021, 21:10

Zajmij się czymś innym

boobooo1234
piątek, 20 sierpnia 2021, 18:15

Jednym z najtrudniejszych zadań jest tajna mobilizacja wojsk. Jeśli ktoś ma niecne zamiary i ma ochotę kogoś napaść musi ukryć mobilizację tak długo jak się da. To zadanie rozwiązywali Hitler i Stalin w 1941 roku. Hitler szybciej skumał sytuację i zaatakował Stalina. Parę dni później byłoby dokładnie odwrotnie. Obecnie jeszcze trudniej ukryć mobilizację więc nie ma potrzeby jej ukrywać. I to właśnie robią Rosjanie _ jawnie się mobilizują i ćwiczą jawną mobilizację aż do uśpienia naszej czujności.

War
sobota, 21 sierpnia 2021, 10:24

Dokładnie, takich rzeczy nie da się ukryć, więc koncentrują wojska na Białorusi i Kaliningradzie. W godzinie W dostaną ostra amunicję i pojadą na Warszawę. Oni doskonale wiedzą że nikt nam nie pomoże, a cała zawierucha potrwa najwyżej tydzień.

dimitris
sobota, 21 sierpnia 2021, 07:06

Toteż, okaże się, że mobilizują ludzi przede wszystkim w miejscach ich pracy. Przećwiczą osiąganie takiego stanu gotowości firm cywilnych, aby nie było potrzeby uprzedniego przemieszczania całego zaplecza wojsk, jeszcze przed rozpoczęciem zaskakującego ataku. I zrobią to chyba już po raz drugi, na "Zapadzie", czy w jego okolicy czasowej. Poza tym oczywiście, że część nowego sprzętu ukryć można, po manewrach, w magazynach. Nikt z satelity nie doliczy się ile, których modeli dojechało na Zapad, a ile wróciło.

Niezależny
piątek, 20 sierpnia 2021, 18:10

Też bym ogłosił mobilzację... Kto tam wiele co im po głowie chodzi.

Wojtekus
sobota, 21 sierpnia 2021, 14:57

Analogniczna odpowiedz. Dobry pomysl. Po telefonie do sekretarza NATO i po sygnale do ambasady USA (bo Joe Biden specjalnie telefonow of Andrzeja Dudy nie odbiera) oglosic mobilizacie. Pytanie, czy oglaszajac mobilizacie kontrowalibysmy drabine eskalacyjna czy moze wtedy Ruskie by ja kontrolowali?

Pipi
piątek, 20 sierpnia 2021, 20:37

I w co byś uzbroił żołnierzy? Mobilizacja dla zabawy to nonsens. Bez rozpoznania i NARWI szkoda życia żołnierzy. Nauczyciele, radni i burmistrzowie zaczną popierać putina by nie stracić stołka. W jakim celu mają zginąć Ci mężczyźni???

Północny Strumyk
piątek, 20 sierpnia 2021, 18:01

I tak Merkel za to płaci więc mogą szaleć za cudze.

yaro
piątek, 20 sierpnia 2021, 17:45

"Kolejnym otwartym pytaniem pozostaje kwestia finansowania tego niezwykle ambitnego i zakrojonego na szeroką skalę programu." --- a kto bogatemu zabroni, bo brednie o biednej i upadającej Rosji to możemy sobie między bajki Davienowatych wsadzić.

Omg
piątek, 20 sierpnia 2021, 20:38

Prędzej Padnie na kolana Polska przed Rosją jak Rosja przed swoimi obywatelami.

Wolodia
piątek, 20 sierpnia 2021, 20:13

Ludzie już się przyzwyczaili do kartofli z bimbrem, to po co im mieszać w głowach. Kasa ma iść na zabawy dużych chłopców, którzy na co dzień jedzą kawior.

Wawiak
piątek, 20 sierpnia 2021, 19:36

To jaki %domostw ma u was WC? Czy udało się już przekroczyć 30%? Pewien polityk określił was jako "Górna Woltę" z rakietami. Od tamtych czasów to twierdzenie nie zdezaktualizowało się ani trochę. Porównaj sobie średnią długość życia w UE i w Rosji.

Tyty
sobota, 21 sierpnia 2021, 07:32

Będą srać w polskich jednorodzinnych domach.

antyWania
piątek, 20 sierpnia 2021, 20:03

@Wania wyluzuj mamy wykupionę pół wybrzeża Hiszpanii ....

ciekawy
sobota, 21 sierpnia 2021, 01:58

A konkretniej to kto ma? Wasi Oligarchowie i przydupasy ze służb?

beee
piątek, 20 sierpnia 2021, 19:30

Ropa po 65 za baryłkę to ruskie odżyli tak na 30 procent.

Tweets Defence24