Przemysł Zbrojeniowy
Morska wersja samolotu Tejas przekroczyła barierę dźwięku
Morska wersja opracowanego w Indiach lekkiego samolotu bojowego LCA (Light Combat Aircraft) Tejas przeprowadziła swój pierwszy lot z prędkością ponaddźwiękową.
O tym sukcesie poinformowała agencja rozwoju lotniczego ADA (Aeronautical Development Agency) w Bangalore, która odpowiada za program LCA w Indiach. Morski wariant tego samolotu (NP-1) przekroczył barierę dźwięku w marcu, lecąc na określonej wcześniej wysokości i osiągając prędkość 1,1 Mach.
Wydarzenie to ma ogromne znaczenie dla programu, który od pierwszego lotu „morskiego” LCA, 27 kwietnia 2012 r. praktycznie stanął w miejscu. W ciągu dwunastu miesięcy wykonano bowiem na NP-1 tylko cztery loty testowe. Jak się okazało konieczne było wprowadzenie dużych zmian, szczególnie związanych z podwoziem i system hamującym (hak zatrzymujący), pozwalającym spełniać wymagania lotniskowców wyposażonych w skocznie ski-jump i system hamujący STOBAR.
Ostateczne testy dopuszczające samoloty Tejas do działania z pokładu okrętów mają zostać przeprowadzone w bazie lotnictwa morskiego Goa. Równolegle są jednak prowadzone również ważne sprawdzenia ich możliwości operacyjnych – w tym prędkości. Agencja ADA chce bowiem udowodnić, że przekroczenie prędkości jest możliwe na każdej wysokość operacyjnej, natomiast sam samolot może osiągnąć prędkość większą niż 1,8 Mach.
Wersja morska Tejasa różni się od modelu wykorzystywanego w siłach powietrznych nie tylko podwoziem i obecnością haka, ale również m.in. obniżeniem górnej części przodu kadłuba przed kabiną tak, by pilot miał lepszą widoczność do przodu i w dół oraz dodaniem dodatkowej powierzchni lotniej, by można było pochodzić dla lądowania na mniejszej prędkości minimalnej.
LCA Navy ma wejść na wyposażenie lotniskowca IACC (Indigenous Air Craft Carrier) samodzielnie budowanego w stoczni Kochi przez Indie.