Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Kiedy umowa na modernizację WZT dla Leopardów?

Bergepanzer 2 Fot. MON
Bergepanzer 2 Fot. MON

Trwają negocjacje z konsorcjum, które ma dokonać modernizacji wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 (BPz-2). Jego liderem jest Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., a w jego skład wchodzą także ZM Bumar Łabędy S.A. oraz Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. Prace mają zostać przeprowadzone na minimum ośmiu wozach – poinformował Defence24.pl rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia mjr. Krzysztof Płatek.

„Aktualnie przewiduje się przeprowadzenie modernizacji 28 egz. Bpz-2, w tym 8 ciągników w ramach zamówienia gwarantowanego” – poinformował mjr. Płatek. Dodał też, że dokładny harmonogram dostaw zostanie określony w dotyczącej tej inwestycji umowie. W Wojsku Polskim eksploatowanych jest dokładnie 28 Bergepanzer 2.

Rzecznik Inspektoratu nie udzielił informacji na temat tego kiedy zostanie ona podpisana. Jest to uzależnione „od przebiegu negocjacji z Wykonawcą.” Biorąc jednak pod uwagę, że przeznaczenie środków finansowych na modernizację BPz 2 zostało - zgodnie z informacją przekazaną niedawno Sejmowej Komisji Obrony Narodowej - przewidziane w planie budżetu obronnego na 2020 rok oznacza, że podpisanie umowy wstępnie założono na rok bieżący. Sygnowanie kontraktu jest niezbędne, aby móc rozpocząć jej finansowanie.

Wozy zabezpieczenie technicznego Bergepanzer 2 powstały w oparciu o zmodyfikowane podwozie czołgu Leopard 1 i trafiły do Sił Zbrojnych RP wraz z czołgami Leopard 2. Postępowanie na ich modernizację do standardu Bergepanzer 2PL rozpoczęto we wrześniu 2017 roku, wniosek o udział w procedurze zgłosiło wyłącznie wspomniane konsorcjum.

Założeniem modernizacji do standardu Bergepanzer 2PL jest umożliwienie przez te pojazdy wsparcia czołgów Leopard 2A5 oraz 2PL. Wspomniane konsorcjum demonstrowało w trakcie ubiegłorocznych targów MSPO 2019 w Kielcach propozycję modernizacji wozu Bergepanzer 2. Wywodzi się ona z wozu Wisent-1 opracowanego przez partnera zagranicznego konsorcjum, firmę Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG) na potrzeby armii duńskiej, po tym jak ta wprowadziła czołgi Leopard 2A5. Krajowa propozycja modernizacji zakłada natomiast wykorzystanie jak największej liczby komponentów i systemów oferowanych przez polski przemysł, na bazie rozwiązań Wisenta. 

Reklama

Komentarze (15)

  1. obserwator

    Z pewnością się mylę ale mam takie subiektywne wrażenie, że czego ostatnio się nie dotknie Bumar, to idzie zdecydowanie żle. Z Krabami też było jakoś tak, powili i pod górkę, rozłożone na lata, a na końcu - bubel odrzucony przez armię. Projekt uratowała HSW z Strata czasu na wprowadzenie do jednostek oraz pieniędzy podatnika, czyli daiałanie na szkodę Państwa. Płatnikiem tego zamieszanie jesteśmy MY.

    1. LMed

      Ale HSW to na razie sprzedaje państwu biednemu sprzęt za horrendalne (nasze) pieniądze. Konkurencyjność rynkowa tegoż to temat tabu raczej.

    2. Covax

      A na podstawie jakiego kontraktu kolega tak ocenił ?

    3. LMed

      Taki Rak to dobry przykład. Tanio nie jest. Krab podobnie. Rzucających się na to klientów z zagranicy w kolejki ustawiać raczej nie nie ma potrzeby.

  2. PRS

    A o WZT-4 cisza...

    1. LMed

      Za dobry? Za tani?

    2. Covax

      W Wojsku Polskim niepodzielnie króluje WZT-2 czyli pojazd zbudowany na podwoziu T55 z silnikiem 550 km. WZT-3 to podwozie T72 z oryginalnym silnikiem, WZT-3m ma już silnik S12U 850 km z Twardego ( choć lepszy jest S736 z WZM 5 ), WZT-4 do de facto WZT-3 z silnikiem 1000 km skrzynia renka. Wzt-2 nie jest w stanie ewakuować ( holować ) pojazdów z rodziny PT91/leo2a4/5/pl czy krab. Bergepanzer 2 bez modernizacji nie jest w stanie zabezpieczyć leo2a5/PL czy Kraba, aktualnie na stanie mamy około 30 WZT-3m dla zabezpieczenia 105( chyba dane z pamięci ) Leo2a5 i 48 ( docelowo 128 krabów ), wojsko na gwałt potrzebuje około 100 WZT-3m/4 lub następców ( w przypadku Abramsa dla najważniejszego sojusznika) dla zabezpieczenia całej menażerii pojazdów o.masie powyżej 40 ton do tego MID i mosty szturmowe. Ogólnie potrzeba od groma inwentarza inzynieryjno-technicznego. Po inwentaryzacji T72 mamy około 100 podwozi nie nadających się do remontu czołgów T72 resztę dopisz sobie sam...

    3. LMed

      WZT-4 to istotnie większy żuraw tez, co istotne. Można by tłuc , modyfikować, .. Rozwiązanie rodzime , więc może nieatrakcyjne z jakichś powodów???

  3. Monter

    Wracając do kraba to HSW wszystko zrobiło żeby odebrać ten kontrakt Bumarowi a na dzień dzisiejszy ani jednego Kraba sama nie zrobiła wszystkie narazie są z Korei

    1. mick8791

      Bzdura! Jak byś miał odrobinę wiedzy historycznej to byś wiedział, że to Bumar zrobił wszystko co się dało żeby ten kontrakt stracić! Przy czym nie był to kontrakt na Kraba, a na podwozia do Kraba. Taka subtelna roznica... A temat polonizacji podwozia K9 idzie akurat zgodnie z planem. I dla Twojej informacji - od początku było założenie, że pierwsze podwozia będą wyprodukowane w Korei, kolejne złożone w Polsce z koreańskich części, a w trzecim etapie HSW przejmnie całość produkcji (to był czas potrzebny na szkolenia, przejęcie technologii i stworzenie dokumentacji produkcyjnej zgodnej z polskimi normami).

    2. Prawdziwy Monter

      Wanny się już spawają na nawym zrobotyzowanym stanowisku..wię po co kłamiesz ?

  4. to widać od dawna

    Przyśpieszyć rozmowy z Koreańczykami. Niemcy sabotują

    1. dropik

      No fakt. Przecież są właścicielami : PGZ, ZM Bumar Łabędy S.A. oraz WZM S.A.

    2. Covax

      Jak już szukasz sabotażu to tutaj "Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej"

  5. Dzidziuś

    Te wzt ma zabezpieczać wozy stojące w Bumarze czy w Niemczech? Ludzie przestańcie gadać ze to nie bumar dał ciała tylko Niemcy... Kto im kazał mieć takiego partnera? Mogli robić to sami albo zwrócić się do producenta. A teraz płacz że nie jest tak pięknie jak obiecywali. Oczywiście winnych brak a czolgow jak nie było tak nie ma i pytanie jak długo nie będzie.

    1. ali

      To mon narzucił partnera. Bumar nikogo nie wybieral

  6. obserwator

    To wszystko wygląda fajnie na MSPO. Po podpisaniu kontraktów zaczynają się SCHODY. O co kaman? Kto za to odpowiada? Tak personalnie?

    1. John Rolf

      Odpowiadasz za to personalnie, Ty, Obywatelu. Godzinami swojej pracy/życia aż do tzw. Dnia Wolności Podatkowej (o ile nie jesteś zaetatowany w "budżetówce"). No bo przecież w naszym kraju za swoje nonsensowne akcje władcy nie odpowiadają - jeśli tę kwestię miałeś na myśli

  7. Tomek pl

    Przecież f35 kupujemy to trzeba zapłacić zaliczkę może 5 mld PLN i na Wisłę jeszcze że 2 mld i nie będzie pieniędzy na inne programy

    1. Logistyk

      Jeżeli 5 mld PLN i 2 mld to nie problem. Gdyby to było 5 i 2 mld dolarów, to byłby problem.

    2. MOM

      Jak widać to wielki problem bo uwalono drugi etap programu Wisła

  8. Nemo

    Zamiast podjąć decyzję o modernizacji Leopardów do najnowszego wariantu to MON zlecił bieda modernizację i mamy bieda modernizację.Wszystko szlag trafił haha

  9. Bumarowiec

    Dawać ten kontrakt Położymy go jak leopardy Hahahaha Za 2 mld pln

  10. Aaa

    To nie Bumar wybrał partnera tylko MON a umowa przy zakupie była tak podpisana że bumar sam nic nie może robić przy czołgach

  11. Aaa

    To nie Bumar się wyłożył tylko Niemcy nie mogą dostarczyć części a 4 wozy które miały być modernizowane w Niemczech jeszcze nie przyjechały do Polski

    1. Hunter

      Sami Niemcy swoim zachowaniem pchaja nas w łapy Koreańczyków i na dłuższą metę chyba nam to na dobre wyjdzie

    2. Taki Tam

      A skąd masz takie informacje. Jesteś pracownikiem RLS-u czy BUMARU bo z mojej wiedzy jak posiadam z czytani artykułów związanych z wojskiem to czołgi już są w Gliwicach ???? I co Ty na to

    3. Pinokio

      Te wozy już od jakiegoś czasu są w Polsce i macie swoją bieda modernizację którą chcieliście o nazwie Leopard 2PL :)

  12. Aaa

    Akurat pracuje a media piszą pierdoły Niemcy nie oddali jeszcze ani jednego leoparda bo się psują

  13. Monter

    Na tych WZT tak samo popłynie jak na leopardach

  14. Larry G.

    Tylko po co ta modernizacja skoro Bumar wylozyl sie na modernizacji Leopard 2PL i nie wiadomo kiedy wogole zaczna te czolgi modernizowac.

    1. BUBA

      Trzeba wydac kase.A potem niema pieniedzy na nowki tylko starczy na zlom ze Szwecji. Dyplomatycznie - rozwiazanie pomostowe.

    2. LMed

      Mówisz, że to Bumar się wyłożył?

    3. KrzysiekS

      To raczej nie BUMAR. Reszta jest milczeniem.

  15. KrzysiekS

    Może najpierw niech zmodernizują LEO.

Reklama