Przemysł Zbrojeniowy
Ukraińskie F-16 będą serwisowane w Polsce
Ukraińskie samoloty wielozadaniowe F-16 po wdrożeniu do walki będą poddawane „gruntownym pracom serwisowym” w Polsce – powiedział William A. LaPlante, podsekretarz obrony USA ds. zakupów, którego cytuje rumuński portal defenseromania.ro.
F-16, które Ukraińcy dostaną z kilku państw europejskich w tym Niderlandów, Danii, Norwegii a z czasem prawdopodobnie także Belgii, zostaną przekazane w dobrym stanie technicznym. Najwyraźniej Amerykanie już myślą o tym jak zabezpieczyć utrzymanie tej floty kilkudziesięciu maszyn w sprawności.
Departament Obrony USA planuje zapewnić ukraińskiej flocie samolotów wielkie zaplecze w postaci części zamiennych, tak aby mogły one sprawnie operować. Muszą też być na nich prowadzone prace serwisowe. W przeciwnym wypadku, jak powiedział LaPlante, maszyny te przestałyby być zdatne do użytku w ciągu „kilku miesięcy”.
Czytaj też
Nie jest tajemnicą, że w Polsce istnieją ośrodki serwisujące F-16. Można to robić w bazach lotnictwa taktycznego w Łasku i Krzesinach, ale największa infrastruktura umożliwiająca takie zabiegi jest w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy. Zakłady te prowadzą prace serwisowe nad ograniczoną liczbą polskich Jastrzębi, ponieważ wiele prac jest realizowanych w bazach wojskowych. Ma jednak takie zdolności. O możliwościach WZL2 stanowi kontrakt na prowadzenie daleko idących prac serwisowych i remontów 90 amerykańskich F-16C/D, czyli całej amerykańskiej floty stacjonującej w Europie. Ośrodkiem związanym z F-16 są też zakłady w Mielcu, gdzie produkowane są podzespoły i struktury lotnicze dla maszyn najnowszej wersji Block 70/72.
Polska nie koniecznie musi być jednak jedynym miejscem gdzie zajmowano by się ukraińskimi samolotami. Jeżeli sytuacja by tego wymagała łatwo wyobrazić sobie, żeby samoloty te trafiały także do innych zakładów w Europie, np. w Grecji albo Belgii.
Czytaj też
Tak czy inaczej w przeciągu tygodni, a najpóźniej miesięcy od rozpoczęcia służby F-16 w Ukrainie, można się będzie spodziewać ich przelotów do Polski.
Ar Tur
MAM NADZIEJ; ZE ZNOWU NIE DAMY SIE WROBIC I ROBIC UKRAINCOM ZA DARMO; ALE ZE POLICZYMY ILE TO KOSZTUJE; A MIANOWICIE TAKA STAWKA JAK ROBIA TO NA ZACHODZIE NP: NIEMCY: UKRAINCOM ROBILISMY WSZYSTKO PRAWIE ZA DARMO; ZA CWIERC CENY; A TERAZ POKAZUJA ROGI: TO CO BEDZIE JAK NIE BEDZIE WOJNY I BEDA W UE. TRZEBA POMAGAC UKRAINIE ALE PO NORMALNYCH STAWKACH I PIENIADZACH: UKRAINCY NAM TEZ NIC NIE PODAROWUJA ZA DARMO: NAWET NIE ROZUMIEJA NASZEGO ROLNICTWA; DUZO GORSZE ZIEMIE; MALENKIE GOSPODARSTWA ITD: TO NIE WROZY DOBRZE NA PRZYSZLOSC: POMAGAC ALE LICZYC JAK LICZA INNY NP: NIEMCY - NORMALNE NIEMIECKIE STAWKI TAKICH SERWISOW SAMOLOTOW:
młodygrzyb
Ciekawe jak to będzie przebiegać, bo te maszyny będą musiały być do nas dostarczane transportem samochodowym albo kolejowym. Każdy przylot na jakiekolwiek prace serwisowe i późniejszy odlot maszyny oznacza według prawa międzynarodowego wejście fizyczne Polski do wojny. Już oddanie przez Rumunię internowanego Su-27 zrodziło dla Rumunii potężne problemy, mimo ze oddali niby nieuzbrojoną maszynę. Każdy przylot i odlot maszyny stosowanej bojowo w tym konflikcie oznacza jednoznacznie że loty bojowe odbywają się od nas, a więc bierzemy udział w wojnie. Mam nadzieje ze do tego nie dojdzie.
Chasim
A kto za to zaplaci? Znowu w nagrode bedziemy mogli wyleasibgowac za kase amerykanski sprzet?
Takijeden
Rosjanie za to zapłacą.
Trotlow
Owszem zapłacą - iskanderem w te zakłady remontowe :)
TIGER
Fajnie byłoby jakbyś był w pobliżu
rwd
Przekazanie Ukrainie F-16 może okazać się największym błędem tej wojny. Dla Ukrainy nie będzie to żadna cudowna broń i w żaden istotny sposób nie wpłynie na przebieg walk. Na ukraińskich F-16 może skorzystać najbardziej Rosja, gdy jeden z nich z pełnym uzbrojeniem wyląduje na ruskim lotnisku. Że nie jest to niemożliwe świadczy niedawne uprowadzenie Su-27 przez ukraińskiego pilota, który sprezentował samolot Rosji.
TIGER
Wydaje mi się, że f-16 będą pilotowane przez zaufanych ludzi
kreceniewora
A ile tych F-16 ma Ukraina?
rwd
Ośrodki serwisujące F-16 będą potrzebne na Ukrainie, bo niesprawne samoloty muszą być remontowane na miejscu. Przeloty do Bydgoszczy będą sporadyczne choć nie można wykluczyć ich całkowicie.
SAS
Czy teraz kogoś dziwi przypadkowy upadek przypadkowej ruskiej rakiety pod Bydgoszczą? Po prostu już zostaliśmy zaatakowani. Podejmujemy ryzyko w obcym interesie, a nawet nie potrafimy się, czyli stąpamy po ostrzu żyletki, jak w 1939 roku, albo i gorzej.
GB
Będzie tu bo za bardzo nie ma gdzie napisać. Były projektant Biura Projektowego Aleksiej Zacharow wypowiedział się dlaczego Su-57 nie sprzedaje się na rynkach zagranicznych. Otóż nazwał Su-57 półproduktem i dopiero tylko aktywne dzialania w walce uczynia z niego pelnoprawny samolot. Ja tylko przypomnę że Su-57 przynajmniej wedle ruskiego MO brał udział w walkach w Syrii i na Ukrainie. Ale chyba to nie są aktywne walki. Wedle niego Su-57 nie ma najmniejszych szans na odniesienie sukcesu eksportowego Su-30. Najważniejsi klienci czyli Chiny (mają własny samolot 5 generacji) I Indie (te w ogóle wycofały się z programu) nie kupią Su-57.
ja!
To u nich nadal jest MO. Ciekawe. U nas już POLICJA
Trotlow
A dlaczego nie na ukrainie ? Przecie natowska opl na dzikich polach ma 120% skuteczności, tam by mogli serwisować.
user_1050711
Jakie F-16 ??? Acha, już wiem! To pewnie te rozmyślnie "planowane do dostarczenia" gdy będzie już za późno. Zupełnie jak było to z Himarsami, najpierw dostarczanymi w aptekarskich ilościach. I jak jest to dziś z pociskami dalekiego zasięgu.
Future
Jeśli z naszego centrum skorzysta dodatkowo jakieś państwo, to już będzie znak, że może być to centrum serwisowe regionalne. Z Ukrainą jest ta niepewność, że jak skończy się wojna to zapewne będą chcieli mieć wlasne centrum serwisowe, bo ilość samolotów będzie znaczna.
Future
Jeśli z naszego centrum skorzysta dodatkowo jakieś państwo, to już będzie znak, że może być to centrum serwisowe regionalne. Z Ukrainą jest ta niepewność, że jak skończy się wojna to zapewne będą chcieli mieć wlasne centrum serwisowe, bo ilość samolotów będzie znaczna.
Pegaz
Jeśli ruscy zajęli by Ukrainę, to mamy dodatkowe 5 milionów uchodźców, brak inwestycji na wschodzie Polski, spadek cen nieruchomości na wschodzie Polski ( co już się dzieje) i wiele innych, więc póki możemy to musimy pomagać..
HUGOZ
Pytanie jest czy my rzeczywiście serwisujemy F 16 w Bydgoszczy, czy robią to podwykonawcy w postaci Niderlandów i Belgi korzystając z infrastruktury Bydgoszczy i zgarniając większość kasy z kontraktu. Bo takie informacje chodzą w branży.
gregorx
Rosyjskiej?
Mireq
Niestety jest to bardzo prawdopodobne.
Mireq
Najważniejsze żeby nie za darmo. Należy to traktować jak normalny biznes.
Essex
Będą przekładać części z naszych?
Qwest
Przecież z waszych nie pasują.
Chyżwar
Ktoś tu niedawno jeszcze twierdził, że w F-16 możemy jedynie pompować koła. I jak pamiętam takich ktosiów było więcej.
KrzysiekS
Proste pytanie na ile Polska korzysta na tym że jest kluczowa dla tego konfliktu. Bo na ile naraziliśmy się Rosji to już mam nadzieje wiemy na 200%.
Bunio
I co z tego wynika? Mógłbyś rozwinąć temat?
GB
KrzysiekS, Rosja widzi w Polsce tylko państwo zależne od niej. Gdy Polska jest niezależnea to zawsze się jej narażamy. I nie ma tu kompletnie znaczenia czy pomagamy Ukrainie czy nie.
gregorx
Nic nas z już Rosją nie łączy i całe szczęście. Możliwość wpływania Rosji na Polskę są już bardzo ograniczone.
user_1053444
W wzl wymienią powłokę lakierniczą i opony. Ręce precz od foteli wyrzucanych!