MSPO 2025: fiński hit eksportowy w Polsce

Autor. Adam Świerkowski / Defence24
Na tegorocznych targach MSPO fińskie przedsiębiorstwo Patria ponownie zademonstrowało swój hit eksportowy w postaci kołowego transportera opancerzonego Patria 6x6.
Fińskiej produkcji kołowy transporter, jaki zwiedzający kieleckie targi mogli zobaczyć, bez kozery można określić jako hit eksportowy Grupy Patria. Dotychczas na jego zakup zdecydowało się kilka krajów, które pozyskały przynajmniej 868 egzemplarzy. Większość z nich to transportery zakupione poza samą Finlandią, a liczba potencjalnych użytkowników może zwiększyć się o kolejne trzy państwa.

Autor. Adam Świerkowski / Defence24
Cennym doświadczeniem związanym z pokazanym na MSPO pojazdem była możliwość wejścia do jego wnętrza i zapoznania się ze znajdującym się wewnątrz wyposażeniem. Była nawet możliwość wyjrzenia z niego przez znajdujący się w stropie przedziału desantu właz. Wydaje się, że wygospodarowane dla żołnierzy miejsce w przedziale desantowym oraz dla kierowcy jest jedną z zalet opisywanej konstrukcji.
Przechodzenie pomiędzy przedziałami pojazdu poprzez znajdujące się po prawej stronie przejście także wydaje się dość dobrze zrealizowane. Świadomość sytuacyjną żołnierzy desantu poprawia znajdujący się wewnątrz ekran monitora ukazujący obraz z przedniej kamery pojazdu. Otwartość Finów w kwestii zapoznania się z prezentowanym sprzętem jest bardzo miłym zjawiskiem.
Prezentowana na tegorocznych targach Patria 6x6 ponownie przedstawiała klasyczny wariant transportera opancerzonego z otwartym stanowiskiem strzeleckim. Sam transporter był już obecny w Polsce, podczas targów MSPO 2023, kiedy to autor mógł po raz pierwszy się z nim zapoznać. Jego ponowne pojawienie się ma zapewne na celu jego promocję w naszej części Europy (ale nie tylko). Zważywszy na fakt, że kielecki salon obronny to trzecie co do wielkości targi obronne w Europie, obecność na nich Patrii 6x6 wspomaga jej promocję znacznie szerzej niż tylko w naszym regionie.
W przypadku naszego kraju segment kołowych transporterów opancerzonych 6x6 zostanie zajęty prawdopodobnie przez czesko-polskiego Herona.

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Patria 6x6 to fiński trzyosiowy transporter opancerzony zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria w celu zastąpienia pojazdów z rodziny Sisu Pasi XA-180/185/200. Wóz powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem podzespołów z cięższej Patrii AMV 8×8 (będącej bazą dla polskiego Rosomaka), co pozwoliło na techniczną unifikację, a także obniżenie kosztów produkcji i eksploatacji nowego transportera. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, a desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz ma zapewniać ochronę na poziomie od 2 do 4 według normy STANAG 4569A (w zależności od zastosowanego zestawu opancerzenia). Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania DC09 074A o mocy 294 kW (400 KM), który umożliwia osiągnięcie ważącemu 24 tony transporterowi prędkości maksymalnej 100 km/h.
Czytaj też
Transporter może być wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy z wielkokalibrowym karabinem maszynowym, granatnikiem automatycznym lub armatą automatyczną. Patria 6x6 może być bazą dla wielu wersji specjalistycznych, np. wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego, pojazdu walki radioelektronicznej czy samobieżnego zestawu przeciwlotniczego. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych Finlandii, Łotwy, Szwecji, Ukrainy i Danii. W przyszłości trafią do sił zbrojnych Niemiec.

Autor. Ministerstwo Obrony Finlandii
WIDEO: Czy wojsko zdało egzamin? Rosyjskie drony nad Polską