Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Schiebel przygotowuje się do programu BSP pionowego startu i lądowania Albatros

Cztery BSP Camcopter® S-100 przed ich dostawą do Francuskiej Marynarki Wojennej.
Cztery BSP Camcopter® S-100 przed ich dostawą do Francuskiej Marynarki Wojennej.
Autor. Schiebel

Grupa Schiebel ze swoim systemem Camcopter® S-100 jest jedynym pozostałym podmiotem w programie Albatros – nakierowanym na pozyskanie bezzałogowego systemu powietrznego (BSP) klasy taktycznej, pionowego startu i lądowania (VTOL), którego celem jest wsparcie Sił Zbrojnych RP w operacjach morskich i lądowych.

Reklama

Camcoper® S-100 to jedyny taktyczny BSP pionowego startu i lądowania w swojej klasie, z tak dużym doświadczeniem operacyjnym.  Jest w użyciu w wielu marynarkach wojennych i armiach na pięciu kontynentach (w tym kilku członków NATO) na lądzie i na morzu, a także w agencjach międzynarodowych, takich jak Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA, w 2022 roku systemy zostały wdrożone w Danii, Islandii, Niemczech i Francji) oraz Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE).

Reklama
Latem 2022 Królewska Duńska Marynarka Wojenna monitorowała ruch morski w Skagerrak z użyciem systemu S-100 dostarczonego przez EMSA
Latem 2022 Królewska Duńska Marynarka Wojenna monitorowała ruch morski w Skagerrak z użyciem systemu S-100 dostarczonego przez EMSA
Autor. Schiebel
Reklama

S-100 może działać w dzień i w nocy, w niekorzystnych warunkach pogodowych, nawet poza linią wzroku do 200 km nad lądem i morzem. Jego typowa waga ładunku użytecznego wynosi 50 kg, a lot może trwać do 6 godzin. BSP jest zdolny do przekazywania danych w wysokiej rozdzielczości do stacji kontrolnej w czasie rzeczywistym i nie wymaga przygotowanego terenu ani sprzętu wspomagającego start i odzyskiwanie. Co szczególnie interesujące, doświadczenia ze Specjalnej Misji Obserwacyjnej OBWE w Ukrainie w latach 2014-2022, doprowadziły Schiebel do wdrożenia technik i procedur, mających na celu utrzymanie działania systemów, pomimo silnych technik zagłuszania używanych przez armię rosyjską.

Camcopter® S-100 współdziałający ze śmigłowcem Sikorsky S-92, w użyciu Brytyjskiej Straży Przybrzeżnej Jego Królewskiej Mości (His Majesty Coastguard).
Camcopter® S-100 współdziałający ze śmigłowcem Sikorsky S-92, w użyciu Brytyjskiej Straży Przybrzeżnej Jego Królewskiej Mości (His Majesty Coastguard).
Autor. Schiebel

Sytuacja geopolityczna wymaga najwyższej klasy rozwiązań BSP, a rządy na całym świecie, w tym Polska, coraz częściej spoglądają w stronę dojrzałego i niezawodnego bezzałogowca S-100. Schiebel dostrzega, że zainteresowanie ze strony sił zbrojnych na całym świecie dramatycznie wzrasta.

Schiebel rozpoczął już rozmowy z kilkoma firmami z branży obronnej w Polsce, nie tylko po to, aby zapewnić udział polskiego przemysłu w dostawie, ale przede wszystkim, aby dostarczyć Wojsku Polskiemu elementy, które są już w nim znane. Niektóre z opracowanych rozwiązań mogą nawet znaleźć zastosowanie u innych klientów firmy Schiebel. Aktualnie, oprócz Polski, kilka kolejnych sił zbrojnych NATO rozważa pozyskanie S-100, z kontraktami planowanymi na rok 2023.

Wstępna wizualizacja polskiego Camcopter® S-100.
Wstępna wizualizacja polskiego Camcopter® S-100.
Autor. Schiebel

Niezależnie od bieżącej realizacji programu, w przypadku pilnych potrzeb Sił Zbrojnych RP, ze względu na swój potencjał i doświadczenie, Schiebel jest przygotowany do szybkiej, nawet kilkumiesięcznej realizacji zamówień dla swoich klientów. W ostatnich miesiącach Schiebel zawarł kilka dużych kontraktów, z których upubliczniono np. dodatkową partię dla Królewskiej Marynarki Wojennej Tajlandii czy projekt iSAR dla hiszpańskiego Towarzystwa Ratownictwa i Bezpieczeństwa Morskiego (SASEMAR).

Najważniejszą wiadomością jest jednak decyzja Królewskiej Marynarki Wojennej Australii (Royal Australian Navy, RAN) o skróceniu przetargu SEA-129, na zakup dużej liczby BSP pionowego startu i lądowania: w maju, na etapie, gdy na krótkiej liście było pięciu oferentów, Australijczycy ocenili S-100 jako zdecydowanie lepszy od konkurentów i przystąpili do negocjacji na zasadzie wyłącznego dostawcy. W ten sposób Królewska Marynarka Wojenna Australii otrzyma swój BSP pionowego startu i lądowania 15 miesięcy wcześniej niż w ramach pierwotnie planowanej procedury. Systemy S-100 będą obsługiwane z fregat klasy ANZAC oraz nadchodzących okrętów patrolowych klasy SEA 1180 Arafura, a następnie fregat klasy SEA 5000 Hunter.

Schiebel Camcopter® S-100 Królewskiej Marynarki Wojennej Australii przy Sikorsky MH-60R na pokładzie fregaty HMAS Ballarat.
Schiebel Camcopter® S-100 Królewskiej Marynarki Wojennej Australii przy Sikorsky MH-60R na pokładzie fregaty HMAS Ballarat.
Autor. Royal Australian Navy

Biorąc pod uwagę, że S-100 jest dojrzałą platformą z bieżącą produkcją seryjną i szeroką bazą klientów, Schiebel inwestuje dużą część swojego budżetu w badania i rozwój, w celu rozszerzenia i tak już bardzo szerokiego portfolio ładunków użytecznych. Ostatnio, podczas corocznych ćwiczeń NATO "REPMUS 2022" i "Dynamic Messenger 2022" w Portugalii, Camcopter® S-100 zademonstrował trzy swoje możliwości. Światową premierę miał pakiet do walki z okrętami podwodnymi (ZOP): S-100 został wyposażony w system przetwarzania danych sonarowych Thales BlueScan w głównej wnęce ładunkowej oraz w głowicę optoelektroniczną Wescam MX-8 (taka sama jak planowana na płatowym BSP PGZ-19R Orlik) w wnęce dziobowej. Demonstrowany scenariusz dotyczył nadzoru i ochrony podejść do strategicznego portu.

Po ułożeniu bariery z sonoboi, S-100 został wysłany w celu monitorowania danych z sonoboi i przekazywania ich do stanowiska dowodzenia na lądzie, co pozwala na wykrycie i klasyfikację ewentualnych wrogich okrętów podwodnych. Po szybkiej rekonfiguracji do typowego zestawu ISR z czujnikami opartymi na kamerach Overwatch Imaging PT-8 Oceanwatch i Wescam MX-10, S-100 zademonstrował również zdolność do automatycznego wykrywania i identyfikacji małych obiektów na brzegu i na morzu w różnych stanach morza, w ramach misji ISR i SAR lub wspierając operacje amfibijne. Camcopter® S-100 dostarczył również zaopatrzenie medyczne z portu na pobliski okręt, wykorzystując podwieszaną siatkę do dostarczania ładunków. Na przygotowywanych już ćwiczeniach REPMUS 2023 firma Schiebel zamierza zaprezentować kolejny zestaw innowacyjnych konfiguracji, jeszcze bardziej rozwijając wielozadaniowe zdolności platformy.

Camcopter® S-100 w konfiguracji Zwalczania Okrętów Podwodnych w locie w trakcie ćwiczeń NATO REPMUS 22 we wrześniu 2022
Camcopter® S-100 w konfiguracji Zwalczania Okrętów Podwodnych w locie w trakcie ćwiczeń NATO REPMUS 22 we wrześniu 2022
Autor. Schiebel

Niedawno Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych (US Navy) przetestowała możliwości Camcopter® S-100 w zakresie wykrywania małych obiektów w płytkich wodach. Do tego zadania BSP wykorzystał detektory LiDAR, przygotowując szczegółowy skan batymetryczny. Zdolność ta mogłaby okazać się przydatna również na polskich wodach, biorąc pod uwagę, że pozostałości po wojnach światowych, w tym bomby i miny morskie, wciąż znajdują się w wodach przybrzeżnych, a nawet portowych.

Camcopter® S-100 w trakcie testów Biura Badań Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych (US Navy`s Office of Naval Research) w zakresie wykrywania obiektów w płytkich wodach.
Camcopter® S-100 w trakcie testów Biura Badań Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych (US Navy`s Office of Naval Research) w zakresie wykrywania obiektów w płytkich wodach.
Autor. Schiebel

Drugą osią rozwoju jest BSP CAMCOPTER® S-300 - większy brat S-100, który ma 4,8 metra długości, 1,9 metra wysokości i 0,9 metra szerokości. Może latać z maksymalną prędkością 220 km/h (prędkość przelotowa 100 km/h). S-300 jest w stanie unieść do 340 kg (łącznie z paliwem), a jego maksymalna masa startowa może osiągnąć 660 kg. S-300 może też latać do 24 godzin z ładunkiem 50 kg (lub 4 godziny z 250 kg).

Porównanie rozmiarów Camcopter® S-300 oraz Camcopter® S-100.
Porównanie rozmiarów Camcopter® S-300 oraz Camcopter® S-100.
Autor. Schiebel

Element naziemny, w tym system sterowania dla S-300, będzie taki sam jak dla wersji S-100. To z kolei oznacza, że dzięki zastosowaniu jednego systemu sterowania będzie można wybrać platformę S-100 lub S-300 w zależności od potrzeb i realizowanych zadań. Okręty lub inne platformy przystosowane do działania z S-100 będą gotowe do natychmiastowej interoperacyjności z wersją S-300, bez dodatkowych prac nad systemami łączności i sterowania. S-300 został po raz pierwszy publicznie zaprezentowany na targach Euronaval w Paryżu, w październiku 2022 roku.

Autor: Lubos Sramek, Sales Director at Schiebel

Artykuł sponsorowany

Reklama

Mikrostan wojenny, Mad Max w Syrii - Defence24Week 102

Komentarze (4)

  1. Filemon19

    Podsumowując Austriak z ruskim kapitałem Czyli oligarcha ruskiej cywilizacji bawi się w drony Chyba lepszy od Orłana10 ale nad Bachmutem nie lata

    1. TerranCommand

      Kłamiesz Filemon, gdyby miał rosyjski kapitał byłby teraz zablokowany w działalności handlowej. Ale go nie ma i nigdy nie miał. Kapitał ma własny, a generowany przez sprzedaż do państw NATO i około NATOwskich.

  2. Ma_XX

    a czy ta firma w roku 2013 nie sprzedawała ich rosji?

    1. TerranCommand

      Sprzedała Straży Granicznej, nie siłom zbrojnym FR. Ponoć skończyła z dostawami do Rosji. Za to dostarcza USA, Francji, czy Australii. I wielu innym.

  3. Andrzej1232

    Aparat wszedł w skład rosyjskiego systemu rozpoznawczego Gorizont Air S-100 wykorzystywanego przez rosyjską straż graniczną[3] a jego montażem aparatu na terenie Rosji zajęła się spółka Gorizont z Rostowa nad Donem. W 2010 roku 18 aparatów zakupiły Chiny z przeznaczeniem dla własnej marynarki wojennej. Dwa lata później sfotografowano prawdopodobnie jeden z nich, operujący z pokładu chińskiej fregaty typu 054A[4].

  4. Andrzej1232

    Aparat wszedł w skład rosyjskiego systemu rozpoznawczego Gorizont Air S-100 wykorzystywanego przez rosyjską straż graniczną[3] a jego montażem aparatu na terenie Rosji zajęła się spółka Gorizont z Rostowa nad Donem. W 2010 roku 18 aparatów zakupiły Chiny z przeznaczeniem dla własnej marynarki wojennej. Dwa lata później sfotografowano prawdopodobnie jeden z nich, operujący z pokładu chińskiej fregaty typu 054A[4]. Danie z Wikipedii - świadczy to o tym, że jest faktycznie popularny.

Reklama