Przedsiębiorstwo International Armored Group (IAG) zapowiedziało budowę zakładu zbrojeniowego, który będzie produkować cały asortyment firmy na terenie strefy przemysłowej miasta Burgas w Bułgarii. Ma w nich być wytwarzany m.in. kołowy transporter opancerzony Rila 8x8.
Ceremonia wmurowania kamienia węgielnego pod nowy zakład ma odbyć się 15 marca. Będzie to największy kompleks przemysłowy International Armored Group (IAG) o powierzchni blisko 150 000 m2, w którym zatrudnienie znajdzie ponad 300 osób. Będzie on odpowiedzialny za produkcję różnego typu systemów bojowych, które będą zapewne oferowane bułgarskiej armii jak np. kołowe transportery opancerzone. W przypadku ich zamówienia pozwoli to na rozpoczęcie wymiany przestarzałych BTR-60PB, których Bułgaria posiada na stanie wojsk około 150 egzemplarzy.
Czytaj też
„Cieszymy się, że mamy możliwość powiększenia naszej międzynarodowej rodziny o produkcję w Bułgarii, gdzie inwestujemy nie tylko w innowacje w dziedzinie obronności, ale także w specjalistów potrzebnych naszemu krajowi. Wraz z rozpoczęciem budowy wyznaczymy kluczowy moment w rozwoju tego ważnego projektu, który będzie miał tak pozytywny wpływ na bułgarską produkcję przemysłową" – powiedział właściciel i dyrektor generalny IAG Anton Stefov.
Czytaj też
International Armored Group (IAG) will build a production facility in Bulgaria.
— Junsupreme (@RyszardJonski) February 23, 2023
The new armored vehicle factory will be built in the Burgas industrial zone and will produce the entire range of the company, including the new Rila 8x8 IFV.https://t.co/QCLoP8QvYp pic.twitter.com/GKGlgSLNmc
Rila 8x8 to kołowy transporter opancerzony opracowany przez przedsiębiorstwo International Armored Group (IAG). Został on po raz pierwszy zaprezentowany na targach IDEX 2021. Ochrona pojazdu w zależności od potrzeb zamawiającego może odpowiadać poziomowi 4 wg STANAG 4569. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny o pojemności 13 litrów i mocy 560 KM, który został sprzężony z automatyczną przekładnią Allisona. Pozwala to na rozpędzenie pojazdu do 105 km/h przy zasięgu operacyjnym wynoszącym 720 km. Załogę stanowią 2 osoby (kierowca oraz dowódca) zaś desant może wynieść do 9 w pełni wyposażonych żołnierzy.
onzi
Dlaczego IAG inwestuje w Bułgarii? Odpowiedź jest prosta! Bo CEO of IAG jest Bułgar – Anton Stefov, doktor nauk technicznych!Firma jest międzynarodowa i zatrudnia ponad 1000 pracowników, w tym Bułgarów! А rośliny będą łącznie trzy! Za granicą jest wielu odnoszących sukcesy Bułgarów, takich jak Anton Stefov, A wielu z nich już inwestuje w Bułgarii! Odnoszę wrażenie, że w Polsce nie ma się pojęcia, co dokładnie dzieje się w Bułgarii
DiDD
Proszę - bułgarskie przedsiębiorstwo potrafi (samodzielnie czy nie, lepszy czy gorszy - ale jednak) opracować transporter opancerzony w układzie 8x8. Z kolei my (mimo samodzielnego opracowania bardziej złożonego pojazdu jakim jest BWP Borsuk oraz doświadczeń z produkcji i modyfikacji KTO Rosomak) po pojawieniu się problemów licencyjnych ze strony AMV Patriia zaczęliśmy spoglądać na koreański K808. Rosomak SA, wzorem HSW, już dawno powinien pracować nad własnym projektem wozu w różnych układach (8x8, 6x6 a może i 4x4), o różnych przeznaczeniach.
Jacks17
A kto Ci powiedział, że to bułgarski projekt?
Był czas_3 dekady
Już dawno sugerowałem, że powinniśmy sami opracować KTO. Korzyści byłyby niepodważalne. Mamy zdolnych ludzi, spore doświadczenie i szkoda byłoby ten potencjał zmarnować.
Davien1
My też mamy swój transporter i to w dwóch wersjach czyli Ryś i Irbis