Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Gen. Wroński: Policja potrzebuje nowych śmigłowców do wykonywania podstawowych zadań

Fot. PZL Mielec.
Fot. PZL Mielec.

Lotnictwo Policji jest obecnie w bardzo złej sytuacji sprzętowej. Można nawet powiedzieć, że w stosunku do potrzeb, i uwzględniając stan wyposażenia – formacje śmigłowcowe istnieją jedynie w formie szczątkowej. Dlatego powtarzam – niezależnie od sposobu, w jaki zostaną pozyskane śmigłowce, powinno to być bezzwłocznie realizowane – komentuje doniesienia o planowanym zakupie śmigłowców Black Hawk przez Policję w rozmowie z Defence24.pl gen. bryg. rez. pil. Dariusz Wroński, były Szef Wojsk Aeromobilnych.

Jakub Palowski: Policja poinformowała niedawno, że prowadzi postępowanie na pozyskanie śmigłowców wielozadaniowych. Planuje się zakup Black Hawk, z wolnej ręki. Panie Generale, jak ocenić tą decyzję? 

Gen. bryg. rez. pil. Dariusz Wroński: Sprawa modernizacji lotnictwa Policji jest bardzo pilna. Bardzo dobrze, że ten temat wreszcie ruszył. Niezależnie od sposobu, w jaki zostaną pozyskane śmigłowce, powinno to być bezzwłocznie realizowane. Nie można dłużej czekać. Policja potrzebuje nowych śmigłowców do wykonywania podstawowych zadań. 

Specyfika tych zadań jest nieco inna, niż w siłach zbrojnych, choć często są one zbliżone. Policja większość swoich działań realizuje w zespołach kilkuosobowych, niezależnie czy są to zadania specjalne, poszukiwawcze, czy na przykład patrolowe, często długotrwałe. Niektóre misje funkcjonariusze realizują wręcz w sposób demonstracyjny, aby zaznaczyć swoją obecność, w innych sytuacjach potrzeba precyzji i szybkiej reakcji, na przykład przy podjęciu pościgu za niebezpiecznym przestępcą, dosłownie za wezwanie. Jestem przekonany, że Policja powinna mieć na wyposażeniu w każdym województwie dwa, trzy, docelowo nawet cztery śmigłowce. Jednocześnie ich konfiguracja może być różna od maszyn, używanych przez wojsko.

Komendant Główny Policji powiedział w Sejmie, że zdecydowano się na zakup Black Hawka z wolnej ręki bo tylko on spełnił kryteria, które są niejawne. Jak Pan to ocenia?

Decyzja, jaką ogłosił Komendant Główny, została wypracowana przez grono ekspertów, oceniających dostępne rozwiązania pod kątem potrzeb Policji. Specjaliści uznali, że ten śmigłowiec spełnia wymagania, uwzględniając to, jakie zadania będą wykonywane.

Wierzę w to, że ta maszyna jest najlepsza spośród dostępnych obecnie, z kilku powodów. Po pierwsze, jest to śmigłowiec sprawdzony, w bardzo różnych zadaniach i w różnych warunkach. Poszczególni użytkownicy zyskali bardzo dużo doświadczeń z eksploatacji Black Hawków. Dysponuje on też nowoczesnym wyposażeniem, jak i dobrymi silnikami, adekwatnymi do prowadzenia działań w terenie, jaki mamy w Polsce. Jestem przekonany, że ten śmigłowiec spełnił wymagania wypracowane przez grupę specjalistów i będzie bardzo dobrze wykonywać swoje zadania. 

Policja zdecydowała się na negocjacje z zakładami PZL Mielec.

Śmigłowce S-70i, które powstają w tych zakładach, nie są – w bazowej konfiguracji – wyposażone według specyfikacji wojskowych, są w wariancie cywilnym, nie są uzbrojone. W Policji nie ma przecież potrzeby uzbrojenia. Dzięki temu z całą pewnością są tańsze niż te, które mogłyby trafić do wojska. Dlatego wcale nie dziwie się, że Policja chce pozyskać właśnie te maszyny.

Z tego co wiem, kilka śmigłowców w podstawowej konfiguracji jest gotowych, Policja mogłaby więc je „z marszu” od razu kupić. Na pewno nie będzie musiała czekać na przykład trzech lat, tak jak w sytuacji gdy specyfikacja wymaga, aby doposażyć śmigłowce do określonego poziomu. W tej sytuacji Policja może bardzo szybko otrzymać kilka sztuk, a potem być może nawet więcej. Dlatego taką decyzję oceniam zdecydowanie pozytywnie.

A jest możliwość doposażenia policyjnych śmigłowców, na przykład z uwagi na potencjalne współdziałanie antyterrorystów z Wojskami Specjalnymi? Śmigłowce Black Hawk są oferowane też w przetargu dla Wojsk Specjalnych.

Taka możliwość jest i pozostanie po zakupie śmigłowców. Nie ma szczegółowych, publicznych informacji o współpracy policyjnych antyterrorystów i wojskowych jednostek specjalnych, ale wiadomo, że takie działania były w przeszłości prowadzone. Trudno się temu zresztą dziwić, opinia publiczna nie może o wszystkim wiedzieć. Niemniej jednak są odpowiednie możliwości techniczne.

W Kongresie toczą się dyskusje dotyczące wzmocnienia obecności wojsk amerykańskich w Europie. Mówi się między innymi o stałej obecności brygady lotnictwa bojowego, a taka jednostka ma na wyposażeniu śmigłowce Black Hawk. Czy zatem przy wyborze śmigłowców dla Policji, jak i dla wojska, należałoby wziąć pod uwagę możliwość współdziałania, interoperacyjność z siłami USA? Czy ten czynnik powinien w ogóle brać pod uwagę?

Choć interoperacyjność nie jest kluczowym czynnikiem, jeżeli chodzi o tą decyzję, to mogła mieć znaczenie. Moim zdaniem pewną rolę mogły też odegrać dość atrakcyjna cena i warunki dostawy. Jeżeli chodzi o sam śmigłowiec, jest on stosowany z powodzeniem do wykonywania bardzo wielu różnych zadań, i to mogło przede wszystkim spowodować, że zdecydowano się na Black Hawka. 

Jest jednak dość prawdopodobne, że Amerykanie będą tutaj rozmieszczać w pewnej formie swoje śmigłowce, i to daje podstawę do zacieśniania współpracy, zwiększania interoperacyjności, wspólnych ćwiczeń. Takie możliwości powinny być wykorzystywane, to ważna szansa. Amerykanie mają opanowaną sztukę użycia tego typu śmigłowca, i swoje doświadczenia będą mogli przekazać nie tylko wojsku, również Policji.

Jakie znaczenie dla Policji może mieć lokalizacja zakładów PZL Mielec na terenie naszego kraju?

To, że zakłady są umieszczone w Polsce, będzie istotne dla użytkownika. Sam fakt, że tutaj są fachowcy, którzy dokonywali montażu tych maszyn, inżynierowie, a nawet piloci-oblatywacze fabryczni tworzy bardzo dobrą bazę do tego, aby móc później obsługiwać i serwisować śmigłowce w kraju, nie wykorzystując do tego podmiotów zagranicznych.

Przejdźmy do zadań lotnictwa Policji. Oprócz misji pościgowych, związanych ze zwalczaniem przestępczości, czasem realizowało ono też misje ratownicze. Co Pan sądzi o użyciu śmigłowców do tych celów?

Najczęściej były one wykonywane jeszcze wtedy, gdy funkcjonował jeszcze 103 Pułk Lotniczy Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych MSW, obecnie – w dużej mierze – przejęły je siły zbrojne. Jeżeli chodzi o prowadzenie działań w warunkach powodzi czy innych katastrof naturalnych, to ta niewielka flota śmigłowców nie powinna być z reguły do nich kierowana. Dlatego tego typu działania powinny być prowadzone przez wojsko. 

Obecna sytuacja lotnictwa Policji jest znacznie gorsza, niż w Siłach Zbrojnych. Są przecież zróżnicowane potrzeby, związane z choćby z działaniami jednostek antyterrorystycznych. 

Lotnictwo Policji jest obecnie w bardzo złej sytuacji sprzętowej. Można nawet powiedzieć, że w stosunku do potrzeb, i uwzględniając stan wyposażenia – formacje śmigłowcowe istnieją jedynie w formie szczątkowej. Dlatego powtarzam - niezależnie od sposobu, w jaki zostaną pozyskane śmigłowce, powinno to być bezzwłocznie realizowane.

Kiedy w takim razie Pana zdaniem można by zdecydować o szerszym kierowaniu lotnictwa policyjnego na przykład do misji ratowniczych? 

Dopiero w momencie, gdy Policja zyskałaby flotę co najmniej 10-12 nowoczesnych, i sprawnych śmigłowców, można by pomyśleć o tym, żeby angażować je szerzej do zadań reagowania kryzysowego. Policja powinna mieć pewną ilość śmigłowców w stałej gotowości do realizacji podstawowych zadań, związanych z ochroną porządku publicznego. Po spełnieniu tego warunku może być kierowane do innych misji.

Dodam, że odtworzenia lotnictwa śmigłowcowego potrzebuje również Straż Pożarna. Ta formacja powinna mieć co najmniej kilka sztuk, może nawet 6-8 śmigłowców. Straż Pożarna ma przecież odrębny pakiet zadań. Dlatego modernizacja lotnictwa śmigłowcowego tej służby powinna być następnym krokiem, po tym, jak maszyny trafią do Policji. 

Zaznaczam, że służby MSWiA powinny zdecydować się na jeden typ śmigłowca w danej klasie. Powinny to być maszyny znane, i powszechnie stosowane na świecie, aby uniknąć „chorób wieku dziecięcego”. W dalszej perspektywie można by pomyśleć o zakupie śmigłowców specjalistycznych do określonych zadań, ale najpierw Policja i Straż Pożarna powinny się skupić na wspólnym zakupie śmigłowców, przeznaczonych do działań na terenie Polski bądź w jej pobliżu, we współpracy z naszymi partnerami. 

Dziękuję za rozmowę.   


gen. bryg. rez. pil. Dariusz Wroński jest ekspertem Warszawskiego Instytutu Inicjatyw Strategicznych (WIIS), byłym dowódcą 25. Brygady Kawalerii Powietrznej, 1. Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych oraz Szefem Wojsk Aeromobilnych.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (23)

  1. Maciek

    Nie widzę potrzebny posiadania przez policję jakichkolwiek śmigłowców. Wszystkie wymienione zadania da się taniej i skuteczniej realizować już posiadanymi środkami. Do patrolowania i poszukiwania lepsze będą drony. Jednostki antyterrorystyczne (u nas co prawda nie ma tego typu zagrożeń...) są w każdym województwie i do miejsca akcji mogą bardzo szybko dotrzeć samochodem. Policja niech się skupi na reformie wewnętrznej. Więcej policjantów na ulicach, mniej za biurkiem - tego nam potrzeba. Obecnie na interwencję czeka się często kilkadziesiąt minut, o ile w ogóle raczą się zjawić, bo dyżurny zawsze może powiedzieć, że nie przyjadą bo nie ma samochodu i trzeba złożyć zeznanie na komendzie. To dziadostwo jest, nie policja i wcale nie chodzi o braku sprzętowe.

  2. hmm . Ciekawe

    jakie to są podstawowe działania policji ? do których jest potrzebny śmigłowiec , Przewóz policyjnych \"szyszek\" czy lotniczy fotoradar ? . Jak na lotniczy fotoradar to trochę na bogato . Dron wyjdzie taniej . A może trzeba śmigłowca aby pilnować nowych pomników . Albo obserwować pseudo kibiców na stadionie ( ze śmigłowca łatwiej ) :)

    1. Wawiak

      Przerzut antyterrorystów, desant tychże, patrolowanie dróg, poszukiwania osób zaginionych, działania ratownicze i transportowe w czasie klęsk żywiołowych... dodam, że jestem laikiem i napisałem to, co wydawało mi się najbardziej prawdopodobne.

    2. Edek

      Wawiak black hawki dla policji to tylko w Brazylii i Kolumbii, ale te oddziały policyjne to są tak wyposażone do walki z kartelami narkotykowymi. Oprócz helikopterów to mają jeszcze opancerzone wozy bojowe... no jeszcze Turcja ma policyjne UH.

  3. Dd

    Policja do wszystkich zadań pościgowych patrolowych, misji ratowniczych i zadań at powinna kupić EC 145 jako śmigłowiec uniwersalny (przykład Francja) jeden producent jedna platforma symulator ośrodek szkolenia i obsługi 18 - 20 takich śmigłowców plus 2 xcaracal załatwia sprawy lotnictwa policji na 25-30lat. Takie śmigłowce powinny też trafić do TOPR/GOPR/straży pełna unifikacja maszyn jako podległych służb MSWiA i wyrazie awarii np. Śmigłowca gopr zadania może pełnić ta sama załoga ta samą maszyną na. Policji - pełna wymienność maszyn w ramach jednego resortu.

  4. KrzysiekS

    I znowu to samo! Naszym problemem nie jest konkretna maszyna ale brak jednego podstawowego dostawcy. Wystarczyło zawiązać joint venture PGZ z Leonardo, LM czy Airbus i zaplanować dostawy na 20 lat dla wszystkich (MON, MSWiA, Straż Graniczna itd.). dlaczego Francja ma jednego dostawcę śmigłowców Airbus i nikomu to nie przeszkadza?

  5. Dudus

    Kolejny odcinek cyrku z zakupem śmigłowców. Wszystko jest robione zgodnie z planem by zniechęcić wszystkich dostawców i z braku oferentów kupić śmigłowce w Rosji.

    1. alkaprim

      Dudus-co ty za brednie piszesz-zakupy w Rosji?Kto kupi śmigłowce od rosjan przy bieżącej polityce?Na siłę chcemy kupić black hawki bez względu na cenę-tylko nie wypada oficjalnie wspierać jednego producenta i dlatego takie odwlekanie zakupu oraz cuda na kiju.

  6. fgh

    Jakim prawem policja wskazuje konkretny śmigłowiec od konkretnego dostawcy? Mają się za specjalistów od lotnictwa? Niech przedstawią wymagania jakie ma spełniać i przeprowadzą otwarty przetarg, tak żeby można było porównać wszystkie maszyny od zainteresowanych sprzedażą dostawców, a nie jednego ustawionego politycznie. TAKIE JEST PRAWO. Jak widać komuś bardzo zależy na realizacji wyborczej obietnicy Macierewicza, że cokolwiek kupią z tego zakładu za wszelką cenę.

    1. kajmat

      Wystarczy, że chcą odpowiednio szerokie drzwi do kabiny i konkurencja odpada. Odpowiednio szerokie, czyli pozwalające np. na równoczesne desantowanie trzech operatorów.

  7. JASSM 158AGM

    To je kupcie wreszcie nareszcie!! Naradzie tylko słyszymy chcemy albo że kupimy, ale brakuje nam oczywistego faktu podkreślającego zakończenia problemu wynikającego z starej floty śmigłowcowej nie tylko w Policji ale również w Armii może być lepiej by było skoro polityków nie stać na na podejmowanie dycyzji bo tylko potrafią sami sobie nagrody pobierać bo niby pracują w ciężko rozmawiając o zakupie np.

  8. ElChupacabras

    \"Powinny to być maszyny znane, i powszechnie stosowane na świecie, aby uniknąć „chorób wieku dziecięcego\"... a czemu generał nie dodał \"i przestarzałe\". Idąc jego tokiem myślenia, postęp przemysłu śmigłowcowego powinien zatrzymać się na Blackach... :D

    1. King

      Nie dodał że przestarzałe, bo temat nie dotyczy Caracali, tylko sprawdzonych i stale unowocześnianych śmigłowców. To przecież jest jasne.

  9. ryszard56

    Proszę w wolnym przetargu zakupić ze 12 sztuk odpowiednio wyposażonych i uzbrojonych

    1. grc

      A offset? Zakup Caracali nie doszedł do skutku z uwagi na \"zbyt słaby\" offset. A tu nie ma go wcale. A jak nie wiadomo o co chodzi to zawsze chodzi o pieniądze. Tylko dla kogo?

    2. Anty 50 C-cali przed 500+

      dla tych od montowania Dzisiaj W TEJ chwili(?!) ...w Mielcu PZL. a potem w sklepie osiedlaku, markecie itp. W necie JEST cennik po ile kupuje Chile s70i od NAS, z takim \"drobiazgiem\" jak - instalacja przeciwoblodzeniowa. CZy te dwie Super pumy obiecywane przez Airbus w tym roku to z \"tym\"?

    3. Koles

      Tak dla uzupełnienia to FACH będzie miało w tych smiglowcach bardzo bogate wyposażenie

  10. Anty 50 C-cali przed 500+

    PO latach poszukiwania Chile...After several years of searching and studying, the FACh selected the Polish-built S-70i so as to receive the aircraft as soon as possible...po polsku JAK NAJszybciej. 180 mln usdolec/6 egzemplarzy przy kursie 3.6 dolara =5.4 mld zeta za 50 sztuk. GDZIE 7-8 za Caraczale to TANIOO o???!

    1. akh

      A odróżniasz tanie wersje transportowe od drogich specjalistycznych ZOP/CSAR. I poczytaj o różnicy cen - może zrozumiesz, choć wątpię.

    2. Courre de Moll

      Hmm to zależy. A ile trzeba mieć BH, żeby jednorazowo przetransportować tylu żołnierzy, co powiedzmy 10 CA? Tak tylko pytam.

    3. BUBA

      A gdzie offset? Polski WZL 2 posiadając linię montażu końcowego po wyprodukowaniu polskich Caracali zapewne wykonywał by inne zlecenia Airbusa. Obecnie tą role przejęli Rumuni. Na ten rok zamówiono 700 śmigłowców Airbusa. Zamiast Polaków zarobi Rumunia. I Caracal by się zwrócił po kilku latach dzięki linii montażu końcowego należącej do WZL-2. Czyli do Polski. Tak więc lepsze zakupy od Amerykanów bez offsetu, bez technologii, bez możliwości zarobkowania w przyszłości i bez współpracy technologicznej niż inwestycja w własny zakład lotniczy i przemysł? Gratuluje inteligencji. Jak kupujesz fabrykę z technologią to ona zarobi na siebie. Jak kupujesz sam produkt to musisz płacić za jego utrzymanie fabryce której nie posiadasz.

  11. Lotnik

    Dobry artykuł, w końcu nie będący lobbingiem za jedynym słusznym dostawcą... Nie mniej z całym szacunkiem, Pan Generał powinien zapoznać się głębiej z historią działania Lotnictwa Policji. Bo działania ratownicze prowadzone są również po rozwiązaniu 103 pułku... Właśnie tą małą flotą, która często na miejscu wystąpienia zagrożenia życia i zdrowia ludności jest pierwszą, na długo przed formacjami podległymi MON. Niech wystarczą tylko takie działania jak powódź 2010 w Sandomierzu- formacja otrzymała Błękitne Skrzydła, powódź 2014 w Sandomierzu- LWL przybyło dwa dni przed zakończeniem akcji, która trwała już dni 4 czy też dwa sezony współdziałania z TOPR. To tylko te bardziej głośne działania. Nie wspomnę o setkach godzin rocznie spędzonych przez załogi lotnicze Lotnictwa Policji na działaniach poszukiwawczych kat. 1. W MON poza lotnictwem MW, śmigłowce ratownicze stoją zazwyczaj w permanentnych dyżurach. Głównie stoją. Winne są oczywiście procedury i ich przypisanie wyłącznie do służby ASAR... Nie mniej nie można zgodzić się ze stwierdzeniami deprecjonujacymi wkład wysiłku załóg lotniczych Lotnictwa Policji w działaniach ratowniczych na lądzie. Z wyrazami szacunku.

    1. Lotniku, ma pan 100% racji, popieram!

      Ma pan rację i tu potrzebny jest helikopter dwa razy większy od klasy Black Hawka, czyli z helikopter klasy AW101, Caracala, S92 itp. Trzeba skończyć z tym, że po akcjach antyterrorystów ludzie umierają w drodze do szpitala, bo w helikopterze antyterrorystów nie było miejsca dla chirurga wojskowego i jego dwóch asystentów, którzy są wstanie natychmiast otworzyć klatkę piersiową lub brzuch i zatrzymać tym śmierć. _______ Tak samo po np. 8 godzinach przeszukiwania lasu itp. tyralierę 30-stu wyczerpanych policjantów mogą zastąpić wypoczęci spuszczani i podnoszeni w niedostępnym terenie na linach z helikoptera klasy Caracala. To samo z zabieraniem np. 20-stu samonadmuchujących się łodzi i spuszczaniem ich na linie dla ludzi na dachach domów w czasie powodzi - tu nie można lecieć dwa razy - za mały helikopter oznacza topielców. Tak samo odnalezione w lesie dzieci muszą niekiedy natychmiast otrzymać dostęp do aparatury intensywnej medycyny i lekarza pediatry. Itp. Itd.

    2. zielony pies

      W 100% się zgadzam z powyższym komentarzem. Podstawowe zadania Policji ujęte są w art 1 Ustawy o Policji i są one związane z szeroko pojętym bezpieczeństwem ludzi. Policja jest podmiotem KSRG i jako tako musi brać udział w akcjach ratunkowych. Pan Generał z lekka się nie orientuje w zadaniach policyjnych.

    3. say69mat

      Wydaje się, że kluczowa dla realizacji misji poszukiwawczo ratowniczych, przez śmigłowce wielkości H225 Caracal jest posiadanie tylnej ramy ładunkowej. Pozwalającej efektywnie wykorzystać przestrzeń ładowni śmigłowca do transportu oraz desantu ludzi i wyposażenia niezbędnego w trakcie misji. Jeżeli na ten przykład francuskie jednostki aeromobilne - ALAT- konsekwentnie i systematycznie przezbrajają się na śmigłowce NH90, Co znaczy, że przydatność operacyjna konstrukcji H225M została jednoznacznie i negatywnie zweryfikowana przez francuskich wojskowych.

  12. LOL

    Dlaczego wymagania policji wobec śmigłowców mają być niejawne, skoro nawet wymagania wojska są jawne... Czy chodzi o to, żeby coś ukryć?

    1. Courre de Moll

      Żartowniś z ciebie, co? Wymagania te muszą być takie, aby wykazać, że tyko jeden jedyny dostawca i jedna maszyna je spełnia, bo tyko wtedy MSWiA wolno kupić bez przetargu. Tęgie głowy musiały te wymagania napisać, bo przecież chodzi o proste stockowe maszyny z Mielca. A może nie za bardzo im się to udało? Może za bardzo widać, jak grubymi nićmi są szyte? No to niech będą niejawne - i już. Po co ułatwiać krytykantom życie. A i do biuletynu informacji publicznej nie ma po co wpisywać tak drobnego postępowania.

  13. Szłapka

    cytat: \"Z tego co wiem, kilka śmigłowców w podstawowej konfiguracji jest gotowych, Policja mogłaby więc je z marszu od razu kupić. Na pewno nie będzie musiała czekać na przykład trzech lat, tak jak w sytuacji gdy specyfikacja wymaga, aby doposażyć śmigłowce do określonego poziomu. \" Jednym słowem kupujemy to co mają, a nie to co potrzebujemy bo na śmigłowce z odpowiednią dla policji specyfikacją trzeba by czekać, a my chcemy na już. W dodatku kupujemy na już, bo tam te śmigłowce już stoją, tylko nie ma ich komu sprzedać - za samą tą wypowiedź decydenci powinni trafić pod sąd

    1. Gts

      Kupujemy juz bo Antek zawarl porozumienia na smiglowce zanim ktokolwiek wydal jakakowliek decyzje tym sposobem zeby nie narazic sie na procesy i smiesznosc bierzemy dwa dla kogo innego dorabiajac do tego teorie... inaczej tego nie widze.

  14. kołalsky

    Najpierw lata bicia piany na temat przepisów zapewniających \"przejrzystość i transparentność przetargów\" a potem zakupy z \"wolnej ręki\" jak przepisy nie pozwalają wybrać \"wygodnego\" oferenta ...

  15. Pakujemy się biedę wybierając helikopter inny niż Caracal

    Caracal ma taką samą Ładowność jak AW101, ale jest najtańszy w używaniu w klasie AW101, S92, H225M i SuperPuma H225. Uważam, że to wystarcza aż nadto, by kupić np. dwa Caracale dla antyterrorystów policji i przyjżeć się im jako użytkownik bliżej. Rzecz w tym, że loty helikopterowe są tak piekielnie drogie, że nawet bogate państwa kupują z powodu najniższych kosztów używania właśnie Caracale i Pumy - tak zrobili: UK, Singapur, Kuweit, Japonia, Szwajcaria, Francja itd. Te państwa latają tanio Caracalami, ale historycznie ich firmy kupowały raz taki helikopter w klasie Caracala, raz inny. My mamy historyczną możliwość pozyskania bilionów euro decydując, że w klasie Caracala wszyscy: wojsko, policja, straż pożarna, VIP itd. oraz prywatne firmy używają tylko Caracali. Taka liczona w ciągu 30 lat bilionami euro oszczędność wynika z trzech spraw: 1. Sam Caracal to najtańszy w używaniu Helikopter. 2. Używanie Caracali jako tzw. \"wspólnej platformy\" obniża koszty helikopterów specjalistycznych. 3. Używanie w Polsce wyłącznie Caracali w ilości kilkuset sztuk daje potężne korzyści skali obniżając koszty szkoleń, przeglądów, części zamiennych, co pozwala podnosić płace pilotom i mechanikom, a dzięki nadal niskim kosztom pozapłacowym zarabiać eksportem usług helikopterowych. ________ Jakiej narodowej głupoty trzeba, aby zrezygnować z bilionów euro i powtórzyć błąd Zachodu, który płaci za używanie kilkunastu różnych typów helikopterów wykonujących loty helikopterów w klasie Caracala? Zwracam uwagę, że rezygnując z powyższych bilionowych oszczędności Caracalem i wybierając dla Polski wielość typów helikopterów klasy Caracala, lub choćby i jeden typ, ale kosztowniejszy niż Caracal, musimy doliczyć te utracone odrzuceniem Caracala oszczędności (jako tzw. koszty alternatywne) do kosztów używania helikoptzerów innych niż Caracal. ______ Koncepcja kosztów alternatywnych: Jeżeli mogąc otrzymać 10% na koncie w banku otwieramy konto w innym banku, który płaci nam tylko np. 1%, to ponosimy koszty alternatywne w wysokości tych 9% różnicy. Która z dwóch identycznych firm wygra w konkurencji: ta otrzymująca 10%, czy ta otrzymująca 1%? ________ Wybierając np. Black Hawka będziemy płacić nie tylko jego koszty używania, ale i musimy do kosztów Black Hawka doliczyć koszty równe oszczędności, które oferuje Caracal w porównaniu do Black Hawka. Koszty Black Hawka są równe kosztom BlackHawka plus koszty Black Hawka minus koszty Caracala. Wg tego schematu przepłacamy masowo za używanie samolotów rządowych, bo Falcon X7 jest znacznie tańszy, oraz innymi bezmyślnymi i tylko pseudo-\"politycznymi\" zakupami.

    1. Anty 50 C-cali przed 500+

      ..._ Jakiej narodowej głupoty trzeba, aby zrezygnować z bilionów euro i powtórzyć błąd Zachodu, który płaci za używanie kilkunastu różnych typów helikopterów wykonujących loty helikopterów w klasie Caracala? Powiedz to Chile - liczba C-cali 0. ZERO....kupowali H215 Cougar- teraz S70i z MIELCA.

    2. Anty 50 C-cali przed 500+

      Caracali.. KILKUSET??? bredzisz...wbij Airbus helicopters/ szukaj frazy Caracal. JEST ich na STRONIE oficjalnej 138!! od Francji po zamawiane dla bogaczy Kuwejtu (30)

    3. PilotMW

      A to ciekawe co piszesz? Raczej wpis ma charakter marketingowy a nie merytoryczny. Godzina lotu BH kosztuje 3-4 tys dolarów, godzina lotu Caracala 9 tys EURO!, AW101 ponad 10 tys euro ale to śmigłowiec o klasę wyżej o caracala

  16. e3d

    Jacy eksperci doradzali w tej sprawie ministrowi?

    1. Student

      Żadni, ponieważ to nie ministerstwo dokonuje zakupu tylko Komenda Główna Policji

  17. Zajac

    I co z tego, ze potrzebuje ? Niech sobie kupi i juz. Co za problem ??? A jak nie wiedza co kupic, niech czytaja fachowcow-dyskutantow na forum D24 :^)

  18. Bunio

    Przecież to są rzewne jaja. Przetarg był jawny i wymagania też. Fatalnie prowadzony i nierozsyrzygnięty. A teraz nagle sie okazuje że kasa zaraz przepadnie więc zakup z wolnej ręki. A wymagania wskazujące na tylko jednego producenta - warunek konieczny tego trybu - tajne. Tajne wymagania na smiglo dla policji. Żenada.

  19. JP2GMD

    Do pilnowania meczów Jagiellonia - legia nie potrzeba aż takich zasobów, niech nie przesadzają.

  20. Victor

    Pan generał zrobił darmową (?) reklamę BH. Oczywiście podpisuję się pod koniecznością zakupu nowych śmigłowców przez policję, ale na pewno kie BH. Poza Meksykiem żadna policja świata ich nie używa. Nawet USA.

  21. Gort

    A dlaczego nie eurocopter taki jak ma LPR? Warsztaty są. Przeszkoleni mechanicy i piloci są. Miejsca bazowania są. Policja po za dwoma trzema maszynami dla boa nie potrzebuje tak dużych maszyn.

    1. Łukasz

      Bo pan A.M. obiecał w Mielcu, że będą dwa s-70i. Pozdrawiam

    2. Jam

      Policja nie potrzebuje boa

    3. Marek

      Dlatego, że z serwisem byłyby takie same jaja, jak z Bellami.

  22. Polish blues

    Niech nikt nie ma złudzeń, że za rządów PiS cokolwiek oprócz farby do malowania hełmów zostanie kupione. Widać aż nadto wyraźnie jak PiS obniża budżet, wydłuża terminy itp. na najpilniejsze inwestycje wojskowe i paramilitarne - na rzeczy potrzebne na wczoraj!!!

    1. Pawi

      News o zakupie BH może być kolejną kaczką medialną, żeby pokazać chęci a nie czyny. Na fali protestów innych producentów odłożą zakup o kolejny rok, tłumacząc, że oni przecież chcieli natychmiast.

  23. miras

    Może by wojsko oddało by swoje swoje śmigłowce Mi-17 10-12 sztuk dla policji a tm samym by pozyskali dla siebie nowe śmigłowce

Reklama