Przemysł Zbrojeniowy
Pierwsze zdjęcia kazachskiego A400M Atlas
15 kwietnia br. Airbus opublikował nagranie, na którym jest przedstawione malowanie jednego z dwóch zamówionych przez Kazachstan ciężkiego samolotu transportowego A400M Atlas. Rząd Kazachstanu zakupił je 1 września 2021 roku. W umowie dodatkowo zawarto również protokół dotyczący współpracy w zakresie usług konserwacji i remontów oraz pierwszego kroku w kierunku utworzenia lokalnego centrum serwisowego lekkich samolotów transportowych Airbus C295.
Pierwszy kazachski Airbus A400M opuścił lakiernię w zakładach Airbus Defence and Space w Sewilli w Hiszpanii. Samolot jest pomalowany na błyszczący szary kolor, według wzoru Lotnictwa Republiki Kazachstanu. Wg doniesień zostanie on przekazany do użytku Republice Kazachstanu pod koniec tego roku.
⚠️ Wet paint 🎨
— Airbus Defence (@AirbusDefence) April 15, 2024
✅ The first #A400M for the Republic of Kazakhstan 🇰🇿 has rolled out of the @AirbusDefence paint shop.
✈️ MSN 139
📆 delivery in 2024
2️⃣ Kazakhstan has ordered two A400M pic.twitter.com/RnTr28ZRhK
Airbus A400M Atlas to ciężki czterosilnikowy samolot transportowy o napędzie turbośmigłowym, przeznaczony do użytku wojskowego. Produkowany przez ogólnoeuropejski koncern samolot osiąga prędkość przelotową 780 km na godzinę. Transportowiec pierwszy swój lot testowy odbył w 2009 roku, a pierwszy samolot wszedł do służby w francuskich siłach powietrznych w sierpniu 2013 roku. Jest on zdolny do przenoszenia 37 ton ładunku na dystansie 3700 km. Rozpiętość skrzydeł wynosi 42,4 metra, długość 45,1 m, a wysokość 14,7 m. Ponadto jego maksymalna masa startowa wynosi 141 ton, a maksymalna masa lądowania 122 tony. Airbus A400M Atlas jest w stanie zabrać do 50,5 tony zapasu paliwa. Co charakteryzuje A400M dla Kazachstanu to fakt, że nie posiada on możliwości tankowania w powietrzu. Tymczasem wersje innych operatorów tych maszyn zostały wyposażone w specjalne sondy, które to umożliwiają.
Czytaj też
Chęć zakupu A400M Atlas przez Kazachstan jest pewnym sukcesem tego modelu, na którego zainteresowanie nie polepszyło się po katastrofie lotniczej z dnia 9 maja 2015 roku, kiedy to transportowiec chwilę po starcie rozbił się w miejscowości La Rinconada w Hiszpanii, niecałe 5 kilometrów od lotniska w Sewilli, z którego wystartował. W katastrofie zginęło łącznie 4 z 6 członków załogi transportowca. Model który się rozbił miał być przeznaczony dla Turcji. W momencie wypadku Airbus dostarczył jedynie 12 z 174 zamówionych samolotów. W międzyczasie produkcja kolejnych modeli była zagrożona w wyniku nowych problemów w zakładach montażowych koncernu w Niemczech i Hiszpanii.
Tymczasem udało się sprzedać tę maszynę do kraju, który był tradycyjnie odbiorcą rosyjskiej techniki wojskowej i dotychczasowym użytkownikiem samolotów Ił-76.
Kazachstan jednak coraz częściej realizuje zakupy w Europie, wymieniając swój przestarzały sprzęt wojskowy rosyjskiej produkcji na lepszy jakościowo sprzęt, czego najlepszym przykładem jest kontrakt na dwa A400M Atlas. Mają one dołączyć między innymi do ciągle rosnącej liczby (obecnie 10) lekkich samolotów Airbus C-295. W ślad za Kazachstanem w listopadzie 2021 roku dwa Atlasy zamówiła również Indonezja, z możliwością zakupu dalszych cztery egzemplarzy.
Czytaj też
Dla Kazachstanu rozbudowa potencjału lotnictwa transportowego jest kluczowa przede wszystkim z uwagi na rozległość tego kraju oraz słabo rozwiniętą sieć drogową. Kazachskie próby modernizacji lotnictwa są w pewnym sensie, elementem polityki uniezależniania się od Rosji, co widać w polityce tego państwa.
de Paye
Airbus ogłasza sukces ,czyli sprzedaż do Kazachstanu . Tak się robi marketing made in EU ,próbując wmówić wszystkim że porażka jest sukcesem . Projekt A 400 rozpoczęto w 1982r. już samo to jest dowodem na nieudolność i nie efektywność europejskiego przemysłu lotniczego .Pierwszy seryjny zresztą niedocelowy ( problemy z silnikami ) wykonał lot premierowy w 2013 r. Po drodze były wielomiliardowe dofinansowania w remach funduszy europejskich ,ratujące projekt i koncern przed upadkiem . Teraz spróbujmy sobie wyobrazić skowyt jęczenie i ujadanie naszych ojkoffobów gdyby jakiś program w Polsce trwał tyle czasu .
Davien3
de Paye a to USA ma w tej kategorii jakis obecnie produkowany transportowiec? Bo Globemastera juz nie robia a Hercules nawet sie do A400 mozliwosciami nie zbliża. O tym co ma Polska spuścmy zasłone milczenia.
xdx
W latach 1980 to pojawiły się pierwsze założenia i założono konsorcjum nie ma nic wspólnego z powstaniem płatowca. Konsorcjum zmieniało się kilkukrotnie jak również założenia dla płatowca więc ciężko mówić o starcie programu, jeszcze w 1997 /98 roku pojawił się pomysł użycia platformy Antonowa An70 który zarzucono. Pierwsze umowy podpisane zostały w 2001/3 roku i od tego momentu można mówić o starcie projektu. Pierwszy lot A400M to rok 2009 a w 2013 to był pierwszy A400 przyjęty do służby w siłach francuskich. Hiszpanie np to chyba jako ostatni dołączyli do projektu, byli jeszcze Amerykanie ale ci opuścili konsorcjum już na samym początku.
LOUT
xdx - Zgadza się, były trzy europejskie firmy i Lockheed, ale to nie miało nic wspólnego z A400M a założyli na poczatku lat 80-tych konsorcjum FIMA, ktore miało na celu stworzenie następcy Transall i Herculesa. Konsorcjum sie rozpadło, wiele lat później powstał EADS(Airbus) i zaczął planować budowę transportowca. Na początku Niemcy(Minister ON V.Ruehe) chcieli coś na bazie An-70, ale Airbus był przeciwny, zmienił się rząd w DE i idea Euro-Antonova upadła. W Grudniu 1997 EADS dostał zielone światło dla rozwoju A400M, ale bez konkretnych i wiążących zamówień. Dopiero w marcu 2000 roku na 75. szczycie DE-FRA J.Chirac i G.Schroeder podpisali zamówienia i podjęli polityczną i gospodarczą decyzję(te dwa kraje rządzą i kierują Airbusem), że A400M ma być budowany przez EADS i będzie koniem roboczym sił powietrznych. Późniejsze problemy wynikały, jak we wszystkich projektach, z braku finansowania, ponieważ miał być wieczny pokój i w EUropie skąpiono na zbrojenia i wojsko!
DDR
No to kolejny sukces moralnego supermocarstwa:))