Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Skurkiewicz: MON zależy na dywersyfikacji zamówień i możliwości PGZ

Fot. HSW
Fot. HSW

Resortowi obrony zależy na tym, żeby w firmach, które tworzą PGZ, dywersyfikować portfel zamówień i możliwości - powiedział podczas obrad sejmowej komisji ds. energii i skarbu państwa wiceszef MON Wojciech Skurkiewicz.

Wiceminister Skurkiewicz podkreślił, że resortowi obrony zależy na tym, żeby w firmach, które tworzą PGZ "dokonywać dywersyfikacji portfela zamówień, jak również możliwości". Jak mówił, MON podpisało trzy umowy offsetowe na łączną kwotę 1,3 mld zł. "Beneficjentami tych umów jest 12 podmiotów należących do grupy kapitałowej PGZ" - dodał.

Głównymi celami inwestycji realizowanych w PGZ są: optymalizacja zabezpieczenia potrzeb SZ RP, oraz sukcesywne zwiększanie eksportu wyrobów i usług, a także zwiększanie dostaw usług dla odbiorców cywilnych

Wojciech Skurkiewicz, wiceszef MON

Wiceminister resortu obrony przypomniał o nowelizacji z 2017 r. ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu SZ RP, w której przewidziano wzrost wydatków na potrzeby obronne z 2 proc PKB do 2,5 proc PKB w 20130 r. "Pierwszym rokiem, kiedy będziemy konsumować już tę ustawę, będzie rok 2020, kiedy to będziemy przeznaczać na obronność 2,1 proc. PKB" - powiedział.

Prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej Witold Słowik poinformował komisję o sytuacji finansowej PGZ. Jak powiedział, w ostatnich dniach zakończono badanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego grupy kapitałowej PGZ.

Nastąpiła poprawa w stosunku do lat ubiegłych (...) za rok 2018 suma przychodów PGZ wyniosła ok. 5,5 mld zł, gdzie w roku ubiegłym (2017) wynosiła niecałe 5 mld zł, a w roku 2016 4,3 mld zł . (...)W roku 2016 (wynik netto grupy - przyp. red.) wynosił minus 104 mln zł, w 2017 minus 114 mln zł, nastąpiła w 2018 r. poprawa na plus (...) ostatecznie ten wynik wynosi 37,4 mln zł "na plusie"

WIceszef MON, Wojciech Skurkiewicz,o wynikach finansowych PGZ

 Słowik dodał, że w 2018 r. 23 spółki PGZ odnotowały wzrost przychodów netto ze sprzedaży, m.in. Huta Stalowa Wola, Wojskowe Zakłady lotnicze nr 1 i Fabryka Broni Łucznik.

Źródło:PAP
Reklama
Reklama

Komentarze (13)

  1. As

    Co by nie deklarować to sprzęt dla armii albo będzie z USA w ramach opłat za obecność wojskową, albo z PGZ ale to melodia przyszłości bo to konsorcjum zajmuje się raczej hodowlą działaczy partyjnych zwycięskich opcji i jeszcze długo coś więcej jak pomalowanie starego autobusu będzie stanowiło u nich problem kompetencyjny.

  2. Okręcik

    Spółki zarobiły, mają zyski, bo MON kupuje od nich i to drożej niż od kontrahentów zagranicznych. Czy to jednak służy naszej armii?

  3. Stefan

    Czyli dojenie podatnika ciąg dalszy. Albo zakład ma się z czego utrzymać albo sztucznie podtrzymujemy żywot i drenujemy kieszeń. Patrz remonty Leopardów, 250 szt. to wciąga jeden zakład przez dziurkę od nosa, ale nie my to dzielimy na dwa i sztucznie podtrzymujemy wegetacje z naszej kieszeni. Przykład konkursu na następce karabinu SWD. Startuje Radom i Tarnow, czyli pożeranie własnego ogona przez PGZ. Nie wystarczy jeden zakład z bronią strzelecką w ramach grupy? Mniejsze koszty, większa sprzedaż.

    1. Nie wystarczy jeden zakład z bronią strzelecką

    2. Gdyby Tarnów zajmował się wyłącznie bronią strzelecką, to może i bym się zgodził.

  4. liczykrupa

    37,4 - 230 dotacji daje MINUS 192,6 - czyli tyle mln zł. podatnicy dołożyli do PGZ.

  5. Sebo

    A co z dywesyfikacją wśród zagranicznych dostawcó? Narazie mamy tylko firmy z USA..

    1. Marek

      To Leonardo, albo Scania są z USA? Sorki. Nie wiedziałem.

  6. podatnik

    Dlatego wszystko co ważne kupimy w USA

    1. robson

      celne, w centralne 10

  7. Covax

    Widać starania mariusza, szczególnie jak w roku 2018 z budżetu MON poszło 20,8% kasy przeznaczonej i wpisanej na B+R. Widac to po umiejętnym prowadzenie "przetargów" na zakupy uzbrojenia, minimum dwóch oferentów i do końca procedury trzymacie zęby razem i żadnego klapania ozorem kogo wybierzecie, niech producenci się zarzynają schodząc z ceny albo dając offset...normalnie Napoleon strategii i taktyki negocjacji

  8. Gort

    Czy to z uwagi na tę politykę zakończono zakupy w WB? Co z systemem Jaśmin i bms dla Rosomaków?

  9. Zawisza

    To bardzo dobra wiadomość, oby tak dalej :-)

  10. Viggen

    Podwozia mamy, licencję na KDA także brać się za system Sona.

  11. Paranoid

    Liczby, liczby, liczby ... Jaki % wydatków MON realizowanych w firmach skonsumował PGZ i inne państwówki, ile polscy prywaciarze, ile zagraniczniacy? Bez tego dyskusja o dywers. jest kompletnie jałowa. Po co podaje się te wyniki PGZ, jak wystarczy podkręcenie 1 kontraktu i wynik idzie na +. Może zapytać jakie były wyniki na biznesie do klientów prywatnych o ile w ogóle są to w stanie policzyć. Tak się zastanawiać czy nie stworzyć z PGZ - zakład budżetowy MON, może wtedy lepiej byłoby widać jak wygląda ekonomia ...

  12. lol

    A co ze spółkami których PGZ ma zamiar się pozbyć? Ich już ta "dywersyfikacja" nie dotyczyła i są nierentowne?

  13. Stroopwaffel

    Rozwój PGZ jest rzeczywiście pożądany ale musi się to odbywać w sposób organiczny i rynkowy. Dlatego, decyzje tak jak ta w miarę niedawna aby PGZ z wolnej ręki dostarczył drony jest błędna bo strzelamy sobie w kolano utrudniając innej polskiej firmie o międzynarodowej renomie i dobrych produktach rozwój. W zarządzie PGZ takie decyzję napewno wpływają na mniejsze zaangażowanie w rzeczowe spełnienie zamówienia bo ewentualne opóźnienia są na większą niekorzyść zamawiającego niż dostawcy. Dlatego też PGZ musi przegrać jeżeli ich produkt jest rzeczywiście gorszy od konkurencji.