Przemysł Zbrojeniowy

Czesi wyremontują bułgarskie Albatrosy

Fot. Aero Vodochody

Czeska firma Aero Vodochody (Aero) uzyskała kontrakt na remont bułgarskich samolotów L-39. Kontrakt obejmuje częściową modernizację maszyn. Dwie pierwsze maszyny zostaną przekazane do remontu do końca stycznia 2023 roku – jak poinformowała firma w komunikacie.

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Nowy rok 2023 roku zaczął się bardzo dobrze dla czeskiej firmy Aero Vodochody (Aero), której udało się wygrać przetarg na remont bułgarskich samolotów Aero L-39 Albatros. Umowa ramowa jest ważna przez cztery lata.

Jak napisano w komunikacie czeskiej firmy, umowa obejmuje remont dwóch pierwszych samolotów L-39ZA, w tym dwóch silników i pomocniczej jednostki startowej Safir. Dwa pierwsze samoloty mają być dostarczone do remontu do końca stycznia bieżącego roku. Kontrakt obejmuje również częściową modernizację, głównie wymianę oryginalnej rosyjskiej awioniki na zachodnią, a więc unowocześnienie urządzeń nawigacyjnych, komunikacyjnych, identyfikacyjnych i rejestrujących. Remont przywróci samolotowi 7,5-letni okres eksploatacji i/lub 1500 godzin lotu między remontami.

Fot. Aero Vodochody
L-39
Fot. Aero Vodochody

Dodatkowo w pracach remontowych będzie uczestniczyć czeska firma LOM Praha, która będzie pomagać m.in. przy remoncie silników Progress AI-25TL. W remoncie będą uczestniczyć także inne firmy z Czech, którzy współpracują z Aero Vodochody.

Czytaj też

Firma przewiduje, że prace remontowe nad pierwszym samolotem zakończą się w 2024 roku. Firma zapewnia w komunikacie, że samoloty wrócą do Bułgarii o „własnych siłach".

W tej chwili bułgarskie Siły Powietrzne eksploatują sześć L-39, które bazują w 12.Szkolnej Bazie Lotniczej,w miejscowości Dolna Mitropolia.

Czytaj też

Firma Aero wyprodukowała około 2900 samolotów L-39 Albatros, które nadal są użytkowane przez ponad 30 państw. Są to samoloty szkolno-treningowe, ale mogą także być używane jako lekkie samoloty szturmowe. Wśród użytkowników są: Algieria, Białoruś, Egipt, Etiopia, Estonia, Węgry, Kazachstan, Mali, Syria, Tunezja, Uzbekistan, Wietnam czy Jemen. W ostatnich latach firma zrealizowała zamówienia na konserwację, naprawę i modernizację samolotów L-39C i L-39ZA od czterech zagranicznych klientów z Afryki i Azji Środkowej. W przyszłości samoloty L39 Albatros zostaną prawdopodobnie zastąpione przez nowy samolot L-39NG.

Czytaj też

Komentarze