Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Chiny eksportują naddźwiękowe szturmowce

Fot. AVIC
Fot. AVIC

Koncern Aviation Industry Corporation of China (AVIC) poinformował o podpisaniu umowy na pierwszą eksportową dostawę samolotów szkolno-bojowych FTC-2000G. Przedstawiciele firmy nie zdradzają jednak, gdzie mają trafić samoloty.

Zgodnie z opublikowanymi informacjami do podpisania umowy miało dojść pod koniec stycznia 2020 roku, czyli ok. półtora roku od pierwszego lotu próbnego FTC-2000G. Niestety nie wiadomo ile samolotów zostało zakupionych oraz gdzie dokładnie mają trafić. Według nieoficjalnych informacji ma być to jedno z państw południowo-wschodniej Azji.

Nie jest również znany koszt całkowity transakcji. Wiadomo tylko, że pierwsze samoloty zostaną dostarczone już na początku 2021 roku, a pełna dostawa ma zakończyć się w ciągu dwóch lat.

Wielozadaniowy samolot szkolno-bojowy FTC-2000G został zaprezentowany przez państwową spółkę Guizhou Aviation Industry Group, wchodzącą w skład AVIC we wrześniu 2018 roku. Jest to eksportowa wersja samolotu opartego na bazie JL-9, używanego przez chińskie lotnictwo wojskowe.

Według producenta samolot FTC-2000G może rozwijać prędkość 1,2 Ma przy pułapie do 15 km. Jego zasięg szacuje się na 2400 km. W konstrukcji maszyny uwzględniono 7 podstawowych węzłów uzbrojenia, w porównaniu do 5 pozostających do dyspozycji w wariancie wyjściowym. Zwiększyła się również maksymalna masa startowa – z dotychczasowych 9.800 do ponad 11.000 kg. Maszyna jest zdolna do przenoszenia uzbrojenia kierowanego, w tym rakiet powietrze-powietrze i powietrze 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (12)

  1. Waldi

    MiG-21 z wlotami powietrza po bokach

    1. zbibi

      tak a WV Golf 7 generacji to to samo co Golf jedynka z tyle że z nowymi kołpakami......

    2. Marcin

      tak, Raptor to przecież tylko taki Mustang tyle że ma dwa silniki odrzutowe.

    3. Davien

      Marcin, zapoznaj sie z historia powstania FTC-2000 bo tym porównaniem jedynie udowodniłęs ze nic nie wiesz.

  2. Navigator

    Ale latający ZŁOM Moze i dla Pakistanu dobry Ale u nas Dęblin zaczyna latać na masterach

    1. Marcin

      Zaczyna? po tylu latach? tyle że polskie Mastery są nieuzbrojone i poddźwiękowe.

  3. Derwisz

    Pakistan kupuje bo nie ma,wyjścia To cześć kontraktu za ten głębinowy port morski

    1. dsaads

      Najbardziej prawdopodobnym klientem jest Kambodża.

  4. easyrider

    No Chińczycy wiedzą jak pieniądze zarabiać. Trzeba stworzyć produkt i sprzedać komuś, kto go potrzebuje. Niby proste i znane od zarania dziejów. Do takich info trzeba przywyknąć. Będzie coraz więcej chińskich towarów, także broni i sprzętu wojskowego. I będzie coraz więcej nabywców tych produktów. Następnym krokiem będzie jakość. Jak u Japończyków, potem Koreańczyków.

  5. Marcin

    Świetny samolot dla nas, 48 ezg na cito za Migi i Su. Dlaczego? bo bardzo dobry i tani, na takich cudeńkach piloci latali by do oporu bo ich eksploatacja jest tania , obsługa prosta i serwis byłby u nas - dostępne od reki części i gotowośc operacyjna samolotów byłaby na max. Pilotom nikt nie wyliczałby lotu w minutach. Trzeba kontyngent na Litwę wydzielic? nie ma sprawy. Patrole nad Bałtykiem - OK, przecież ewentualnie zakupionych F-35 nikt nad Bałtyk nie puści. Piszę ewentualnie bo w obliczu nadciągajacego kryzysu ich zakup w najlepszym razie bedzie odłozony o lata. Rok na takim samolocie wspaniale przygotowałaby pilota do ewentualnego przejścia na F-16, a co dziś jest za szkolenie na Su? . Z racji charakterystyk o wiele lepsza opcja niż bojowy Master pod każdym względem. Taki koń roboczy dla nas.

    1. Jacek

      Dobry? A co o nim wiesz? Ktoś go używa i podzielił się wnioskami? Może jest beznadziejny bo dużo pali i jest awaryjny?

  6. zbibi

    nie każdy potrzebuje F-35 i nie każdego na niego stać, Chińczycy znaleźli niszę i zarabiają pieniądze a my żyjemy wspomnieniami o tym jak P-24 eksportowaliśmy podobnie jak w piłce wygranym remisem na Wembley....

  7. Sztabowiec

    W pakiecie z grypą z wuhan Dęblin czeka

  8. Olender

    rakiet "powietrze-powietrze" i "powietrze"... może ktoś wyjaśnić?

    1. No domyśl sie

  9. Sisauer

    Fajny tani samolot. Powinniśmy kupić z 48 szt.

    1. Pirat

      A po co nam to kupić? Bo taki „fajny”?

    2. Nawet pińcet

  10. Truck

    W dieslu bym brał :)

    1. No skąd

      Za drogi. LPG wyjdzie taniej

  11. PawelOZ

    A my nie mozemy dogadac sie z ukraina, kupic licencje u chinczykow i stukac u siebie?

    1. Ciekawski

      Nie, my nie "możemy"!! Po pierwsze nie mamy żadnych zakładów lotniczych, po drugie nie mamy firm technologicznych i instytutów materiałowych. Po trzecie nie mamy wystarczających środków finansowych aby na szybko je zainwestować. Po czwarte nie ma w Polsce "klimatu" dla tak nieperspektywicznej ekonomicznie a potwornie kosztownej inwestycji. Po piąte licencja u Chińczykow jest politycznie i gospodarczo niesłuszna. Po szóste, w jakiej sprawie chcesz dogadywać się z Ukrainą?

  12. Arek

    Polska powinna kupić 11 egzemplarzy

    1. Davien

      Ta przeróbke MiG-21?? A po kiego?

    2. KAR

      Dobry pomysł ;)

    3. U

      I dlaczego akurat 11 ?

Reklama