Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne S.A. od lat dostarcza Siłom Zbrojnym RP, a ostatnio także coraz szerszemu gronu użytkowników cywilnych, sprzęt przeznaczony do naziemnej obsługi statków powietrznych (NOSP/GPU).
Urządzenia zaprojektowane i wyprodukowane w Spółce są wykorzystywane do obsługi wszystkich typów statków powietrznych w tym samolotów pasażerskich VIP do przewozu najważniejszych osób w państwie.
Spółka, utrzymując pozycję wiodącego dostawcy w obszarze wojskowego NOSP, zapewnia wciąż udoskonalane grupy urządzeń:
- do zasilania systemów pokładowych w energię elektryczną,
- do napełniania instalacji pokładowych sprężonym tlenem, azotem i powietrzem,
- do sprawdzania stanu technicznego instalacji hydraulicznych statków powietrznych, uzupełniania cieczy roboczej oraz jej filtrowania w tych instalacjach.
Ponadto WCBKT S.A. realizuje usługi serwisowe dla wszystkich klientów, którym dostarczyło wyprodukowane przez siebie urządzenia, co m.in. pozwala na zachowanie sprawności w całym cyklu ich życia.
W ubiegłym roku spółka zrealizowała na rzecz jednostek wojskowych:
- kontrakt z Inspektoratem Uzbrojenia obejmujący dostawę lotniskowych urządzeń zasilania elektroenergetycznego samolotów typu LUZES V/N na podwoziu przystosowanym do holowania i LUZES V/D na Jelczu, oraz lotniskowe dystrybutory tlenu LDT/N, azotu LDA/N i powietrza LDP/N,
- zamówienie Wydziału Techniki Lotniczej 3 Regionalnej Bazy Logistycznej na dostawę zasilaczy typu LUZES V/D na Jelczu, dystrybutorów tlenu LDT/N, azotu LDA/N, powietrza LDP/N i lotniskowej sprężarki powietrza LSP/N,
- umowę z 3 Regionalną Bazą Logistyczną na wykonanie ponad 500 usług serwisowych i naprawczych;
Sprzęt oferowany przez WCBKT S.A. jest powszechnie stosowany na lotniskach wojskowych do obsługi wszystkich typów samolotów i śmigłowców m.in.: MiG-29, Su-22, Mi-17, Mi-24, W-3 Sokół, M-28 Bryza, TS-11 Iskra, CASA C-295.
W pierwszej połowie 2018 roku, w jednym z ogłoszeń Inspektorat Uzbrojenia informował, że „w jednostkach lotniczych Sił Zbrojnych RP użytkowanych jest 88 lotniskowych urządzeń zasilania elektroenergetycznego samolotów LUZES V/N i LUZES V/D, 21 sztuk lotniskowych dystrybutorów tlenu LDT/N, 17 sztuk lotniskowych dystrybutorów powietrza LDP/N, opracowanych i wyprodukowanych przez Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne S.A.”.
Jednocześnie spółka prowadzi prace B+R mające na celu opracowanie nowych typów urządzeń NOSP, tym samym dążąc do maksymalnej polonizacji urządzeń do naziemnej obsługi statków powietrznych należących do polskiego lotnictwa wojskowego.
Między innymi z tego powodu, w 2017 roku spółka zawarła z BAE Systems umowę dotyczącą współpracy obejmującej m.in. wspólne prace rozwojowe i szkolenia, a efektem są pozyskane zdolności do serwisowania i napraw GSE przeznaczonych dla samolotów F-16 czy C-130 Hercules. Należy podkreślić, że już dziś część urządzeń przeznaczonych do wykorzystania w czasie obsługi samolotów F-16 i C-130 Hercules, jest dostarczana przez WCBKT S.A.
Na przełomie 2017 i 2018 roku w strukturach WCBKT S.A. powstało Centrum Dostaw i Serwisu Sprzętu do Naziemnej Obsługi Statków Powietrznych (CDiSS NOSP), a podpisana umowa z BAE Systems to jeden z istotnych etapów, którego realizacja stanowi podwaliny do rozszerzenia kompetencji Centrum o możliwości serwisowe w zakresie urządzeń NOSP produkowanych przez innych producentów niż WCBKT S.A.
Zakres tej współpracy będzie także rozwijany w kierunku podjęcia przez WCBKT S.A. produkcji nowych wzorów urządzeń GSE, dedykowanych dla statków powietrznych najnowszych generacji.
W wyniku przejęcia pełnych kompetencji w zakresie produkcji i serwisu wyposażenia hangarowo-lotniskowego, dotychczas oferowanego przez „ZREMB” Wojkowice, w 2018 r. WCBKT S.A zrealizowało m.in. umowę na dostawę sprzętu w ramach zabezpieczenia logistycznego samolotów VIP, tj. Boeing 737/800 i Gulfstream G550. W skład pakietu logistycznego weszły m.in. schody pasażerskie, wózki bagażowe, podest serwisowy.
W 2019 r. spółka planuje m.in. wykonanie i montaż ponad 30 urządzeń wchodzących w skład wyposażenia terminala cargo dla jednego z największych agentów handlingowych w Warszawie oraz będzie kontynuowała dostawy sprzętu hangarowo-lotniskowego dla odbiorców cywilnych i wojskowych.
Od kilku lat Spółka prowadzi także działalność na rynku cywilnym w Polsce. Ponad 20 urządzeń zasilania elektroenergetycznego typu GPU-7/90 Taurus zaprojektowanych i wyprodukowanych w WCBKT S.A., jest z powodzeniem wykorzystywanych przez rodzime firmy handlingowe na polskich lotniskach cywilnych. Równolegle Spółka rozwija swoją ofertę eksportową obejmującą zarówno rynki cywilne jak i wojskowe.
Promocja wyrobów i usług oferowanych przez Spółkę odbywa się poprzez udział WCBKT S.A. w wystawach i targach tak krajowych i międzynarodowych. W ubiegłym roku spółka brała udział m.in. w targach EUROSATORY i MSPO 2018 w Kielcach.
W tym roku uczestniczyła w targach IDEX w Abu Dhabi, a planuje udział w targach, Airport Show Dubai, Air Fair Bydgoszcz, MSPO 2019 oraz Inter Airport Europe 2019 w Monachium.
Niezależnie od tych działań przedstawiciele WCBKT S.A. wykorzystują wszystkie nadarzające się okazje do zaprezentowania funkcjonalności i jakości produkowanych przez spółkę urządzeń.
Przykładem tego może być wizyta w Polsce prezydenta Donalda Trumpa w 2017 roku. Jedynym urządzeniem GPU dopuszczonym wówczas przez służby amerykańskie do obsługi samolotu Boeing 747 Air Force One był zasilacz elektroenergetyczny GPU-7/90 Taurus, opracowany i wyprodukowany w WCBKT S.A.
Innym przykładem jest wykorzystanie w czasie MSPO 2018 w Kielcach innego urządzenia zasilania elektroenergetycznego LUZES II/M, produkcji WCBKT S.A. – do obsługi śmigłowca AH-64 Apache.
WCBKT S.A. jest więc liderem polskiego rynku NOSP oraz wyposażenia hangarowo- lotniskowego, zapewniając kompleksowe rozwiązania dostosowane do każdego typu statku powietrznego na polskich lotniskach, zarówno w sektorze wojskowym jak i cywilnym, nieustannie poszerzającym ofertę produktowo-usługową.
Artykuł przygotowany we współpracy z WCBKT S.A.
modelarz23
Moim zdaniem każde lotnisko cywilne pasażerskie powinno być chronione przez co najmniej kilka zestawów przeciwlotniczych krótkiego zasięgu typu Poprad. Poza tym, projektując nowe drogi ekspresowe powinno się przewidzieć kilka odcinków w różnych miejscach w Polsce do awaryjnego lądowania nawet dużych samolotów pasażerskich. Do tego celu powinny być całkowicie proste odcinki o długości 4 km (po 2 km do wylądowania i później do startu) bez żadnych wiaduktów, znaków drogowych, barier między jezdniami, ewentualnie niskie krzaczki.
say69mat
Zastanawiająca jest przemyślność - bodaj rodem z czasów minionych - odnośnie lokalizacji WZL-ów. Z reguły znajdują się w znacznym oddaleniu od naturalnego środowiska samolotów, czyli lotnisk, lądowisk, czy też przydrożnych pasów startowych. I jak tu deliberować poważnie w temacie konstytucji i kondycji naszego narodowego pomysłu na realizację idei przemysłu lotniczego???
say69mat
Na forach internetowych poświęconych tematyce obronnej pojawiają się informacje, że doświadczeni piloci z lotnictwa bojowego i transportowego odchodzą do cywila 'rzucając papiery i pagony'??? Coś wiadomo w temacie??? Efekt zarządzania siłami zbrojnymi budzący frustrację - w tym przypadku pilotów - czyli wysoko wykwalifikowanych specjalistów??? Czy tylko 'wraża' propaganda???
Md
Coś wiadomo. Pierwsze primo chodzi o kasę... Drugie primo, chodzi o małe naloty godzinowe w wojsku a dużo papierologii. Trzecie primo, o obawy związane ze stanem odrzutowców.Tak w skrócie