Przemysł Zbrojeniowy
Pierwszy C-390 Millenium na Węgrzech
Węgry odebrały 12 kwietnia swój pierwszy samolot transportowy C-390 Millenium od brazylijskiego producenta zbrojeniowego Embraer. Zamówienie na te samoloty Węgrzy złożyli w listopadzie 2020 roku. Samolot przybył na trzytygodniowe testy do bazy lotniczej Kecskemét.
Jednocześnie Szalay-Bobrovniczky Kristóf minister obrony Węgier przekazał opinii publicznej informację, że samolot po ostatnich testach, które mają objąć instalację i sprawdzanie urządzeń łączności NATO, wróci do Brazylii w celu na prace wykończeniowe. Węgierskie Siły Zbrojne zamówiły łącznie dwa samoloty Embraer C-390 Millenium, które mają zastąpić w tym roku samoloty An-26. Pierwszy z egzemplarzy obecny na Węgrzech odbył swój pierwszy lot 8 lutego.
Czytaj też
Węgierskie Ministerstwo Obrony zamawiając dwa C-390 realizuje plan Zrinyi 2026, który został już opracowany w 2017 roku. Pierwsze wiadomości o zainteresowaniu Węgrów brazylijskimi samolotami pojawiły się w sierpniu 2019, kiedy ujawniono, że w styczniu tego samego roku, podczas wizyty węgierskiego premiera Viktora Orbána w Brazylii, przeprowadzono pierwsze rozmowy w sprawie zakupu C-390. Węgry dołączą do Brazylii i Portugalii jako jedyni obecni posiadacze samolotów transportowych C-390 Millenium. Na dziś wiadomo, że do tego grona państw ma dołączyć Austria, Czechy, Holandia i Korea Południowa, co pokazuje zainteresowanie brazylijskim samolotem.
🇭🇺#Hungary: Today, 12 April 2024, the Hungarian Air Force received its first Embraer C-390 Millennium medium transport aircraft.
— 𝕻𝖗𝖆𝖎𝖘𝖊 𝕿𝖍𝖊 𝕾𝖙𝖊𝖕𝖍 (@praisethesteph) April 12, 2024
Hungary ordered two C-390s in November 2022. pic.twitter.com/0c1utHlh4Y
Samoloty są opracowane w wersji transportowej z możliwością tankowania powietrznego. Do głównych zadań będzie należeć transport dużych ładunków i ich zrzut, transport do 80 żołnierzy, prowadzenie operacji desantowych, bądź C-390 Millenium będzie przystosowany do natychmiastowej ewakuacji rannych z pola walki. Samolot jest także zdolny do przeprowadzania operacji poszukiwawczo-ratowniczych, gaśniczych i humanitarnych. Ma możliwość przerzutu 26 ton ładunku i jest w stanie latać z prędkością, jak podaje producent 470 węzłów, czyli 870 kilometrów na godzinę. Samoloty w celu tankowania w przestrzeni powietrznej są wyposażone w zasobniki podskrzydłowe z giętkimi przewodami i sondami do tankowania, z myślą o 14 samolotach wielozadaniowych Saab JAS 39C/D Gripen.
Czytaj też
Wdrożenie do służby dwóch samolotów C-390 Millenium, ma po części zastąpić wycofane ze służby 11 lekkich samolotów transportowych An-26. Węgry jeśli chodzi o samoloty transportowe jak widać mają poważny problem, ponieważ dysponują poza nimi jedynie, (poza jednym C-390 Millenium) dwoma wydzierżawionymi od Airbusa samolotami pasażersko-transportowymi A319. Trzeba jednak zauważyć, że na terenie Węgier znajduje się też NATOwska ekadra transportowa z trzema C-17 Globemaster III.
Jocu
Czemu nie wzięli ił-112 od razu z rosyjską łącznością?
Flaczki
Fajna maszyna a my latamy na starociach. Polska powinna posiadać tego typu maszyny. Polska nie jest forward thinking country
MiP
I to jest samolot dla nas no ale amerykańskie wasale z pisu woleli 30-sto letnie Herkulesy
LOUT
MiP - Nie nam to oceniać, ponieważ to trochę różniące się samoloty i wojsko powinno wiedzieć, który bardziej pasuje do zadań i przeznaczenia w WP. Ogólnie bardzo ładny "mini Globmasterek" i cieszy oko. Jedyne co mnie w "polskich Herculesach" denerwuje to jest ich wiek i to "dziadowanie", chociaż Polska jest w TOP20 gospodarek świata i rozwija się dalej. Przykro patrzec, ze tak duży i bogaty kraj z EUropy kupuje kilkudziesięcioletni szrot, jak jakaś Mołdawia itp., zamiast zamówić nowe maszyny. Przecież to jest raptem kilka samolotów a nie jakaś duża flota i pieniadze powinny sie znaleźć bez żadnego ale!
szczebelek
Przecież nikt nie broni K-K zerwać kontrakty na F35, Abramsy i patrioty oraz kupić sprzęt z innego źródła, bo USA to zło 🤣🤣🤣
Rusmongol
No to czekamy aż poko kupi te nowe. To kiedy ten zakup?
Nie cenzor
MiP…… ehhhh , chłopaku, jakoś nie woleli za to Gripenów a F 35 , czy Węgrzy też może i ze dwa zakupią czy oparli się na starych już Gripenach. Całe dwa samoloty a dzieciak się podnieca.