Reklama

Siły zbrojne

Samoloty NATO w walce z koronawirusem

Fot. USAF Europe
Fot. USAF Europe

Samoloty państw członkowskich NATO regularnie kursują z transportami niezbędnych materiałów ochronnych i testów do szybkiego wykrywania koronawirusa, których dostawcą są Chiny. W nocy 21-22 marca pod Pragą wylądował samolot An-124 z ładunkiem 100 ton zapatrzenia medycznego. Kolejny ma dotrzeć w ciągu dwóch dni. Litewskie Siły Powietrzne dostarczyły do Wilna tysiące testów na pokładzie samolotu C-27J Spartan.

Istotny problem w czasach obecnej pandemii to szybkie dostawy masek, rękawiczek, innych środków ochrony, testów do szybkiego wykrywania koronawirusa oraz leków i sprzętu medycznego. W ostatnich dniach siły powietrzne wielu krajów NATO, oraz wspólne programy sojuszu były wykorzystywane do przewozu tych kluczowych ładunków. Najszerzej komentowany był transport 100 ton środków medycznych, w tym 30 mln maseczek, zakupionych w Chinach przez Czechy. Praga wykorzystała dostępne sloty w programie SALIS (ang. Strategic Air Lift International Solution), który przeznaczony jest do transportu w ramach NATO i dysponuje ciężkimi maszynami An-124 należącymi do ukraińskiego przewoźnika Antonov Airlines.

Pierwszy ładunek dotarł tą drogą na praskie lotnisko Kbely po 23:00 lokalnego czasu 21 marca i został szybko rozdysponowany przez odpowiednie służby. Na miejscy czekał m. in. minister spraw wewnętrznych Republiki Czeskiej Jan Hamáček, który natychmiast poinformował w mediach społecznościowych o lądowaniu ukraińskiej maszyny z ładunkiem kilkudziesięciu milionów maseczek, 120 000 kombinezonów ochronnych, 80 000 okularów oraz 200 000 szybkich testów. W piątek 150 tys. testów przyleciało wojskowym Airbusem A319. W ciągu 2 dni odbędzie się na tej trasie kolejny lot w ramach SALIS z ładunkiem o masie około 100 ton. Do transportu wykorzystywane są również cywilne maszyny transportowe, które korzystają, czym chwali się czeskie ministerstwo obrony, z nowoczesnych systemów rozładowczych, które znacznie skracają czas od lądowania do wyjazdu kolejnego konwoju ciężarówek.

Również Litwa pochwaliła się w niedzielę 22 marca wykorzystaniem samolotu transportowego C-27J Spartan, który dostarczył z Belgii do Wilna testy i odczynniki niezbędne do badania obecności koronawirusa. Była to już trzecia tego typu misja w ubiegłym tygodniu. 16 i 18 marca litewskie transportowce przewoziły środki medyczne, komórki macierzyste i odczynniki z niemieckich laboratoriów.

Francuskie siły powietrzne od 18 marca wykorzystują samolot A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport) w specjalnej konfiguracji medycznej, do transportu ciężko chorych z obszarów o szczególnym nasileniu zachorowań do szpitali wojskowych Laveran (HIA) w Marsylii i Sainte- Anne w w Tulonie. Maszyna może zabrać nie tylko kilkunastu chorych na noszach ale też zespół medyczny do 24 osób z odpowiednim wyposażenie na wypadek zagrożenia zdrowia i życia. 

Znaczne zaangażowanie, również transportu lotniczego, związane jest z tragiczną sytuacją we Włoszech. Amerykańskie C-130J Super Hercules z bazy lotniczej Ramstein transportują do Włoch środku medyczne, ale również systemy ERPSS (ang. En-Route Patient Staging System) pozwalające na transport lotniczy do 40 pacjentów, w tym 10 leżących, przez okres do 24 godziny.

Pandemia COVID-19 wymaga od nas ścisłej współpracy z sojusznikami i partnerami, aby wspólnie sprostać temu wyzwaniu. To pokazuje zaangażowanie i wzajemne wsparcie w odpowiedzi na ten wspólny kryzys zdrowotny.

Dowódca U.S. Air Force w Europie, gen. Jeff “Cobra” Harrigian

Działania związane z wzajemnym wsparciem podczas kryzysów to standard wśród państw NATO, jednak od bardzo dawna, w zasadzie od początku istnienia sojuszu, problemy nie dotyczyły jednocześnie wszystkich jego członków. Tym bardziej należy docenić umiejętność do współpracy w strukturze ponadnarodowej.

Reklama
Reklama

Komentarze (4)

  1. Andrzej

    Od kiedy AN-124 jest w służbie NATO ?

    1. Davien

      A od wtedy kiedy NATO w ramach SALIS ma prawo do ich uzytkowania dzieki Ukrainie.

  2. fifi

    Samoloty NATO w walce z koronowirusem.Tytuł jak z PRL-u.

  3. Pawel

    Od kiedy to samoloty An 124 to samolot NATO??

    1. Davien

      A od wtedy kiedy NATO w ramach SALIS ma rawo do ich uzytkowania dzieki Ukrainie.

  4. As.

    Rzeczy najprostrze są w Europie nie do wykonania, a na wyroby zaawansowane potrzeba dziesięcioleci. Dobrze, że z Afryki idą nowi mieszkańcy naszego kontynentu.