"Prywaciarze" dostarczą Indiom samolot 5. generacji?

Autor. HAL
Ministerstwo obrony Indii zatwierdziło nowy model pozyskania myśliwca 5. Generacji. Poza państwowym gigantem HAL o kontrakty mogą ubiegać się także prywatne firmy indyjskie.
Do tej pory krajowym monopolistą jeżeli chodzi o kontrakty na samoloty wojskowe był państwowy gigant Hindustan Aeronautics Limited (HAL). Firma ta produkowała na licencji samoloty MiG-21, MiG-27, Jaguar i Su-30MKI, a oprócz tego prowadzi program własnego lekkiego samolotu bojowego LCA (Light Combat Aircraft) Tejas.
Tymczasem w kwietniu ubiegłego roku rząd Indii zatwierdziły program stworzenia własnego, indyjskiego samolotu nowej generacji AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft). Program ten zakłada wydatkowanie niemal 2 mld USD, oblot prototypu w roku 2029 i wprowadzanie samolotu do linii od roku 2035. AMCA miałaby być więc rówieśnikiem samolotu z programu GCAP.
Czytaj też
Indyjskie Siły Zbrojne zagwarantowały zamówienie „do 120 samolotów”, w domyśle: jeżeli będą spełniały wymagania. Tego rodzaju zamówienie wydaje się jednak dość skromne jak na tworzenie specjalnie pod nie zaawansowanej konstrukcji lotniczej. Nie jest więc wykluczone, że Indie będą poszukiwały partnerów zagranicznych. A umożliwienie ubiegania się o kontrakt firmom prywatnym, ze zgodom na tworzenie konsorcjów i współprac joint-venture, może ułatwić nawiązanie ciekawych partnerstw.
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie