Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Postępy w programie transportera AMPV

Fot. Maj. Carson Petry/U.S. Army
Fot. Maj. Carson Petry/U.S. Army

W raporcie opublikowanym przez Dyrektora Testów Operacyjnych i Oceny, poinformowano o postępach w programie transportera opancerzonego AMPV.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Jak poinformowany, zakończono w roku 2022 testy osłony balistycznej transporterów opancerzonych AMPV (Armored Multi Purpose Vehicle). Wnioski z tych testów mają zostać zawarte w utajnionych aneksach do raportu.

Czytaj też

Wnioski posłużyć mają do wprowadzenia kolejnych poprawek, oraz wpłynąć na podjęcie decyzji o produkcji seryjnej w drugim kwartale roku 2023. US Army przeprowadziła 35 testów w których brały udział pojazdy w konfiguracji odpowiadającej tej seryjnej. Pojazdy testowano przeciwko zagrożeniom kinetycznym, a więc można podejrzewać, że chodziło o przetestowanie opancerzenia zasadniczego przed ogniem np. z armat automatycznych oraz być może także modułów wybuchowego pancerza reaktywnego przeciwko głowicom kumulacyjnym.

Reklama

Testom poddano także nowy system przeciwpożarowy AFES (Automated Fire Extinguishing System), który zainstalowany został we wszystkich wariantach. Rodzina wozów AMPV składa się obecnie z pięciu wariantów, są to:

  • M1283 - Transporter Opancerzony ogólnego przeznaczenia występujący w kilku konfiguracjach.
  • M1284 - Wóz Ewakuacji Medycznej.
  • M1285 - Mobilny Szpital Polowy.
  • M1286 - Wóz Dowódczy/Dowódczo-Sztabowy.
  • M1287 - Moździerz Samobieżny kaliber 120 mm.

BAE Systems opracowuje również we współpracy z US Army inne warianty, np. wóz dla saperów, który zastąpiłby w tej roli wysłużone transportery opancerzone M113A3. Możliwe jest także, że w przyszłości pojawi się więcej wariantów tego pojazdu.

Czytaj też

Co istotne, AMPV jest pojazdem budowanym jako nowy, od podstaw. Nie jest natomiast przebudowanym bojowym wozem piechoty M2 Bradley, z którego się wywodzi. Jest natomiast możliwe, aby zaadaptować AMPV po odpowiednich modyfikacjach i instalacji systemu wieżowego, do roli bojowego wozu piechoty.

Fot. BAE Systems.
Fot. BAE Systems.

Dowodem na to jest choćby demonstrator Bradley Next Generation w dwóch wariantach, pierwszym z wieżą załogową TBAT-II, która jest standardową stosowaną w bojowych wozach piechoty M2 Bradley oraz z izraelską wieżą bezzałogową UT30 Mk2 firmy Elbit Systems.

Warto zaznaczyć, że przynajmniej teoretycznie, tak zmodyfikowany AMPV mógłby być brany pod uwagę jako ciężki bojowy wóz piechoty, mający uzupełniać rodzimego Borsuka i być alternatywą dla wozu Redback, który brany jest również pod uwagę.

Podobnie w wypadku pojazdów specjalistycznych, mógłby być uzupełnieniem dla lżejszego, rodzimego pojazdu LPG. Choć trzeba liczyć się tutaj z ryzykiem, że pojazdy te zamiast się uzupełniać, mogłyby ze sobą konkurować. Ewentualnie podobne wersje specjalistyczne można oprzeć na Borsuku i rodzime rozwiązania powinny być w tym wypadku traktowane priorytetowo.

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. SZAKAL

    AMPV jest średnim , lekko opancerzonym transporterem , który nadaje się , po zmontowaniu dodatkowego opancerzenia , raczej na lekki BWP. Nie da się go przerobić na ciężki BWP , Niestety w ewentualnej wersji pływającej może być konkurentem naszego BORSUKA.

  2. Chyżwar

    Jeśli taki BWP miałby się pojawić w Polsce to nie z izraelskim wynalazkiem, który jest dobry. Jeżeli już działa. Mimo mniejszego kalibru armaty amerykańska wieża ma to do siebie, że jest dobra i zawsze działa.