- Wiadomości
Paris Air Show 2015: Ponad 60-letni MS.760 Paris wróci do produkcji
Prezentowany na Paris Air Show 2015 odrzutowy samolot treningowy MS.760 Paris pochodzący z lat 50. XX wieku już za 5 lat ma wrócić do produkcji seryjnej. Maszyna oznaczona jako MS.760X ma być wytwarzana przez chińskie zakłady Fujian General Aircraft Manufacturer Co. Ltd. Nowa wersja historycznej maszyny będzie napędzana przez silniki firmy Williams International.
Podczas tegorocznego Paris Air Show grupa entuzjastów z Armor Aero Passion zaprezentowała samolot typu Morane-Saulnier MS.760B Paris. Pierwszy prototyp tego dwusilnikowego, czteromiejscowego odrzutowego samolotu treningowego wzniósł się w powietrze w 1954 roku, a od 1959 roku rozpoczęła się jego blisko 40 letnia służba we francuskich siłach zbrojnych . Wraz z wycofaniem w 2007 roku ostatniego egzemplarza użytkowanego przez Argentyńskie Siły Powietrzne wydawało się, że historia tej konstrukcji definitywnie się zakończyła. Dla niektórych egzemplarzy wycofanych przez siły zbrojne Francji, Brazylii i Argentyny znaleziono jednak nisze wśród odbiorców cywilnych szukających względnie taniego samolotu odrzutowego nadającego się do prywatnych lotów.
Przy okazji prezentacji samolotu MS.760B na Paris Air Show przypomniano, że produkcja nowej odświeżonej wersji tej maszyny ma się rozpocząć już za 5 lat w Chinach. Aktualnie prawa do konstrukcji posiada kanadyjska firma Edward Furtak of Trafalgar Holdings z Vancouver w Kanadzie. Tuż przed rozpoczęciem Salon du Bourget holding poinformował o podpisaniu umowy z chińskimi zakładami Fujian General Aircraft Manufacturer Co. Ltd., w których ma powstawać najnowszy wariant francuskiego samolotu oznaczony jako MS.760X. Budowa dedykowanej do tego celu fabryki właśnie się rozpoczęła.
Amerykańska firma Clifford Air Solutions ma z kolei opracować plan wyposażenia samolotu w nowe, wydajniejsze i bardziej ciche od oryginalnych, silniki Williams International, a także najnowocześniejszą awionikę. Wszystkie te modyfikacje mają być oparte na oryginalnym certyfikacie typu.
Nie poinformowano na razie czy maszyna będzie oferowana wyłącznie na rynek cywilny, czy też przewidziana jest również jej wersja wojskowa.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]