Przemysł Zbrojeniowy

Pierwsze ciężarówki HX2 przekazane Bundeswehrze

Fot. Rheinmetall
Fot. Rheinmetall

Spółka joint venture Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) przekazała niemieckiej armii pierwszą partię ciężarówek HX2. Docelowo Bundeswehra ma pozyskać aż 2271 nowych pojazdów z tej rodziny. 

Ceremonia przekazania pierwszych 20 ciężarówek z tej rodziny odbyła się w Monachium. Jest to początek realizacji kontraktu podpisanego w lipcu zeszłego roku dla BAAINBw (Federalnego Urzędu Wyposażenia, Sprzętu Informatycznego i Materiałów Bundeswehry) o wartości 900 mln euro. W pierwszej jego fazie do Bundeswehry trafi 558 pojazdów HX2 wartych 240 mln euro (wraz z narzędziami i szkoleniem). Do końca roku Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) zamierza dostarczyć 110 ciężarówek tego typu, a dostawy będą trwać do 2021 roku. 

Docelowo jednak armia niemiecka ma pozyskać aż 2271 ciężarówek z rodziny HX2 w konfiguracjach 6x6 i 8x8. Zgodnie z założeniami programu BAAINBw pojazdy będą nieopancerzone ale producent zastrzega, że będzie można na nich zamontować dobrze chronione kabiny produkowane przez Rheinmetall jeśli tylko pojawi się taka potrzeba ze strony użytkownika. Jednocześnie konsorcjum zastrzega, że potencjalne, związane z tym zwiększenie wagi HX2 nie wpłynie na manewrowość i elastyczność konstrukcji. 

Ciężarówki HX2, wprowadzane do Bundeswehry zastąpią stare samochody KAT produkcji MAN, niektóre z nich liczą już 40 lat.

Rodzina pojazdów HX2 składa się z ciężarówek różnej wielkości, przystosowanych do pełnienia rozmaitych funkcji - od ciężkich pojazdów transportowych i ewakuacyjnych, poprzez cysterny i nośniki rozmaitych systemów wyposażenia. Ze względu na daleko posuniętą unifikację części, użytkownik końcowy rozmaitych samochodów tej rodziny otrzymuje flotę pojazdów ekonomicznych i łatwych w obsłudze pojazdów.

Ciężarówki HX2 zostały dostarczone do tej pory m.in. do sił zbrojnych Australii, Nowej Zelandii, Norwegii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. 

Komentarze (5)

  1. Gts

    Adrian, bo Tatra zostawia Jelcza daleko w tyle.

  2. KrzysiekS

    JELCZ Sp. z o.o. macie przykład co produkować do roboty Panowie nie potrzeba odkrywać Ameryki wystarczy być tak dobrym jak oni.

  3. Janusz Gałecki

    Pewnie do użytku tylko w lekkim terenie i w ładną pogodę. Miałem okazję prowadzić wiele ciężarówek, nawet sojusznicze MTVRy i HEMTy ale najlepiej wspominam naszego Polskiego Stara 660 i zaraz po nim 266. Nie ma lepszych aut w teren a na dodatek są tanie w utrzymaniu i trywialne w naprawie. Poza tym 660 to w większości benzyna więc odpala nawet jak były mrozy -25 stopni.

  4. Pol

    Dlaczego jelcz nie kupił licencji na produkcje tych ciężarówek .

  5. Adrian

    my mamy jelcza ale coś ostatnio sporo firm z pgz zaczyna montować produkty na autach marki tatra na mspo było to widoczne.