Przemysł Zbrojeniowy
PAS2023: Japończycy dokupują ciężkie śmigłowce morskie
Włoska firma Leonardo i japońska Kawasaki Heavy Industries podpisały na salonie lotniczym w Le Bourger umowę na produkcję w Japonii dodatkowych śmigłowców MCH-101, a także rozpoczęcie programu modernizacji środka cyklu życiowego (MLU - mid-life update) floty tych maszyn użytkowanej już w Kraju Kwitnącej Wiśni.
MCH-101 to produkowana w Japonii licencyjna wersja popularnego na świecie śmigłowca AW101, który zakupiła także Polska. Podobnie jak w Polsce, w Japonii wykorzystuje je marynarka wojenna, a dokładnie Japońskie Morskie Siły Samoobrony. Kontrakt zbiegł się w czasie z 20. rocznicą współpracy pomiędzy firmami, a także japońską firmą handlową Marubeni Aerospace Corporation.
Ten kontrakt pokazuje kluczową rolę, jaką jedyny brytyjski producent śmigłowców odgrywa w globalnej obronności. Dzięki temu znaczącemu partnerstwu z japońskim przemysłem, eksport śmigłowców Leonardo wnosi miliony funtów do brytyjskiej gospodarki. Z niecierpliwością czekamy na kolejne lata współpracy, tworząc ważne technologie, które pomogą klientom w realizacji szeregu trudnych misji
Adam Clarke, dyrektor zarządzający Leonardo Helicopters UK
Czytaj też
Jesteśmy dumni, że japoński program MCH-101 był w stanie uruchomić dodatkowe zamówienia z najnowszymi specyfikacjami i MLU. Japonia, Wielka Brytania i Włochy mają tę doskonałą platformę. Przewidujemy, że w każdym kraju mogą istnieć wspólne wymagania operacyjne, a wprowadzenie wspólnego wyposażenia na platformie może skutecznie przyczynić się do wzmocnienia zdolności obronnych każdego kraju
Kenya Takaha, Executive Senior General Manger, Marketing Division Aerospace System Company w Kawasaki Heavy Industries (KHI)
Firma Kawasaki Heavy Industries dostarczyła pierwszy śmigłowiec MCH-101 do Japońskich Sił Samoobrony w maju 2006 roku, a w roku 2015 dostarczono pierwszą maszynę w wersji zwalczania min, wyposażonego w holowany trał AN/AQS-24A.
Czytaj też
Obecnie Japończycy posiadają w służbie 10 śmigłowców MCH-101 w wersji zwalczania min oraz trzy transportowe. Nie poinformowano natomiast ile kolejnych MCH-101 zostało domówionych na tegorocznym salonie lotniczym, chodzi jednak prawdopodobnie o zamówienie opiewające na od kilku do kilkunastu egzemplarzy.
kskiba19
A podobno miały być już tylko drony?