Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Jest klient na szkolno-bojowe Mastery

M-346FA / Fot. Wikipedia CC BY-SA 2.0
M-346FA / Fot. Wikipedia CC BY-SA 2.0

Dyrektor generalny koncernu Leonardo Alessandro Profumo, poinformował o podpisaniu umowy na sprzedaż 6 egzemplarzy samolotu M-346FA niesprecyzowanemu bliżej „międzynarodowemu odbiorcy”

Przypomnijmy, że M-346FA to bojowa wersja samolotu szkolno - treningowego Master M-346 (w Polsce ochrzonego jako Bielik). Maszyna jest przeznaczona dla klientów poszukujących rozwiązań w sektorze lekkich maszyn bojowych -  tak szturmowych jak i myśliwskich. Wraz ze zmianą charakteru konfliktów zbrojnych, tak na ziemi (coraz częstsze stają się konflikty o charakterze podprogowym, gdy przeciwnikami są małe, za to wysoce mobilne i wyspecjalizowane grupy), jak i w powietrzu (gdy coraz większego znaczenia nabierają zadania typu "air policing" - dozorowania przestrzeni powietrznej) coraz popularniejsze są maszyny mniejsze, które pod względem możliwości bojowych (zwłaszcza w atakach na cele naziemne) nie ustępują wiele większym konstrukcjom. 

Model uzbrojonego M-346 LCA, fot. A.Hładij/Defence24.pl
Model uzbrojonego M-346 LCA, fot. A.Hładij/Defence24.pl

M-346FA zachowuje też wszystkie możliwości w zakresie wykonywania szkolenia zaawansowanego. Samolot wykorzystuje te same dwa silniki Honeywell F124-GA-200 które napędzają wersję szkolno- treningową. Dwuosobowa załoga siedzi w kabinie w układzie tandemowym. Każdy z członków załogi ma do dyspozycji 6 wyświetlaczy LCD, sterowanie lotem i silnikami zostało zabudowane według standardu HOTAS. Radar Grifo M346 zapewnia możliwości naprowadzania na cele powietrzne, naziemne oraz prowadzenia identyfikacji swój/obcy (IFF). Wymianę informacji z innymi obiektami na polu walki umożliwia szyna Link-16 - aczkolwiek możliwe jest też stosowanie rozwiązań spoza specyfikacji Sojuszu.  Samolot jest w pełni dostosowany do wykonywania lotów w nocy.

Samolot dysponuje siedmioma punktami podwieszeń pod którymi można instalować uzbrojenie powietrze-powietrze (jak np. rakiety AIM-9L Sidewinder czy IRIS-T), powietrze-powierzchnia - (np. bomby Mk82, pociski Brimstone, bomby naprowadzane precyzyjnie GBU-16 Paveway II) zasobniki z bronią strzelecką, rozpoznawcze i do podświetlania celu lub do walki elektronicznej. 

image
M-345 Fot. Leonardo

 Firma poinformowała też, że planuje w najbliższym czasie podpisać kontrakt na sprzedaż mniejszych, jednosilnikowych samolotów szkolno-treningowych M-345. Odbiorcą ma również być zagraniczny nabywca.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (25)

  1. Pilot

    TA 50 lub MASTERY mogły by zastąpić nasze SU 22 (LEPSZY BARDZIEJ UNIWERSALNY WIELOZAANIOWY POWINIEN WYGRAĆ)

  2. koko

    Samolot na szkolny to spoko ale bojowy to raczej z niego za duży pożytek nie jest bo jak można z samolotu robić myśliwiec jak silnik nie posiada nawet dopalania i jego prędkość max raczej w przypadku trzymania dyżuru jako para bojowa jest żałosna...

  3. TUBA

    Z KULUARÓW ...klientami wersji szkolno-bojowych mają być ..Chorwacja 6-8 sztuk chcą uzupełnić flotę kupowanych F-16 jako tani nośnik ochrony granic , Albania 4-6 sztuk by zaistnieć jako partner NATO Rumunia 6-8 sztuk dla sił morskich/zobowiązania sojusznicze Bułgaria 6-8 sztuk -siły morskie/zobowiązania sojusznicze wobec NATO , Węgry 6-8- sztuk ochrona granic/zobowiązania sojusznicze NATO oraz Izrael 16-18 sztuk -specjalizacja bomby szybujące i tania ochrona granic ...prowadzone są rozmowy na zakup dla Polski 12-16 sztuk w celu odciążenia , odnowy i przywrócenia do pełnej sprawności bojowej posiadanej floty 48 F-16 ( spowodowanej zużyciem przez szkolenia, Air Policing-Kraje Baltyckie ,zobowiązania wobec NATO ,Bliski Wschód) i skierowania 3,5 x razy tańszych w eksploatacji od używanych F-16 nabytych bojowych M-346FA do przyszłych zadań w Afryce, Afganistanie oraz co najważniejsze w celu odtworzenia lotniczych sił morskich i skierowania w/w maszyn w dyżury bojowe idąc przykładem Izraela jako tania ochrona granic ale za to z pakietem efektorów i systemów potrafiących konfrontować się z maszynami intruzów jest też propozycja z dużym upustem dla Krajów Bałtyckich zakupu 4-6 maszyn w wersji lesingowej i efektorów bojowych ,oraz zasobników w celu wspierania Air Policing ..natomiast Słowacja i Czechy chcą realizować swe zadania w oparciu o czeskie Albatrosy odciążając swe maszyny bojowe na "trudne czasy" podobna koncepcja kroi się w krajach Europy Zachodniej .."pełne maszyny bojowe" mają być w rezerwie bojowej natomiast lekkie maszyny bojowe mają wykonywać zadania "czasu pokoju i stabilizujących misji zagranicznych" oraz wsparcia wojsk ..filozofia kreatorów doktryn wojny jest taka że to awionika ,radar , efektor ,zasobnik jest najważniejszy niż ich nośnik..

    1. Macorr

      Ciekawe info, ale czy sprawdzone? Jeśli ta wersja nie ma możliwości wystrzeliwania aim-120 ewentualnie meteora to jest dla nas bezwartosciowa...

    2. Adam

      Ale po co ci Aim-120. To nie jest samolot wywalczania przewagi powietrznej tylko ogólnego wsparcia. Aim-9x tu wystarczy.

    3. Macorr

      a nam nie są potrzebne samoloty wsparcia(które by robił tylko za cel dla potencjalnego przeciwnika, ze względu na przytłaczająca przewagę) tylko wielozadaniowe, wtedy rzeczywiście nie ma sensu kupowania wersji szkolno-bojowej tylko dodatkowych F-16/F-35, a w razie konfliktu nasze Mastery powinny po prostu przebazować dalej na zachód, by przeczekały na lepsze czasy.

  4. wojak szwejk

    TEN SAMOLOT POWINIEN ZASTĄPIĆ NASZ SU-22 SZTUKA ZA SZTUKĘ ------ LEONARDO WRAMACH OFSETU ZOBOWIAZAŁO BY SIĘ DO PRODUKOWANIA ICH W POLSCE TWORZĄC KOLEJNE MIEJSCA PRACY W NASZYM KRAJU ODPROWADZAJĄC TU PODATKI ZASILAŁO BY NASZ POLSKI BUDZET ------- technologia by też była pod pełna kontrola POLSKI

    1. Uloo

      Zobowiązany się bo co? Polsce się nalezy? Bo tupiesz nóżkami i tak chcesz?. Bo Polska kupi 12 sztuk to już na bank trzeba tu otwierać fabrykę i przenosić produkcje?. Megaloman jak nic. I jeszcze to wielkie EGO. Litości.

    2. Naprawdę chciałbyś tym czymś zastępować Su-22?

    3. Wojak szwejk

      Ulooo - Ego oczym ty mówisz ? tych SU - 22 MAMY 12 SZTUK ? gdybyśmy chcieli większą ilość tych Masterów stawiając warunek Leonardo stworzenia większej ilości miejsc pracy w Polsce za zakup większej ilości masterów może widząc w tym interes postawili by fabryke unas w kraju. Skąd taka agresja u ciebie ? a co my jacyś gorsi unas nie można coś za coś my kupimy od nich samoloty czyi damy im zarobić a oni w zamian dadzą w zamian zarobić nam zatrudniając polaków odprowadzając podatki unas w kraju

  5. Kamil

    Nie rozumiem czym tu się podniecać master to samolot poddźwiekowy w przeciwieństwie do koreańskiego FA 50 który wyciąga 1800 km/h. Tak chętnie obrażany przez tutejsze trole. Gdyby Polska uzyskała pakiet serwisowy i wsparcie techniczne przy zakupie tych samolotów to by uzyskała również zdolności do remontowania f 16, ponieważ te samoloty są konstrukcyjnie podobne w 70%. Gdyby więcej ludzi potrafiło zgłębiać temat to wiedzieli by że ten samolot ma dužy potencjał z amerykańskimi ograniczeniami. Bo każdy samolot zachodniej konstrukcji nie może być lepszy do maszyn amerykańskich. Jedyną rozwojową dość tanią i nie zmanipulowanym samolotem bojowym jest indyjski tejas. To co jest dostępne w polskich mediach to szczątkowe wiadomości o prototypach. Dziś produkowany tejas mk 2 to samolot o parametrach gripena i obniżoną wykrywalnością. Jest platformą wyjściową do średniego myśliwca i myśliwca 5 generacji. Przypominam Indie to 4 czy 5 armia świata.

    1. Hinduski, drugi najtańszy odrzutowiec wielozadaniowy na świecie dobrą platformą rozwojową.

    2. Szwejk

      Jeśli jest tak jak mówisz Kamil to faktycznie licencje na podwozia do krabów nam sprzedali więc i warto by tą koreańską konstrukcją się zainteresować

  6. Palmel

    oni potrafią robić interesy z Rosją jest to JAK-130

    1. Autor

      Polać mu bo dobrze gada.

  7. Sytuacja w Polsce.

    MON zrezygnował z finansowania rozwoju (Margański nie miał ani funduszy by ten samolot ukończyć bez pomocy finansowej z zewnątrz, ani gwarancji że MON kupi wojsku ten samolot gdy zostanie ukończony). EM-10 Bielik który również miał potencjał eksportowy, a i naszemu lotnictwu był bardzo potrzebny. Zrezygnowano również z Orlika MPT (glass kokpit) tłumacząc się że do szkolenia podstawowego nie potrzeba samolotu z tak zaawansowaną awioniką. Tym samym eksport Orlika bardzo utrudniono i nie wiadomo czy kiedykolwiek do niego dojdzie (konkurenci Orlika mają glass kokpit i przez to nie udało się wyeksportować tego samolotu do np. Indii bo hindusi wybrali konkurenta z glass kokpitem). W zamian MON podpisał umowę na modernizację zakonserwowanych Orlików TC-1 do standardu TC-2 advanced (różni się od zwykłego TC-2 kilkoma małymi wyświetlaczami i nie jest to glass kokpit). Nie wspominając już o takich możliwościach jak przebudowanie TC-130 do wariantu na którym byłaby możliwość prowadzenia szkolenia zaawansowanego ( patrz Pilatus PC-21). Choć ta możliwość nie była nigdy oficjalnie rozważana... Również Irydy mogłyby być teraz eksportowane. Indie chciały brać pod warunkiem rozpoczęcia produkcji seryjnej i wdrożenia samolotu do służby w SZ RP (klienci zagraniczni zazwyczaj nie chcą samolotów wojskowych które nie są eksploatowane w siłach zbrojnych kraju producenta). Oczywiście hindusi nie chcieli egzemplarzy z serii informacyjnej które próbowano im wcisnąć po zakończeniu programu. Wszystkie krzyki na temat niezdatności tego samolotu do szkolenia czy bezpiecznych lotów są kłamstwem. Potwierdzają to wypowiedzi pilotów. Np. Zbigniew Nowakowski który miał 300 godzin wylatanych na tym samolocie ( jego wypowiedz na temat tego samolotu proszę sobie samemu znaleźć w internecie). Oficjalne powody katastrofy z 1996 również zostały zmyślone czego dowodzi Stanisław Śmist (również proszę znaleźć w internecie artykuł o tym co naprawdę mogło się wydarzyć podczas tego wypadku).

  8. turpin

    Wiem, ze to nieco nielogiczne, ale w tym kontekście 'international' znaczy po angielsku tyle, co 'zagraniczny', a nie 'międzynarodowy'. Innymi słowy - samolotów raczej nie kupi WHO, ONZ czy FIFA.

  9. Jaksar

    Pewnie Ukraińcy je otrzymają albo chińczycy. ..

    1. Gnom

      Chińczyc mają swój klon Jak-130, który nosi oznaczenie L-15. Ma wersję szkolną i bojową (naddźwiękową 1,5-1,6 Ma). I zapewne o nim usłyszymy. Nawet nie sądzę, by ich radar był gorszy od włoskiego, bo zestaw uzbrojenia dostępnego w Chinach jest dużo szerszy. A silniki do L-15 pochodzą z Ukrainy.

    2. Davien

      Szybkośc to 1,4Ma ,radar ma mieć podobno PESA ale jak zwykle niewiele wiadomo co ma w rzeczywistości, natomiast co do uzbrojenia to tu jest gorzej, jedynie specjalna wersja L-15B moze uzywac nowoczesnych pocisków pop-pop i pow -ziemia. Ukraina podobno rozważała ich produkcję licencyjna w Odessie( chodiz o zwykłe L-15)

    3. Marek

      O ile pamiętam, to Ukraińcy chcieli wersję uzbrojoną.

  10. zaq

    Nasz MON nie przewidział możliwości zakupu wersji szkolno bojowej a teraz za dozbrojenie zapłacimy jak za zboże trzeba było od razu brać szkolno bojowe T50 które śmiało mogłoby zastąpić nasze Su22.

    1. PRS

      Wersji kupionej przez MON nie da się w sposób ,,fabryczny" uzbroić.

    2. Edda

      Nikt nie będzie dozbrajal poddzwiekowych słabych samolocikow. Wbij to sobie do łba i idź do szkoły.

    3. Marek

      T-50 nie jest poddźwiękowy. Z uzbrojonymi Masterami rację masz. To sprzęt dobry na wojenkę w Afryce.

  11. Tomek pl

    Szkoda że my nie kupujemy szkolno bojowego za kruka 20mnl€ sztuka szkolno treningowego czyli szkolno bojowa jakieś 10mln€ droższa. A m346 jest 3 razy szybszy niż ah64

    1. Paweł P.

      No ale w powietrzu się nie zatrzyma - ze schowaniem w lesie też problem. Nie zmienia to faktu, że możemy ich mieć jeszcze trochę więcej...

    2. Red

      A w jakim lesie? Obok twojej wiochy?.

    3. Marek

      A ma znaczenie w jakim?

  12. tylko pytam ...

    Polska kupiła wariant szkolny ?!

    1. Dres

      Nie .....pływający. Polska nie kupuje wariantów bojowych bo są za drogie. Do tego trzeba dokupić rakiety i inną amunicję a my mamy jeszcze miliony bomb z IIWS i do tego potrzeba samolotów z tamtych czasów a nikt ich nie produkuje. Taki pech.

  13. miras

    poproszę jedna eskadrę dla naszej MWRP

    1. Opel

      MW nie istnieje i takie samolociki nie a jej potrzebne. MW potrzebuje okrętów. Prawdziwych bojowych okrętów.

  14. cosmo

    Dlatego od zawsze mówię, nie f-35 tylko Gripen, bo nas niestać. Luki uzupełnić szkolno-bojowymi masterami. Wystarczy w zupełności.

  15. Qaz

    MON powinien zmienić wersję ostatnio zamowionych Masterow na szkolno bojowa.

  16. Rolnikt

    Jak 130. Awionika zachodnia. I-22 Iryda. SW-4 Puszczyk. W-3 Sokół. Samochody... Statki... Ktoś zarabia, zdrajcy polskie uwalili szanse. Zero ukaranych "mężów stanu". Czy jedyna w Europie fabryka kos ręcznych jeszcze istnieje?

    1. Erdy

      Zamiast wypisywać te brednie o super polskich konstrukcjach uwalonych przez zły uklad sił proponuję się doksztalcic i poczytać o nich przed wypisywaniem tych stękow na forum publicznym. Sokół to Polska konstrukcja? Naprawdę? Co jest takiego super w Puszczyku którego nikt nie kupuje? A Iryda ? Składak który zaliczył kilka śmiertelnych wypadków. Kopia Alpha Jeta.....Ręce opadają.

    2. Marek

      To się dokształć i poczytaj ile śmiertelnych wypadków na świecie zaliczyły inne konstrukcje na etapie prototypów. Poza tym Iryda to faktycznie "kopia" Alpha Jeta, bo jak on ma silniki kabinę i skrzydła. Poza tym dzięki temu, że uwalono Irydę, rozgoniono na cztery strony świata zespół konstruktorów, który pracował nad silnikami odrzutowymi. Dzięki temu "genialnemu" posunięciu nie mamy szans, żeby zrobić sobie pociski samosterujące. Jak się pomyśli o skutkach uwalenia "Irydy" przez rodzimych "geniuszy" to dopiero ręce opadają.

    3. Stefan

      Niestety drogi Marku Erdy ma racje wypisujesz kocopoły. Jak byłoby tak pięknie jak próbujesz opowiadać to by się PRL nie rozpadł. A PRL plajta finansowa, przestarzałe technologie i płaca na poziomie 10 dolarów miesięcznie dla pracownika. Dużo bogatsze państwa od nas patrz Szwecja czy Wielka Brytania nie produkują sami samolotów. Masz racje Szwedzi produkują JAS 39 ale to ostatni samolot na jaki ich stać samodzielnie, następny będzie projekt europejski. Dlaczego? Bo liczy się kasa, kasa, kasa i dostęp do technologi. Oraz wpływy polityczne, USA sprzedaje dużo sprzętu dzięki naciskom politycznym plus możliwość kredytowania zakupów. Jeżeli Europa nie będzie w stanie robić wspólnych projektów to nie będzie w stanie konkurować ze sprzętem z USA czy Chin. Nie bez powodu Trump rozbija Europę. Chce upychać jak najwięcej sprzętu amerykańskiego i wyciąć konkurencje.

  17. Tak myślę

    I takie wersje trzeba było zamówić bądź produkować samemu. Był na to czas po 1989roku - 30lat! Był czas na opracowanie swoich rakiet p/lot o zasięgu powyżej zasięgu GROMa. Był też czas na opracowanie pocisków rakietowych do HOMARa, był czas na dopracowanie LOARY, był czas na....

    1. w

      BYŁ

  18. SZWEJK

    leonardo inwestuje w śmigłowce Świdnik więć dla większego klijenta posatwiło by linie produkcyjną masterów w Polsce współpraca Polski z Leonardo układa się transfer technologi do polskich fabryk (PRODUKT BEZPIECZNY DLA POLSKI PEŁNA KONTROLA) i można wymieniać jeden za jeden za su-22 a starae SU sprzedawać gdzieś na Afrykę czy gdzie by sie tam kupiec znalazł wraz z uzbrojeniem do nich żeby nie trzeba było utylizowac jak amunicji do t-55 sprzedając za grosze 100 mm amunicję firma recyklingowym myślę że i na ta amunicje by się znalazło wielu chętnych gdzieś w Afryce czy Azji południowej a my 230000 ton tej amunicji w zeszłym roku odsprzedaliśmy za 50000000 sprzedaliśmy do firm recykilingowych przynajmniej tak piszą w internecie -- krótko mówiąc stare sprzedawać do krajów gdzie przestarzała technlogia ma jeszcze jakieś znaczenie jakąś wartość a kupować nowe bezpieczne pełna kontroloa na d technologia żadnych kodów źródłowych chyba że nasze i przedewszystkim produkowane w Polsce tworząc nowe miejsca pracy tu odprowadzając podatki - przyczyniając się do rozwoju Polski nie sąsiadów czy sojuszników

  19. Gargamel

    Nie jest to Polska.

    1. Extern

      Raczej wielkiego sensu by u nas taka maszyna nie miała. My potrzebujemy rasowych myśliwców do bronienia nieba nad naszymi głowami a nie maszyny do pacyfikowania powstańców.

    2. czarny bez

      A po co one Polsce? Jako cele ćwiczebne dla zielonych ludzików? W Donbasie opancerzone Mi-24 padały, a Ty chcesz wysyłać lekkie (bardzo) samolociki szkolne? Na jaką Twoim zdaniem odległość zdołają podlecieć do Pancyra? A dokładnie to jakie wyznaczyłbyś im zadania? Ataku na kolumnę niebronionej piechoty w przemarszu? Gdzie taką znajdziesz?

    3. biały

      rasowy myśliwiec to f-22 ,,,,f-15e ,,,,,,,,,i EF a my mamy f-16 i kupujemy f-35 a więc szturmowe maszyny no powim szturmowo myśliwskie

  20. Poeta

    Pytanie bo się nie znam: czy M346 można dozbroić lub wysłać do Leonardo na "upgrade" do wersji FA?

    1. Pim

      Konstrukcja kadłuba np. elementy centropłata wykluczają takie rozwiązanie. By podwiesić coś pod skrzydłami, to musi mieć masywniejszą konstrukcję.

    2. Edi

      Nie

  21. obserwator

    A ile kosztuje dostosowanie M346 do M346FA?

    1. Edi

      Tyle co drugi M346.

  22. Jami

    Podobne właściwości bojowe do większych maszyn... Chyba podobnie stymulujące bojowe wykorzystanie. Już kiedyś koreański T50 miał być panaceum na drogie samoloty wielozadoniowe. Nawet starsze wersję F16 miażdżyły go możliwościami

  23. As

    Udał się Rosjanom ten Jak130, naszą Irydę można byłoby z Jakiem skrzyżować i też by gorzej nie było. Kupowałyby to dzikie kraje Afryki i nasza armia.

    1. vvv

      iryda juz na samym etapie projektowania byla przestazala a jak130 zalicza ostatnio katastrofy. master to nie jak130

    2. Anty 50 C-cali przed 500+

      Kolego...Czesi od dawna Sobie sprezentowali albatrosy zdolne do upgrade do AIM-9M. Czesie: praktyczny ludek , z daleka od frontu NATO...Migacze29 oddali NAM w zamian za W3 z WSK-. Caracali nie chcieli? Czeski film???

    3. aurel

      Nie udał Rosjanom. Bez kasy włoskiej M346 dalej by latał a o Jaku 130 nikt by nie słyszał

  24. Rzyt

    Za 52 mld złoty, które Polska w dużej części przefurmanila na bzdury mogliśmy kupić ze wszystkim z 60-70 F 16...realny potencjał, przy ponad 100 F 16 tu jesteśmy mega poważnym graczem...nawet Ruskie by się zastanawiały o co tu chodzi a z jassm er i 8 bateriamii Wisły czy daj Najwyższy 16 oraz Narwi ...to nic tu nie wejdzie... A tak nie ma nic dla kraju poważnego. Za to na kraj bananowy to też jesteśmy potęgą

  25. Pendolino

    Nowak wydal 6 mld pln na składy pociągów ten master był w pakiecie obok

Reklama