Reklama
  • WIADOMOŚCI

Czesi negocjują wsparcie dla BWP CV90

Czeskie ministerstwo obrony negocjuje z zakładami VOP CZ zawarcie kontraktu dotyczącego długoterminowego wsparcia dla bojowych wozów piechoty CV90 MkIV.

Czeski bojowy wóz piechoty CV90 MkIV.
Czeski bojowy wóz piechoty CV90 MkIV.
Autor. Ministerstvo obrany České republiky

Czeskie ministerstwo obrony 10 listopada poinformowało o rozpoczęciu negocjacji z państwowym przedsiębiorstwem VOP CZ dotyczących długoterminowego wsparcia serwisowego dla bojowych wozów piechoty CV90 MkIV. Mowa tutaj nie tylko o prowadzeniu serwisu, napraw, ale także dostarczaniu części zamiennych oraz szkoleniu personelu wojskowego. W przyszłości zakład mógłby być także odpowiedzialny za wdrażanie poprawek oraz modyfikację wspomnianych pojazdów.

Armia chce wysokiego poziomu sprawności pojazdów

Celem czeskiego ministerstwa obrony jest utrzymanie wysokiej sprawności floty pojazdów rodziny CV90, na poziomie 85% dla sprzętu bojowego oraz 80% dla pozostałego. Czas eksploatacji wspomnianych pojazdów określono na minimum 30 lat. Armia planuje przez cały ten okres na bieżąco monitorować rzeczywiste koszty eksploatacji pojazdów, porównywać je z szacunkami i poszukiwać sposobów na osiągnięcie jak największych oszczędności.

Przykładem takich działań jest m.in. optymalizacja zapasów sprzętu eksploatacyjnego i części zamiennych, minimalizacja uszkodzeń wynikających z eksploatacji, prowadzenie konserwacji zapobiegawczej i podobne działania. Premiera pierwszego czeskiego CV90 MkIV miała miejsce pod koniec sierpnia, a dostawy pierwszych pojazdów mają się rozpocząć w listopadzie 2026 roku i zakończyć 4 lata później.

Reklama

Zaangażowanie lokalnego przemysłu w produkcję CV90

Czechy za blisko 60 mld czeskich koron (około 2,7 mld USD) pozyskały łącznie 246 szwedzkich wozów rodziny CV90 w kilku odmianach. Oprócz nich w ramach umowy wykonawczej kupiony został pakiet szkoleniowy i logistyczny. Szwedzi w ramach umowy podpisanej z czeskim ministerstwem obrony zobowiązali się do ulokowania minimum 40% wartości umowy w zamówieniach dla czeskiego przemysłu obronnego. Będzie on zaangażowany m.in. w opracowanie wariantu wozu ewakuacji medycznej i rozpoznania artyleryjskiego.

Pierwsze 39 pojazdów powstanie w szwedzkim przemyśle. Czesi mają odpowiadać za produkcję 207 z 246 zamówionych pojazdów. Wytwarzanie kadłubów oraz wież będzie odbywać się w zakładach Excalibur Army oraz VOP CZ (a później za ich serwis). Dostawy optyki leżą w gestii firmy Meopta, za okablowanie będzie odpowiedzialne przedsiębiorstwo Ray Service, zaś za stworzenie symulatorów VR Group. Łącznie w realizację czeskiego zamówienia CV90 zaangażowanych ma być około 40 rodzimych przedsiębiorstw.

Czeski bojowy wóz piechoty CV90 MkIV.
Czeski bojowy wóz piechoty CV90 MkIV.
Autor. BAE Systems Hägglunds / X

VOP CZ inwestuje miliony w przygotowanie do produkcji i serwisu CV90

Wspomniana firma VOP CZ w drugiej połowie czerwca poinformowała o zainwestowaniu blisko 3,8 mln USD w modernizację swojej infrastruktury na potrzeby realizacji programu związanego z produkcją bojowych wozów piechoty CV90 na rzecz Sił Zbrojnych Republiki Czeskiej. Działania te mają na celu lepsze przygotowanie zakładów do realizacji działań związanych z wytwarzaniem wspomnianych pojazdów oraz ich późniejszym serwisem.

Pozyskane ze Szwecji pojazdy pozwolą na zastąpienie w czeskiej armii przestarzałych bojowych wozów piechoty BVP-2 oraz wycofanych już z linii BVP-1 wraz z wersjami specjalistycznymi obu konstrukcji. W ramach puli 246 zamówionych wozów czeska armia ma otrzymać:

  • 141 bojowych wozów piechoty,
  • 31 wozów dowodzenia,
  • 18 bojowych wozów rozpoznawczych,
  • 13 wozów inżynieryjnych,
  • 12 wozów rozpoznania artyleryjskiego,
  • 16 wozów ewakuacji medycznej,
  • 15 wozów zabezpieczenia technicznego.

CV90 Mk IV to najnowszy wariant szwedzkiej rodziny bojowych wozów piechoty. Otrzymał nowy silnik Scania o mocy 1000 KM i zmodernizowaną przekładnię X300. Zmiany pozwoliły na zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej z 35 do 37 ton. Ponadto, pojazd ma architekturę elektroniczną zgodną ze standardami NATO Generic Vehicle Architecture czwartej generacji (norma STANAG 4754), zwiększającą zdolność do integracji nowych systemów z pojazdem. Według zapewnień producenta to rozwiązanie umożliwia stosowanie w pojeździe algorytmów nauczania maszynowego i elementów sztucznej inteligencji, a także systemów rozszerzonej rzeczywistości i cyfrowych map 3D, co pozwala na dokonywanie dalszych usprawnień w przyszłości.

Reklama

Wraz z odświeżonym podwoziem klientom proponowana jest nowa rodzina wież serii D, charakteryzujących się modułową konstrukcją. Mogą one zostać uzbrojone w armaty szybkostrzelne kalibrów 30/40 mm (Bushmaster II) lub 35/50 mm (Bushmaster III). Do zwalczania celów opancerzonych służą dwa przeciwpancerne pociski kierowane umieszczone w zdwojonej wyrzutni schowanej w wieży wozu.

Czeski bojowy wóz piechoty CV90 MkIV.
Czeski bojowy wóz piechoty CV90 MkIV.
Autor. Ministerstvo obrany České republiky
WIDEO: Stado Borsuków w WP | AW149 z polskiej linii | Defence24Week #140
Reklama
Reklama