Reklama
  • WIADOMOŚCI

Hiszpania kupuje „Kaśki”

Hiszpańskie Ministerstwo Obrony zakupiło 18 samolotów transportowych Airbus C295. Maszyny te zastąpią transportowce w tamtejszych siłach powietrzno-kosmicznych.

C295
Hiszpański C295
Autor. Alexander Flühmann (CC BY-SA 3.0)

Zakup ma doprowadzić do znacznej unifikacji floty hiszpańskich samolotów. Jeden typ zastąpi bowiem eksploatowane obecnie trzy, a w szerszej perspektywie czasowej – cztery. Dzisiaj Hiszpania ma w służbie 13 samolotów C295, jednak w czerwcu 2023 roku domówiono kolejnych 6 w wersji patrolowej morskiej i 10 w wersji dozoru morskiego ze zdolnościami poszukiwawczo-ratowniczymi. Wprowadzenie ich do służby umożliwi wycofanie przestarzałych P-3 Orion oraz morskich CN-235 D.4. Obecne zamówienie pozwoli z kolei na zastąpienie małych samolotów transportowych CN-235 i C212. Od swoich poprzedników (za wyjątkiem Oriona) C295 jest maszyną większą i dysponującą większymi możliwościami, a także nowocześniejszą.

„To zamówienie ponownie potwierdza zaangażowanie Hiszpanii w program C295, wzmacniając krajową autonomię strategiczną i suwerenność, a jednocześnie wspierając rozwój hiszpańskiego przemysłu lotniczego oraz całego ekosystemu przemysłowego” – powiedział Jean-Brice Dumont, szef pionu Air Power w Airbus Defence and Space. „Dzięki temu kontraktowi Hiszpańskie Siły Powietrzne i Kosmiczne będą eksploatować flotę 46 samolotów C295 w wersjach transportowej, morskiego patrolu oraz rozpoznania i dozoru”.

C295 w konfiguracji transportowej mogą przewozić 70 żołnierzy lub 50 spadochroniarzy, startować i lądować na nieprzygotowanych pasach startowych, wykonywać zrzuty ładunków i spadochroniarzy, a także realizować zadania ewakuacji medycznej. W Polsce maszyna znana jako „Kaśka” (przed wejściem w skład Airbusa produkowała go dla Polski firma CASA) i jest eksploatowana w 16 egzemplarzach. Pod koniec 2024 roku podpisano umowę na modernizację tych samolotów.

Reklama

Umowa została podzielona na dwie transze. W ramach pierwszej transzy dostawę pierwszego egzemplarza zaplanowano na 2026 rok, a ostatniego na 2028 rok. Grupa ta, która zastąpi CN-235, będzie przeznaczona do szkolenia oraz transportu pasażerów, spadochroniarzy i ładunków w Wojskowej Szkole Transportu Lotniczego w bazie Matacán w Salamance.

Druga grupa samolotów zastąpi C212 i dotrze do klienta w latach 2030–2032. Będzie wykorzystywana do wolnych i samoczynnych zrzutów spadochroniarzy oraz zrzutów ładunków.

Zintegrowany pakiet szkoleniowy i wsparcia floty

Umowa obejmuje również dostawę zaawansowanego naziemnego systemu szkoleniowego, zaprojektowanego zgodnie z wymaganiami klienta w celu maksymalizacji efektywności lotów szkoleniowych. System ten obejmuje kilka symulatorów lotu, komputerowe systemy wspomagania nauczania oraz oprogramowanie do zarządzania szkoleniem dla Wojskowej Szkoły Transportu w Salamance i Wojskowej Szkoły Spadochronowej w Murcji.

Kontrakt zawiera także kompleksowe wsparcie floty C295 w Wojskowej Szkole Transportu Lotniczego, obejmujące obsługę techniczną samolotów, zarządzanie wszystkimi niezbędnymi materiałami oraz prowadzenie ośrodka szkoleniowego do grudnia 2032 roku.

C295 jest niekwestionowanym liderem w swoim segmencie – samolot ten zdobył 329 zamówień z 38 krajów na czterech kontynentach i wylatał ponad 710 000 godzin. Maszyny są montowane w zakładach Airbus Defence and Space w Sewilli w Hiszpanii.

Reklama
WIDEO: Stado Borsuków w WP | AW149 z polskiej linii | Defence24Week #140
Reklama