Przemysł Zbrojeniowy
Polskie pojazdy specjalne dla Estonii
Firma WISS podpisała wart 22 mln euro kontrakt z przedstawicielami estońskiej Straży Pożarnej oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Umowa obejmuje dostarczenie 86 nowoczesnych samochodów specjalnych.
Pierwsze samochody mają pojawić się w Estonii latem tego roku. Jeśli Estończycy zaakceptują dostarczone przez polską firmę maszyny, uruchomiona zostanie produkcja i dostawa pozostałych sztuk, o których mówi kontrakt.
Dostawy do odbiorcy w Estonii odbywać się będą w kilku partiach w 2017 roku. Po dostawie, wszyscy strażacy zostaną przeszkoleni z obsługi pojazdów, przez wykwalifikowany zespół inżynierów i szkoleniowców.
Umowa z WISS Wawrzaszek Inżynieria Samochodów Specjalnych obejmuje produkcję trzech typów pojazdów. Pierwszym z nich jest ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Scania P400 z napędem 4x4. Maszyna ma zostać wyposażona w sprzęt ratowniczo-gaśniczy (zestaw narzędzi hydraulicznych, narzędzia ratownicze, zestaw pilarek, przenośne urządzenie gaśnicze CAFs, motopompa, zestaw węży czy drabiny). W ramach umowy Estończycy otrzymają 46 takich pojazdów.
Kontrakt obejmuje również dostawę 26 ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych na podwoziu Scania P310, który przystosowany jest do transportu dużej ilości wody. Pojazd ma na wyposażeniu zbiornik o pojemności 9 tysięcy litrów oraz pompę pożarniczą o wydajności 3 tysięcy litrów na minutę.
Trzecia część zamówienia mówi o produkcji i dostawie przez firmę WISS 14 kontenerów na środki gaśnicze, których zbiornik i zabudowa wykonane są z materiału kompozytowego. Materiał ten odporny jest na korozję oraz działanie wody morskiej.
Kontrakt z estońską strażą pożarną to trzecie co do wielkości zagraniczne zamówienie podpisane przez polską firmę. Obecnie WISS realizuje umowy m.in. ze Słowacją, Czechami, Bułgarią, Rumunią czy Niemcami, których wartość wynosi ponad 127 mln euro.
mikus01
polskie pojazdy? moze ktoś mi to wytłumaczyc bo nie rozumiem- pytanie jak najbardziej serio.
kobuz#
polskie pojazdy? Nie powinno się wszystko dosłownie rozumieć co piszą gazety, zwłaszcza, ze wiadomo jest, ze polskie Scanie nie istnieją, a jedynie są budowane, albo składane w Polsce. W dzisiejszym świecie globalizacji gospodarek trudno jest mówić o producentach. Zawsze ktoś od kogoś kupuje coś. Części są składane w rożnych fabrykach. Wynosi cześć produktu powyżej 50% jakiegoś państwa znaczy, ze można nazywać Made in Poland. Faktem jest, ze WISS jest producentem uposażenia samochodów specjalnych. Austriacka fa Rosenbauer jest specjalista w budowie uposażeń specjalnych samochodów pożarniczych dla rafinerii i lotnisk. Podwozia tych niesamowicie wydajnych maszyn są nie austriackie , ale Rosenbauer sprzedaje je, jak cieple bułeczki i przyczepia swoja plakietkę Made in Austria. Faktem jest, ze WISS (jego pracownicy, inżynierowie) maja pomysł i rozwiania techniczne tych skomplikowanych urządzeń i za to należny się pochwalić zakłady WISS. Nie wszystko co polskie jest złe. Trzeba wierzyć w swoje umiejętności, a nie ciągle narzekać i stękać. PS. Również Mercedes McLaren nie jest produkowany w Niemczech i zawdzięcza swój sukces w Formule I inżynierom z Wielkiej Brytanii, a nie z Niemiec. Niemcy jednak finansują rozwój i myśl techniczna Brytyjczyków i oprócz trójdzielnej gwiazdy nie ma nic niemieckiego.
Podbipięta
Zabudowa jest znacznie droższa od podwozia tej Scanii.
TomaszBak
Brawa dla WISS Wawrzaszek:) Firma wyrasta na lidera branży w Europie Środkowo-Wschodniej
ja
Zawsze myślałem że specjalistyczne samochody Straży pożarnej są drogą zabawką, a tu taka niespodzianka. A może to wyprzedaż ze starych zapasów?