Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Rusza małoseryjna produkcja następcy M113

AMPV/ Fot. BAE Systems
AMPV/ Fot. BAE Systems

US Army przyznała BAE Systems dwie modyfikacje kontraktu, o wartości do 575 milionów dolarów dotyczącego wstępnej produkcji małoseryjnej wielozadaniowych pojazdów opancerzonych (AMPV). 

Kontrakty te oznaczają rozpoczęcie produkcji małoseryjnej wysokomobilnych, wielozadaniowych pojazdów o dużej przeżywalności, zaprojektowanych do misji wykonywanych przez Pancerne Brygadowe Zespoły Bojowe (ABCT - Armored Brigade Combat Team) US Army.

Przejście do tej fazy programu AMPV jest ekscytujące, ponieważ to kolejny krok zbliżający żołnierzy do wdrożenia tej krytycznej zdolności do wykonywania misji i bezpiecznego powrotu do domu. Przygotowywaliśmy się do tej chwili i jesteśmy gotowi, aby przejść do następnego etapu tego programu”

dyrektor programu AMPV w BAE Systems, Bill Sheehy

Przyznane wcześniej fundusze na wsparcie planowania produkcji w połączeniu z kontraktem w wysokości 128 milionów dolarów umożliwiły BAE Systems rozpoczęcie produkcji. Drugi kontrakt, wartości 447 milionów dolarów, przyznany w lutym, powoduje, że łączne fundusze na wstępną produkcję małoseryjną AMPV wynoszą 873 miliony dolarów. Kontrakty te zostały przyznane po zakończeniu fazy projektowania i prac inżynierskich (EMD -Engineering & Manufacturing Develompent) oraz decyzji w sprawie Etapu C. Zgodnie z wcześniejszym kontraktem na EMD firma wyprodukowała i dostarczyła US Army prototypowe pojazdy w celu przeprowadzenia ich testów i oceny. Wstępny kontrakt z 2014 r. przewidywał również opcje rozpoczęcia fazy wstępnej produkcji małoseryjnej przed zakończeniem fazy EMD, kiedy to firma mogłaby wyprodukować około 460 dodatkowych pojazdów o łącznej wartości do 1,2 mld dolarów.

image
AMPV/ Fot. BAE Systems

Program AMPV (Armored Multi-Purposed Vehicle - Opancerzony Pojazd Wielozadaniowy) ma na celu dostarczenie US Army floty pojazdów o większej przeżywalności i mobilności, która rozwiąże krytyczny problem zastąpienia pamiętających czasy wojny w Wietnamie wozów rodziny M113. Produkcja będzie obejmować pięć wariantów AMPV: dowodzenia i kierowania, ogólnego przeznaczenia, ewakuacji medycznej, opieki medycznej i samobieżnego moździerza.

image
AMPV podczas testów w US Army Yuma Proving Ground/ Fot. Mark Schauer / ATEC

Jak deklaruje producent AMPV wykorzystuje najnowocześniejsze i sprawdzone konstrukcje wozów bojowych. Spełnia wymagania US Army w zakresie ochrony sił i mobilności w każdym terenie, umożliwiając AMPV dotrzymanie kroku pozostałym pojazdom należącym do ABCT. Unifikacja rozwiązań technicznych w obrębie ABCT ma również zmniejszać ryzyko rozwojowe i usprawnić obsługę techniczną, zapewniając znaczne oszczędności dla US Army. 

image
AMPV/ Fot. BAE Systems

Prace w ramach programu AMPV będą odbywały się w zakładach BAE Systems w Aiken w Południowej Karolinie, Minneapolis w Minnesocie, San Jose w Kalifornii, Sterling Heights w Michigan i York w Pensylwanii. Dostawy miałyby się rozpocząć w drugim kwartale 2020 roku , producent zadeklarował, że w ciągu pierwszych 13 miesięcy dostaw do jednostek trafi 180 pojazdów. 

Reklama

Komentarze (5)

  1. Kto

    Można by było takie żeczy robić na podwoziu Gerarda (Anders) tylko że my jesteśmy jak zwykle do tyłu

  2. zxc

    @GUMIŚ Zejdź na ziemię. Jaka Polska, to nie Polska buduje i kupuje licencje, tylko HSW, ewentualnie Bumar. Firma sama z siebie nie szasta kasą na licencje, jeśli potrafi sama coś zbudować. Borsuk jest w trakcie budowy, Geparda znowu odmrażają. Po kiego grzyba mieli by do tego kupować licencję na amerykański wóz?

  3. analityk

    Już niedługo powstanie spora podaż używanych i zbędnych M113. Niejeden polski polityk już w tym upatruje szanse.

  4. mobilny

    Na swe krucjaty niosiące demokrację wszystkim uciśnionym a tym samym pokój i szczęście w sam raz jak ulał. Taki Namer II

  5. GUMIŚ

    Obawiam się , że Polska kupi od Amerykanów licencję na AMPV ! Można go zintegrować z wieżą ZSSW-30 i już mamy BORSUKA , tym bardziej ,że BAE oferuje również wersję pływającą tego transportera. Nasz zmech będzie w ten sposób kompatybilny z ABCT.

Reklama