Jak donoszą izraelskie media, koncern Elbit Systems we współpracy z General Dynamics European Land Systems (GDELS) oferuje wóz Sabrah w programie pozyskania nowego czołgu lekkiego dla filipińskich wojsk lądowych. Według niepotwierdzonych oficjalnie informacji miał on zostać wstępnie wybrany zwycięzcą tego postępowania.
W ramach złożonej oferty Elbit Systems jest odpowiedzialny za system wieżowy, a GDELS za podwozie w dwóch wersjach — kołowej i gąsienicowej. Pierwsza z nich jest oparta na kołowym transporterze opancerzonym Pandur II 8 × 8, a druga na bojowym wozie piechoty ASCOD 2. Konkurencją dla obu tych konstrukcji mają być aż trzy inne propozycje. Pierwszą z nich przedstawił koreański koncern Hanwha Systems z konstrukcją K21-105 opartą na podwoziu bojowego wozu piechoty K21 z systemem wieżowym Cockerill XC-8. Drugą z kolei jest turecki koncern Otokar z konstrukcją Arma 105 opartą na podwoziu kołowego transportera opancerzonego Arma z systemem wieżowym Cockerill CT-CV. Trzecią natomiast jest indonezyjska spółka PT Pindad z czołgiem lekkim Harimau/Kaplan MT opracowanym we współpracy z turecką spółką FNSS. Wszystkie te pojazdy mają być uzbrojone w armaty gwintowane kal. 105 mm.
Czytaj też: Japońskie radary na straży Filipin
Filipiński resort obrony miał według niepotwierdzonych informacji podjąć decyzję o wyborze izraelskiej oferty na początku br., jednak pandemia COVID-19 pokrzyżowała plany zawarcia planowanego kontraktu i finalizacji programu. Pierwsza partia zamówienia na nowe filipińskie czołgi lekkie ma mieć szacowaną wartość ok. 30 mln USD. Wcześniej faworytem tego przetargu miała być propozycja koreańska, która oferowała najniższą cenę i uruchomienie produkcji lokalnej. Redefinicja oferty izraelskiej, w tym zamianę wcześniej oferowanego systemu wieżowego z włoskiej Oto Melara HITFACT 105 na rodzime rozwiązanie oraz inne dodatkowe zmiany miały zapewnić jej ostateczne zwycięstwo.
Według deklaracji Elbit Systems oferowany system wieżowy dla czołgu lekkiego Sabrah ma charakteryzować się modułowością konstrukcji, która umożliwia zastosowanie tego rozwiązania na dowolnej platformie gąsienicowej lub kołowej 8 × 8. Rozwiązanie to zostało opracowane we współpracy z Administracją Programu IDF Czołgu Merkawa "MATAK" i południowoafrykańskim przemysłem zbrojeniowym.
Głównym uzbrojeniem tego systemu wieżowego ma być armata gwintowana kal. 105 mm (z zapasem 36 pocisków, w tym 12 w wieży i 24 w kadłubie) z automatem ładowania oraz sprzężony z nią czołgowy karabin maszynowy kal. 7,62 mm. Armata może być zasilana szeroką gamą amunicji, a jej donośność skuteczna wynosi 3600 m. W skład wyposażenia wchodzi system kierowania ogniem, dalmierz laserowy, oraz celownik panoramiczny w postaci głowicy optoelektronicznej. Napęd wieży jest w pełni elektryczny ze stabilizacją w obu płaszczyznach. Dodatkowe wieża wyposażona jest w zestaw ośmiu wyrzutni granatów dymnych (po cztery z każdej strony wieży).
Obecnie filipińskie wojska lądowe nie posiadają na swoim uzbrojeniu klasycznych czołgów podstawowych ani czołgów lekkich. Jedynym wyjątkiem jest 14 egzemplarzy gąsienicowych transporterów opancerzonych M113A2 w wersji wozu wsparcia ogniowego. Wozy te zostały przebudowane przez Elbit Systems poprzez montaż systemów wieżowych z armatą gwintowaną L23A1 kal. 76 mm, zdjętych z brytyjskich czołgów lekkich FV101 Scorpion. Wprowadzenie do służby liniowej nowych czołgów lekkich pozwoli filipińskiej armii na znaczące podniesienie zdolności bojowych.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie