Reklama

Technologie

Nowy radar dla Gripena i nie tylko

Fot. Saab
Fot. Saab

Saab poinformował właśnie o udanym zakończeniu pierwszych prób w powietrzu nowego radaru AESA, stworzonego z myślą o platformach powietrznych. Urządzenie to będzie oferowane wraz z myśliwcami JAS-39 Gripen i nie chodzi tutaj wyłącznie o najnowszą wersję JAS-39E.

Nowy radar był testowany na pokładzie dwumiejscowego JAS-39D, czyli maszyny poprzedniego pokolenia, która obecnie jest oferowana z radarem pulsacyjno-doplerowskim rodziny PS-05/A Mark 4. Nowy radiolokator pracuje w paśmie X i powstał z wykorzystaniem aktywnie elektronicznie skanowanego szyku antenowego (AESA). Zastosowano w nim technologię azotku Galu (GaN), dzięki czemu ma niższe zapotrzebowanie energetyczne i większą odporność na przegrzewanie niż radary AESA starszych generacji. To z kolei pozwala na umieszczenie go nawet w niedużym, zapewniającym ograniczoną ilość energii elektrycznej, kadłubie Gripenów C/D. Zapewne nowe rozwiązanie będzie oferowane w nowych Gripenach, ale także jako element modernizacji już istniejących maszyn tego typu.

To ważny krok w rozwoju naszych nowych radarów myśliwskich AESA. Widzimy wielkie możliwości rozwojowe dla tego radaru, a jego modularna, adoptowalna i skalowalna konstrukcja oznacza, że będzie mógł on zostać użyty do różnych zastosowań.

Anders Carp, wiceprezes Saab I szef rozwoju tej firmy ds. rozpoznania

Nowy radar jest efektywniejszy od poprzednich rozwiazań. Jak podaje Saab, np. wykorzystanie pasma X zwiększy jego możliwości jeżeli chodzi o wykrywanie niewielkich celów. Poprawione względem PS-05/A Mark 4 została także zdolność do wspierania uzbrojenia pokładowego i walki elektronicznej.

Nowy radiolokator nie musi być koniecznie wykorzystywany na JAS-39. Saab informuje, ze może być ona zaadoptowana do „różnych platform”, a wersja jego anteny już została sprzedana rządowi Stanów Zjednoczonych.

Reklama
Reklama

Komentarze (4)

  1. BUBA

    Panowie wyjaśnijcie jak AN/APG-68(V)9 z polskiego F-16 Block 52+ jest lepsza od PS-05 Saaba z 2006 skoro NA ROK 2006 nie jest w stanie naprowadzać pocisków manewrujących, a PS-05/A jest w stanie to robić - KEPD350 Taurus, na ROK 2006 polskie F-16 nie dysponują odpowiednikiem RBS-15 i stacja go nie obsługuje - Harpoon. Na pewno Rosjanie się cieszyli z tego wyboru i strzeliły korki szampana na Kremlu............. ........................................................................................................................................................... Dostaliście kastrata softwarowego do modernizacji 2016......................................................... ........................................................................................................................................................... Dlaczego szwedzki Gripen był lepszy: " Nigdy za to nie zakładano podwieszania Gripenowi klasycznych bomb – szwedzka doktryna zakłada precyzyjne, punktowe uderzenia na kluczowe, uprzednio rozpoznane cele, najlepiej spoza zasięgu obrony przeciwlotniczej. I po Kaliningradzie, bo były tam wtedy głównie S-200 a S-400 gdy przyszły w 2010 miały zasięg 250 km................................................................................... ........................................................................................................................................................... Czyli samolot Jas-39C/D w 2006 działa spoza zasięgu rosyjskiej OPL. F-16 Block 52 Polski musi wlecieć w strefę oddziaływania OPL bo kompleks celownika radiolokacyjnego nie obsługuje pocisków manewrujących i przeciwokrętowych. Za to Polska kupiła olbrzymi zapas bomb MK-82 i MK-84................... Źródło: 2 Skrzydło Lotnictwa Taktycznego................................................................................ ......................................................................................................................................................... Czyli koniec mitów z mchu i paproci........................................................................................... ......................................................................................................................................................... AN/APG-68(V)9 na polskich F-16 w 2006 ma wiele UDOGODNIEŃ, ale są to tylko udogodnienia, ale nie decydują o przewadze F-16 Block-52 nad Gripenem w atakowaniu celów naziemnych z dalekiego dystansu. Podobnie w wypadku walki w powietrzu. Polskie F-16 miały walczyć w strefie działania OPL..ale AIDEWS był niesprawny..................................................................................................................................... Obydwa AIM-120C-5 i AIM-120A/B mają podobne właściwości przestrzenne. Czyli do wypracowania przez komputer sterujący celownikiem radiolokacyjnym danych do dobrego strzału za pomocą AMRAAMA z tamtych lat trzeba stacji o podobnych charakterystykach przestrzennych......................... ........................................................................................................................................................ Poza tym zastanówcie się, jak przebiega komunikacja z datalinkiem Taursa o zasięgu 500 km. Jak go się programuje by zmienić cel lotu? Co z korektą lotu, zmiana celu misji?................................ ........................................................................................................................................................ Na dziś 2020 szwedzkie Gripen C/D z PS-05/A po modernizacji otrzymały MBDA Meteor a nasze F+16 będą korzystały z AIM+120 C-7.Przesunęła się też granica kontroli nad uzbrojeniem stand off. ........................................................................................................................................................ I który samolot ma większe możliwości w walce powietrznej na dziś? Decyduje amunicja i radar. Z oboma słabo w wersji F-16 dla Polski 2020 po modernizacji 2016 i zakupach................................. ....................................................................................................................................................... JASSM ER nie mamy i nie są zintegrowane na dziś.................................................................. ........................................................................................................................................................ 2019:"Polska starała się o możliwość zakupu pocisków JASSM od początku obecnej dekady. Drogę do transakcji otworzyły za rządów PO-PSL uzgodnienia polityczne na najwyższym szczeblu." ........................................................................................................................................................ A z Gripenem mieli byśmy to od 15 lat, i zasięg rażenia 500km bez błagania na kolanach.

    1. Davien

      BUBA wiesz w ogóle co to jest KEPD-350 taurus?? Bo chyba nei , skoro wg ciebie naprowadza go radar:)) F-16 panie BUBA może uzywac spokojnie Harpoonów i radar nic nie obsługuje bo nie musi. A pański Gripen z 2006r to nawet sie nei zbliza do OK nie jest zintegrowany z Taurusem( ten był jedynie testowany na Gripenie i to sporo po 2006r) a zintgrowany jest jedynie z Tornado, F/A-18 oraz F-15K Czyli jak zwykle panei BUBA nie wiesz o czym piszesz:) A obecnie tem przestarzały, nie nadający sie do dalszych modernizacji JAS-39C dostaje mały radarek AESA kiedy na F-16 od lat jest sporo lepszy SABR. AIDEWS panie BUBA był sprawny od poczatku ale jak widac dalej ma pan zerowa wiedzę i o F-16 i o Gripenie:)

    2. BUBa

      Jak programujesz Taurusa? Na ziemi czy w powietrzu? Jak operujesz zapalnikiem w Taurusie - jak go wyłączasz, co z autodestrukcją, lub poleceniem autodestrukcji?...............................................................

    3. Davien

      BUBA, ty naprawdę nie wiesz co to Taurus. Ale ci wyjasnię: to pocisk manewrujący wykorzystujący do naprowadzania sie na cel system TERPROM i DSMAC do których dane wprowadza sie przed startem a jedyne co robi pilot to naciska przycisk zrzutu i wszystko. Aw przypadku awarii itp pocisk leci na preprogramowane na ziemi koordynaty gdzie sie bezpiecznie rozbija i tyle. Teraz pan zrozumiał?

  2. ja.

    Nie no, gdzie jest Davien, który ostatnio w dyskusji pod Gripenem brylował. Jest jest. Przypominam niektóre czary F-16 i inne wynalazki LM - najlepsiejsze. Dlaczego, bo na papierze szybszy samolot lepszy. Bzdury na temat szyny danych (że niby tylko kable położone w Gripenie, a całość nie działa) lub że F-35 może latać w trybie (uzbrojony po zęby) i to jego atut (no przecież nikt go nie kupuje dla stealth), a jego silniki są magicznie chłodzone i nie zaburzają struktury stealth. :D te i inne brednie pod tematem i rozmowa ze mna. Międzyczasie wrócił temat puchnięcia farby wokół tych magicznych silników F-35 na których projekt pokrywy zabrakło srodkow. Okazuje się, że cud techniki, do którego davien ma mokre sny, jednorazowo może przelecieć się ponad prędkość dźwięku i elementy poszycia są do remontu. Nadal, mimo tego że usterka znana od 6 lat.. Doskonały wybór na armii wojska polskiego. Nielot-35 Widzę bredni pod spodem ciąg dalszy na temat Gripena. Jedna rzecz, bo to się przewija. Ten radar jest w nowej technologii, jego wersja rozwojowa jest stealth, na tyle na ile to możliwe. Nie wiadomo jaka finalnie będzie montowana, ale on ma kilka trybów działania, w tym bardzo cichy, który jest słabo wykrywalny. Realizuje też walkę elektroniczną. Niestety radar to obecnie pięta achillesowa. I tutaj wracam do "lepsiejszości F-16", które co najwyżej dostanie lekko wyrwtuszowany AN/APG-83, który o ile mnie wiedza nie myli, a nie mogę tego znaleźć jest w technologii GaAs. Jeżeli tak, to przy ilości miejsca będzie on miał mocno ograniczone możliwości, względem tego w Gripenie. Oczywiście informacji na stronie NG brak, no ale jak się ładuje starą tech, to po co informować o szczegółach. Oczywiście to jest must have, jak te f-16 mają się do czegoś jeszcze przydać, ale znowu, kolejna zagrywka Jankesów. Oczywiście, jak to zwykle bywa, trzeba było przy zakupie skupić się na wersjach rozwojowych i upgrade, a nie kupować amerykański sen.. ale co ja tam wiem. I jeszcze jedno, absolutnie wszelką teoria na temat radarów, to tylko teoria, papier wszystko przyjmie. Nikt nie zna prawdziwych parametrów, lub jak w przypadku rosyjskich wynalazków - ewentualnie propagandowe wartości. Mogą one być realnie, lepsze, ale co do założenia zwykle są nawet o połowę gorsze. Pozdrawiam. Z davienem nie dysktujcie szkoda czasu. Gość jest zaburzony.

    1. Davien

      Panie ja, i znowu zwyczajnie pan kłamie więc nie widze sensu dyskusji z takim trollem jak ty. Koniec.

  3. mwa

    Napisaliście to tak jakby to był radar Saab'a a z tego co czytałem to producentem tego radaru jest Selex ES - firma włosko - brytyjska.

    1. Nesher

      Źle to zrozumiałeś, Selex dostarcza radar AESA dla Jas 39 Gripen E. To, o czym mówimy, to mniejszy radar AESA, który Saab opracowuje dla Jas 39 C i prawdopodobnie nie tylko dla tego samolotu. Gripen po prostu nie jest jak Gripen :-)

    2. JEREMI

      Podstawowy radar dla GRIPENA E to Raven ES-05 od SELEX/LEONARDO na ARSENKU GALU... Szwedzi z SAABA sami natomiast opracowali swoj radar na AZOTKU GALU. Ale ze troche to im zajelo wiec zdecydowali sie juz na wloski, Brazylia chyba tez, pewnie umowy juz wypodpisywali i tyle w temacie...ten bedzie dla GRIPENOW C, i ewentualnie dla innych E jak ktos zechce. Pamietam ze radar ten pare lat temu oferowano KOREANCZYKOM jako bonus za kupienie szwedzkich wersji samolotow patrolowych, ale wtedy on nie byl jeszcze gotowy, a Amerykanie i tak wcisneli swoje POSEIDONY

    3. Davien

      Taki radar AESA może byc całkiem dobra oferta nie tylko dla Gripena ale i dla innych maszyn wymagających niedużego, nowoczesnego radaru

  4. michalspajder

    Szwedzi potrafia, warto bylo wybrac ich Gripena zamiast F16, ale to juz historia. A teraz maja nowy radar AESA, i to na azotku galu. Naprawde tym, ktorzy krytykuja przejecie od nich starych okretow podwodnych radze sie zastanowic. Szwedzi moga naprawde, w razie wspolpracy, zaoferowac dobry offset. Dlaczego> Bo sa slabsi od Francuzow, Amerykanow, Niemcow itp. nie pod wzgledem technologicznym, ale ekonomicznym. Oto i przyklad: " Saab informuje, ze może być ona zaadoptowana do „różnych platform”, a wersja jego anteny już została sprzedana rządowi Stanów Zjednoczonych". Potrzebuja pieniazkow.

    1. ryszard56

      zgadzam sie

    2. Fanklub Daviena

      Przede wszystkim antena radaru w Gripenie jest ruchoma, zapewniając większe kąty obserwacji, dając bez porównania większe możliwości w walce BVR niż F-16 czy F-35.

    3. Davien

      MIchał i wybrac znacznei gorszy samolot który teraz musiałbys tez wymieniac bo Gripena E z niego nie zrobisz. Do F-16 tez jest radar AESA na technologii GaN