Reklama
  • Wiadomości
  • Ważne

Kamień węgielny czyli kapsuła czasu wmurowana w PGZ Stoczni Wojennej

W sobotę na terenie PGZ Stocznia Wojenna odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod inwestycje infrastrukturalne. Na uroczystości obecny był wicepremier – minister aktywów państwowych Jacek Sasin.

Najnowsza wizualizacja hal stoczniowych, które powstaną w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni.
Najnowsza wizualizacja hal stoczniowych, które powstaną w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Wmurowany kamień węgielny miał postać kapsuły czasu, którą będzie można otworzyć dopiero za 100 lat. Do kapsuły włożono m. in. kombinezon stoczniowy, bieżące wydania gazet, pendrive z dokumentacją dotyczącą inwestycji, banknot pieniężny. Jednak chyba najważniejszym był ozdobny akt sporządzony na tę okoliczność i podpisany przez wielu obecnych przedstawicieli rządu, Marynarki Wojennej i przemysłu.

Plac budowy w stoczni.
Plac budowy w stoczni.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Plac budowy w stoczni.
Plac budowy w stoczni.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Wicepremier Jacek Sasin podpisuje stosowny akt, który został następnie umieszczony w kapsule.
Wicepremier Jacek Sasin podpisuje stosowny akt, który został następnie umieszczony w kapsule.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Prezentacja aktu przez wszystkich jego sygnatariuszy.
Prezentacja aktu przez wszystkich jego sygnatariuszy.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Zamówienie w Konsorcjum PGZ-Miecznik trzech fregat wymaga sporych inwestycji. Są one robione w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni, która będzie głównym wykonawcą i montownią nowych okrętów. Dlatego stocznia podpisała 10 marca 2023 roku umowę na budowę hali kadłubowej, hali produkcyjnej oraz budynku socjalno-administracyjnego z zagospodarowaniem terenu, rozbudową i przebudową nabrzeża, placów składowych i dróg wewnętrznych wraz z budową, przebudową i likwidacją infrastruktury technicznej towarzyszącej. Prace te wykonuje już konsorcjum składające się ze spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Niedawno pierwsze grupy pracowników wjechały na plac budowy i rozpoczęły prace wyburzeniowe oraz przygotowawcze. Wykonano również roboty palowe pod budynkiem hali produkcyjnej i budynkiem biurowym. Układane są już pierwsze elementy sieci sanitarnych i elektrycznych. Na terenie, gdzie powstanie hala kadłubowa kontynuowane są roboty rozbiórkowe i rozpoczęto palowanie pod fundamenty tej hali.

Zakończyliśmy roboty żelbetowe w zakresie fundamentów budynku biurowego, rozpoczęliśmy zaś montaż konstrukcji prefabrykowanej budynku biurowego i hali produkcyjnej, a także roboty hydrotechniczne związane ze wzmocnieniem nabrzeża. Start montażu konstrukcji stalowej hali kadłubowej planujemy pod koniec lipca.
Sylwia Rogall, Dyrektor Projektu w Grupie NDI

Hala kadłubowa PGZ Stoczni Wojennej będzie jedną z większych tego typu hal w polskim przemyśle stoczniowym. W jej wnętrzu będzie dokonywany montaż całego okrętu z bloków i sekcji wykonanych w stoczni oraz w przedsiębiorstwach kooperujących. Fregata następnie zostanie wyprowadzona z tej hali i wodowana. Następne prace wyposażeniowe będą prowadzone już na wodzie. Tak samo jak próby na uwięzi i w morzu. Według pierwotnych deklaracji wicepremiera – ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka, z podpisania umowy 27 lipca 2021 roku, prototyp fregaty Miecznik miał być wodowany w 2025 roku. Obecnie termin ten wydaje się już nierealny i określany jest najwcześniej na 2026 rok.

Reklama
Kapsuła czasu.
Kapsuła czasu.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Reklama
Niektóre z przedmiotów umieszczonych w kapsule.
Niektóre z przedmiotów umieszczonych w kapsule.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Reklama
Wicepremier Jacek Sasin oraz prezes PGZ Stoczni Wojennej Paweł Lulewicz w czasie wkładania przedmiotów do kapsuły.
Wicepremier Jacek Sasin oraz prezes PGZ Stoczni Wojennej Paweł Lulewicz w czasie wkładania przedmiotów do kapsuły.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Reklama
Szef Szefostwa Techniki Morskiej Agencji Uzbrojenia kmdr Piotr Skóra oraz prezes PGZ Stoczni Wojennej Paweł Lulewicz umieszczają kapsułę czasu w fundamentach budowy.
Szef Szefostwa Techniki Morskiej Agencji Uzbrojenia kmdr Piotr Skóra oraz prezes PGZ Stoczni Wojennej Paweł Lulewicz umieszczają kapsułę czasu w fundamentach budowy.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Reklama

Aby dochować tego terminu niezbędne jest sprawna budowa i terminowe ukończenie obecnie rozpoczętych inwestycji. Chodzi zarówno o budowę hal jak i ich wyposażenie w niezbędne maszyny produkcyjne i suwnice.

Kiedy w 2017 roku majątek Stoczni przejmowany był od Syndyka, mało kto wierzył, że na tym terenie będą znów budowane okręty dla naszej marynarki. Od tego czasu przeszliśmy długą i trudną drogę. Sytuacja nie jest jeszcze idealna, ale wiele wskazuje na to, że idziemy we właściwym kierunku. Dzięki zmianom, jakie zostały w Stoczni wprowadzone udało nam się w dużej mierze odbudować zaufanie Marynarki Wojennej, partnerów biznesowych i pracowników.
Paweł Lulewicz, Prezes PGZ Stoczni Wojennej

Zakończenie całości prac budowlano-wyposażeniowych w stoczni planowane jest na sierpień 2024 roku. Natomiast pierwsze palenie blach pod prototypową fregatę o numerze 106/1 planowane jest na 16 sierpnia 2023 roku.

Reklama

Według zapewnień Agencji Uzbrojenia dokładniejsze terminy budowy okrętów 106/1-3 poznamy oficjalnie po podpisaniu aneksu do umowy na Mieczniki z 2021 roku. Należy mieć tylko wielką nadzieję, iż terminy te będą realne, ale nieodległe. Fregaty są niezbędnie potrzebna Polskiej Marynarce Wojennej praktycznie od ręki.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama