Przemysł Zbrojeniowy

MSPO 2024: Rosomak z nową wersją Legwana

Autor. Adam Świerkowski/Defence24.p

Podczas tegorocznych targów MSPO spółka Rosomak S.A zaprezentowała zwiedzającym dwie odmiany pojazdu Legwan. Oprócz znanej już wersji rozpoznawczej została pokazana odmiana o wydłużonym podwoziu, mogąca pełnić funkcje nośnika zabudów specjalistycznych.

Artykuł sponsorowany

Pojazdy rodziny Legwan w odmianie rozpoznawczej są dostarczane do Wojska Polskiego od kwietnia tego roku na mocy umowy z 2023 roku, która opiewa na kwotę 1,2 mld złotych. Kontrakt dotyczy dostawy blisko 400 egzemplarzy KLTV, które po odbiorze w Rosomak S.A. i dostosowaniu ich do wymogów zamawiającego, zostają przekazywane do wojska pod nazwą Legwan. Dostarczane do Polski pojazdy są w wersji lekkiego wozu rozpoznania, pozwalając na zastąpienie części samochodów rodziny Honker (m.in. Skorpion-3). Pojazd w tej odmianie został zaprezentowany na targach MSPO po raz pierwszy w pełnym wyposażeniu m.in. uzbrojony w wielkokalibrowy karabin maszynowy WKM-B kal. 12,7 mm, który zamontowano w opancerzonym stanowisku strzeleckim typu otwartego.

Lekki pojazd rozpoznawczy Legwan.
Lekki pojazd rozpoznawczy Legwan.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24.pl

Do Polski przybyło dotychczas 17 egzemplarzy, z czego dwa były od czerwca testowane na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku. Ich zakończenie planowane było na sierpień. Jeden egzemplarz służy do nauki obsługi technicznej w Rosomak S.A. Dostawy wszystkich zamówionych pojazdów mają zostać zrealizowane w latach 2024-2030. Oprócz pojazdu w tej wersji na targach zaprezentowano Legwana w wersji long, z wydłużoną o metr ramą pozwalającą na stworzenie z niego uniwersalnego nośnika dla m.in. wersji dowodzenia i łączności, transportowej czy walki radioelektronicznej.

Legwan w odmianie long jako baza pod wozy specjalistyczne.
Legwan w odmianie long jako baza pod wozy specjalistyczne.
Autor. Damian Ratka/Defence24

Pojawienie się Legwana na MSPO to nie jedyne wydarzenie warte uwagi w kontekście tej konstrukcji, ponieważ została ona zakupiona w ramach programu pilotażowego przez Straż Graniczną. Za sumę 2,3 mln złotych (orientacyjnie) MSWiA kupiło 1 egzemplarz, który będzie sprawdzany przez funkcjonariuszy na wielu płaszczyznach. Jeżeli zostanie on pozytywnie oceniony, mogą za tym iść kolejne zamówienia, co dla Rosomak S.A będzie sukcesem.

Lekki pojazd rozpoznawczy Legwan na targach MSPO 2024.
Lekki pojazd rozpoznawczy Legwan na targach MSPO 2024.
Autor. Damian Ratka/Defence24

Legwan zapewnia załodze ochronę balistyczną zgodną na poziomie I wedle normy STANAG 4569 (jest możliwość zwiększenia stopnia ochrony). W dachu znajduje się właz wraz z obrotnicą, na której będzie można zainstalować różnego typu uzbrojenie, jak uniwersalne karabiny maszynowe kal. 7,62 mm, wielkokalibrowe karabiny maszynowe kal. 12,7 mm lub granatniki automatyczne kalibru 40 mm. Z zakupem KLTV związany jest również transfer technologii, który pozwoli stopniowo przenosić produkcję poszczególnych podzespołów do Polski. Jego wielkość będzie jednak zależeć od rozmiaru zamówień, które mogą docelowo sięgnąć kilku tysięcy wozów.

Legwan napędzany jest 3-litrowym tłokowym silnikiem wysokoprężnym Hyundai D6EB V6 o mocy około 225 KM. Połączony jest on z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. Wóz posiada niezależne zawieszenie oraz napęd na wszystkie koła, zaś opony są wyposażone w system Run Flat pozwalającym na dalszą jazdę mimo ich przebicia np. przez pociski z broni automatycznej. Maksymalna prędkość pojazdu może wynosić 130 km/h, a zasięg to 640 km.

Legwan w odmianie long przeznaczonej do wariantów specjalistycznych.
Legwan w odmianie long przeznaczonej do wariantów specjalistycznych.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

Artykuł sponsorowany

Komentarze (3)

  1. Jkseweryn

    Bardzo drogo.

  2. Furlong

    Projektanci z AMZ powinni siedzieć i oglądać KLTV dopóki nie pojmą jak wygląda dobrze zaprojektowany, proporcjonalny pojazd dla wojska.

  3. WSK74PL

    Czytam i mam pytanie, jakich technologii nie ma Rosomak SA, a które wnosi KLTV? Oprócz produkcji ramy, inne podzespoły jak silnik, skrzynia biegów, mechanizmy różnicowe i osie raczej pozostaną importowane, bo nawet w skali 2000 rocznie uruchamianie produkcji nie będzie opłacalne ..................