Reklama
  • Wiadomości

Jak będzie wyglądała polsko-amerykańska baza we Wrocławiu?

Rejonowy Zarząd Infrastruktury z Wrocławia ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej w ramach zadania „Przygotowanie infrastruktury dla Aerial Port of Debarkation (APOD) na lotnisku Wrocław Starachowice”. Chodzi o lotniczą załadunkowo-rozładunkową bazę Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, do obsługi logistycznej wojsk amerykańskich w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej, ale także zdolnej do przyjmowania szybkich przerzutów sił w przypadku ewentualnego konfliktu zbrojnego.

Prace mają zostać podjęte ze względu na "Wspólną Deklarację Prezydentów RP i USA na temat pogłębiania współpracy obronnej RP i USA, podpisaną 23 września 2019 roku, i wyznaczenie terenów Wrocław – Strachowice na siedzibę bazy lotniczej załadunkowo – rozładunkowej (APOD) Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych". Inwestycje mają zostać wykonane na terenach dwóch polskich kompleksów wojskowych.

Wojsko przewiduje wydanie na dokumentację projektową kwoty 4,25 mln złotych plus VAT. Prace mają objąć usługi inżynieryjne, planowania i architektoniczne wraz z oszacowaniem kosztów i przygotowaniem projektu wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych. Zamówienie ma na celu przygotowanie inwestycji jako całości pod względem architektoniczno-urbanistycznym przy uwzględnieniu potrzeb związanych z infrastrukturą drogową, kolejową i lotniczą, magazynową (budynki magazynowe, powierzchnie postojowe i do magazynowania towarów) oraz zaplecza administracyjno-koszarowego.

Przy okazji opublikowania ogłoszenia podano wiele parametrów, jakimi ma charakteryzować się nowy kompleks we Wrocławiu. Całkowita  jego powierzchnia ma wynosić 1,5 mln m2 przy czym inwestycje mają objąć 1,05 mln m2. Na tym terenie ma zostać zmodernizowanych bądź przebudowanych 98 obiektów,  w tym  siedem budynków o łącznej kubaturze prawie 67 tys. m3 i hangary o kubaturze ponad 47 tys. m3. Chodzi tu dokładnie o: dwa budynki biurowo-sztabowe o pojemności 100 i 150 osób; budynek koszarowy mogący przyjąć 200 osób, myjnię, kuchnię ze stołówką zdolne przyjąć 400-450 osób; budynek Dyżurnego Technika Lotniska (21 stanowisk pracy) i dwa hangary magazynowe.

Wszystkie prace będą prowadzone w siedmiu strefach funkcjonalnych. Są to:

- Terminal pasażerski (PAX terminal),
- Terminal towarowy (CARGO terminal),
- Land Side,
- Air Side,
- Drogi kołowania i płaszczyzny postojowe statków (DK+PPS) i Wojskowa Bocznica Kolejowa (WBK) z torem dojazdowym,
- Skład Środków Bojowych (SŚB).

Modernizacji mają podlegać istniejące wewnętrzne połączenia drogowe o łącznej powierzchni 21,6 tys. m2 i dobudowanych ma zostać kolejnych 171,6 tys m2. 81,1 tys. m2 mają zajmować nowowybudowane powierzchnie kołowania samolotów. 30 tys. m2 placów ma zostać zmodernizowanych i poszerzonych o kolejne 35 tys. m2. Baza ma mieć także nowe 60 tys. m2 powierzchni postojowych dla samolotów.

Inwestycja przewiduje ponadto modernizację bądź likwidację 2,3 km istniejącego już ogrodzenia a także budowę dwóch nowych: wewnętrznego o łącznej długości 2,5 km i zewnętrznego – 2,9 km. Wybudowana ma zostać także fortyfikacja typu T-wall o łącznej długości 1,6 km.

Przy wyborze oferty zamawiający będzie kierował się przede wszystkim ceną (60 pkt proc. oceny) ale w dużej mierze także doświadczeniem oferentów w specjalności architektonicznej (pozostałe 40 pkt proc.). Chodzi tu o doświadczenie uzyskane w ciągu ostatnich pięciu lat jeśli chodzi o projektowanie budowy bądź rozbudowy lotniska obejmującego swoim obszarem co najmniej 100 hektarów (milion m2) oraz wykonanie co najmniej jednej dokumentacji projektowej na budowę lub rozbudowę lotniczego cargo z infrastrukturą o powierzchni nie mniejszej niż 15 tys. m2.

Oferty w przetargu mogą być składane do 11 sierpnia bieżącego roku, a rozstrzygnięcie powinno zapaść szybko. Prace nad inwestycją są  bowiem planowane na lata 2020-2025, przy czym jeszcze w tym roku mają rozpocząć się prace nad dostosowywaniem infrastruktury energetycznej. Na kolejne lata są przewidziane dalsze inwestycje, miejsce na które będzie musiał uwzględniać obecny projekt.

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama