Technologie
F-35A na stałe w Australii
Do bazy w Williamtown w stanie Nowa Południowa Walia przyleciały pierwsze dwa samoloty F-35A Lightning II, które będą na stałe stacjonować w Australii. Myśliwce mają osiągnąć gotowość operacyjną w 2020 roku.
Samoloty, które przyleciały do Australii noszą numery taktyczne A35-009 i A35-010. To odpowiednio dziewiąty i dziesiąty myśliwiec F-35A wyprodukowany dla Australii. Pozostałe osiem maszyn stacjonuje jednak w Bazie Sił Powietrznych Luke w amerykańskim stanie Arizona i są wykorzystywane do szkolenia.
Dwa F-35A przyleciały z bazy Luke z międzylądowaniami w Bazie Sił Powietrznych Hickam na Hawajach oraz w Amberley koło Brisbane, a ich lot nad Pacyfikiem i Australią wspierał tankowiec KC-30A Królewskich Australijskich Sił Powietrznych (RAAF). Samoloty wejdą w skład 3. Eskadry stacjonującej w Bazie RAAF Wiliamtown położonej ok. 130 km na północ od Sydney. Jednostka ma osiągnąć gotowość operacyjną do końca 2020 roku.
Australia kupiła 72 myśliwce F-35A Lightning II wraz z uzbrojeniem w skład, którego wejdą m.in. rakiety AIM-9X i AIM-120 oraz bomby JDAM i SDB. Całkowita wartość transakcji wyniesie ponad 12 miliardów dolarów. Samoloty wejdą w skład trzech eskadr operacyjnych. Dwie z nich wraz z eskadrą szkolną zostaną rozmieszczone w bazie Wiliamtown, a jedna w bazie Tindal na Terytorium Północnym. Samoloty piątej generacji zastąpią w stosunku zbliżonym do 1:1 myśliwce F/A-18A/B Hornet, które weszły do służby w 1985 roku. Rząd w Canberze bierze także pod uwagę pozyskanie w następnej dekadzie dodatkowych 28 F-35A.
Miłośnik bajek znanego bajarza.
@"@Miłośnik bajek..." Miałem nie odpisywać na twój post...Ale czy ty masz problemy z czytaniem ze zrozumieniem. Powtórzę wyraźnie żebyś zrozumiał co wcześniej napisałem. W komorach wewnętrznych mogą być przenoszone następujące zestawy uzbrojenia 2 x AIM-120 + 2 x GBU (dla wersji "B" ze względu na wymogi skróconego startu i pionowego lądowania 2 x AIM-120 + 2 x GBU ale o mniejszym wagomiarze). AIM-9X i inny asortyment uzbrojenia może być przenoszone ale na belkach pod skrzydłowych, co oczywiście kompromituje stealth i pogarsza i tak nie najlepszą manewrowość. Docelowo samolot ten miał przenosić sześć pocisków AIM-120 w komorach wewnętrznych ale na chwilę obecną nie jest do tego zdolny. Poszukaj w źródle które ci podałem artykułów na temat F-35 (jest ich ponad 2000) to dowiesz się o co chodzi z tymi AIM-9X i dlaczego nie są zintegrowane do przenoszenia w komorach wewnętrznych, są tam ciekawe porównania F-35 z Eurofighterem, F-22, A-10 czy SU-35. Jak poczytasz, trochę się douczysz to to wtedy nie będziesz zniżał się z poziomem dyskusji do poziomu davienia i nie będziesz zarzucał manipulacji i kłamstw. Puki co, to piszesz co ma być w kolejnych "Blokach", ja piszę jaki jest stan na chwilę obecną. Przed F-35 jeszcze długa droga żeby być pełnowartościową maszyną bojową.
Jack Balwin
F35 to nade wszystko "Latająca Serwerownia" … a potem dopiero samolot bojowy.
@Miłośnik bajek znanego bajarza.
Cytat z "Lotnictwa" który nie pozostawia wątpliwości: "Docelową operacyjną wersję systemu awionicznego jest Block 3F, którego implementacja ma być zakończeniem projektu JSF. Samoloty w tym standardzie bądą zintegrowane dodatkowo z nowymi systemami uzbrojenia - bombami kierowanymi GBU-39 SDB, AGM-159C JSOW (tylko F-35C) i pociskami p-p AIM-9X. Przypomnę, że wersja Block 2B pozwala przenosić w komorach wewnetrznych nastepującego zestawu środków bojowych: dwa pociski AIM-120 AMRAAM i dwie bomby kierowane GBU-31 JDAM o wagomiarze 908kg lub dwie bomby GBU-32 JDAM o wagomiarze 454kg lub dwie 227-kilogramowe bomby GBU-12 Paveway II." Nadal jakieś wątpliwości? Jeszcze jeden cytat z innego żródła odnośnie uzbrojenia F-35 i sposobów jego przenoszenia. Pociski powietrze - powietrze AIM-120 AMRAAM i AIM-9X Block 2 są/będą przenoszone w komorach wewnętrznych (jedynie AIM-9X Block 1 pod skrzydłem o czym w poniżej). Cytat: "Przenoszone w komorach lub podwieszone uzbrojenie stanowią pociski powietrze-powietrze Raytheon AIM-9 "Sidewinder" Block 1, AIM-120C-5 AMRAAM oraz bomby kierowane GBU-32 JDAM. Pociski powietrze- powietrze w komorach wewnętrznych przenoszone są na wyrzutnikach pneumatycznych LAU-147/A, a na podwieszeniach zewnętrznych- na zamkach LAU-146/A, z kolei środki bojowe do niszczenia celów naziemnych są podwieszane na zamkach BRU-68/A i belkach wielozamkowych BRU-61/A. Pociski "Sidewinder" Block 1 mogą być podwieszane jedynie pod skrzydłami, wersja Block 2 ze zmodyfikowaną głowicą będzie przystosowana do odpalania z komór wewnętrznych. Samoloty w wersji STOVL są wyposażone w zamki BRU-67/A dostosowane do mniejszych komór uzbrojenia. Za cenę utraty własności stealth F-35 można podwieszać uzbrojenie i zbiorniki dodatkowe na czterech węzłach podskrzydłowych, dwóch pod końcami płatów i jednym podkadłubowym, w tym przypadku na podwieszeniach zewnętrznych również F-35B będzie mógł przenosić pełną gamę zintegrowanego z samolotem uzbrojenia. Docelowo z samolotem zintegrowana ma być szeroka gama bomb i pocisków rakietowych, w tym powietrze-powietrze: AIM-132 ASRAAM i "Meteor", powietrze- powierzchnia: GBU-12 "Paveway II", GBU-31/38 JDAM, GBU-39 SDB, SDB-53/B SDBII, CBU-103/105 WCMD, Raytheon AGM-154A/B JSOW, SPEAR 2 Block 1, SPEAR 3. powietrze- woda: AGM-158C LRASM, Kongsberg NSM oraz pociskami manewrującymi AGM-158A/B JASSM, MBDA "Storm Shadow" i Stand-Off Missile. Do zadań zwalczania obrony powietrznej przeciwnika F-35 mają być wyposażone w rakiety przeciwradiolokacyjne AGM-88E AARGM oraz podwieszane zasobniki rozpoznawcze i walki elektronicznej. Brak informacji w kwestii dostosowania wersji F-35A do przenoszenia bomb jądrowych B61-12." Odnośnie B61-12 będą także zintegrowane z F-35 o czym już dziś wiadomo. Jak widać docelowo F-35 będą uzbrojone "po zęby", a uzbrojenie będą mógły przenosić zarówno w komorach wewnętrznych dla pełnego stealth lub kosztem zwiększenia RCS na sześciu węzłach zewnętrznych. Samolot Lightning II przystosowany jest do przenoszenia od 1678 kg (F-35B) do 2586 kg (F-35A/C) uzbrojenia na 4 węzłach w komorach wewnętrznych, dzięki czemu może zachować własności stealth. W przypadku wykorzystania 6 podwieszeń zewnętrznych pod skrzydłami, łączna masa przenoszonego uzbrojenia wzrasta do 9662 kg dla F-35A, 8301 kg dla F35B i 10 115 kg dla F-35C. F-35 to będzie potężnie uzbrojona maszyna wielozadaniowa do wykonywania różnych misji zgodnych z możliwościami jakie niesie szeroki asortyment przenoszonego uzbrojenia.
@Miłośnik bajek znanego bajarza.
Źródłem informacji jakie podałem jest artykuł "Lockheed Martin F-35 Lightning II – w drodze do pełnej gotowości bojowej" wydawnictwa Magnum-X z 9/2016. Cytat odnośnie samych prób pocisków w locie: "W okresie od sierpnia 2015 roku do sierpnia 2016 roku zrealizowano kolejny etap prób w locie maszyn wszystkich trzech wariantów. W przypadku odmiany klasycznego startu i lądowania przeprowadzono kolejne testy manewrowości samolotu, w październiku 2015 roku zrealizowano również próby strzelania w locie z integralnego działka pokładowego GAU-22 kal. 25 mm na F-35A, a w styczniu 2016 roku odpalania pocisku testowego AIM-120 AAVI (AMRAAM Air Vehicle Instrumented) w locie z przeciążeniem +9g – oba z użyciem samolotu o numerze seryjnym AF-01. Z kolei w lipcu br. po raz pierwszy odpalono bojowy pocisk powietrze–powietrze AIM-9X Sidewinder do bezzałogowca-celu z zewnętrznej podskrzydłowej belki podwieszeń F-35A (samolot o numerze fabrycznym AF-03)." Pociski AIM-120 AMRAAM przenoszone przez F-35 w komorach wewnętrznych sa już od wersji Block 2B po co więc manipulować pisząc nieprawdę? W 2021 zgłoszona ma być całkowita zdolność bojowa amerykańskich F-35A. W tym samym roku wdrożone zostanie oprogramowanie Block 4, w ramach którego F-35A mają otrzymać 80 nowych zdolności i będą przystosowane do przenoszenia 17 kolejnych typów uzbrojenia przenoszonych w komorach wewnętrznych i na zewnątrz.
Miłośnik bajek znanego bajarza.
@"Dla miłośnika bajek znanego bajarza". Podaj żródło swoich informacji, bo ja podałem swoje, a nie wciskach mi bajki że się skompromitowałem. Sam zresztą piszesz że wewnątrz mogą być przenoszone tylko AIM-120 i bomby GBU i tak przecież napisałem. Nie napisałem nigdzie że nie może przenosić innego uzbrojenia, może, tylko że podwieszone pod tymi mikrymi skrzydełkami, ale wtedy to już kupa złomu bo zero zwrotności i do tego świeci na radarach jak każda inny maszyna. To by było na tyle. Wiele uzbrojenia po prostu nie da się zapakować w te mikre komory uzbrojenia. Ja się gościu nie mądrze, przytaczam tylko to co jest napisane w anglojęzycznej literaturze.
Dla Miłośnika bajek znanego bajarza.
Panie miłośnik bajek skompromitowaleś się tym pociskiem AIM-120 AMRAAM i wystarczy. Od wersji Block 3F wszystkie rodzaje zintegrowanego uzbrojenia F-35 może przenosić na pylonach zewnętrznych lub w komorach wewnętrznych. Dodatkowo pełnie możliwości osiągną systemy wymiany informacji oraz obserwacji i celowania. Już panie miłośnik wersja Block 2B sprzed kilku lat pozwala przenosić w komorach wewnetrznych nastepującego zestawu środków bojowych: dwa pociski AIM-120 AMRAAM i dwie bomby kierowane GBU-31 JDAM o wagomiarze 908kg lub dwie bomby GBU-32 JDAM o wagomiarze 454kg lub dwie 227-kilogramowe bomby GBU-12 Paveway II lub po prostu cztery pociski AIM-120 AMRAAM. Pojęcia nie masz jakim uzbrojeniem dysponuje F-35 za to mądrości co niemiara.
Miłośnik bajek znanego bajarza.
Trzeba podkreślić że AIM-9X nie może być przenoszony w komorach wewnętrznych, nie został jeszcze zintegrowany. Wystarczy poszukać w internecie (nationalinterest.org), jest wyjaśnione dlaczego. A uzbrojenie o którym pisze "Dla pana fan Daviena" oprócz bomb GBU i AIM-120 nie może być przenoszone w komorach wewnętrznych, i takie są fakty choćby nie wiadomo jak mocno płakał będzie davien że jest inaczej. A jeżeli jest faktycznie jak napisano tu wcześniej, że powłoki pochłaniające zużywają się bardzo szybko, samolot ten będzie kolejną "Hangar Queen" :), a wiadomo że bez stealth jest to maszyna gorsza od najnowszych wersji F-16 i F-18, nie wspominając o najnowszych F-15, które nawet teraz są lepsze niż ten F-35. Maszyna nieprzydatna w prawdziwiej wojnie z zaawansowanym technologicznie przeciwnikiem.
Dla pana z dedykacją dla Daviena
Nie ładnie tak fake newsować panie z dedykacją... Z powłoką F-35 jest wszystko w najlepszym porządku panie z dedykacją... Zdarzały się tylko podczas produkcji w NIEKTÓRYCH egzemplarzach błędy spowodowane czynnikiem ludzkim w czasie malowania farbami pochłaniającymi fale radarowe. W efekcie uzyskiwano niezadawalające rezultaty odnośnie technologii stealth. Nie jest to jednak problem masowy i wraz z nabywaniem doświadczenia rzeź wykonawcę całkowicie eliminowanym. Na pewno F-35 nawet bez powłoki RAM nie będzie widoczny na radarach jak samolot pasażerski - jak widać żarty się kogoś tutaj trzymają. Cytat który wszystko wyjaśnia: "W ubiegłym tygodniu stojący na czele Połączonego Biura F-35 wiceadmirał Mat Winter skrytykował Lockheeda za zbyt wolne rozwiązywanie problemów z jakością montażu myśliwców. Wiceprezes koncernu Jeff Babione ujawnił, że połowa problemów wynika z trudności w należytym montażu elementów związanych z właściwościami stealth. – Z F-35 robimy coś, czego nie robiono od czasu F-22, a nawet przy F-22 nigdy nie osiągnięto skali produkcji, jakiej teraz oczekujemy – powiedział Babione. – Kiedy już sobie z tym poradzimy, zobaczycie drastyczny spadek problemów z jakością elementów związanych z cechami obniżonej wykrywalności. Żeby obniżyć sygnaturę radarową samolotu, wszystkie jego elementy muszą być idealnie spasowane. Każdy panel przechodzi przez etap produkcji, montażu i dopasowania do sąsiednich paneli, a nawet minimalny błąd powoduje trudności w sprostaniu założonym standardom. Jest to wyzwanie nawet dla bardzo doświadczonych pracowników. – Tu nie chodzi o czynnik ludzki. Chodzi po prostu o nasze możliwości. Zbliżamy się do naszych limitów technologicznych w zakresie możliwości budowania tak precyzyjnych konstrukcji – dodaje Babione. Dodaje jednak, iż błędy ludzkie także się jeszcze trafiają. Na przykład w czasie nakładania powłoki pochłaniającej fale radarowe. Niektóre elementy samolotu są malowane ręcznie, a nie przez roboty. Zdarza się, że w jakimś miejscu nałożona warstwa lakieru jest zbyt gruba i wtedy trzeba ją ścierać – nie jest to trudne, ale zajmuje dużo czasu i blokuje linię produkcyjną. Nawet niewielkie błędy – jak wykryty we wrześniu 2017 roku brak farby podkładowej w niektórych połączeniach mechanicznych, co mogło prowadzić do szybszej korozji – mogą prowadzić do nie wypełnienia planu dostaw. Ponadto wykonanie poprawek podnosi koszty samolotu. Wiceprezes Lockheeda zapewnił, że wraz z większą ilością szkoleń i zwiększającym się doświadczeniem pracowników liczba wad jakościowych będzie spadała, a firma będzie w stanie dostarczać żądaną liczbę samolotów. W 2017 roku dostarczono sześćdziesiąt sześć F-35, a w tym roku ma ich być dziewięćdziesiąt."
FIA Col.
Ile F-35 można kupić za program Wisła + Pilica? (nie umniejszając skutreczności armaty 23mm opracowanej w instytucie Własowa w 1952r. połączonej kabelkiem rakietą klasy Strieła z nową baterią)
Dla pana fan Daviena.
"Personel 461. eskadry doświadczalnej US Air Force i F-35 Integrated Test Force (ITF) zakończył w pierwszych dniach grudnia 2017r. próby uzbrojenia przeznaczonego dla wielozadaniowych samolotów bojowych F-35A/B/C Lightning II. Testy rozpoczęto w lipcu 2013. W trakcie prób przetestowano kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-120 AMRAAM, AIM-9X Sidewinder i AIM-132 ASRAAM oraz bomby kierowane Paveway IV, GBU-39 SDU, GBU-12, GBU-31 JDAM i bomby szybujące AGM-154 JSOW. Badania kpr zakończono w sierpniu, a bomb – w październiku. Jako ostanie, na początku grudnia, ukończono próby działka pokładowego GAU-22 (Uzbrojony F-35B na rampie , 2017-08-14, Zakończenie prób działka F-35B, 2017-05-23). Ogółem podczas prób zrzucono / odpalono 55 szt. uzbrojenia. Testy przeprowadzono na poligonie China Lake w Kalifornii i na wodach Oceanu Spokojnego w pobliżu Point Mugu Naval Air Station, także mieszczącej się w Kalifornii. Próby były jednym z etapów badań oprogramowania Block 3F, umożliwiającego używanie różnych rodzajów uzbrojenia przez F-35A/B/C. Ma ono zostać wdrożone w przyszłym roku, zapewniając zarazem Lightningom II zdolność do wykonywania manewrów z przeciążeniem n9 (Próby oprogramowania Block 3F dla F-35, 2016-08-23)."
z dedykacją dla Daviena
Myśliwiec F-35 "lśni" na radarach, podobnie jak samolot pasażerski. Według Defense Aerospace zużycie specjalnej powłoki pochłaniającej sygnały z radarów prowadzi do tego, że na ekranach obserwacyjnych obrony powietrznej F-35 widoczny jest jak Boeing-747. Piloci informują - powłoka zużywa się bardzo szybko i "żyje" tylko na jeden lot, po czym musi zostać zaktualizowana. Przedstawiciel producenta Jeff Bibion przyznał, że problem istnieje. W Lockheed Martin mówią, że jest to spowodowane możliwościami technologii. Należy również zauważyć, że minister Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych i Minister Obrony Wielkiej Brytanii od samego początku wiedzieli o problemie, ale nadal lobbowali za zakupem samolotów tego typu.
fan Daviena
@Davien: podaj nam, kiedy te F-35, co to mają "gotowość operacyjną" zostaną dopuszczone do używania AMRAAMów, kiedy ich działka zaczną trafiać w cel i kiedy będą mogły używać jakiegoś innego uzbrojenia niż JDAM?
Davien
Pavelsky, zobacz sobie kiedy Australia zamówiła te F-35 i nie wciskaj kitu:) Zamówili je by zastapic swoje F-18 a nie zpowodu istniejącego w kilku prototypach J-20:)
REDSA
@Albatros....bo w Australii ich MON nie wydaje kasy na utrzymanie złomu w służbie, nie buduje dróg, śpiewających ławeczek ani nie utrzymuje nierentownego przemysłu. Dodatkowo kasa na armię nie idzie na zakup wegla. Społeczeństwo nie zajmuje się bytami nadprzyrodzonymi, patriotycznymi manifestacjami, wiarą w cuda. Tam, włądza nie dba tylko i wyłącznie o siebie i nie podemuje działań mających znamiona złodziejstwa i korupcji. Dodatkowo kasa z budżetu nie idzie na utzrymanie nierentownych kopalni i uprzywilejowanych grup społecznych. TO TAK NA KRÓTKO.
Albatros
jak to jest, że Australia mająca raptem 24 miliony mieszkańców jest w stanie kupic aż 75 sztuk F-35 podczas gdy Polska (prawie dwa razy liczniejsza) nie jest w stanie ani jednego?
Pavelsky
Czyżby reakcja na nowe chińskie maszyny V generacji J-20? Zapewne