Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Czechy: śmigłowce Viper i Venom zastąpią Mi-35

Fot. Bell
Fot. Bell

Siły zbrojne Republiki Czeskiej zdecydowały się na zakup ośmiu śmigłowców wielozadaniowych Bell UH-1Y Venom i czterech maszyn uderzeniowych AH-1Z Viper w ramach programu Foreign Military Sale. Minister obrony Lubomir Metnar zamierza podpisać umowę przed końcem bieżącego roku. Dostawy maszyn mają rozpocząć się w 2023 roku.

Zwycięstwem formy Bell kończy się trwający od kilku lat proces wyboru nowych maszyn, mających zastąpić w czeskich siłach zbrojnych śmigłowce szturmowe Mi-35. Oferta duetu UH-1Y/AH-1Z w ostatecznym starciu wygrała z proponowanymi przez Sikorsky Aircraft maszyny UH-60M Black Hawk, pomimo tego iż była droższa. 12 śmigłowców Sikorsky UH-60M Black Hawk zaoferowano czeskiemu ministerstwu obrony za kwotę w wysokości 589,9 mln dolarów (13,2 mld koron czeskich), natomiast osiem śmigłowców wielozadaniowych Bell UH-1Y Venom oraz cztery maszyny uderzeniowe AH-1Z Viper oszacowano w ofercie na 645,9 mln dolarów (14,5 mld koron czeskich).

Jak oceniliśmy, najbardziej odpowiedni do naszych potrzeb jest system o nazwie H1, który jest połączeniem dwóch śmigłowców: wielozadaniowego Venom i uderzeniowego Viper. Oferuje nam on wypełnienie wszystkich wymaganych możliwości operacyjnych.

Aleš Opata, szef sztabu generalnego sił zbrojnych Republiki Czeskiej 

Decyzja czeskiego rządu nie jest szczególnie zaskakująca, gdyż Venom był również finalistą anulowanego przez obecny rząd przetargu, w którym konkurował m. in. z AW139M i H145M. Firma Bell czyniła od lata w Czechach istotne inwestycje, lokując tu jedną z central firmy, zakład montażowy, centrum szkoleniowe i symulatorowe oraz oferując poszerzenie współpracy w zakresie integracji uzbrojenia i innych systemów. Nie bez znaczenia jest też fakt, że czeskie i słowackie służby ratownicze oraz policyjne eksploatują śmigłowce Bell, w tym najnowsze Bell 429. W najbliższym czasie zaangażowanie w tym kraju jeszcze się zwiększy, gdyż istotny element oferty to współpraca dla czeskiego przemysłu i jeszcze większa obecność własnych inwestycji.

Śmigłowce UH-1Y i AH-1Z w barwach US Marines, którzy są ich głównych użytkownikiem. Fot. Bell Helicopters
Śmigłowce UH-1Y i AH-1Z w barwach US Marines, którzy są ich głównych użytkownikiem. Fot. Bell 

Zakup przez Pragę zarówno maszyn UH-1Y jak i AH-1Z jest istotnym przyczółkiem w walce tych dwóch modeli firmy Bell o obiecujące rynki Europy Środkowej i Bałkanów. Do niedawna przeważającą pozycję podczas zastępowania sprzętu posowieckiego miał tutaj koncern Airbus Helicopters (wcześniej Eurocopter), a w ostatnim czasie sukcesy osiągała także należąca do koncernu Lockheed Martin firma Sikorsky, zarówno dzięki zakupom z pierwszej ręki, jak i dostawom używanych maszyn Black Hawk z zapasów U.S. Army.

Czechy zdecydowały się na „system H-1”, jak powiedział szef sztabu Aleš Opata, gdyż maszyny wielozadaniowe UH-1Y Venom i AH-1Z Viper posiadają 85% wspólnych komponentów, w tym układ napędowy i modułową awionikę. AH-1Z Viper jest rówieśnikiem, konkurującego z nim w polskim przetargu, AH-64E Guardian Apache. Oblot pierwszego Vipera miał miejsce w 2000 roku, a w 2005 roku pierwsze maszyny trafiły na wyposażenie korpusu piechoty morskiej. Maszyna może przenosić silne uzbrojenie, w tym pociski przeciwpancerne Hellfire i rakiety powietrze-powietrze Sidewinder. Jest też wyposażona w wieżyczkę z 20 mm działkiem wielolufowym. Czechy pozyskają cztery śmigłowce AH-1Z Viper oraz osiem wielozadaniowych UH-1Y Venom, które przenoszą nieco lżejszy pakiet uzbrojenia, ale przy tym mogą przewozić do 10 żołnierzy z pełnym wyposażeniem.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (32)

  1. Glen

    Nie rozumiem jednego, zazdroscimy Czechom centrum serwisowego Bell'a a sami mamy zakłady PZL Mielec należące do Lockhead Martin które produkuja i serwisują śmigłowce S70 Black Hawk, do tego produkują wersje bojową S70 która została zakupiona na potrzeby sil specjalnych. Niestety PZL Świdnik nie produkuje i nie rozwija już śmiglowców tylko jest podrzędnym podwykonawcą Leonardo, dziekujemy premierze Tusk za sprzedaż Świdnika za bagatela 300 mln zł.

    1. Sternik

      Nieprawda, za 339 mln PLN czyli poniżej wartości zapasów i podzespołów w magazynie.

  2. Aggressiva79

    Dobra decyzja południowego sąsiada

    1. rED

      Dobra? :D :D D: 4 (CZTERY) śmigłowce szturmowe!

    2. Adam

      To o 4 więcej niż kupili w Polsce

  3. Felek

    O co chodzi? Przecież nasz MON też kupuje! Kupiliśmy przecież z budżetu MON samoloty VIP. Kupiliśmy też prawie 30 samolotów szkolnych. Mamy kupić nowe "Herculesy". Mamy wkrótce kupić nowiuteńkie odrzutowe sanitarki powietrzne. A to że ktoś w MON podejmuje decyzje o zakupie wyłącznie sprzętu nie-bojowego? A, to już chyba pytanie do kontrwywiadu? Dlaczego tak ochoczo i sprawnie ktoś w MON drenuje budżet na sprzęt nie-bojowy, blokujac skutecznie i po cichu wszelkie wydatki na sprzęt bojowy, a więc groźny dla wrogów Polski? Bo to dość ciekawa rzecz jest. Właśnie błyskawicznie zakontraktowano (żegnajcie pieniążki na BROŃ) nowy cykl remontowy dla naszych samolotów szkolnych. Dobre, nie? Kupujemy ale nic bojowego? Pytanie dlaczego i kotów MON za tym stoi??

    1. vvv

      bieda wieza 2pl jest silniej opancerzona niz k2 a boki k2 przebija 30mm armatka. zamiast modernizowac po kosztach do 2pl to powinnismy zrobic moderke 2a4/5 do 2a7v i dodac hard kill. leopard 2a7v jest pod kazdym wzgledem lepszy niz k2 a k2 to czolg wielu kompromisow masowo/gabarytowych a na dodatek osiagneli to kosztem pancerza.

  4. Fanklub Daviena

    To haracz dla USA jaki Czesi muszą płacić, by móc eksportować swoje uzbrojenie do USA, Iraku i podobnych krajów.

    1. Yugol

      Otóż to nie ma sentymentów bo Czesi nie oczekują dobrotliwego klepania po ramieniu za szczekanie w stronę Wschodu zresztą tego i nie robią.

  5. BadaczNetu

    Szturmowe śmigłowce w naszej rzeczywistości są bez sensu. Za duży koszt w stosunku do łatwości zestrzelenia.

  6. jak?

    Oni wycofują i zastępują-a my mamy od nich kupić?(sadząc po wypowiedziach rodzimych strategów na tym forum)Gdzie tu logika?Nie lepiej kupić wreszcie coś nowego wymieniając muzealny sprzęt?

    1. Tyle

      " Kasa Misiu, kasa" ot taki cytat przyszedł mi do głowy. My chcemy dużo więc zazwyczaj to nie pojedyncze sztuki, zatem opłaca się teoretycznie z offsetem. Jak mam dwa traktory to serwis biorę zewnętrzny, ale mając w firmie jeszcze 13 furgonów 4.5 tony, to szkolę własnego mechanika, kupuję mu narzędzia, bo tylko bieżącego serwisu jest tyle, że będzie pewnie wkrótce drugi mechanik.

    2. Covax

      Do roku 2022 ,zostało w kasie koło 9 -12 mld zlotych na PMT. Mamy to wszystko wydać na latadełka których przeżywalność na naszym TDW zweryfikowały manewry w Drawsku w 2001 i 2 roku ?

  7. zxxc

    no to nam pozostaje Apache i jego zaplecze techniczne i szkoleniowe.

  8. Nemo

    Sąsiedzi nie gadają tylko modernizują a nieudolny rząd w Polsce uwalił modernizacje i lata na klęczkach za Trumpem i żebrze o więcej wojska

  9. Frank

    Konstrukcje z lat 60-tych w homeopatycznej ilości, good morning Vietnam!

    1. Mnie się podoba Viper

      A ty pewnie myslisz że lepsza jest konstrukcja raptem z 1972 Hughes Aircraft Model 70 YAH-64!?? Bo to przy twoim podejściu taki sam słomiany latawiec jak ten "vietnamczyk"! Ha ha ha!

    2. Gnom

      Faktycznie, UH-1Y ma większą mase własną niz UH-1B, a nawet N maksymalną startową. Czterołopatowy wirnik półsztywny to to samo co 2 łopaty na przegubach. Faktycznie wietnam.Czyli A-380 to DC-8 bo teżma 4 silniki. Ciekawa koncepcja.

  10. Mentor

    I taka jest prawda- w Czechach nie było ministra Maciarewicza i są nowe śmigłowce, a zastąpią Mi 35, a nie 24. Żenada

    1. Etam

      Gdybys zmilczał, mógłbyś uchodzić za mentora, a tak... wyszedl ci bubel typu równoważność Caracala z... Viperem??? Żenująca ale wpadka jak na "mentora"!

  11. BATMACIEK

    no proszę, czesi kupili kilka maszyn ale wynegocjowali przy okazji jedną z central firmy, zakład montażowy, centrum szkoleniowe i symulatorowe. To wynik konsekwentnych i jasnych negocjacji. Tymczasem, my bedziemy kupować po cichu 4-5 maszyn z półki i w konsekwencji nic ekstra przy tym nie ugramy. Ale za to minister pstryknie sobie pare fotek i opowie w telewizji jakie to świetne interesy robimy.

    1. ZeneQ

      Pomyliłeś kolejność. Czesi kupili wcześniej maszyny Bell 429 i Bell był faworytem w tym przetargu a teraz po prostu poszerzył ofertę. W Polsce mamy zakłady Sikorskiego i Leonardo zatem pewnie wybór maszyn - jeśli do niego dojdzie - będzie z tych dwóch firm. Chyba że jakaś inna oferta przebije amerykanów z Sikorskiego i Włochów.

    2. B72

      W Polsce many zaklady leonardo I sikorski.

    3. Nesher

      Nie jest to do końca dokładne, Bell 429 w Czechach nie prowadzi żadnej instytucji państwowej. Oczywiście pomyliłeś to ze Słowacją, słowacka policja naprawdę ma kilka B 429. Czeska armia w ogóle nie obsługuje kategorii lekkich śmigłowców (po usunięciu Mi 2 10 lat temu). Prawdą jest jednak, że Siły Powietrzne Policji w Czechach faktycznie posiadają kilka śmigłowców Bell, ale nie są to lekkie B 429, ale znacznie większe Bell 412. W kategorii lekkich śmigłowców nasza policja obsługuje H 135 od Airbusa.

  12. ktos

    Ej no panowie. Przeciez to UH-1 i AH-1 smiglowce z okresu wojny z Wietnamem. NA pewno sa z pustyni w Arizonie tylko na nowo pomalowane. Skoro niektorzy twierdza ze nasze F-16 sa z pustyni to te smiglowce tym bardziej. No badzcie konsekwentni.

    1. Nesher

      Polska zazdrość? Będą to zupełnie nowe maszyny. Istnieje taka różnica między UH 1 Huey i UH 1Y Venom, jak między pierwszą generacją VW Golf a obecną generacją. 4 elementy AH 1Z Viper to tylko sposób na zachowanie umiejętności w dziedzinie śmigłowców szturmowych; Jednak teraz są ważniejsze rzeczy, przeprowadzanie przetargu na nowy BWP w wysokości 2 miliardów euro, przed podpisaniem umowy radarowej z Izraelem. W tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na zastąpienie pojazdów terenowych UAZ i Land Rovera, w przyszłym roku powinien zostać ogłoszony przetarg na nowe samobieżne haubice i systemy rakietowe obrony powietrznej, w 2022 r. Nowe moździerze samobieżne. To po prostu dużo i to nie wszystko naraz.

    2. o losie

      Wiesz, co to sarkazm?!

    3. A77

      Nie wie - to Czech i nie orientuję się aż tak w polskich realiach.

  13. Polski Emeryt

    Jestem laikiem i nie wiem czy to dobry wybór, ale lepszy taki z okreslonym terminem dostawy i dobrym offsetem , niż żaden jak to jest w przypadku Polski. Może to niewiele maszyn jak niektórzy tu piszą, ale Czechy to kraj o wiele mniejszy od Polski. My na razie jesteśmy w sferze marzeń o 1000 dronach Macierewicz. Chyba spełnią się słowa Komorowskiego że polski żołnierz będzie latał na drzwiach od stodoły - drzwi duże, to dużo żołnierzy będzie można przetransportować! Ja jak przed 1939 gotów nawet jestem się dodatkowo opodatkować na ten sprzęt, tylko w końcu niech politycy przestaną gadać że zakupią i zaczną naprawdę te śmigłowce kupować!

    1. Nikt

      Jeśli chodzi o ten 1000 dronów Macierewicza to są to drony Warmate firmy WB i końcem zeszłego roku zostały dostarczone do wojska.

    2. Rex

      Przecież 1000 dronów Warmate zostało zakupionych. Teraz marzymy o F35 i pewnie też zostaną kupione.

    3. Frank

      Gdzie tam mowa o offsecie? Bell ma juz centrum serwisowe w Czechach, prywatne rzecz jasna.

  14. ObywatelRP

    Tak jak kiedyś kupiliśmy od Czechów MiG-29, tak teraz powinniśmy odkupić od nich Mi-35. A ponieważ szykuje się modernizacja naszych Mi-24, to można by przy okazji ujednolicić wyposażenie czeskich. Do tego przydałyby się Spike-ER i mamy na kilka lat zupełnie przyzwoite śmigłowców wsparcia bojowego. Wtedy można myśleć nad zupełnie nowym sprzętem i możliwie zunifikowanym ze śmigłowcami wielozadaniowych, np. S-70i Black Hawk i S-70 Battle Hawk. Wspólna platforma, unifikacja części i częściowo wyposażenia.

    1. Nesher

      Niezły pomysł, śmigłowce są stosunkowo nowe (wyprodukowane w 2005 roku i później) i bardzo dobrze utrzymane. Jako jedyna firma w NATO, LOM posiada wszystkie certyfikaty naprawy i modernizacji wydane przez biuro projektowe MIL, a zatem ma dostęp do oryginalnych części zamiennych. W 2023 r. (Po przybyciu amerykańskich śmigłowców) wszystkie będą dostępne. Ale już można było kupić uziemione maszyny (4 sztuki), ACR używa obecnie tylko 10 sztuk.

    2. Rome(t)

      Oczywiście, odkupić, zintegrować, może jakieś nowe kompetencje udałoby się przy okazji wypracować (bo 35, to jednak lepiej niż 24) i doraźnie, za przyzwoite pieniądze (licząc z modernizacją naszych), przy odpowiedniej taktyce (choć to śmigłowiec o innej charakterystyce niż te polujące z "ukrycia", to takie użycie i tak będzie wobec niego musiało być wdrożone), przy zintegrowanym rozpoznaniu, jest szansa stanowić... ...sory, zagalopowałem się, nie będzie żadnych zakupów...

    3. SOWA

      Śmigłowce są dobrze utrzymane, gdyż Czesi współpracują z Rosjanami nie poddając się naciskom USA. Natomiast zakup od Czechów rosyjskich śmigłowców nie ma sensu. Pora wreszcie podjąć decyzję o zakupie większej ilości zachodnich śmigłowców z centrum serwisowym w kraju i wpięciem przemysłu w międzynarodową sieć dostawców podzespołów.

  15. Edi

    UH-1Y Venom mają zastąpić awaryjne W-3 Sokół

    1. Nesher

      To jest pomyłka. Śmigłowce W3A zostały ostatnio (w ciągu ostatnich trzech lat) rozbudowane w Polsce. I będą latać do 2026 roku. Niestety, remont ten był ostatni, przyczyną są przesadzone wymagania polskiego producenta, naprawa jednego śmigłowca kosztowała prawie 4 miliony. EURO. Nowe śmigłowce, zarówno UH 1Y, jak i AH 1 Z, zastąpią Mi 35. Dlatego zostaną również przydzielone do bazy lotnictwa śmigłowca taktycznego w Náměšť nad Oslavou, a nie do bazy lotnictwa transportowego w Pradze Kbely .

    2. Gnom

      Aby napewno?. UH-1Y nie są planowane do służby ratunkowej. To śmigłowce uzbrojone, zapewne dla sił specjalnych. Jak na razie jako SAR W-3 miały pozostać przez kolejne lata.

    3. Taaa Sokoły sa tak awaryjne że Czesi wylatuja na nich rekordowe ilości godzin, ciekawe kiedy to one stoja takie popsute.

  16. sża

    Czesi to faktycznie już Zachód - kupując jakąś broń, każdorazowo przeliczają to na nowe miejsca pracy u siebie.

    1. erk

      Od zawsze. Najbardziej uprzemysłowiona część Europy w Średniowieczu.

    2. 0

      juz nie przesadzaj, to tylko kilka smiglowców

    3. Neo

      Kiedys owszem byli ale komuna zrobiła spystoszenia w ich gospodarce, niewiele maja swojego , nawet Skoda jest w rękach frycow. A Polska powinna kupić śmigłowce Apache które miga zdemolować Venomy w kilka sekund

  17. tak będzie

    na szczęście my kupujemy farbę i przemalujemy swoje starocie dzięki czemu staną się lepsze od AH-64.

    1. Zonefreeqwerty

      ...albo poczekamy na nowy produkt Leonardo, wszak samoloty szkoleniowe są niczego sobie. Biednych nie stać na byle co.

    2. B72

      Bo samoloty szkoleniowe sa do nauki ,nie do walking. Jak cos jest do wszystkiego , to przewaznie jest do niczego. Zeby zrozumiec wystarczy porownac koszt godziny lotu.

  18. Okręcik

    A my ja zwykle kilkanaście lat nawet nie za mu.. ale za Czechami.

    1. Ceska Meska

      Może i drogo Ale w perspektywie serwis na Europę Mamy czym

    2. Rome(t)

      Gratulacje dobrego wyboru!

    3. B72

      Wzniejsza jest obrona plot ,bez niej smiglaki sa tylko drogimi zabawkami. My wreszcie kupilismy patriot.

  19. Uttero

    Szkoda, że u nas taki ciężko podjąć podobną, racjonalną decyzję...

  20. hihi

    Ło Matko Boska! Aż 4?! To chyba nawet przeciw partyzantom nie wystarczy. A z naszych sie smieja ze na parady kupuja sprzet

    1. Szkoda gadać

      A co my kupiliśmy oprócz samolotów dla wipów? przecierz te prezentowane śmigłowce na defiladzie w Katowicach pamiętają wczesny Związek Radziecki! A nieśmiertelne Iskry z lat piędziesiątych to już kupa śmiechu.

    2. Okręcik

      Nie śmiej się z Czechów, a my ile kupiliśmy? Wiesz jak by przydały się wczoraj Caracale pod Giewontem?

    3. Sobie Pan

      Jakie Caracale pod Giewontem człowieku. Tu weszło Lotnicze Pogotowie Ratunkowe bo to jest ich właściwość, a myślę że i w czasie "W" świetnie by zadziałali jako ewakuacja medyczna (nie mylić z CSAR). Caracale by weszły tak jak i weszły obecnie użytkowane Mi-8/17. Prędzej Policja by udzieliła wsparcia, wojsko ma niski stopień gotowości żeby wejść w taką akcję jak wypadek masowy. Dość już o tych karaczanach bo krew zalewa, było mineło.

  21. malinko

    zawrotna ilosc 4 sztuk udezeniowych.....

    1. zbibi

      na początek

    2. 0

      i to bedzie koniec

    3. jak?

      W porównaniu z nami to zawrotna ilość.

  22. Polak

    Powinniśmy zmdernizowac wszystkie sokoły i mi 24 dając im możliwości przeciwpancerne opierając je w jak największym stopniu o rodzime możliwości w jak najmniejszym stopniu wyprowadzać środki finansowe w kraju tu je lokować w fabryki i Polaków

    1. gnomki

      zamontować im reaktory atomowe, działa laserowe i generator antymaterii i przydadzą się jeszcze przez 1000 lat, nawet jakby UFO zaatakowało :)))))))).

  23. rED

    No zaraz się pewnie dowiem że UH-1Y jest lepszy od S-70i...

    1. Davien

      A to juz zalezy pod jakim wzgledem:) Jako czysty transportowy nie ale jako maszyna wielozadaniowa jest przynajmniej porównywalny.

    2. Edi

      Jest lepszy choćby pod względem znacznie niższej ceny i tańszej eksploatacji

  24. Art

    No i pięknie! A Mi - 24 oddać Ukrainie.

  25. SZARIK

    Czesi kupili sprzęt dla sił specjalnych a nie dla kawalerii powietrznej!!! Potrzebowali niewielką ilość wartościowych , nowoczesnych śmiglaków dla specjalsów i takie kupili. UH-1 Venom przewozi tylko 10 ludzi desantu , ale specjalsi nie walczą w wielkich formacjach typu batalion czy kompania ale raczej jako drużyna. Dodatkowo szturmowe , potężnie uzbrojone Vipery mają olbrzymią siłę ognia. Czescy specjalsi będą mieć najlepszy sprzęt lotniczy w Europie!

Reklama