Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Paris Air Show 2015: Ponad 60-letni MS.760 Paris wróci do produkcji

Prezentowany na Paris Air Show 2015 odrzutowy samolot treningowy MS.760 Paris pochodzący z lat 50. XX wieku już za 5 lat ma wrócić do produkcji seryjnej. Maszyna oznaczona jako MS.760X ma być wytwarzana przez chińskie zakłady Fujian General Aircraft Manufacturer Co. Ltd. Nowa wersja historycznej maszyny będzie napędzana przez silniki firmy Williams International. 

Podczas tegorocznego Paris Air Show grupa entuzjastów z Armor Aero Passion zaprezentowała samolot typu Morane-Saulnier MS.760B Paris. Pierwszy prototyp tego dwusilnikowego, czteromiejscowego odrzutowego samolotu treningowego wzniósł się w powietrze w 1954 roku, a od 1959 roku rozpoczęła się jego blisko 40 letnia służba we francuskich siłach zbrojnych . Wraz z wycofaniem w 2007 roku ostatniego egzemplarza użytkowanego przez Argentyńskie Siły Powietrzne wydawało się, że historia tej konstrukcji definitywnie się zakończyła. Dla niektórych egzemplarzy wycofanych przez siły zbrojne Francji, Brazylii i Argentyny znaleziono jednak nisze wśród odbiorców cywilnych szukających względnie taniego samolotu odrzutowego nadającego się do prywatnych lotów.

Fot. Andrzej Hładij

Przy okazji prezentacji samolotu MS.760B na Paris Air Show przypomniano, że produkcja nowej odświeżonej wersji tej maszyny ma się rozpocząć już za 5 lat w Chinach. Aktualnie prawa do konstrukcji posiada kanadyjska firma Edward Furtak of Trafalgar Holdings z Vancouver w Kanadzie. Tuż przed rozpoczęciem Salon du Bourget holding poinformował o podpisaniu umowy z chińskimi zakładami Fujian General Aircraft Manufacturer Co. Ltd., w których ma powstawać najnowszy wariant francuskiego samolotu oznaczony jako MS.760X. Budowa dedykowanej do tego celu fabryki właśnie się rozpoczęła.

Amerykańska firma Clifford Air Solutions ma z kolei opracować plan wyposażenia samolotu w nowe, wydajniejsze i bardziej ciche od oryginalnych, silniki Williams International, a także najnowocześniejszą awionikę. Wszystkie te modyfikacje mają być oparte na oryginalnym certyfikacie typu.

Nie poinformowano na razie czy maszyna będzie oferowana wyłącznie na rynek cywilny, czy też przewidziana jest również jej wersja wojskowa.  

 

Reklama

Komentarze (2)

  1. malkontent

    Może powinniśmy reaktywować Iskrę

    1. marek!

      skoro kupilismy Pume, to moze i czas dokupic i TO cos....? Tu sie wydluzy, tam cos dotnie, zamontuje uchwyt do smartfona, no oczwiscie trzeba zmienic nazwe np Plomyczek. Jeszcze by trzeba w cos uzbroic, ale MON i tak tego nie okresli.....Zaklad malujacy szachownice powinien powstac w Suwalkach ( Jest tam przeciez linia produkcyjna SU22) no i co najwazniejsze, wielbiciele internetowi sprzetu francuskiego po skonczeniu Politechniki, beda mogli znalezc prace w "zachodnim" koncernie ERBUS za 1575 zl miesiecznie brutto..... (wiem co napisalem- nie musicie komentowac.....) ale sarkazm mile widziany :)) pozdr !!!!!

  2. SW

    Nasz flaris dużo lepszy...

    1. xcz

      Z tym, że flaris to raczej pod drona jest zrobiony.

Reklama