Przemysł Zbrojeniowy

Jak będzie wyglądała polsko-amerykańska baza we Wrocławiu?

Fot. U.S. Air Force/Joshua J. Seybert
Fot. U.S. Air Force/Joshua J. Seybert

Rejonowy Zarząd Infrastruktury z Wrocławia ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej w ramach zadania „Przygotowanie infrastruktury dla Aerial Port of Debarkation (APOD) na lotnisku Wrocław Starachowice”. Chodzi o lotniczą załadunkowo-rozładunkową bazę Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, do obsługi logistycznej wojsk amerykańskich w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej, ale także zdolnej do przyjmowania szybkich przerzutów sił w przypadku ewentualnego konfliktu zbrojnego.

Prace mają zostać podjęte ze względu na "Wspólną Deklarację Prezydentów RP i USA na temat pogłębiania współpracy obronnej RP i USA, podpisaną 23 września 2019 roku, i wyznaczenie terenów Wrocław – Strachowice na siedzibę bazy lotniczej załadunkowo – rozładunkowej (APOD) Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych". Inwestycje mają zostać wykonane na terenach dwóch polskich kompleksów wojskowych.

Wojsko przewiduje wydanie na dokumentację projektową kwoty 4,25 mln złotych plus VAT. Prace mają objąć usługi inżynieryjne, planowania i architektoniczne wraz z oszacowaniem kosztów i przygotowaniem projektu wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych. Zamówienie ma na celu przygotowanie inwestycji jako całości pod względem architektoniczno-urbanistycznym przy uwzględnieniu potrzeb związanych z infrastrukturą drogową, kolejową i lotniczą, magazynową (budynki magazynowe, powierzchnie postojowe i do magazynowania towarów) oraz zaplecza administracyjno-koszarowego.

Przy okazji opublikowania ogłoszenia podano wiele parametrów, jakimi ma charakteryzować się nowy kompleks we Wrocławiu. Całkowita  jego powierzchnia ma wynosić 1,5 mln m2 przy czym inwestycje mają objąć 1,05 mln m2. Na tym terenie ma zostać zmodernizowanych bądź przebudowanych 98 obiektów,  w tym  siedem budynków o łącznej kubaturze prawie 67 tys. m3 i hangary o kubaturze ponad 47 tys. m3. Chodzi tu dokładnie o: dwa budynki biurowo-sztabowe o pojemności 100 i 150 osób; budynek koszarowy mogący przyjąć 200 osób, myjnię, kuchnię ze stołówką zdolne przyjąć 400-450 osób; budynek Dyżurnego Technika Lotniska (21 stanowisk pracy) i dwa hangary magazynowe.

Wszystkie prace będą prowadzone w siedmiu strefach funkcjonalnych. Są to:

- Terminal pasażerski (PAX terminal),
- Terminal towarowy (CARGO terminal),
- Land Side,
- Air Side,
- Drogi kołowania i płaszczyzny postojowe statków (DK+PPS) i Wojskowa Bocznica Kolejowa (WBK) z torem dojazdowym,
- Skład Środków Bojowych (SŚB).

Modernizacji mają podlegać istniejące wewnętrzne połączenia drogowe o łącznej powierzchni 21,6 tys. m2 i dobudowanych ma zostać kolejnych 171,6 tys m2. 81,1 tys. m2 mają zajmować nowowybudowane powierzchnie kołowania samolotów. 30 tys. m2 placów ma zostać zmodernizowanych i poszerzonych o kolejne 35 tys. m2. Baza ma mieć także nowe 60 tys. m2 powierzchni postojowych dla samolotów.

Inwestycja przewiduje ponadto modernizację bądź likwidację 2,3 km istniejącego już ogrodzenia a także budowę dwóch nowych: wewnętrznego o łącznej długości 2,5 km i zewnętrznego – 2,9 km. Wybudowana ma zostać także fortyfikacja typu T-wall o łącznej długości 1,6 km.

Przy wyborze oferty zamawiający będzie kierował się przede wszystkim ceną (60 pkt proc. oceny) ale w dużej mierze także doświadczeniem oferentów w specjalności architektonicznej (pozostałe 40 pkt proc.). Chodzi tu o doświadczenie uzyskane w ciągu ostatnich pięciu lat jeśli chodzi o projektowanie budowy bądź rozbudowy lotniska obejmującego swoim obszarem co najmniej 100 hektarów (milion m2) oraz wykonanie co najmniej jednej dokumentacji projektowej na budowę lub rozbudowę lotniczego cargo z infrastrukturą o powierzchni nie mniejszej niż 15 tys. m2.

Oferty w przetargu mogą być składane do 11 sierpnia bieżącego roku, a rozstrzygnięcie powinno zapaść szybko. Prace nad inwestycją są  bowiem planowane na lata 2020-2025, przy czym jeszcze w tym roku mają rozpocząć się prace nad dostosowywaniem infrastruktury energetycznej. Na kolejne lata są przewidziane dalsze inwestycje, miejsce na które będzie musiał uwzględniać obecny projekt.

Komentarze (21)

  1. Amjas71

    /Rejonowy Zarząd Infrastruktury z Wrocławia ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej w ramach zadania „Przygotowanie infrastruktury dla Aerial Port of Debarkation (APOD) na lotnisku Wrocław Starachowice”./ Wątpię, aby jakakolwiek wrocławska instytucja popełniłaby taki błąd. Starachowice są w województwie świętokrzyskim, lotnisko we Wrocławiu są na Strachowicach, co na szczęście jest już poprawnie napisane w dalszym tekście. Może się czepiam, ale takie drobiazgi są ważne. Pączek, czy Paczek? Jest różnica?

  2. COP

    Starachowice - dobrze by było ;) a leszcze lepiej Dęblin (a jeszcze lepiej Rzeszów).

    1. rober

      lotnisko Wrocław - Starachowice woj dolnośląskie kolego !!!!

    2. Iwan

      To jakaś nowa miejscowość którą ty w dniu dzisiejszym ufundowała kolego. Lotnisko Wrocławia - Starachowice nie istnieje w Polsce, za to jest Wrocław - Strachowice w woj. Dolnośląskim kolegi bez wiedzy.

  3. Tadek

    Pytanie, kto wykłada pieniądze My czy USA? Jak narazie widać, za dokumentacje zapłaci polskie wojsko

  4. Swarożyc

    Jak sowiecka w Legnicy?

  5. PB

    a jakis link? Bo na stronie podanej przez Panstwa jednostki ani słowa o tym przetargu.

  6. say69mat

    Takie mieszanie funkcji cywilnej i wojskowej portu lotniczego, w warunkach teatru nie należy do najszczęśliwszych z rozwiązań. Istnieje ryzyko wykorzystania cywilnej infrastruktury portu lotniczego jako typowego konia trojańskiego, do przygotowania i zrealizowania ataku na część wojskową..

    1. Adam

      Reasumując, jesteś nieszczęśliwy?

    2. Remik

      Naprawdę odleciałeś. Myślenie zaściankowe nie upoważnia do zabrania głosu. Dzisiaj nie walczy się szablami w otoczce ciężkiej zbroi. 5 okrążeń wokół komina i napisz coś przemyślanego. Baza przerzutowa to nie poligon treningowy czy tarcza obrony.

    3. say69mat

      Po pierwsze, jestem zdecydowanym przeciwnikiem dyslokowania w obrębie struktur wielkomiejskich, jaką jest Wrocław. Jakichkolwiek militarnych instalacji o znaczeniu strategicznym. Po drugie istnieje cała masa dedykowanych lotnisk wojskowych - spadku po Układzie - które można zaadoptować i wykorzystać jako rzeczony Aerial Port of Debarkation (APOD). Z dala od tzw. celów miękkich czyli obiektów stricte cywilnych. Po trzecie, nie wydaje mi się aby Pańska troska o moje samopoczucie była właściwą formą dyskursu. Może być rozumiana jako zawoalowana groźba.

  7. Siepytam

    ..Wrocław Starachowice -? Chyba Strachowice.

  8. Michał

    Bocznica kolejowa? A to ciekawe.

  9. Przeproś za matkę

    Przyjdzie TRZA KO KI i wzorem matki donoszącej na Tyrmanda wszystko zaora.

    1. Polish blues

      Choryś człek

    2. Name

      Prawda w oczy kole?

    3. ursus

      Nie chory, tylko trzeźwo myślący, ale każdy widzi co chce. Zagrożenie KockOut-em Polski dostrzegane jest przez niewielu, ale ono jest bardzo realne i wcale nie chodzi tu o sympatie polityczne. Grubość portfela nie jest tożsama z dobrem kraju, bo bezpieczeństwo kosztuje, ale jego utrata wychodzi znacznie drożej. Gdzie przynęta, tam i haczyk, a euro bardzo pachnące.

  10. Uno

    Trzaskowski wypali to żelazem.

    1. Wawiak

      A potem nad wypalonym rejonem rozpostrze tęczę...

    2. Polish blues

      Za dużo TVP oglądasz

    3. Adam

      Dokładnie, będzie tak długo na nich fukał, aż przestaną przyjeżdżać. A w BBN Pytel będzie liczył butelki w szafce z godłem swoich mocodawców nad głową.

  11. Niuniu

    Ile jest biur projektowych w Polsce mogących pochwalić się takim doświadczeniem? A przecież to doświadczenie nie może być starsze niż 3 lata (wymóg polskiego prawa przetargowego).

    1. w

      wszystkie w polandii przetragi sa tak ustawione. ZAdna polska firma nie wygra zadnego przetargu.

    2. Darek

      Tym bardziej jeśli to prowadzi RZI Wrocław.....

    3. A.

      Masz na myśli prawo zamówień publicznych ? Podaj artykuł i paragraf. Doświadczenie zawodowe projektanta mylisz z realizacjami projektowymi firmy. To dwa różne kryteria choć tożsame projekty mogą spełniać oba kryteria na raz. Od inwestora zależy jak ustawi kryteria. Jeżeli tak bardzo naszym zależy na udziale polskiej myśli technicznej w inwestycjach to nie powinni przeginać z wymogami, wiadomo że w Polsce to raczej niecodzienna inwestycja. Z drugiej strony kontrahenci mogą tworzyć swobodnie konsorcja dla spełnienia wymogów przetargowych.

  12. Voodoo

    No to muszę rodzinę uprzedzić aby się przenosila ze Zlotnik....jak tam spadnie taktyczny Iskander to do Stablowic będzie pustynia....swoją drogą ciekawe podejście min. Blaszczaka ( typowo azjatycko -sowieckie) w Niemczech czy nawet w Czechach jest dialog z mieszkańcami itd....u nas jest i już... a spróbuj iść do sądu...to cię oskarżą o zdradę narodu i i rozstrzelają po wyprowadzeniu z domu dla przykładu dla innych ( jak już kukly prezydenta aresztują to za zdradę na "bank" rozstrzelanie )

    1. Osiedle

      Złotniki jak sama nazwa wskazuje, uśś...

    2. DefBot

      Tia, wszyscy się wynieście w końcu do Rosji, zdrajcy.

    3. Jaszko

      Typowe kacapskie brednie.

  13. Kuba

    Strachowice Panie redaktorze.

  14. Luke

    Polacy beda kelnerami a Amerykanie Panem.

    1. Tomcat

      Wania, idź podetrzyj dożywotniemu Putinowi żopu i nie bredź tutaj.

    2. Dudley

      Tomcat a ty co masz w genach taką "swoistą murzyńskość"? I każdy który nie lubi usługiwania i w włażenia jankesom w d.. to odrazu "ruski pachołek" ? Jesteś wulgarny i nie masz za grosz dumy narodowej. Abstrahując od tego że nijak się to ma do meritum

    3. Darek

      A jak to się ma do meritum, że mają być Polacy kelnerami?

  15. Widz z Powidza

    A co z Powidzem ? Idzie w odstawke czy bedą dwie bazy

    1. Tomek pl

      Może planują do Powidza f35. Ja obstawiam że Świdwin i Powidz będą bazami f35

  16. Nikodem

    Wątpię, aby w Polsce powstały stałe garnizony US. Army na wzór tych, które funkcjonują w RFN. Raczej należy domniemać o powstaniu amerykańskich rotacyjnych sił szybkiego reagowania nad Wisłą. Wszystko wiąże się z kosztami, inwestycjami na które USA mają ograniczone fundusze. Docelowo w Polsce może będzie stacjonowało 5-6 tys. Janków.

  17. dd

    Co jeśli baza zostanie użyta do operacji na Bliskim Wschodzie wmontowując Polskę w tę wojnę ?

  18. gnago

    I teraz wyjaśniła się jankeska teza czemu to Wrocław ma byc obrzucony przez rosję atomówką. Ale my dalej we mgle błądzimy tylko dla bazy ? Czy może tego co tu będą magazynować

    1. RiB

      Ale nie widzisz odwracania kota ogonem w swojej wypowiedzi? Kto obrzuci Wrocław atomówkami Rosja kgbisty czy USA? Tak na marginesie różnica między USA i Rosją jest taka, że tych pierwszych sami zapraszamy do siebie, tych drugich nigdy!

    2. Jola

      Głupiego to przykro czytać.

  19. Michał

    Najlepiej wyślijcie zapytanie do Centrali KGB w Moskwie. Oni wam to wybudują po kosztach własnych. Posiadają też doświadczenie w specjalności architektonicznej. Urządzenia podsłuchowe w ścianach dostaniecie gratis. dodatkowo zamontują wszsędzie w śc

  20. StZg

    To jest Wrocław Strachowice, a nie Starachowice. Ścieżka podejścia przy przeważających wiatrach z zachodu prowadzi na południowymi dzielnicami miasta. Jak lecą te ogromne C-17 to się szyby w oknach trzęsą. Jeśli zbudują tę baże to będzie przerąbane.

    1. Wesoły Mariusz

      Taaaa, szyby się trzęsą.... kiedyś na Strachowicach był pułk lotnictwa myśliwskiego z MiGami-21. No ale wtedy mało kto mieszkał pod ścieżką podejścia.

    2. Fanklub Daviena

      Ale wojsko USA nie chce zielonych garnizonów, gdzie jest daleko do burdeli i knajp... A we Wrocławiu już zostawili w burdelu laptop NATO z tajnymi informacjami, więc miasto już znają... :)

    3. gnago

      widzę co drugi dzień jak leci akustycznie bodajże dwa razy tyle co normalny pasażer

  21. LMed

    A Baranów?

    1. Użytkownik

      Baranów zostaw w spokoju, i tak im życie daje po tyłku