Koncern Sikorsky Aircraft otrzymał od DARPA kontrakt o wartości 10 mln dolarów, dotyczący kolejnej fazy badań nad maszyną pionowego startu (VTOL) X-Plane. Jest to jeden z potencjalnych następców zmiennopłatów V-22 Osprey w amerykańskich siłach zbrojnych.
Pionowzlot firmy Sikorsky to jeden z czterech projektów, które realizowane są w ramach programu X-Plane. Opracowywane statki powietrzne mają, przy maksymalnej masie startowej do 5,5 tony, osiągać prędkość przelotową 560-740 km/h. DARPA chce również, aby prototypy były zdolne do przenoszenia ładunku o masie równej co najmniej 40% ich maksymalnej masy startowej.
Granty w programie X-Plane otrzymały cztery firmy: Aurora Flight Sciences, Boeing, Karem Aircraft i Sikorsky Aircraft. Prace mają zakończyć się oblotem demonstratora nowej technologii w 2017-2018 roku. W fazie IA wszyscy czterej konkurenci otrzymali po około 14 mln dolarów na opracowanie koncepcji.
Faza IB, na którą Sikorsky otrzymał 10 mln dolarów, obejmuje wstępny projekt, jego doskonalenie, modelowanie i symulacje, konfigurację płatowca oraz testy na poziomie komponentów. Pionowzlot firmy Sikorsky powstaje we współpracy z biurem konstrukcyjnym Skunk Works, należącym do koncernu Lockheed Martin.
Cały program X-Plane został zaplanowany przez DARPA na cztery lata, a jego koszt oszacowano na 130 mln dolarów. Powstały w jego wyniku pojazd ma potencjalnie zastąpić zarówno V-22 Osprey, jak i klasyczne śmigłowce transportowe.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie