Przemysł Zbrojeniowy
IDEF 2021: Otokar z nowym wozem wsparcia ogniowego
Podczas międzynarodowych targów zbrojeniowych IDEF 2021 został zaprezentowany nowy wariant wozu wsparcia taktycznego Akrep IId.
Ku końcowi zmierza piętnasta edycja międzynarodowych targów zbrojeniowych (International Defence Industry Fair), których początek sięga 1993 roku. Odbywają się one w tureckim Stambule, w dniach od 17 do 20 sierpnia.
Jedną z zaprezentowanych nowości był turecki wóz wsparcia ogniowego Akrep IId, który uzupełnił drugą generację tych pojazdów o kolejny wariant.
Czytaj też: IDEF 2021: premiera tureckiego BWP na kołach
Pierwszy Akrep zadebiutował w 1995 roku i został opracowany na bazie podwozia Land Rover Defender. Przez ostatnie lata dochodziło do dalszego rozwoju tureckiego pojazdu, aż gdy po długim czasie pojawiła się druga generacja. Rodzinę Akrepów II otworzył demonstrator elektrycznego wariantu IIe, charakteryzujący się obniżoną sygnaturą dźwiękową oraz termiczną.
Nowy, ważący 15 ton Akrep IId w przeciwieństwie do wozu w wersji IIe został wyposażony w silnik wysokoprężny o mocy 360 koni mechanicznych oraz w 6-stopniową automatyczną skrzynię biegów. Dzięki tej mocy Akrep może zostać rozpędzony do 110 kilometrów na godzinę. W środku przewiezie do 3 osób: kierowcę, dowódcę i strzelca.
Funkcjonalność wozu poprawia przeniesienie napędu na wszystkie cztery koła. Posiadają one ponadto niezależne zawieszenie. W ramach opcji, w celu dodatkowego zwiększenia mobilności, producent przewiduje dwie skrętne osie – przednią i tylną. Dzięki tego typu udogodnieniom Akrep będzie mógł przejechać po niemal każdym gruncie, włączając również zdolność przemieszczania się przez płycizny i tereny podmokłe. Wóz może wjechać na wzniesienie o nachyleniu do 60 stopni, przy przechyle bocznym do 40 stopni.
Jego nadwozie cechuje się nieco zmienioną i smuklejszą, względem oryginalnego Akrepa, sylwetką czy większą przeżywalnością dzięki wzmocnionemu opancerzeniu. Jak podkreślił Otokar, do zalet wozu zalicza się również elastyczność w wyborze uzbrojenia do zamontowania w załogowej wieży, w kalibrze do 90 milimetrów.
Producent pozwolił na wprowadzenie paru udogodnień dla kierowcy w możliwych do zainstalowania dodatkach. Jednym z nich jest sterowanie pojazdem w technologii „drive-by-wire”, co zezwala na zdalną kontrolę nad nim. Dodatkowo przewiduje się zainstalowanie nawigacji GPS/INS, systemu świadomości sytuacyjnej obejmującego cały obszar wokół pojazdu czy wyrzutnię granatów dymnych.
Natomiast już w wariancie podstawowym Akrep cechuje się m.in. centralnym układem pompowania kół oraz systemem Run Flat, który pozwala na jazdę z przebitymi oponami.
Przeznaczeniem spalinowego Akrepa drugiej generacji jest prowadzenia rozpoznania i obserwacji, wsparcia ogniowego (z armatą 90 mm lub armatą szybkostrzelną), obrony powietrznej oraz dodatkowych innych zadań. Otokar kieruje swój produkt dla krajów Sojuszu Północnoatlantyckiego oraz Organizacji Narodów Zjednoczonych, gdzie mógłby być potencjalnie używany podczas misji pokojowych. Turecki gigant zbrojeniowy zarazem nie ogranicza się z potencjalnymi nabywcami pojazdu, a wręcz stara się ich pozyskać spoza kręgu NATO.