Reklama
  • Wiadomości

Pierwsze zdjęcia kazachskiego A400M Atlas

15 kwietnia br. Airbus opublikował nagranie, na którym jest przedstawione malowanie jednego z dwóch zamówionych przez Kazachstan ciężkiego samolotu transportowego A400M Atlas. Rząd Kazachstanu zakupił je 1 września 2021 roku. W umowie dodatkowo zawarto również protokół dotyczący współpracy w zakresie usług konserwacji i remontów oraz pierwszego kroku w kierunku utworzenia lokalnego centrum serwisowego lekkich samolotów transportowych Airbus C295.

Fot. Airbus
Fot. Airbus

Pierwszy kazachski Airbus A400M opuścił lakiernię w zakładach Airbus Defence and Space w Sewilli w Hiszpanii. Samolot jest pomalowany na błyszczący szary kolor, według wzoru Lotnictwa Republiki Kazachstanu. Wg doniesień zostanie on przekazany do użytku Republice Kazachstanu pod koniec tego roku.

Airbus A400M Atlas to ciężki czterosilnikowy samolot transportowy o napędzie turbośmigłowym, przeznaczony do użytku wojskowego. Produkowany przez ogólnoeuropejski koncern samolot osiąga prędkość przelotową 780 km na godzinę. Transportowiec pierwszy swój lot testowy odbył w 2009 roku, a pierwszy samolot wszedł do służby w francuskich siłach powietrznych w sierpniu 2013 roku. Jest on zdolny do przenoszenia 37 ton ładunku na dystansie 3700 km. Rozpiętość skrzydeł wynosi 42,4 metra, długość 45,1 m, a wysokość 14,7  m. Ponadto jego maksymalna masa startowa wynosi 141 ton, a maksymalna masa lądowania 122 tony. Airbus A400M Atlas jest w stanie zabrać do 50,5 tony zapasu paliwa. Co charakteryzuje A400M dla Kazachstanu to fakt, że nie posiada on możliwości tankowania w powietrzu. Tymczasem wersje innych operatorów tych maszyn zostały wyposażone w specjalne sondy, które to umożliwiają.

Zobacz też

Chęć zakupu A400M Atlas przez Kazachstan jest pewnym sukcesem tego modelu, na którego zainteresowanie nie polepszyło się po katastrofie lotniczej z dnia 9 maja 2015 roku, kiedy to transportowiec chwilę po starcie rozbił się w miejscowości La Rinconada w Hiszpanii, niecałe 5 kilometrów od lotniska w Sewilli, z którego wystartował. W katastrofie zginęło łącznie 4 z 6 członków załogi transportowca. Model który się rozbił miał być przeznaczony dla Turcji. W momencie wypadku Airbus dostarczył jedynie 12 z 174 zamówionych samolotów. W międzyczasie produkcja kolejnych modeli była zagrożona w wyniku nowych problemów w zakładach montażowych koncernu w Niemczech i Hiszpanii.

Kazachski A400M.
Kazachski A400M.
Autor. Airbus Defence and Space
Reklama

Tymczasem udało się sprzedać tę maszynę do kraju, który był tradycyjnie odbiorcą rosyjskiej techniki wojskowej i dotychczasowym użytkownikiem samolotów Ił-76.

Kazachstan jednak coraz częściej realizuje zakupy w Europie, wymieniając swój przestarzały sprzęt wojskowy rosyjskiej produkcji na lepszy jakościowo sprzęt, czego najlepszym przykładem jest kontrakt na dwa A400M Atlas. Mają one dołączyć między innymi do ciągle rosnącej liczby (obecnie 10) lekkich samolotów Airbus C-295. W ślad za Kazachstanem w listopadzie 2021 roku dwa Atlasy zamówiła również Indonezja, z możliwością zakupu dalszych cztery egzemplarzy.

Zobacz też

Dla Kazachstanu rozbudowa potencjału lotnictwa transportowego jest kluczowa przede wszystkim z uwagi na rozległość tego kraju oraz słabo rozwiniętą sieć drogową. Kazachskie próby modernizacji lotnictwa są w pewnym sensie, elementem polityki uniezależniania się od Rosji, co widać w polityce tego państwa.

Kazachski A400M.
Kazachski A400M.
Autor. Airbus Defence and Space
Kazachski A400M.
Kazachski A400M.
Autor. Airbus Defence and Space
Kazachski A400M.
Kazachski A400M.
Autor. Airbus Defence and Space
Kazachski A400M.
Kazachski A400M.
Autor. Airbus Defence and Space
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama