Turecki odrzutowiec podbije Europę? Błogosławieństwo Airbusa

Autor. Maciej Szopa/Defence24
Na zakończonych właśnie targach IDEF w Turcji podpisano porozumienie między rządem Hiszpanii a tureckim Turkish Aerospace Industries (TAI). Chodzi o zakup samolotów szkolno-bojowych Hürjet.
Porozumienie przewiduje zakup przez Madryt 30 samolotów. Maszyny te mają być dostarczane począwszy od 2028 roku i zastąpić w służbie stare hiszpańskie konstrukcje szkolne samoloty CAS C-101 Aviojet (na początku tego roku 44 w służbie). Kontrakt ma zostać ostatecznie podpisany do końca tego roku.
Całe przedsięwzięcie wiąże się z podpisanym wiosną tego roku porozumieniem pomiędzy rządem Hiszpanii, TAI i europejskim gigantem lotniczym Airbus. Zgodnie z jego postanowieniami Hürjety miałyby być montowane w zakładach Airbusa w Hiszpanii, przy przynajmniej częściowym wykorzystaniu lokalnej sieci poddostawców.
HÜRJET AVRUPA YOLUNDA EMİN ADIMLARLA İLERLİYOR! ✈️
— Türk Havacılık Uzay Sanayii (@TUSAS_TR) July 24, 2025
İspanya ihracatına yönelik stratejik imzalar, Airbus ile atıldı.
Millî imkânlarımızla tasarlanan ve süpersonik hızlara ulaşan HÜRJET Jet Eğitim Uçağımızın ihracatına yönelik bu gelişme, ihracat sürecinin ana hatlarını… pic.twitter.com/xDClfGcF21
Strona turecka podkreśla, że umowa z Hiszpanią będzie dla nich wielkim sukcesem, w tym także prestiżowym. Jednocześnie jednak wszyscy sygnatariusze porozumienia podkreślają, że hiszpański kontrakt będzie tylko początkiem historii Hürjeta w Europie. Maszyna, tworzona we współpracy hiszpańskiego Airbusa i TAI ma zostać zaoferowana Europie. Dzięki hiszpańskiemu wkładowi zapewne jako projekt spełniający formalne wymaganie związane z mechanizmem kredytowym SAFE, znacznie ułatwiającym rządom europejskim zakupy uzbrojenia.
Czytaj też
Hürjet stanie więc do walki o rynek europejski z poddźwiękowym M-346 Master (w Europie wybrały go Polska, Włochy, Austria i Grecja), a także z koreańskimi samolotami rodziny T-50 Golden Eagle (w tym FA-50). Jest to bowiem naddźwiękowy samolot szkolno-bojowy. Jeżeli chodzi o typowo bojowe parametry techniczne, to Hürjet jest czymś pomiędzy M-346 a FA-50. Posiada niewiele wyższy udźwig co M-346 (3,4 tony w stosunku do 3 ton, FA-50 ma 4,5 tony), ale za to podobnie jak Fighting Hawk osiąga prędkości naddźwiękowe.
Wydaje się, że Hürjet mógłby być ciekawą propozycją w Europie (i nie tylko) także jako lekka maszyna bojowa. Wyręczająca drogie samoloty bojowe w prostych zadaniach, np. treningowych czy air policing.
Czytaj też
Turecka konstrukcja jest młoda i na razie niedojrzała. Prace nad nią rozpoczęły się w 2017 roku, a w kwietniu 2023 roku została oblatana. Jak na razie jej prototypy wykonały 210 lotów. Jest jednak kolejnym dowodem na to, że lekki samolot bojowy to koncepcja zdobywająca coraz większa popularność.
Furlong
Nie ma to jak europejska solidarność. Zamiast wspierać włoską lub szwedzką konstrukcję to fundują krajowi z po za Europy wygraną w kontrakcie. Porażka.
radziomb
ale jak to Hiszpania kupuje tanie w zakupie i w serwisie samoloty szkolno bojowe? Nie czytali komentarzy polskich snafcof internetowych że nalezy kupować tylko i wyłacznie samoloty bojowe typu F22 ew F35 ew B2 i B21 ? Dlaczego? WHYYYY
MiP
A jakich sąsiadów ma Hiszpania ??? kto ich tam napadnie ?? Maroko ? Tunezja? czy może Algieria ?? A my mamy Rosję za płotem i nam są potrzebne samoloty bojowe a nie pseudo-bojowe
DanielZakupowy
Bez sensu te "latadła"! Dlaczego Hiszpania nie kupuje eurofightera!?
Cosmo
No właśnie, o tym samym pomyślałem, gdzie Ci znafcy, dlaczego szat nie drą i nie pouczają Hiszpanów!!
Juzz
Czyli taki na moje oko jak FA50, i jest dobry, a nasz jest niedobry?