Reklama
  • Wiadomości

Brytyjsko-fińska współpraca przy produkcji transporterów

Fińskie przedsiębiorstwo Patria zawarło z brytyjskim Babcock International Group porozumienie o współpracy w celu wsparcia produkcji pojazdów Patria 6x6. Wielka Brytania niedawno dołączyła do związanego z tym pojazdem programu CAVS.

Fiński kołowy transporter opancerzony Patria 6x6 na targach DSEI 2025.
Fiński kołowy transporter opancerzony Patria 6x6 na targach DSEI 2025.
Autor. Patria Group / X

W styczniu tego roku Patria podpisała z brytyjskim Babcock International Group protokół ustaleń dotyczący zaoferowania Siłom Zbrojnym Wielkiej Brytanii platformy, jaką jest kołowy transporter opancerzony Patria 6x6. Wedle ustaleń to fińska firma będzie odpowiadać za kierowanie projektem, jego rozwojem oraz dostosowaniem platformy dla armii brytyjskiej.

Reklama

Grupa Babcock będzie odpowiedzialna za dostarczanie rozwiązań w sprawach produkcyjnych zgodnie ze Strategią Przemysłową Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii oraz za wsparcie platformy w ramach jej całego cyklu życia. W dniu 9 września poinformowano, że wspomniane firmy zawarły porozumienie o współpracy w celu wsparcia produkcji pojazdów Patria 6x6, co stanowi kolejny krok w promowaniu tej konstrukcji na wyspach brytyjskich.

W komunikacie czytamy, że Babcock będzie partnerem Patrii w zakresie budowy oraz wsparcia na terenie Wielkiej Brytanii i będzie produkować pojazdy Patria 6x6 dla brytyjskiej armii.

Patria 6x6 mogłaby zastąpić część gąsienicowych transporterów FV432 Bulldog oraz uzupełnić cięższe wozy Boxer. Takie rozwiązanie obniżyłoby koszty zakupu i eksploatacji w porównaniu z pełnym zastąpieniem „kuzyna” M113 pojazdem holendersko-niemieckim, a dodatkowo przyniosłoby wymierne korzyści lokalnemu przemysłowi.

Z zadowoleniem przyjmujemy decyzję brytyjskiego Ministerstwa Obrony o dołączeniu do programu CAVS – pojazd 6x6 okazał się wysoce wydajnym transporterem wojskowym, wspieranym przez wiele sił zbrojnych w całej Europie. Jesteśmy dumni ze współpracy z firmą Patria jako jej oficjalnym partnerem w zakresie budowy 6x6 – a jako strategiczny partner brytyjskiej armii jesteśmy doskonale przygotowani do dostarczenia dużej floty potężnych, sprawdzonych transporterów opancerzonych, wspieranych kompleksowym pakietem szkoleń i wsparcia.
Tom Newman, dyrektor generalny działu lądowego Babcock

Także 9 września Wielka Brytania oraz Norwegia ogłosiły dołączenie do programu Common Armoured Vehicle System (CAVS), co tym bardziej napędziło spekulacje dotyczące rychłego pozyskania przez Londyn fińskich transporterów. Wejście Londynu do wspomnianego przedsięwzięcia oznacza, że brytyjskie ośrodki przemysłowe i badawcze będą mogły w przyszłości uczestniczyć w rozwoju pojazdu, otrzymując wnioski z dotychczasowych prac od innych uczestników. Oprócz tego będą one mogły brać udział w tworzeniu nowych wersji, np. wyposażonych w lokalnie produkowane wyposażenie.

Jako strategiczny partner brytyjskiej armii, Babcock jest doświadczonym integratorem systemów i producentem platform o zaawansowanych możliwościach produkcyjnych. Jego wykwalifikowany zespół realizuje obecnie duże projekty dla brytyjskiej armii. Nasze partnerstwo przynosi wyraźne korzyści: Wielka Brytania potrzebuje sprawdzonej, gotowej do użycia platformy transportowej, a Patria 6x6, która jest już eksploatowana w krajach NATO, będzie budowana i wspierana lokalnie, aby spełnić wymagania brytyjskiej armii.
Jussi Järvinen, wiceprezes wykonawczy ds. mobilności chronionej w Patria.

Patria 6x6 to fiński trzyosiowy transporter opancerzony zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria w celu zastąpienia pojazdów z rodziny Sisu Pasi XA-180/185/200. Wóz powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem podzespołów z cięższej Patrii AMV 8×8 (będącej bazą dla polskiego Rosomaka), co pozwoliło na techniczną unifikację, a także obniżenie kosztów produkcji i eksploatacji nowego transportera. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz ma zapewniać ochronę na poziomie od 2 do 4 według normy STANAG 4569A (w zależności od zastosowanego zestawu opancerzenia). Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania DC09 074A o mocy 294 kW (400 KM), który umożliwia osiągnięcie ważącemu 24 tony transporterowi prędkości maksymalnej 100 km/h.

Zobacz też

Transporter może być wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy z wielkokalibrowym karabinem maszynowym, granatnikiem automatycznym lub armatą automatyczną. Patria 6x6 może być bazą dla wielu wersji specjalistycznych, np. wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego, pojazdu walki radioelektronicznej czy samobieżnego zestawu przeciwlotniczego. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych Finlandii, Łotwy, Danii, Ukrainy i Szwecji. W przyszłości trafią do sił zbrojnych Niemiec, a być może także Norwegii i Wielkiej Brytanii.

Łotewskie kołowe transportery opancerzone Patria 6x6 podczas przekazywania Ukrainie.
Łotewskie kołowe transportery opancerzone Patria 6x6 podczas przekazywania Ukrainie.
Autor. Aizsardzības ministrija/Flickr
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama