Śmigłowce AW149 i AW169M zostały zamówione przez Macedonię Północną – poinformowała Slavjanka Petrovska, minister obrony tego państwa. Maszyny te zastąpią konstrukcje posowieckie, które docelowo mają zostać przekazane Ukrainie.
Chodzi o cztery śmigłowce AW149 i cztery lżejsze od nich (maksymalna masa startowa 5 ton) AW169M będących zmilitaryzowaną wersją cywilnych AW169. Obydwie konstrukcje są produkowane przez firmę Leonardo Helicopters w tym ich podzespoły powstają w polskich zakładach PZL-Świdnik. Zakup ma jednak zostać zrealizowany w ramach porozumienia międzyrządowego pomiędzy władzami macedońskimi a włoskimi. Wartość kontraktu to 330 mln EUR, a dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2026-2027.
Włoskie wiropłaty pokonały w rywalizacji propozycję Airbus Helicopters (duet H225M Caracal plus lekkie H145M) i propozycje amerykańskie (Bella z Bell 412M i Lockheed Martina z S-70i Black Hawk).
Jak podaje strona macedońska o wyborze przesądziła wypadkowa parametrów taktyczno-technicznych, ceny i zaoferowanych pakietów towarzyszących.
Czytaj też
Zakup to ważny krok na drodze do westernizacji macedońskiej armii, która obecnie eksploatuje Mi-24 różnych wersji i Mi-8. W stanie zdolnym do lotu jest jednak łącznie zdolnych około 10 z tych maszyn. Jedyne zachodnie śmigłowce są wykorzystywane w szkoleniu macedońskich pilotów i są to cztery Belle 206. Zakup maszyn włoskich pozwoli na zastąpienie starych i nieefektywnych śmigłowców i kompletną desowietyzację floty.
Zakup to ważny sukces także dla programu śmigłowca AW149. Maszyny te jak na razie zostały wybrane przez dwóch większych klientów: Egipt (24 maszyny) i Polskę (32) a także małego klienta w postaci Tajlandii (6). Sukces w Macedonii Północnej nie zwiększa zbytnio portfela zamówień, ale oznacza kolejnego klienta i jest kolejnym krokiem na drodze do rozpowszechnienia maszyny na świecie.
AW149 jest oferowany i wydaje się mieć duże szanse także w brytyjskim programie śmigłowce wsparcia pola walki. Może tam zostać potencjalnie sprzedanych nawet do 40 maszyn.
ALBERTk
Polska przetarła szlaki dla tego śmiglaka.
Davien3
Egipt był sporo wczesniej podobnie jak Tajlandia wiec Polska nic nie przetarła.
bc
Dokładnie.
bezreklam
Ciekawe jak by bylo z kolentami na Rosjsie smiglwce gdyby nie AMeruskie sankcje, naciski, podkopy i inne nie wolno rynkowe zachwania hegemona. Trzeba o tym pamietac ze nie zyjemy w swiecie WOLNSCI a roznych NACISKOW
Qwest
Wy to w ogóle w innym świecie żyjecie.
Anty 50 C-cali
bezreklam ---S70i to przekonał klientów z Chile, że kolejne Ruskich Mi-17 nie potrzebne. Ciekawe? Przed 2014 czyli przed sankcjami za "wyzwolenie Krymu". Pokonał i Bella. Przekonał i Turków, że koniem roboczym floty śmigłaków przyszłości powinien być Taki, właśnie!. Mimo że wcześniej brali Bell'a 212. a nawet....Mila-17.
bezreklam
Wybory moga byc rozne - ale NACISKI I SNKCJE to jeden z czunnikow
Monkey
To dość nowy sprzęt, ciekawe czy się rozpowszechni. Na pewno duże znaczenie miałoby zwycięstwo w tym ewentualnym brytyjskim przetargu. Szczególnie, że i zamówienie może być większe niż polskie i na pewno dużo większe niż egipskie. Ale nawet takie małe jak tajlandzkie czy macedońskie też mają pewną wagę.