Reklama
  • Wiadomości

Francja: wielkie zakupy Rafale

Francja zwiększy zakładaną liczebność floty samolotów wielozadaniowych Rafale o kilkadziesiąt maszyn – donosi La Tribune. Podniesie to zdolności francuskich sił zbrojnych na znacznie wyższy poziom.

Francuskie Rafale
Francuskie Rafale
Autor. Armée française - Opérations militaires/Twitter

Dotychczas Francja zamówiła 234 Rafale, z których kilka utracono w wypadkach. Program wprowadzania tych samolotów był też opóźniony z uwagi na przekazanie 12 gotowych maszyn z zasobów francuskich sił powietrzno-kosmicznych Grecji i 12 Chorwacji. Francja złożyła jednak zamówienie rekompensujące oddane samoloty, a na rok 2026 planowane jest awaryjne dokupienie dwóch maszyn w miejsce dwóch utraconych w zderzeniu w 2024 roku.

Zgodnie z francuską Białą Księgą z 2013 r. oraz planem modernizacji technicznej na lata 2019-2025, docelowa liczba Rafale miała wynosić 225, z czego 40 dla Marynarki Wojennej i 185 dla Sił Powietrzno-Kosmicznych.

Zobacz też

Na początku tego roku francuski minister obrony zapowiadał plan zwiększenia tego docelowego poziomu o 30 samolotów. Teraz pojawia się liczba 61 – dla sił powietrznych, ale także dla marynarki wojennej. Jeżeli to się potwierdzi, wówczas Francja będzie posiadała 286 maszyn tego typu. Ma to zapewne pozwolić na całkowite wycofanie z linii maszyn rodziny Mirage 2000 (na początku tego roku około 90 w służbie). Mogłyby one np. zostać przekazane Ukrainie.

Nie wiadomo, do którego roku miałaby zostać osiągnięta ostateczna liczebność floty Rafale, ale wcześniej mówiono o 225 samolotach do 2035 roku. Możliwe, że 286 samolotów będzie musiało zostać wcielonych także do tego czasu. Będzie to o tyle kłopotliwe, że roczna produkcja Rafale sięga dzisiaj około 24 egzemplarzy, a zamówienia krajowe i eksportowe na tę konstrukcję to dzisiaj nadal około 150 maszyn niewyprodukowanych. A na dniach może zostać ogłoszone rozstrzygnięcie indyjskiego konkursu MRCA 2.0, który ma wyłonić dostawcę 114 samolotów. Rafale jest czarnym koniem w tym wyścigu.

Zobacz też

Zapowiadane jest zwiększenie rocznej produkcji Rafale do 48 maszyn rocznie. Przemysł indyjski może być w tym procesie pomocny i wejść w łańcuchy dostaw samolotu.

Jeżeli zamówienie się potwierdzi, wówczas całkowite zamówienia na Rafale zbliżą się do niemal 600 egzemplarzy, a zatem będą tylko o 200 mniejsze niż na Eurofighter Typhoona.

Reklama
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama