Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Pierwszy C-390 Millenium na Węgrzech

Embraer C-390 Millenium
Pierwszy C-390 Millenium na Węgrzech
Autor. Embraer

Węgry odebrały 12 kwietnia swój pierwszy samolot transportowy C-390 Millenium od brazylijskiego producenta zbrojeniowego Embraer. Zamówienie na te samoloty Węgrzy złożyli w listopadzie 2020 roku. Samolot przybył na trzytygodniowe testy do bazy lotniczej Kecskemét.

Jednocześnie Szalay-Bobrovniczky Kristóf minister obrony Węgier przekazał opinii publicznej informację, że samolot po ostatnich testach, które mają objąć instalację i sprawdzanie urządzeń łączności NATO, wróci do Brazylii w celu na prace wykończeniowe. Węgierskie Siły Zbrojne zamówiły łącznie dwa samoloty Embraer C-390 Millenium, które mają zastąpić w tym roku samoloty An-26. Pierwszy z egzemplarzy obecny na Węgrzech odbył swój pierwszy lot 8 lutego.

Reklama

Czytaj też

Węgierskie Ministerstwo Obrony zamawiając dwa C-390 realizuje plan Zrinyi 2026, który został już opracowany w 2017 roku. Pierwsze wiadomości o zainteresowaniu Węgrów brazylijskimi samolotami pojawiły się w sierpniu 2019, kiedy ujawniono, że w styczniu tego samego roku, podczas wizyty węgierskiego premiera Viktora Orbána w Brazylii, przeprowadzono pierwsze rozmowy w sprawie zakupu C-390. Węgry dołączą do Brazylii i Portugalii jako jedyni obecni posiadacze samolotów transportowych C-390 Millenium. Na dziś wiadomo, że do tego grona państw ma dołączyć Austria, Czechy, Holandia i Korea Południowa, co pokazuje zainteresowanie brazylijskim samolotem.

Samoloty są opracowane w wersji transportowej z możliwością tankowania powietrznego. Do głównych zadań będzie należeć transport dużych ładunków i ich zrzut, transport do 80 żołnierzy, prowadzenie operacji desantowych, bądź C-390 Millenium będzie przystosowany do natychmiastowej ewakuacji rannych z pola walki. Samolot jest także zdolny do przeprowadzania operacji poszukiwawczo-ratowniczych, gaśniczych i humanitarnych. Ma możliwość przerzutu 26 ton ładunku i jest w stanie latać z prędkością, jak podaje producent 470 węzłów, czyli 870 kilometrów na godzinę. Samoloty w celu tankowania w przestrzeni powietrznej są wyposażone w zasobniki podskrzydłowe z giętkimi przewodami i sondami do tankowania, z myślą o 14 samolotach wielozadaniowych Saab JAS 39C/D Gripen.

Czytaj też

Wdrożenie do służby dwóch samolotów C-390 Millenium, ma po części zastąpić wycofane ze służby 11 lekkich samolotów transportowych An-26. Węgry jeśli chodzi o samoloty transportowe jak widać mają poważny problem, ponieważ dysponują poza nimi jedynie, (poza jednym C-390 Millenium) dwoma wydzierżawionymi od Airbusa samolotami pasażersko-transportowymi A319. Trzeba jednak zauważyć, że na terenie Węgier znajduje się też NATOwska ekadra transportowa z trzema C-17 Globemaster III.

Reklama
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (4)

  1. Jocu

    Czemu nie wzięli ił-112 od razu z rosyjską łącznością?

  2. Flaczki

    Fajna maszyna a my latamy na starociach. Polska powinna posiadać tego typu maszyny. Polska nie jest forward thinking country

  3. MiP

    I to jest samolot dla nas no ale amerykańskie wasale z pisu woleli 30-sto letnie Herkulesy

    1. LOUT

      MiP - Nie nam to oceniać, ponieważ to trochę różniące się samoloty i wojsko powinno wiedzieć, który bardziej pasuje do zadań i przeznaczenia w WP. Ogólnie bardzo ładny "mini Globmasterek" i cieszy oko. Jedyne co mnie w "polskich Herculesach" denerwuje to jest ich wiek i to "dziadowanie", chociaż Polska jest w TOP20 gospodarek świata i rozwija się dalej. Przykro patrzec, ze tak duży i bogaty kraj z EUropy kupuje kilkudziesięcioletni szrot, jak jakaś Mołdawia itp., zamiast zamówić nowe maszyny. Przecież to jest raptem kilka samolotów a nie jakaś duża flota i pieniadze powinny sie znaleźć bez żadnego ale!

    2. szczebelek

      Przecież nikt nie broni K-K zerwać kontrakty na F35, Abramsy i patrioty oraz kupić sprzęt z innego źródła, bo USA to zło 🤣🤣🤣

    3. Rusmongol

      No to czekamy aż poko kupi te nowe. To kiedy ten zakup?

  4. Nie cenzor

    MiP…… ehhhh , chłopaku, jakoś nie woleli za to Gripenów a F 35 , czy Węgrzy też może i ze dwa zakupią czy oparli się na starych już Gripenach. Całe dwa samoloty a dzieciak się podnieca.

Reklama