- Wiadomości
Pierwszy C-390 Millenium na Węgrzech
Węgry odebrały 12 kwietnia swój pierwszy samolot transportowy C-390 Millenium od brazylijskiego producenta zbrojeniowego Embraer. Zamówienie na te samoloty Węgrzy złożyli w listopadzie 2020 roku. Samolot przybył na trzytygodniowe testy do bazy lotniczej Kecskemét.

Autor. Embraer
Jednocześnie Szalay-Bobrovniczky Kristóf minister obrony Węgier przekazał opinii publicznej informację, że samolot po ostatnich testach, które mają objąć instalację i sprawdzanie urządzeń łączności NATO, wróci do Brazylii w celu na prace wykończeniowe. Węgierskie Siły Zbrojne zamówiły łącznie dwa samoloty Embraer C-390 Millenium, które mają zastąpić w tym roku samoloty An-26. Pierwszy z egzemplarzy obecny na Węgrzech odbył swój pierwszy lot 8 lutego.
Zobacz też
Węgierskie Ministerstwo Obrony zamawiając dwa C-390 realizuje plan Zrinyi 2026, który został już opracowany w 2017 roku. Pierwsze wiadomości o zainteresowaniu Węgrów brazylijskimi samolotami pojawiły się w sierpniu 2019, kiedy ujawniono, że w styczniu tego samego roku, podczas wizyty węgierskiego premiera Viktora Orbána w Brazylii, przeprowadzono pierwsze rozmowy w sprawie zakupu C-390. Węgry dołączą do Brazylii i Portugalii jako jedyni obecni posiadacze samolotów transportowych C-390 Millenium. Na dziś wiadomo, że do tego grona państw ma dołączyć Austria, Czechy, Holandia i Korea Południowa, co pokazuje zainteresowanie brazylijskim samolotem.
🇭🇺#Hungary: Today, 12 April 2024, the Hungarian Air Force received its first Embraer C-390 Millennium medium transport aircraft.
— 𝕻𝖗𝖆𝖎𝖘𝖊 𝕿𝖍𝖊 𝕾𝖙𝖊𝖕𝖍 (@praisethesteph) April 12, 2024
Hungary ordered two C-390s in November 2022. pic.twitter.com/0c1utHlh4Y
Samoloty są opracowane w wersji transportowej z możliwością tankowania powietrznego. Do głównych zadań będzie należeć transport dużych ładunków i ich zrzut, transport do 80 żołnierzy, prowadzenie operacji desantowych, bądź C-390 Millenium będzie przystosowany do natychmiastowej ewakuacji rannych z pola walki. Samolot jest także zdolny do przeprowadzania operacji poszukiwawczo-ratowniczych, gaśniczych i humanitarnych. Ma możliwość przerzutu 26 ton ładunku i jest w stanie latać z prędkością, jak podaje producent 470 węzłów, czyli 870 kilometrów na godzinę. Samoloty w celu tankowania w przestrzeni powietrznej są wyposażone w zasobniki podskrzydłowe z giętkimi przewodami i sondami do tankowania, z myślą o 14 samolotach wielozadaniowych Saab JAS 39C/D Gripen.
Zobacz też
Wdrożenie do służby dwóch samolotów C-390 Millenium, ma po części zastąpić wycofane ze służby 11 lekkich samolotów transportowych An-26. Węgry jeśli chodzi o samoloty transportowe jak widać mają poważny problem, ponieważ dysponują poza nimi jedynie, (poza jednym C-390 Millenium) dwoma wydzierżawionymi od Airbusa samolotami pasażersko-transportowymi A319. Trzeba jednak zauważyć, że na terenie Węgier znajduje się też NATOwska ekadra transportowa z trzema C-17 Globemaster III.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]