- WIADOMOŚCI
Czesi negocjują wsparcie dla BWP CV90
Czeskie ministerstwo obrony negocjuje z zakładami VOP CZ zawarcie kontraktu dotyczącego długoterminowego wsparcia dla bojowych wozów piechoty CV90 MkIV.
Autor. Ministerstvo obrany České republiky
Czeskie ministerstwo obrony 10 listopada poinformowało o rozpoczęciu negocjacji z państwowym przedsiębiorstwem VOP CZ dotyczących długoterminowego wsparcia serwisowego dla bojowych wozów piechoty CV90 MkIV. Mowa tutaj nie tylko o prowadzeniu serwisu, napraw, ale także dostarczaniu części zamiennych oraz szkoleniu personelu wojskowego. W przyszłości zakład mógłby być także odpowiedzialny za wdrażanie poprawek oraz modyfikację wspomnianych pojazdów.
Dobrých zpráv není nikdy dost! 💚🚀
— VOP CZ (@vop_cz) November 14, 2025
Máme pro vás další skvělou novinu @ObranaTweetuje tento týden oznámilo zahájení jednání s námi o budoucí servisní podpoře obrněnců CV90. 💪🤝
Je to pro nás velký krok a zároveň potvrzení, že Vopka je důležitou součástí českého obranného… pic.twitter.com/7FtJxZlm1H
Armia chce wysokiego poziomu sprawności pojazdów
Celem czeskiego ministerstwa obrony jest utrzymanie wysokiej sprawności floty pojazdów rodziny CV90, na poziomie 85% dla sprzętu bojowego oraz 80% dla pozostałego. Czas eksploatacji wspomnianych pojazdów określono na minimum 30 lat. Armia planuje przez cały ten okres na bieżąco monitorować rzeczywiste koszty eksploatacji pojazdów, porównywać je z szacunkami i poszukiwać sposobów na osiągnięcie jak największych oszczędności.
Przykładem takich działań jest m.in. optymalizacja zapasów sprzętu eksploatacyjnego i części zamiennych, minimalizacja uszkodzeń wynikających z eksploatacji, prowadzenie konserwacji zapobiegawczej i podobne działania. Premiera pierwszego czeskiego CV90 MkIV miała miejsce pod koniec sierpnia, a dostawy pierwszych pojazdów mają się rozpocząć w listopadzie 2026 roku i zakończyć 4 lata później.
Zaangażowanie lokalnego przemysłu w produkcję CV90
Czechy za blisko 60 mld czeskich koron (około 2,7 mld USD) pozyskały łącznie 246 szwedzkich wozów rodziny CV90 w kilku odmianach. Oprócz nich w ramach umowy wykonawczej kupiony został pakiet szkoleniowy i logistyczny. Szwedzi w ramach umowy podpisanej z czeskim ministerstwem obrony zobowiązali się do ulokowania minimum 40% wartości umowy w zamówieniach dla czeskiego przemysłu obronnego. Będzie on zaangażowany m.in. w opracowanie wariantu wozu ewakuacji medycznej i rozpoznania artyleryjskiego.
Pierwsze 39 pojazdów powstanie w szwedzkim przemyśle. Czesi mają odpowiadać za produkcję 207 z 246 zamówionych pojazdów. Wytwarzanie kadłubów oraz wież będzie odbywać się w zakładach Excalibur Army oraz VOP CZ (a później za ich serwis). Dostawy optyki leżą w gestii firmy Meopta, za okablowanie będzie odpowiedzialne przedsiębiorstwo Ray Service, zaś za stworzenie symulatorów VR Group. Łącznie w realizację czeskiego zamówienia CV90 zaangażowanych ma być około 40 rodzimych przedsiębiorstw.
Autor. BAE Systems Hägglunds / X
VOP CZ inwestuje miliony w przygotowanie do produkcji i serwisu CV90
Wspomniana firma VOP CZ w drugiej połowie czerwca poinformowała o zainwestowaniu blisko 3,8 mln USD w modernizację swojej infrastruktury na potrzeby realizacji programu związanego z produkcją bojowych wozów piechoty CV90 na rzecz Sił Zbrojnych Republiki Czeskiej. Działania te mają na celu lepsze przygotowanie zakładów do realizacji działań związanych z wytwarzaniem wspomnianych pojazdów oraz ich późniejszym serwisem.
Pozyskane ze Szwecji pojazdy pozwolą na zastąpienie w czeskiej armii przestarzałych bojowych wozów piechoty BVP-2 oraz wycofanych już z linii BVP-1 wraz z wersjami specjalistycznymi obu konstrukcji. W ramach puli 246 zamówionych wozów czeska armia ma otrzymać:
- 141 bojowych wozów piechoty,
- 31 wozów dowodzenia,
- 18 bojowych wozów rozpoznawczych,
- 13 wozów inżynieryjnych,
- 12 wozów rozpoznania artyleryjskiego,
- 16 wozów ewakuacji medycznej,
- 15 wozów zabezpieczenia technicznego.
Zobacz też

CV90 Mk IV to najnowszy wariant szwedzkiej rodziny bojowych wozów piechoty. Otrzymał nowy silnik Scania o mocy 1000 KM i zmodernizowaną przekładnię X300. Zmiany pozwoliły na zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej z 35 do 37 ton. Ponadto, pojazd ma architekturę elektroniczną zgodną ze standardami NATO Generic Vehicle Architecture czwartej generacji (norma STANAG 4754), zwiększającą zdolność do integracji nowych systemów z pojazdem. Według zapewnień producenta to rozwiązanie umożliwia stosowanie w pojeździe algorytmów nauczania maszynowego i elementów sztucznej inteligencji, a także systemów rozszerzonej rzeczywistości i cyfrowych map 3D, co pozwala na dokonywanie dalszych usprawnień w przyszłości.
Wraz z odświeżonym podwoziem klientom proponowana jest nowa rodzina wież serii D, charakteryzujących się modułową konstrukcją. Mogą one zostać uzbrojone w armaty szybkostrzelne kalibrów 30/40 mm (Bushmaster II) lub 35/50 mm (Bushmaster III). Do zwalczania celów opancerzonych służą dwa przeciwpancerne pociski kierowane umieszczone w zdwojonej wyrzutni schowanej w wieży wozu.
Autor. Ministerstvo obrany České republiky

WIDEO: Stado Borsuków w WP | AW149 z polskiej linii | Defence24Week #140