PAS 2025: Rafale ze zbiornikami konformalnymi i nowymi klientami

Autor. Maciej Szopa/Defence24.pl
Powrócił pomysł doposażenia myśliwców Rafale z zbiorniki konforemne. Ich zastosowanie zwiększy zasięg maszyny albo zmniejszy sygnaturę radarową.
Po raz pierwszy Francuzi eksperymentowali z dwoma 1150 litrowymi zbiornikami konformalnymi na Rafale w roku 2001, pomysł jednak zarzucono. Teraz powraca on jako najbardziej wizualny element Rafale zapowiadanej wersji F5. Zbiorniki pokazano na jednej z maszyn na wystawie francuskich sił powietrzno-kosmicznych. Wykorzystanie zbiorników pozwala albo na zwolnienie dwóch zaczepów podskrzydłowych na dodatkowe uzbrojenia a jednocześnie obniżenie sygnatury radarowej, albo na zastosowanie zbiorników klasycznych i konformalnych co przełoży się na zwiększenie promienia operacyjnego samolotu. W jednym i drugim przypadku zwiększa to elastyczność wykorzystania ten maszyny.
Producent Rafale, firma Dassault na swojej wystawie chwali się też kolejnymi klientami, którzy – wraz z sytuacja międzynarodową – są bodźcem do rozwoju konstrukcji.
Od czasu ubiegłorocznego Paris Air Show kolekcja modeli samolotów wielozadaniowych Rafale w skali 1:5 urosła od ostatnich dwóch lat o kilka egzemplarzy. Nowe modele oznaczają nowych klientów i nowe inwestycje dotychczasowych.

Autor. Maciej Szopa/Defence24.pl

Autor. Maciej Szopa/Defence24.pl
Nowością na wystawie samolotów Rafale był Dassault Rafale w barwach Repu bliki Serbii. Państwo to zamówiło 12 egzemplarzy Rafale wersji F4 w sierpniu ubiegłego roku i jest najnowszym klientem na tą konstrukcję. Jeszcze świeższe jest zamówienie Indii z kwietnia 2025 roku. Środkowoazjatycki gigant do 36 samolotów wersji dla sił powietrznych, dokupił dodatkowych 26 |Rafale M z myślą o ich operowaniu z lotniskowców. Było to pierwsze eksportowe zamówienie na samolot tego typu. Model Rafale M został na wystawie pokazany z pociskiem Exocet podwieszonym pod kadłubem oraz pociskami powietrze powietrze i dodatkowymi zbiornikami paliwa pod skrzydłami.
Ewoluował także model Rafale w barwach Indonezji. Wcześniej pokazywano „klasyczne” malowanie samolotu z tradycyjnymi kolorowymi oznaczeniami indonezyjskimi. Teraz oznaczenia narodowe zniknęły ale dodano „łaciaty” szaro-szary kamuflaż, który do tej pory był charakterystyczny tylko dla Rafale z Kataru.
DanielZakupowy
Pakistan lubi to :)