PAS 2025: Litwa kupuje brazylijskie transportowce

Autor. Maciej Szopa/Defence24
Na tegorocznym paryskim salonie lotniczym przybywa ambitnych europejskich zakupów. Litwa zobowiązała się do zakupu trzech średnich samolotów transportowych Embraer C-390 Millenium.
Pomimo stosunkowo niewielkiej liczby ludności i możliwości finansowych nasz północno-wschodni sąsiad intensywnie inwestuje dzisiaj w swoją obronność. W poprzedniej epoce tzw. „wojny z terrorem”, Wilno także inwestowało, tyle że głównie w zdolności misyjne. W tamtych czasach zakupione zostały trzy fabryczne nowe samoloty transportowe Leonardo C-27J Spartan. Maszyny klasyfikowane jako lekkie, ale ze zdolnością do przenoszenia ładunków wielogabarytowych. Wydawało się, że w takiej sytuacji samoloty transportowe nie będą dla Litwinów wielkim priorytetem, ponieważ stanowią spory koszt, nie można nimi bronić terytorium, a w dodatku Litwa już posiadała pewną flotę transportową.
Tymczasem jesteśmy świadkami zakupienia trzech jeszcze większych maszyn transportowych klasyfikowanych jako średnie i nieco większych niż polskie C-130E/H Hercules.
Czytaj też
„Nowy samolot wojskowy pozwoli nam przemieszczać nasze wojska i sprzęt szybciej, dalej i bardziej ekonomicznie, wzmacniając jednocześnie ogólny potencjał odstraszania Sojuszu” – brzmi wypowiedź litewskiego ministra obrony Dovilė Šakalienė w oficjalnym komunikacie na ten temat.
Wcześniej na tegorocznym Paris Air Show Portugalia zdecydowała się na dokupienie 6. KC-390 z opcją na kolejnych 10, które miałyby być odsprzedawane europejskim klientom, gdyby się tacy pojawili.

Autor. Maciej Szopa/Defence24
Tymczasem Litwini poinformowali, że C-390 pasuje najbardziej do ich potrzeb, ale także że wielką zaletą jest perspektywa dostawy tych maszyn w ciągu „trzech lat, a nie 10”. Bardzo możliwe więc, że litewskie zamówienie zostanie dokonany poprzez Portugalię.
Embraer odniósł poza tym jeszcze jeden sukces sprzedażowy w związku z tą konstrukcją. Niderlandy, klient na 5 maszyn, domówiły do tych samolotów moduł medyczny (mini szpital), który może być instalowany w C-390 na zasadzie roll-on/roll-off.
Tym samym wielu sąsiadów Polski będzie użytkownikami C/KC-390. Zakupu dokonały bądź zadeklarowały go: Litwa, Słowacja, Czechy, Węgry i Szwecja. Oprócz tego w zachodniej Europie zamówiły go jeszcze Austria, Niderlany i Portugalia, a poza Starym Kontynentem jeszcze Brazylia (kraj producenta) i Republika Korei.
gregoz68
Mieli kiedyś kolorową policję (Kałakutasy)... dostaną brazylijskie transportowce:(