Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Fot. J. Sabak/Defence24.

PZL Świdnik przedstawia ofertę przemysłową. Krystowski: "Wdrożenie pełnej produkcji AW149"

PZL-Świdnik zaprezentowało ofertę przemysłową, związaną z propozycją maszyny AW-149 w ramach postępowania na śmigłowce wielozadaniowe dla Wojska Polskiego. Prezes spółki Krzysztof Krystowski zapewnił, że wypadku wyboru wiropłatów tego typu w Świdniku zostanie utworzone centrum produkcyjne, prowadzące sprzedaż również na rynki eksportowe.

Oferta spółki ze Świdnika została zaprezentowana na konferencji prasowej prezesa Krzysztofa Krystowskiego. Obejmuje między innymi przeprowadzenie pełnej produkcji siedemdziesięciu śmigłowców nowo wprowadzanego typu AW-149, a nie tylko ich montażu końcowego. Prezes PZL Świdnik podkreśla, iż pozyskanie przez Polskę maszyn AW-149 otworzy drogę do stworzenia w spółce centrum produkcji wiropłatów tego typu, zarówno na potrzeby krajowe, jak i na rynki zagraniczne.

Wybór AW149 przez Siły Zbrojne RP (...) otwiera przed Polską i PZL-Świdnik szansę uzyskania statusu centrum produkcji tego modelu śmigłowca. AW149 miałby być produkowany nie tylko na rzecz polskich Sił Zbrojnych, ale także w przypadku wygranej w przetargu, na eksport.

Krzysztof Krystowski, prezes PZL Świdnik

Koncern AgustaWestland zamierza w wypadku wyboru AW-149 umieścić w Polsce między innymi produkcję i montaż głównych części i zespołów śmigłowca. Transfer technologii ma objąć także przekazanie kodów źródłowych oprogramowania komputerów oraz zarządzania głównymi systemami, w ramach offsetu o wartości więcej niż 1 mld EUR. Zakłady w Świdniku mają otrzymać rolę integratora awioniki, uzbrojenia, wyposażenia specjalnego czy systemów łączności.

Plan wdrożenia pełnej produkcji AW149 zakłada transfer technologii wraz z kodami źródłowymi oprogramowania komputerów i zarządzania głównymi systemami, które zostaną przekazane w ramach offsetu o wartości ponad 1 mld EUR, przy czym łączna wartość wszystkich zobowiązań offsetowych sięga kilku miliardów EUR.

Krzysztof Krystowski, prezes PZL Świdnik

Krzysztof Krystowski podkreśla, że łączna wartość zobowiązań offsetowych przy zakupie wiropłatów AW-149 dla Wojska Polskiego może wynieść kilka miliardów euro. Oprócz przeniesienia produkcji maszyn tego typu do zakładów w Świdniku, w ramach oferty offsetowej związanej z dostawami śmigłowców ma zostać zrealizowanych więcej niż 50 projektów z udziałem prawie 20 polskich kooperantów oraz niemal 25 podmiotów zagranicznych.

Według PZL Świdnik wybór oferty śmigłowca AW-149 przyczyni się do przeprowadzenia szeregu inwestycji, a także umieszczenia w Polsce prac badawczo-rozwojowych. Spółka będzie całkowicie odpowiedzialna za realizację przyszłych modyfikacji wiropłatów tego typu na potrzeby Sił Zbrojnych.

Zgodnie z przeprowadzonymi analizami, w perspektywie 20 lat zapotrzebowanie na śmigłowce AW-149 oceniane jest nawet na 350 egzemplarzy, co mogłoby przynieść szacowane przychody wielkości ponad 50 mld PLN. Ponadto, przewidywane jest również uruchomienie pakietowej sprzedaży wiropłatów SW-4, zarówno w wersji załogowej, jak i bezzałogowej, co ma przyczynić się do dalszego zwiększenia możliwości eksportowych.

PZL Świdnik zapewnia, że wybór maszyny AW-149 przyczyni się do ochrony i tworzenia nowych miejsc pracy, a także do rozwoju polskich przedsiębiorstw, współpracujących ze spółką.

Sekretarz stanu w MON Czesław Mroczek poinformował wcześniej w rozmowie z Polską Agencją Prasową: "21 kwietnia planujemy wskazać oferenta, który przechodzi do dalszego postępowania" w procedurze pozyskania śmigłowców wielozadaniowych dla Wojska Polskiego. Z kolei wiceminister Arkadiusz Bąk na posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Wojska Polskiego i Parlamentarnego Zespołu ds. Polskiego Przemysłu Obronnego poinformował, że wszystkie trzy oferty offsetowe, złożone przez podmioty uczestniczące w postępowaniu, zostały uznane za spełniające wymogi.

W procedurze biorą udział konsorcjum Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporation, Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. oferujące maszyny Black Hawk i Sea Hawk, spółka PZL Świdnik, proponująca wiropłaty AW-149, oraz konsorcjum „EC-725 Caracal-Polska” w składzie: Airbus Helicopters SAS i Heli Invest Sp. z o.o. Services S.K.A.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (35)

  1. czarnyopal

    Wszystko piękne a mnie jednak drażni ta "uniwersalność" lub "wielozadaniowość" jako że uniwersalne to znaczy ni pies ni wydra, ciekaw jestem Waszych opinii.

    1. nikt ważny

      Znaczy że może być czym chce. Również celem ćwiczebnym i tak należy patrzeć na śmigłowce które planuje się do innych zadań niż transport piechoty albo ZOP

  2. Mgr inż

    Witam 1. Najlepszy jest Black Hawk choć trzeba go kupić więcej niż 70 bo ok 140 dlatego że jest dużo mniejszy i mieści maksymalnie 12 żołnierzy i jest to mniej niż zastępowane przez niego Mi17 który zabiera spokojnie 24 żołnierzy w pełnym ekwipunku! To jest jego jedyna wada, jeżeli można tak powiedzieć? Dlaczego najlepszy -20 lat testów i modernizacji -serwis i logistyka na całym świecie -Amerykanie mają najlepszą technologię -będzie polonizacja Tarnowskich zakładów -jest produkowany w Polsce -bardzo uniwersalna maszyna -łatwo adaptuje się do różnych zadań -podatny na modernizację -przetestowany bojowo w wielu misjach i zdał egzamin!!! 2. na drugim miejscu jest; FRANCUZ Jeżeli chodzi o CARACAL (eurocopter) produkowanego przez Francuzów to; -był i latał na misji pokojowej w Afganistanie -da się go tankować w locie -bez przerabiania wersja morska, bo jest to śmigłowiec "MORSKI", idealny śmigłowiec dla marynarki -nie produkowany w Polsce -dużym plusem jest obszerna kabina dzięki której ten śmigłowiec może zabrać 28 osób co jest dla tej klasy śmigłowców bardzo dobrym wynikiem 3.Ostatni to AW149 -Jest to bardzo lekka konstrukcja "plastikowa-kompozytowa", co daje mu ultra lekkość -nie są sprawdzone, komputerowo modelowany śmigłowiec -brak oficjalnych zamówień, nikt tego nie zamawiał -skomplikowana produkcja, skomplikowany śmigłowiec co na polu walki nie zawsze może okazać się dobre!!! 4. Parametry; Masa startowa; Polski Amerykanin - 11 114 kg Francuz - 11 000 kg Włoch - 8 600 kg Średnica wirnika - Polski Amerykanin -16,6 m Francuz - 16,2 m Włoch - 14,6 m Prędkość maks. - Polski Amerykanin - 299 km/h wznoszenie 3,6 m/s Francuz - 324 km/h Włoch - 278 km/h Jest jeden problem, nowe śmigłowce są lżejsze oprócz "francuza" i trzeba ich kupić 140 a nie 70 by zachować pewne parametry!!! Ale myślę że koledzy się dogadają i wybiorą pod stołem najlepiej!

  3. Kurzciel

    Panowie bez spiny, 2 dni i sie dowiemy ;) Działania jakiegokolwiek producenta nic nie zdziałają bo decyzji MON nie podejmie 21 kwietnia. Ta decyzja już jest. Jedyne co Nam pozostało to dzwonić po wujkach, kumplach i szukać znajomego w MON, który papiery zakosi albo fotki porobi i info Nam wyśle ;)

  4. Mireq

    Kto wie, może to będzie nasz śmigłowiec. Wygląda to całkiem dobrze. Byle decydenci byli odporni na głupotę. Poza tymi sprawami gospodarczymi, wojskowi - użytkownicy sprzętu - powinni go dobrze przetestować i wyrazić swoje zdanie na jego temat.

    1. say69mat

      Zauważ, że Ferrari jest bardo atrakcyjnym wizualnie pojazdem, nijak wszak ma się do potrzeb naszej armii. Ponadto, wojsko nade wszystko potrzebuje maszyny zaprojektowanej do wykorzystania na polu walki, a nie przeprojektowanej maszyny cywilnej.

  5. sterowiec

    Po pierwsze jest to przetarg na śmigłowce wielozadaniowe Nie szturmowe wiec każdy ma szansę EC AW i Bh, jednak pracuje w serwisie i EC są potężnie drogie w utrzymaniu i konserwacji. Podstawowy przegląd i dopuszczenie do startu przekracza wyobrażenie podatnika RP który będzie musiał za to płacić. AW i Bh są zbliżone pod względem utrzymania i napewno o połowę tańsze. Niestety jedynym kto poparł Jeb....go Tuska do euro był prezydent Francji i ta ci...a sprzeda to pewnie zabójców jak większość kraju. Przykre i niestety żałosne

    1. czarny

      A skąd wiesz jaki jest koszt AW, skoro raz że go jeszcze nie ma, a dwa nikt go nie używa, więc koszty nie mogą być nawet możliwe do ustalenia. A wziąłeś pod uwagę, że CE kosztuje wg wyliczeń nawet na tym portalu 2x tyle co BH, tylko że przewozi prawie 3x więcej ładunku, czy żołnierzy? Ano nie wziąłeś, a jedyne co dla ciebie było istotne to polityka (bardzo prymitywne, związkowe podejście)

  6. Kilroy

    Aw149 jest większym aw139 którego to wersje wojskowe są używane przez 14 państw. Ale ludzie to jest przedstawienie platformy docelowe produkty będą się różnić opancerzeniem i uzbrojeniem, konstrukcja jest odporna na 7,62 mm i każdy śmigłowiec może mieć zamontowany system samoobronny dowolnego producenta. W przypadku s70i i ec to nie jest pewne. Caracal ma miejsc 28 to jest 4 mniej niż w Chinook w przypadku zniszczenia tracimy 30 ludzi w aw i bh 20.

    1. czarny

      A w przypadku SW-4 tylko czterech, nieprawdaż?Jak masz do przewozu 7 pracowników to kupujesz kombi, czy busa? Pamiętaj że ilość maszyn ma być zawsze taka sama.

  7. y

    Ty u mnie to caracal odpadł bo nie ma panoramicznego kokpitu i nie został dostarczony do testów.

    1. czarny

      Tych testów co to dopiero miałyby być? No to rzeczywiście można by wierzyć... Problem w tym że Caracal spełnia najwięcej z postawionych wymagań, choć nie wszystkie...

  8. Wojmił

    Po co to całe pajacowanie? Od 2004 roku wiadomo, że kontrakt ten ma wygrać Black Hawk...

  9. anakonda

    to jest wydaje sie krok rozpaczy bo AW 149 zaczyna przegrywac z pozostalymi konkurentami słabym opancerzeniem ale cala reszta robi nawet spore wrazenie tylko czy nasi konstruktorzy podolaja i dadza rade dopancerzyc konstrukcje ? W razie wyboru mozna zaczac robic upusty na 101 jako transportowce ktore i tak tez bedziemy musieli wymieniac no chyba ze bedzie BH to chinoki byly by mile widziane

    1. Kilroy

      Aw149 oslona kabiny pilotów odporna na pociski o kalibrze do 12.7 mm reszta na 7.62 tak samo jak caracal i bh, do tego aw ma dostać dodatkowe opancerzenie w wersji transportowej.

  10. the xXx

    Qba vel Adam ma gdzieś wtyki i Ja mu wierze , choć jego teksty wskazują że jeszcze nie dorósł do komentowania na tego typu forach ,bądź jest pełnoletni ale jego ''poziom '' nie jest zbyt dobrze rozwinięty

    1. Tyberios

      A skąd ta wiara skoro do tej pory wszystko co pisał było bez pokrycia lub zwyczajnym kłamstwem? Zebrało mu się tutaj już sporo fantazji... raz twierdził że Sikorsky wszędzie trąbił że oferuje zamiast BH, S-92 i że wszędzie o tym pisze... widziałeś jakieś informacje? To tylko jeden z wielu przykładów jego kłamstw.

  11. Drago

    Czy Krzysztof Krystowski, to były prezes BUMARU, który doprowadził go prawie do upadłości i zaprzepaścił kilka lat pracy, doprowadzając do anulowania programu Andersa ???

    1. Arek

      Krzysztof Krystowski (ur. 1972) - polski ekonomista, manager, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki w latach 2003-2006 w rządzie prof. Jerzego Hausnera. Prezes zarządu Grupy Bumar i Polskiego Holdingu Obronnego w latach 2012-2013. Obecnie prezes zarządu Związku Pracodawców Klastry Polskie[1] i prezes zarządu Śląskiego Klastra Lotniczego[2]. Były prezes firm lotniczych i obronnych.

  12. gks

    350 w ciagu 20 lat, nie wydaje mi sie zeby ktos to kupil jako maszyne wojskowa ,moze wlosi kilka sztuk .

    1. SirAdi

      Irlandczycy kupili i chwalą.

  13. poznaniak

    Panowie spokojnie ,za 3 dni poznamy wybrany model.Mam tylko nadzieje ,że zostanie wybrany model naprawdę dobry.Mam też nadzieje,że ten nowy śmiglak nie będzie zastępcą mi-8 lecz jego uzupełnieniem.Nowy śmigłowiec do akcji bezpośrednich na linii ognia ,a mi-8 jako transportowiec większych oddziałów nie w bezpośrednim rejonie walk.Można by pomyśleć o zakupie nowych silników do mi-8 od Ukraińców .Jeszcze prośba do redakcji,można by kiedyś napisać artykuł o śmigłowcach transportowych współczesnych,wojsk rosyjskich,tak do porównania.

    1. Kresowiakowpotomek

      Od Ukraicow to teraz można tylko kupić widły, nie silniki.

  14. Podbipięta

    To będzie tylko decyzja polityczna.Dlaczego teraż i dlaczego ją odkładano....Bo to jest kięłbasa na wybory prezydenckie.Nic innego / żadne założenia techniczne / się tu nie liczy .dixi

    1. el_kamino

      zgadzam się, w okresie wyborczym mamy wysyp wielkich przetargów i programów modernizacyjnych itp itd. Ja się pytam co do tej pory zrobiono ? Czyny i jeszcze raz czyny a nie gadanina i papierologia. Pozdrawiam

  15. murison

    i po co ta napinka? za kilka dni wszystko się wyjaśni... wyłącznie komputery i idźcie na spacer do parku...

  16. Sławomir Drzazga

    Prezentacja tej oferty ma na celu wywarcie presji na MON przed ogłoszeniem wyników przetargu. Prawdę mówiąc oceniam ją jako rozpaczliwą, pewnie z kręgów decyzyjnych docierają sygnały, że zostanie wybrany BH. I właśnie taki wynik obstawiam, ponieważ jest on bezpieczny politycznie. Za jego wyborem opowiedział się m,in. Jarosław Kaczyński, więc rząd będzie miał spokój z tej strony. Z kolei wybór Caracala byłby politycznym samobójstwem w roku wyborczym.

    1. Qba

      Przecieki mówią o wygranej Caracala

    2. kol

      A jaki wybierzemy samolot na KRUKA? Też z ameryki? Ja bym wybrał Augustę!

  17. Pytajnik???

    Myślę że w świetle ostatnich rewelacji ( jakoby Mi - 8/17 nie miały być wycofane ) wybór AW jest jedynym słusznym wyborem, to perspektywiczna platforma posiadająca ogromny potencjał, do tego oferta offsetowa jest więcej niż satysfakcjonująca. Sama firma AugustaWestland zpisała się bardzo dobrze w Polsce.

    1. DoDo

      Pozostawienie w służbie Mi-8/17 połączone z ich modernizacją ( silniki z ukraińskiego Motor Sicz oraz awionika na bazie tej opracowanej dla Głuszca wraz z Glass Cokpit ) , było by naprawdę rozsądnym rozwiązaniem . Spokojnie armia miała by czym latać do ogłoszenia przetargu na ciężkie transportowe śmigłowce. A co do AW 149 , to ta jego perspektywiczność jest co najmniej dyskusyjna , jakoś na razie żadna armia świata nie jest specjalnie zainteresowana nim , co innego z jego odmianą cywilną . Ostatnimi czasy AW i PZL Świdnik niespecjalnie dobrze kooperował z armią . Przedłużające się remonty i problemy z dostępem części zamiennych tak dla przykładu ... Także niestety czy też stety AW 149 jest zbyt dużą zagadką jak na ten moment , nie wspominając o tym że nie posiada żadnej wersji morskiej a nawet certyfikatu do lotów nad akwenami morskimi , nie wspominając o wersji ZOP . Jeśli już chcemy coś zamawiać z Świdnika , to jego odmianę cywilną AW 189 chociażby w zastępstwie dzisiaj używanych śmigłowców przez policję . Gdzie lada moment nie będą mieli na czym latać .

  18. ZSMW

    AW-149 to jakiś włosko - angielski żart i kpina z Polaków, tego śmigłowca nikt nie używa (żadna armia) a cywilna wersja (praktycznie to samo) AW189 będzie montowana w Rosji! Ta konstrukcja to nic ciekawego to już wolę starego Uh60/s-70

    1. ursus

      Bo nowa - by mogło być więcej użytkowników, ktoś musi być tym pierwszym. Moim zdaniem AW powinno wygrać ten przetarg, ew. z powodów politycznych Sikorsky.

    2. Mirosław Znamirowski

      Prawie to samo można było dekadę temu powiedzieć o kołowym transporterze opancerzonym AMV (w Polsce Rosomakiem zwanym) tylko żart i kpina były fińskie. A co się później okazało to chyba każdy wie. Dla mnie osobiście AW-149 jest najlepszym wyborem zarówno pod względem parametrów technicznych samej maszyny, jej nowoczesności, jak i korzyści dla naszego przemysłu.

    3. Kpiasz

      Czy ZSMW to skrót od Związek Socjalistycznej Młodzieży Wiejskiej?

  19. kowalski jan

    Wole montownie rasowego wojskowego smiglowca jakim jest Caracal od fabryki przestarzalego zlomu,albo plastikowej taksowki.

    1. maniek

      Caracal to stary podrasowany cywil EC 225, drogi w eksploatacji.

    2. piotr

      Myślę, że śmigłowiec AW149 nadawał by się idealnie dla naszych służb podległych MSW (Policja, Straż Graniczna). W końcu też używają śmigłowców, a flota np. policji będzie wymagała w niedalekiej przyszłości pilnej wymiany.

  20. Wojmił

    Żałosna ofensywa konkurentów... Już dawno od 2004 roku wiadomo, że ten przetarg wygra Black Hawk...

    1. pilot komputerowy

      jeszcze tylko 3 dni Wojmile.

    2. cynik

      Jak moze wygrac Blackhawk kiedy nie startuje? Sikorsky S-70 to jest cywilny smiglowiec udajacy wojskowy (podobnie jak aw149)

  21. Rico

    Za 3 dni się okaże kto wygrał.

  22. Antek

    Moze od razu niech je wyślą do Rosji!Włosi i Francuzi to najwięksi poplecznicy Rosji no może z wyjątkiem Grecji. Włosi już nam budują gazoport-jak widzimy sami,co do Francuzów to aż brak słów!Pomijając powyższe jaki kraj jest w miarę szybko uzupełnić ewentualne straty maszyn podczas działań wojennych?No jaki?

    1. GsGPoint

      Macierewicz won stąd na onet ! ty już się z WSI popisałeś -.-

  23. Rezerwista

    Może od razu wyślijmy te AW-149 lub EC-725 do Rosji?Zaglądam tu rzadko i myślałem na początku że to portal ludzi myślących i czujących temat.Jednak się myliłem albo wypowiadają się tu dzieci albo ruskie trolle lub pospolici idioci!Zadajcie sobie pytanie który z tych producentów jest w miarę szybko uzupełnić ew straty?Tu nie trzeba być za bardzo rozgarniętym!Czuję wojsko-2 lata koniec lat 80tych 18 batalion 6BPD! pozdr

    1. autor komentarza

      Ty rezerwista myslacy inaczej nie wczuwaj sie zbytnio w role trolu

    2. Legion

      Odkąd Onet i fronda kopiują artykuły z D24 (cytując) to widać napływ dzieciarni... Jego efektem jest niestety totalny chaos i zalew głupoty w komentarzach... PS do redakcji moglibyście wprowadzić wymóg rejestracji przy dodawaniu komentarzy...

  24. olo

    Plastikowa taksówka ma być dla żołnierzy ?

    1. Tyberios

      Nie, my nie chcemy z tworzyw sztucznych niczego... żądamy śmigłowców z drewna i słomy!

    2. Qba

      Na szczęście nie

    3. ursus

      Tak, WP właśnie tego szuka. Osłona balistyczna nie ma tu aż takiego znaczenia, bo nie trudno o środki ogniowe mogące strącić śmigłowiec. Wiropłaty muszą pozostawać po za zasięgiem wroga i tyle.

  25. Tyberios

    Co to za jakieś brednie i wynaturzenia się czyta... taksówka z plastiku?! Czy na łby poupadaliście, gorączki Nilu dostaliście czy wam wyprało umysły. Każdy nowoczesny śmigłowiec jest budowany w oparciu o maksimum tworzyw sztucznych które są lepsze w wielu przypadkach od stali w aeronautce. Samoloty są budowane w jak największym zakresie z tworzyw sztucznych. A wy co kruca z drewna chcecie i słomy czy może z błota zrobione?! Co to za jakaś aberracja spaleniowa... mamy XXI wiek, samolotów nie robi się już z drewna i płótna... ludzie opamiętajcie się!

    1. Drzewniany

      Z TYTANU gamoniowaty zTYTANU na przyklad slyszales kiedys takie dlugie slowo.

Reklama