Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

USA: nowa wersja Abramsa przyspiesza

Autor. kpr. Wojciech Król/CO MON

Biuro Dyrektora Testów i Ocen Operacyjnych (Director Operational Test and Evaluation – DOT&E) opublikowało raport dotyczący testów sprzętu wojskowego który ma zostać wdrożony do służby w siłach zbrojnych USA za rok 2022. W tematyce związanej z wojskami lądowymi, jeden z raportów dotyczy wdrożenia do produkcji nowej wersji czołgu Abrams, oznaczonej jako M1A2SEPv4.

Reklama

Raport podkreśla że M1A2SEPv4 jest modyfikacją czołgu M1A2SEPv3 który to jest głęboką modernizacją czołgów M1. M1A2SEPv4 skupia się na ulepszeniu ogólnie pojmowanej siły ognia wozu, poprzez modernizację systemu kierowania ogniem.

Reklama

W tym zakresie działonowy otrzyma nowy celownik główny, który wyposażony zostanie w nową kamerę termowizyjną FLIR 3. Generacji, kanał optyczny zostanie zastąpiony kolorową kamerą, dodany zostanie także ulepszony dalmierz laserowy.

Czytaj też

Dowódca natomiast otrzyma nowy panoramiczny przyrząd obserwacyjno-celowniczy, wyposażony w kamerę termowizyjną FLIR 3. Generacji, dodana zostanie kolorowa kamera jako kanał dzienny, a także dalmierz laserowy z funkcją podświetlacza laserowego, za pomocą którego można wskazywać cele dla amunicji kierowanej artylerii lub lotnictwa.

Reklama

Zastosowany ma zostać także nowy sensor meteorologiczny, poprawiający celność, natomiast system kierowania ogniem zostanie w pełni zintegrowany z programowalną amunicją odłamkowo burzącą M1147.

Dodatkowe elementy, które zostaną wdrożone to ulepszony system diagnostyczny, ulepszony system klimatyzacji, zarówno dla załogi jak i elektroniki pojazdowej, oraz kolejny element poprawiający przeżywalność pojazdu, w postaci systemu wykrywającego i ostrzegającego przed podświetleniem czołgu wiązką laserową.

Czytaj też

obecnie harmonogram przewiduje opracowanie głównego planu testów i oceny w roku 2023, w pierwszym kwartale 2023 mają się rozpocząć testy w pełni zintegrowanych kamer termowizyjnych FLIR 3. Generacji, natomiast w trzecim kwartale 2023 rozpocząć się mają pełne testy pozostałych elementów. Testy operacyjne pierwszej jednostki wyposażonej w czołgi M1A2SEPv4 mają rozpocząć się w drugim kwartale 2025, natomiast decyzja o produkcji seryjnej ma zostać podjęta w pierwszym kwartale 2026.

W kontekście Polski, należy uważnie przyglądać się testom M1A2SEPv4, albowiem docelowo wszystkie czołgi M1 Abrams zakupione przez MON dla Sił Zbrojnych RP (116 M1A1FEP i 250 M1A2SEPv3) powinny zostać docelowo doprowadzone do standardu M1A2SEPv4.

Co ciekawe, ogłoszono również zakończenie integracji czołgów M1A2SEPv3 z systemem aktywnej obrony Trophy. Ten system został w pierwszej kolejności zintegrowany na czołgach M1A2SEPv2, a obecnie jest on już zintegrowany na obu wariantach czołgów M1A2 Abrams używanych w U.S. Army.

Reklama

Mikrostan wojenny, Mad Max w Syrii - Defence24Week 102

Komentarze (4)

  1. Kleofas03

    Tym oto sposobem mamy sep3 w dużych ilościach

  2. Chyżwar

    Trudno powiedzieć co w Polsce będzie docelowo. Z prezentacji przedstawionej przez MON wynika, że Marynarka Wojenna nie będzie miała żadnego okrętu. Lotnictwo nie będzie miało F-35, które już zostały kupione. A z wojska znikną Rosomaki. Należałoby zapytać czy leci z nami pilot.

    1. Falco

      Należało by przeczytać uważnie prezentacje. Tam jest mowa o tym co zostanie wprowadzone w 2023-2025. Zarówno F -35 jak i fregaty nie zostaną wprowadzone na stan posiadania w tych latach dlatego ich nie ma w tej prezentacji.

    2. Esteban

      Powiedz, skąd ty bierzesz te informacje, albo kto ci je podsuwa?

    3. Nieznajomy

      Za to F-15 jest?

  3. AdSumus

    Patrzyliście na SKON? No to tyle w temacie.

  4. QVX

    W przypadku M1A2SEPv3 umowa wskazywała na elementy SEPv4, a mianowicie integrację z XM1147. Nie wiem, jak z resztą (czy nie mieliśmy mieć lepszej termowizji?), ale do dostaw pierwszych egzemplarzy sprawę załatwi aneks i po sprawie z ewentualną niewielką dopłatą. Natomiast zapłacimy pewnie ekstra za przebudowę M1A1FEP .

    1. Ma_XX

      nie licz na: "niewielką dopłatę"

    2. Vraad

      A to nie miało tak być, że M1A1FEP mają być przebudowane w Polsce?

    3. Chyżwar

      @Vraad Dużo miało być. Na przykład miały być K9A2PL. Z prezentacji, którą MON pokazał posłom wynika, że ich nie będzie, ponieważ w tabeli figurują tylko K9A1PL. Przy czym PL jest chyba tylko na dokładkę, ponieważ wróbelki ćwierkają, że o ile rozmowy dotyczące produkcji K2PL jeszcze się toczą, to rozmowy dotyczące produkcji koreańskich AHSów w Polsce utknęły w martwym punkcie.

Reklama