Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Saab na MSPO 2021: Od granatników przeciwpancernych do uzbrojenia Miecznika

Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

W czasie tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach szwedzki koncern Saab zorganizował briefing prasowy. Głównymi tematami tego wydarzenia były działa tej spółki na rynkach zagranicznych, w tym w Polsce oraz jej oferta w programie Miecznik. Poruszano także kwestie systemów symulacyjnych znajdujących się w ofercie Saab w kontekście zawartej dzień wcześniej umowy na ich dostawy dla SZ RP.

Pierwszym tematem było obecne portfolio Saab. Spółka ta może się pochwalić szeregiem systemów uzbrojenia zarówno dla wojsk lądowych (np. granatniki przeciwpancerne jedno- i wielorazowego użytku, w tym najnowsze Carl-Gustaf M4) jak i sił powietrznych (np. myśliwce wielozadaniowe) czy marynarki wojennej (np. okręty podwodne). Oferuje także zaawansowane systemy dowodzenia i kontroli, rozpoznania czy wyposażenia okrętowego. Głównymi odbiorcami Saab są z kolei państwa takie jak: Australia, Stany Zjednoczone, Szwecja czy Wielka Brytania, a także Brazylia, Finlandia i Niemcy. W 2020 roku spółka zatrudniała ponad 18 tysięcy pracowników i osiągnęła sprzedaż w wysokości więcej niż 35 mld koron szwedzkich (ponad 15 miliardów złotych) do blisko 100 państw na świecie.

image
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Drugą kwestią omówioną w czasie tego briefingu była obecność Saab w Polsce, która trwa już od ponad 20 lat. W 2009 roku do życia powołano lokalną spółkę-córkę Saab Technologies Poland Sp. z o.o. z dwoma biurami w Warszawie i Gdyni. Dwie dekady działalności na polskim rynku przełożyły się na liczne kontrakty z SZ RP, a także współpracę z polską zbrojeniówką. Saab deklaruje gotowość dalszego pogłębionego zaangażowania w realizacje programów modernizacji technicznej prowadzonych przez MON oraz współpracę przemysłową. W tej ostatniej kwestii szwedzka spółka realizuje wspólne projekty i programy z takimi polskimi spółkami jak Polska Grupa Zbrojeniowa, Remontowa Shipbuilding, Hareid Group, Famor czy WB Group.

image
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Trzecim obszarem jaki został poruszony, była propozycja spółki w programie Miecznik. Pomimo tego, że Saab nie posiada własnej konstrukcji w segmencie fregat wielozadaniowych, to oferuje on jednak szereg morskich systemów uzbrojenia i wyposażenia, które mogą zostać wykorzystane w programie pozyskania tych kluczowych okrętów dla Marynarki Wojennej RP. Mowa tutaj o szeregu różnego rodzaju konstrukcji począwszy od uzbrojenia okrętowego (w tym pociskach RBS-15 w nowej wersji, ale też lekkich torpedach ZOP i innych systemach) przez stacje radiolokacyjne, po systemy dowodzenia i kontroli.

image
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Saab może pochwalić się partycypacją w analogicznych programach w ostatnich trzech latach w Finlandii, Bułgarii i Niemczech. Przykładem udanej współpracy SZ RP z Saab dostawy wyrzutni przeciwokrętowych pocisków rakietowych RBS 15 Mk 3. Trafiły one na uzbrojenie zmodernizowanych okrętów rakietowych typu Orkan, które w ostatnim czasie wykonywały próbne strzelania poligonowe.

image
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Czwartym i ostatnim tematem były systemy treningowe znajdujące się w ofercie Saab, które pozwalają na kompleksowe szkolenie wojska na różnych szczeblach i scenariuszach oraz z wykorzystaniem różnorodnego uzbrojenia Spółka może pochwalić się 18 centrami szkolenia bojowego w 10 różnych państwach. Z rozwiązań w zakresie systemów szkoleniowych korzysta już większość sił zbrojnych członków Sojuszu Północnoatlantyckiego, a także wiele innych państw na całym świecie.

image
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Do tego grona wczoraj dołączyła także Polska w związku z zawarciem przez Inspektorat Uzbrojenia MON umowy na dostawy Kompleksowego Systemu Symulacji Pola Walki (KSSPW) oraz czterech zestawów Laserowych Symulatorów Strzelań dla SZ RP. Łączna wartość tego kontraktu wynosi 570,3 mln i na jego podstawie do marca 2024 roku dostarczone mają zostać wymienione elementy systemów szkoleniowych dla budowanego obecnie Centrum Szkolenia Bojowego w Drawsku Pomorskim.

image
Reklama
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (5)

  1. KrzysiekS

    Z całą pewnością SAAB wart jest zainteresowania przez MON i PGZ. Mnie natomiast ciekawi co dzieje się z PIRATEM nastała jakaś cisza.

    1. Alaris

      Się dopracowuje. Daj mu jeszcze chwilę.

    2. kmdr

      A tych wyciekach z poczt wszelakich, jakiś czas temu nie było o zainteresowaniu MON-u ,lub jego braku pewnymi konstrukcjami?

  2. rezerwa 77r.

    LEASING GRIPENA + SAMOLOTY ROZPOZNAWCZE

    1. Alaris

      A po co nam nowy samolot? Lepiej dokupić 3 eskadry F-16 niż pchać się w nowy samolot.

    2. rezerwa 77r.

      stawiam na GRIPENY , wszak teraz posiadamy , F-16 , MIG-29 , SU 22 ..... chyba że dogadają się z IRAKIEM i zamiana MIG-29 , za posiadane przez nich F-16 z którymi mają problemy , nawet dokupić WĘGIERSKIE

    3. hainz

      a po co nam gripeny?

  3. Joe

    Szwecja/Norwegia wydają się dobrymi partnerami do współpracy w dziedzinie obronności. Pozyskanie ich produktów i możliwość wytwarzania części z nich w Polsce było by dobrym rozwiązaniem.

    1. Pucin :0

      Dodaj Finlandia z Patria AMV XP 8*8 (Rosomak XP), Patria Pasi XA-180/185/200-6*6 oraz SISU GPV/GTP 4*4. To takie proste!!!! :0

  4. easyrider

    Jak Saab (ta część, która produkowała auta) była do sprzedania, trzeba było to kupić dla samej marki i technologii. Zapłacić, nadpłacić, przepłacić. Mielibyśmy znaną markę i dałoby się na tym zarobić.

  5. Piotr II

    Ciekawy artykuł o grupie zbrojeniowej Saab kojarzonej przede wszystkim z produkcji samolotów i kiedyś samochodów osobowych, a także ciężarowych Scania, ( Saab-Scania), zakłady ciężarówek sprzedano,a grupa można powiedzieć że wróciła do korzeni ,a jednocześnie rozwija swoją działalność o nowe technologie i warto z taką firmą podjąć współprace i wykorzystać to w naszej zbrojeniówce, bo przed IIWŚ produkowaliśmy działo przeciwlotnicze i przeciwpancerne firmy Bofors, a część tej firmy wchodzi w skład Saaba.

Reklama