Reklama
  • Wiadomości

PZL Świdnik przedstawia ofertę przemysłową. Krystowski: "Wdrożenie pełnej produkcji AW149"

PZL-Świdnik zaprezentowało ofertę przemysłową, związaną z propozycją maszyny AW-149 w ramach postępowania na śmigłowce wielozadaniowe dla Wojska Polskiego. Prezes spółki Krzysztof Krystowski zapewnił, że wypadku wyboru wiropłatów tego typu w Świdniku zostanie utworzone centrum produkcyjne, prowadzące sprzedaż również na rynki eksportowe.

Fot. J. Sabak/Defence24.
Fot. J. Sabak/Defence24.

Oferta spółki ze Świdnika została zaprezentowana na konferencji prasowej prezesa Krzysztofa Krystowskiego. Obejmuje między innymi przeprowadzenie pełnej produkcji siedemdziesięciu śmigłowców nowo wprowadzanego typu AW-149, a nie tylko ich montażu końcowego. Prezes PZL Świdnik podkreśla, iż pozyskanie przez Polskę maszyn AW-149 otworzy drogę do stworzenia w spółce centrum produkcji wiropłatów tego typu, zarówno na potrzeby krajowe, jak i na rynki zagraniczne.

Wybór AW149 przez Siły Zbrojne RP (...) otwiera przed Polską i PZL-Świdnik szansę uzyskania statusu centrum produkcji tego modelu śmigłowca. AW149 miałby być produkowany nie tylko na rzecz polskich Sił Zbrojnych, ale także w przypadku wygranej w przetargu, na eksport.

Krzysztof Krystowski, prezes PZL Świdnik

Koncern AgustaWestland zamierza w wypadku wyboru AW-149 umieścić w Polsce między innymi produkcję i montaż głównych części i zespołów śmigłowca. Transfer technologii ma objąć także przekazanie kodów źródłowych oprogramowania komputerów oraz zarządzania głównymi systemami, w ramach offsetu o wartości więcej niż 1 mld EUR. Zakłady w Świdniku mają otrzymać rolę integratora awioniki, uzbrojenia, wyposażenia specjalnego czy systemów łączności.

Plan wdrożenia pełnej produkcji AW149 zakłada transfer technologii wraz z kodami źródłowymi oprogramowania komputerów i zarządzania głównymi systemami, które zostaną przekazane w ramach offsetu o wartości ponad 1 mld EUR, przy czym łączna wartość wszystkich zobowiązań offsetowych sięga kilku miliardów EUR.

Krzysztof Krystowski, prezes PZL Świdnik

Krzysztof Krystowski podkreśla, że łączna wartość zobowiązań offsetowych przy zakupie wiropłatów AW-149 dla Wojska Polskiego może wynieść kilka miliardów euro. Oprócz przeniesienia produkcji maszyn tego typu do zakładów w Świdniku, w ramach oferty offsetowej związanej z dostawami śmigłowców ma zostać zrealizowanych więcej niż 50 projektów z udziałem prawie 20 polskich kooperantów oraz niemal 25 podmiotów zagranicznych.

Według PZL Świdnik wybór oferty śmigłowca AW-149 przyczyni się do przeprowadzenia szeregu inwestycji, a także umieszczenia w Polsce prac badawczo-rozwojowych. Spółka będzie całkowicie odpowiedzialna za realizację przyszłych modyfikacji wiropłatów tego typu na potrzeby Sił Zbrojnych.

Zgodnie z przeprowadzonymi analizami, w perspektywie 20 lat zapotrzebowanie na śmigłowce AW-149 oceniane jest nawet na 350 egzemplarzy, co mogłoby przynieść szacowane przychody wielkości ponad 50 mld PLN. Ponadto, przewidywane jest również uruchomienie pakietowej sprzedaży wiropłatów SW-4, zarówno w wersji załogowej, jak i bezzałogowej, co ma przyczynić się do dalszego zwiększenia możliwości eksportowych.

PZL Świdnik zapewnia, że wybór maszyny AW-149 przyczyni się do ochrony i tworzenia nowych miejsc pracy, a także do rozwoju polskich przedsiębiorstw, współpracujących ze spółką.

Sekretarz stanu w MON Czesław Mroczek poinformował wcześniej w rozmowie z Polską Agencją Prasową: "21 kwietnia planujemy wskazać oferenta, który przechodzi do dalszego postępowania" w procedurze pozyskania śmigłowców wielozadaniowych dla Wojska Polskiego. Z kolei wiceminister Arkadiusz Bąk na posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Wojska Polskiego i Parlamentarnego Zespołu ds. Polskiego Przemysłu Obronnego poinformował, że wszystkie trzy oferty offsetowe, złożone przez podmioty uczestniczące w postępowaniu, zostały uznane za spełniające wymogi.

W procedurze biorą udział konsorcjum Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporation, Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. oferujące maszyny Black Hawk i Sea Hawk, spółka PZL Świdnik, proponująca wiropłaty AW-149, oraz konsorcjum „EC-725 Caracal-Polska” w składzie: Airbus Helicopters SAS i Heli Invest Sp. z o.o. Services S.K.A.

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama