Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Kamień węgielny czyli kapsuła czasu wmurowana w PGZ Stoczni Wojennej

Najnowsza wizualizacja hal stoczniowych, które powstaną w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni.
Najnowsza wizualizacja hal stoczniowych, które powstaną w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

W sobotę na terenie PGZ Stocznia Wojenna odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod inwestycje infrastrukturalne. Na uroczystości obecny był wicepremier – minister aktywów państwowych Jacek Sasin.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Wmurowany kamień węgielny miał postać kapsuły czasu, którą będzie można otworzyć dopiero za 100 lat. Do kapsuły włożono m. in. kombinezon stoczniowy, bieżące wydania gazet, pendrive z dokumentacją dotyczącą inwestycji, banknot pieniężny. Jednak chyba najważniejszym był ozdobny akt sporządzony na tę okoliczność i podpisany przez wielu obecnych przedstawicieli rządu, Marynarki Wojennej i przemysłu.

Plac budowy w stoczni.
Plac budowy w stoczni.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Plac budowy w stoczni.
Plac budowy w stoczni.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Wicepremier Jacek Sasin podpisuje stosowny akt, który został następnie umieszczony w kapsule.
Wicepremier Jacek Sasin podpisuje stosowny akt, który został następnie umieszczony w kapsule.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Prezentacja aktu przez wszystkich jego sygnatariuszy.
Prezentacja aktu przez wszystkich jego sygnatariuszy.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Zamówienie w Konsorcjum PGZ-Miecznik trzech fregat wymaga sporych inwestycji. Są one robione w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni, która będzie głównym wykonawcą i montownią nowych okrętów. Dlatego stocznia podpisała 10 marca 2023 roku umowę na budowę hali kadłubowej, hali produkcyjnej oraz budynku socjalno-administracyjnego z zagospodarowaniem terenu, rozbudową i przebudową nabrzeża, placów składowych i dróg wewnętrznych wraz z budową, przebudową i likwidacją infrastruktury technicznej towarzyszącej. Prace te wykonuje już konsorcjum składające się ze spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET.

Reklama

Czytaj też

Niedawno pierwsze grupy pracowników wjechały na plac budowy i rozpoczęły prace wyburzeniowe oraz przygotowawcze. Wykonano również roboty palowe pod budynkiem hali produkcyjnej i budynkiem biurowym. Układane są już pierwsze elementy sieci sanitarnych i elektrycznych. Na terenie, gdzie powstanie hala kadłubowa kontynuowane są roboty rozbiórkowe i rozpoczęto palowanie pod fundamenty tej hali.

Zakończyliśmy roboty żelbetowe w zakresie fundamentów budynku biurowego, rozpoczęliśmy zaś montaż konstrukcji prefabrykowanej budynku biurowego i hali produkcyjnej, a także roboty hydrotechniczne związane ze wzmocnieniem nabrzeża. Start montażu konstrukcji stalowej hali kadłubowej planujemy pod koniec lipca.
Sylwia Rogall, Dyrektor Projektu w Grupie NDI

Hala kadłubowa PGZ Stoczni Wojennej będzie jedną z większych tego typu hal w polskim przemyśle stoczniowym. W jej wnętrzu będzie dokonywany montaż całego okrętu z bloków i sekcji wykonanych w stoczni oraz w przedsiębiorstwach kooperujących. Fregata następnie zostanie wyprowadzona z tej hali i wodowana. Następne prace wyposażeniowe będą prowadzone już na wodzie. Tak samo jak próby na uwięzi i w morzu. Według pierwotnych deklaracji wicepremiera – ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka, z podpisania umowy 27 lipca 2021 roku, prototyp fregaty Miecznik miał być wodowany w 2025 roku. Obecnie termin ten wydaje się już nierealny i określany jest najwcześniej na 2026 rok.

Kapsuła czasu.
Kapsuła czasu.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Niektóre z przedmiotów umieszczonych w kapsule.
Niektóre z przedmiotów umieszczonych w kapsule.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Wicepremier Jacek Sasin oraz prezes PGZ Stoczni Wojennej Paweł Lulewicz w czasie wkładania przedmiotów do kapsuły.
Wicepremier Jacek Sasin oraz prezes PGZ Stoczni Wojennej Paweł Lulewicz w czasie wkładania przedmiotów do kapsuły.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Szef Szefostwa Techniki Morskiej Agencji Uzbrojenia kmdr Piotr Skóra oraz prezes PGZ Stoczni Wojennej Paweł Lulewicz umieszczają kapsułę czasu w fundamentach budowy.
Szef Szefostwa Techniki Morskiej Agencji Uzbrojenia kmdr Piotr Skóra oraz prezes PGZ Stoczni Wojennej Paweł Lulewicz umieszczają kapsułę czasu w fundamentach budowy.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Aby dochować tego terminu niezbędne jest sprawna budowa i terminowe ukończenie obecnie rozpoczętych inwestycji. Chodzi zarówno o budowę hal jak i ich wyposażenie w niezbędne maszyny produkcyjne i suwnice.

Kiedy w 2017 roku majątek Stoczni przejmowany był od Syndyka, mało kto wierzył, że na tym terenie będą znów budowane okręty dla naszej marynarki. Od tego czasu przeszliśmy długą i trudną drogę. Sytuacja nie jest jeszcze idealna, ale wiele wskazuje na to, że idziemy we właściwym kierunku. Dzięki zmianom, jakie zostały w Stoczni wprowadzone udało nam się w dużej mierze odbudować zaufanie Marynarki Wojennej, partnerów biznesowych i pracowników.
Paweł Lulewicz, Prezes PGZ Stoczni Wojennej

Zakończenie całości prac budowlano-wyposażeniowych w stoczni planowane jest na sierpień 2024 roku. Natomiast pierwsze palenie blach pod prototypową fregatę o numerze 106/1 planowane jest na 16 sierpnia 2023 roku.

Według zapewnień Agencji Uzbrojenia dokładniejsze terminy budowy okrętów 106/1-3 poznamy oficjalnie po podpisaniu aneksu do umowy na Mieczniki z 2021 roku. Należy mieć tylko wielką nadzieję, iż terminy te będą realne, ale nieodległe. Fregaty są niezbędnie potrzebna Polskiej Marynarce Wojennej praktycznie od ręki.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (6)

  1. Stary

    Za 100 lat łatwiej będzie odtworzyć nagranie z płyty szelakowej niż z pendrive'a.

  2. Wolf48

    Ten program to się skończy tak samo jak budowa promów , samochodów elektrycznych, czy budowa elektrowni w Ostrołęce, ten nierząd potrafi tylko kłamać , kraść i dzielić się ze swoimi.

    1. Chyżwar

      Masz na myśli rząd od "wnuczka dziadka", który "beznakładowo" budował korwetę, później chciał ją zatopić a kiedy w mediach zrobiła się granda to postanowił ukończyć ją jako najdroższy okręt patrolowy na świecie? Jeśli tak, to zgadzam się z tobą całkowicie.

  3. Monkey

    Najważniejsze, że coś się dzieje. Cały ten program ze względu na zaniedbania rządu (permanentne odwlekanie) i niedostosowanie naszej infrastruktury stoczniowej do realizacji podobnych projektów ciągnie się niemiłosiernie. Kiepski sposób zamówienia Mieczników jeszcze wydłuża okres wyczekiwania na nowe okręty przez PMW. OORP Ślązak i może Kaszub jakoś to zniosą, ale czy ciekawe w jakim stanie za np. 5 lat będą nasze OHPs? Jeszcze ciekawi mnie, jaką gazetkę zamurowali w tej kapsule czasu?😜

    1. RAF

      Monkey@ Juz ci mowie jaka gazetke: polska, a nie polskojezyczna.

    2. Bellcross

      Monkey, spokojnie, przyjdzie her T. powie, ze nie ma pieniążków i sprzeda stocznie niemcą razem z dopłatą.

    3. Luks1983

      "niemcą" - i już wiesz z kim masz doczynienia. xD

  4. Ma_XX

    obraz historyczny - jak podpisanie tabliczki pod pierwszym z serii promów kilka lat temu - 20 baniek poszło i ani promu ani nawet tabliczki

    1. RAF

      Ma_XX@ A dlaczego nie napiszesz, ze umowe na promy podpisano pod koniec 2021 roku i ze pierwszy prom ma zostac oddany na przelomie 2024 i 2025 roku. Rozpoczela sie juz tez budowa drugiego promu. No ale szczegoly nie pasuja do twojej narracji, ze ktos wzial kase i nic sie nie dzieje. Slaba ta twoja prowokacja.

    2. MiP

      RAF jest na youtube szopka z Morawieckim jak to kładli stępkę pod prom w 2017 roku i co wtedy mówili że kiedy prom będzie gotowy i nic z tego nie wyszło.Ale ty jako troll musisz bronić swojego nieudolnego rządu

    3. P9

      MiP, tak dla kolegi pytam, a ten twój "udolny" rząd to gdzie ma stolicę, że się tak rzucasz się w temacie stoczni, która musiała być zlikwidowana, bo tak było praworządnie dla konkurencji? Żeby cię uspokoić dodam że po zaoraniu stoczni w Szczecinie w 2009, uważam że trudno będzie tam szybko cokolwiek zbudować. Fakt, przeliczyli się. Zebranie i wyszkolenie zespołu pracowników od zera to lata, a covida już pamiętać nie trzeba choć opóźnił nawet program F-35. Promy obecnie budowane są w Gdańsku i pierwsze wodowanie w okolicy końca lata. A Mieczniki powstaną, bo są jeszcze bardziej potrzebne niż promy.

  5. LeonAmator

    Dzięki takim obrazom czuję się młodszy,... Jakbym oglądał Polska Kronikę Filmową sprzed lat :)

  6. Obywatel_RP

    Czy przypadkiem żywotność danych na pendrive to ok. 10 lat. Za, sto lat to tam chyba już nic nie będzie do odczytu, o ile ktoś w muzeum jakieś usb będzie jeszcze miał na chodzie.

Reklama