Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Brazylijskie Caracale CSAR w komplecie

Fot. Marinha do Brasil
Fot. Marinha do Brasil

Brazylijska marynarka wojenna odebrała 10 śmigłowiec Airbus Helicopters H225M Caracal. Jest to równocześnie trzecia i ostatnia maszyna zamówiona w konfiguracji Combat SAR wyposażona m.in. w zaawansowane systemy samoobrony, głowicę optoelektroniczna oraz reflektor szperacz.

Śmigłowiec zmontowany w brazylijskich zakładach Helibras został oficjalnie odebrany przez załogę Marynarki Wojennej Brazylii 27 grudnia 2018 na przyzakładowym lotnisku Itajubá. Jest to Airbus Helicopters H225M Caracal w specjalnej wersji ratownictwa bojowego. Zamiast radaru APS-143 i pylonów na których przenoszone są pociski AM39 Exocet w standardowej wersji morskiej wariant C-SAR posiada dzienno-nocną głowicę optoelektroniczną z polem widzenia 360 stopni, reflektor-szperacz, kabinę dostosowaną do lotów w goglach noktowizyjnych oraz zaawansowany system pasywnej i aktywnej ochrony.

Obejmuje on rozpraszacze gazów wylotowych, sensory wykrywające opromieniowanie radarem i laserem oraz ostrzegające o odpaleniu rakiet jak również wyrzutnie flar i dipoli sterowane zautomatyzowanym układem zarządzania. Śmigłowiec może być uzbrojony w szeroką gamę karabinów maszynowych a nawet działko 20 mm. Jest również wyposażony w wyciągarkę oraz specjalistyczne systemy łączności i pozycjonowania stosowane przy poszukiwaniu i podejmowaniu z ziemi załóg uszkodzonych maszyn, czy też operatorów formacji specjalnych.

Maszyny w tej specjalnej wersji noszą w brazylijskiej flocie oznaczenie UH-15A i trafiły do 2º Esquadrão de Helicópteros de Emprego Geral (HU-2 "Pégaso") stacjonującej w bazie lotnictwa morskiego São Pedro da Aldeia. Brazylia zamówiła łącznie 50 śmigłowców H225M Caracal różnych wersji dla wszystkich rodzajów sił zbrojnych. Marynarka Wojenna ma łącznie otrzymać 16 maszyn, w tym 3 w wersji CSAR i 7 w wariancie uzbrojonym w rakiety Exocet. Dotąd zakłady Helibras należące do Airbus Helicopters dostarczyły brazylijskiej flocie 10 śmigłowców Caracal różnych wersji.

Reklama

Komentarze (40)

  1. De Retour

    @ Caracal.pl. Dwa linki w cenie jednego. 1.  https://www.defence24.pl/airbus-jestesmy-rozczarowani-decyzja-ministerstwa-list-do-prezesa-rm-pelna-tresc.  Link 2 https://www.defence24.pl/blaszczak-nie-ma-w-polsce-miejsca-na-trzecia-fabryke-smiglowcow.

  2. K.

    @Caracal.pl . Ile procent polonizacji dają silniki , wirnik i przekładnia główna ? Na pewno więcej niż zero , a miały powstawać w Polsce . Mało tego , " polski " Mielec i Świdnik montują te elementy z zakładów znajdujących się w Polsce ?

  3. mc.

    Do Pana db+ "Przytaczasz bardzo ciekawe informacje. Co prawda nie do końca dokładne i nie zawsze prawdziwe ale nie czepiajmy się szczegółów. Może po kolei. Wydatki na PMT w roku 2015 wyniosły ca 12 mld PLN." I tu na "Dzień Dobry" trzeba od razu dodać - wydatki na modernizację techniczną w 2015 były bardzo duże, ponieważ poprzedni rząd przez kilka lat nie płacił rat za samoloty F-16 (było to zgodne z umową). Wydatki na poziomie 11,4 mld PLN na PMT pojawiły się dopiero w 2017 roku. Wcześniejsze wydatki (przed 2015 rokiem) na PMT były bardzo niskie - na poziomie 7-9 mld PLN.

  4. Boczek

    mc., piątek, 4 stycznia 2019, 11:39 - jeżeli dobrze pamiętam, to zapłacili 30% (nawet 50%+) więcej. ### Fabryka Helibras to jest AH (ca. 92-94%) - tym samym ca. 600 mln € na infrastrukturę (wraz z Turbomeca, ośrodkami szkoleniowymi i symulatorami) nie było objęte owymi 1,9 mld € z kontraktu (już tu jest to więcej niż u nas), bo jest to inwestycja wewnętrzna AH i partnerów - inaczej niż było u nas (ca. 1,2 mld €), ale to były wydatki poza 1,9 mld € za sama maszyny. To spłaci Brazylia AH serwisem. W zeszłym roku Brazylia (50 maszyn) i Meksyk (11 maszyn) zawarły z AH kontrakt serwisowy na 125 mln €, zatem inaczej niż, my nie zagwarantowali sobie w umowie początkowej stałych cen na części zamienne na 30 lat - to też kosztuje. ### Ponadto Brazylia już była producentem wcześniejszej wersji H225M - my chyba nie. ### Dwa brazylijskie heli są w wersji VIP, co przy najszczerszych chęciach nie zwiększy ceny za "pluszowe fotele" w stosunku do podstawowej o więcej niż 10-15% - przy pozostawieniu pełnego wyposażenia mil. ### Już sam brak wersji ZOP w Brazylii - u nas 8 (4-6 razy drożej niż transportowa), oznacza, że w odniesieniu do wersji transportowej zamawialiśmy 15-20 maszyn więcej. Abstrahując od tego, że Brazylia zamówiła heli bez awioniki AH, a Izraelska firmy Elbit. Później miały miejsce dalsze umowy z Elbit dotyczące awioniki. ### No i last but not least, nie uwzględniłeś inflacji, która ma w zbrojeniówce swoją specyfikę i nigdy nie leży poniżej 2,5-5%. ### I tak można mnożyć. ### Możemy zatem przyjąć, że Brazylijski kontrakt leżał co najmniej 50% wyżej niż nasz. Z resztą porównanie naszego kontraktu z innymi pokazuje, że po sprowadzeniu do wspólnego mianownika maszyn transportowych (czyli ca. 100 szt.), maszyny dla nas leżały min ca. 5 mln € niżej niż dla innych - nie wyżej niż 20-25 mln € za szt. (nawet 15-18, w zależności od przejętego równoważnika maszyn "gołych"). ### Tak, że proszę nie powielać internetowych mądrości, czy np. mądrości powtarzanych przez pana Kownackiego, a po prostu samemu zainteresować się sprawą.

  5. Caracal.pl

    @H "Samodzielnej produkcji w tym na eksport" może jakiś link, bo przypadkiem nie miały zmontować raptem 50 egz. z części z Francji, na to opiewała licencja montażu końcowego. "gdzie pierwsze 100% "brazylijskie" udział komponentów i części z Brazylii w produkcji brazylijskiego Caracala ma osiągnąć 50%, tzw. polonizacja Caracala dla Polski miała wynosić 0%, tak samo jak i udział części i komponentów krajowej produkcji w serwisie i utrzymaniu, miało to robić WZL w oparciu o części z Francji. Chyba Caracal pl zaczął już żyć własnym życiem, może jeszcze Francuzi mieli przenieść całą produkcję śmigłowców z Francji, a na koniec poprosić nas abyśmy przyjęli ich do Najjaśniejszej...

  6. luka

    @jurek marek Byłyby pewnie Mowag Piranha, bo są niejako od USA (szwajcarski Mowag przejęty został przez General Dynamics w 2003 roku).

  7. mc.

    Witam wszystkich Frankofilów, Witam Pana -CB-, Witam Administratora. Do Administratora - "puszcza" Pan komentarze które mnie obrażają, "nie puszcza" Pan moich "normalnych". Do Pana -CB- pomija Pan podstawowe fakty o których piszę, jednocześnie zarzuca mi pan coś czego nie napisałem. Czy gdziekolwiek napisałem, że na Okęciu była linia produkcji śmigłowców ??? Fakt podstawowy - Czy wydanie 13 mld PLN na śmigłowce zmieniłoby możliwości obronne Polski ? 13 mld PLN to półtoraroczny budżet MON na zakupy uzbrojenia. Do wszystkich Frankofilów - opowieści Airbusa, "czego to oni nie zbudują" nijak się miały do tego co proponowali w umowie. Czy w umowie był zapis że bezpośrednio lub pośrednio będą zatrudniali 6000 osób przy produkcji śmigłowców ? Taką deklarację złożyli po unieważnieniu umowy. Czy w umowie był zapis, że poza zamówionymi 50 maszynami (dla Polski) będą produkowane dodatkowe maszyny (25) ? Ale ich propozycja to dostarczenie 25 maszy z Francji i montaż 25 maszyn w Polsce (w jakim zakresie ten montaż ?) I jeszcze jedno - jeśli te maszyny były bezwzględnie potrzebne, dlaczego poprzedni rząd ich nie zamówił ? Próby śmigłowca były BŁYSKAWICZNE, mogli też błyskawicznie podpisać umowę.

  8. IwanPanfilow

    Uwaga dla wszystkich ktorzy krytykuja kontakt na Caracale. Chcialbym podac tylko kilka cyfr, a reszta do waszej rozwagi. 1. My mielismy zaplacic 3.5 mld (Pan mc. myli sie gdy mowi ze nasz kontract bylby wart 3.25 mld euro. 3.25 mld euro to rownowartosc 4.65 mld ) 2. Brazylia za kontract zaplacila 2.72 mld (rownowartosc 1.9 mld euro. zaleznosci od zrodel znalazlem ze kontrakt byl miedzy 2.65 mld a 2.72 mld rownowartosc miedzy 1.85 mld euro a 1.9 mld euro) 3. Cena naszego kontraktu to byla cena maksymalna jaka mielibysmy zaplacic. Z tego pewnie mozna by bylo cos "urwac". Watpie ze duzo, ale pewnie jakies 100-200 mln . 4. Mysmy kupowali Caracale w pelni wyposazone gotowe do uzytku. 5. Brazylia kupowala "skorupy". Zarzadali oni sobie ze awionike sami sobie zalaza na swoj koszt. To co znalazlem to koszt awioniki to miedzy 30-50% wartosci helikoptera. Przyjmujac 30% jako koszty awioniki to daje nam to 2.72 mld plus 1.351 mld : w sumie 4.071 mld 6. Brazylia podpisala kontrakt na Caracale w 2008 roku a my podpisalibysmy uwowe w 2015 (7 lat roznicy) 7. Brazylia wplacila pierwsza rate w 2009 roku. My bysmy prawdopodobnie wplacili pierwsza rate w 2016. 8. Inflacja w dolarach wynosi miedzy 2-3% rocznie. 9. Biorac prosta liniowa inflacje (nie kumulacyjna) 2% rocznie: 7 lat inflacji daje 14% dewaluacji, czyli 570 mln ekstra. 10. Czyli calkowity koszt kontraktu Brazyli wynosilby 4.071mld plus 570 mln czyli 4.65 mld . 11. Suma sumarum: W takim ujeciu to kto by zaplacil wiecej? Jesli popelnilem blad w obliczeniach prosze o poprawe i dzieki z uwage.

  9. db+

    @mc. Przytaczasz bardzo ciekawe informacje. Co prawda nie do końca dokładne i nie zawsze prawdziwe ale nie czepiajmy się szczegółów. Może po kolei. Wydatki na PMT w roku 2015 wyniosły ca 12 mld PLN. Koszt kontraktu na Caracale to po odliczeniu VAT około 10,8 mld. Oczywiście nikt nie planował wydania tej kwoty jednorazowo (podobnie jak przy zakupie F16 czy programie Wisła). Może i zakup śmigłowców nie wzmocni znacząco siły naszej armii (podobnie jak zakup samochodów ciężarowych, kuchni polowych, 52 tysięcy karabinków, 15 tysięcy pistoletów) ale wszystkie te zakupy złożone w całość w jakiś sposób popychają nas do przodu. Za moment utracimy zdolność realizacji zadań SAR na Bałtyku, podczas katastrofy MIG 29 pod Kałuszynem śmigłowiec grupy CSAR z Mińska nie wystartował - no bo przecież ciemno było. Za chwilkę 25 BKPow stanie się 25 BKS(spieszonej). Pytanie ile będzie nas kosztować modernizacja starych Mi8/17/14, zakupy na raty śmigłowców dla MW, WS. No i jaki przy tym uzyskamy offset. Czas pokaże. Nie oczekiwałbym cudów. Należy przy tym pamiętać, że zakup Caracali ustawiał nam temat śmigłowców na 30 lat do przodu. I otwierał bardzo ciekawe perspektywy stania się istotnym graczem na europejskim rynku wiropłatów. To teraz o fabryce: fabryka była istotnym elementem offsetu. Wg propozycji Airbusa (mówi o tym list otwarty AH do Pani Premier, którego treści nota bene nikt z władz nigdy nie podważył) fabryka miała uzyskać pełną zdolność serwisowania i produkcji Caracali i przyszłych typów śmigłowców AH. Plus dochodziła do tego kwestia serwisowania i produkcji silników Makila 2 w Dęblinie (umowa między Turbomeca a WZL1). Mówiło się o około 1250 miejscach pracy bezpośrednio w zakładach związanych z produkcją śmigłowców i kolejnych 2500 "w związku z programem". Patrząc na wzrost zatrudnienia w Helibras czy ilości osób pracujących "wokół" Świdnika czy Mielca są to cyfry bardzo realne. A przy okazji to chyba bardzo dobrze, że mimo posiadania jednej fabryki AH zadeklarował się że postawi kolejną? Ani Amerykanie ani Włosi tego nie zaproponowali. A przy okazji: PZL Okęcie kupił hiszpański EADS, nie Airbus, Było to w 2001 roku w ramach offsetu za samoloty CASA. Za 51% udziałów Hiszpanie zapłacili 31 mln PLN. Potem jeszcze przez 4 lata zakłady przynosiły straty, a inwestycje EADS w zakład wyniosły w tym okresie około 15 mln Euro (a udział własnościowy wzrósł do 77%). Cóż, zakład (zwłaszcza stary i wymagający nakładów) wart jest tyle ile ktoś gotów jest za niego zapłacić, niestety... Polecam serdecznie poczytać historię zakładów Helibras i tego jak za ich pomocą Brazylia zaczęła wypychać z rynków Ameryki Południowej Amerykanów. Albowiem tu właśnie jest sedno sprawy: mogłoby się okazać, że polska, państwowa (udział Skarbu Państwa w WZL1 miał wynosić 90% - na to AH się zgodził) fabryka wchodzi ze swoimi produktami na rynki, na które zamierzali wejść Amerykanie i Włosi kupując Mielec i Świdnik. No bo przecież nie dokonali tych inwestycji z miłości do Polski. I na koniec: 25 sztuk śmigłowców miało być dostarczone z Francji ze względu na krótki termin dostawy, którego oczekiwaliśmy. Najzwyczajniej w świecie nie było możliwości postawienia fabryki, przeszkolenia personelu i dostarczenia śmigłowców w terminie wymaganym przez zamawiającego. Za to AH gwarantował, że co najmniej 50 śmigłowców Caracal zostanie wyprodukowanych w Łodzi. A tak poza konkursem: jaki związek istnieje Twoim zdaniem pomiędzy faktem zamknięcia programu Iryda a zakupem Masterów? Czy gdybyśmy produkowali Irydę nie byłoby konieczności jej wymiany na samolot nowszy generacyjnie? Taki właśnie jak Master? Bo modernizacja Irydy do standardu Mastera jest (jakby to powiedzieć) nieco mało realna...

  10. @mc. ma rację

    Do Caracalowców, skoro ten kontrakt dla Polski był taki atrakcyjny to dlaczego nie została podpisana umowa jeszcze za PO? Ano dlatego że negocjacje przeciągnęły się, bo rząd PO nie mógł się dogadać w sprawie ofsetu w planowanym terminie tj. przed wyborami w 2015r. Stąd tworzenie mitów o straconej szansie jest wątpliwe. Dodatkowo ten kontrakt był wart więcej niż pierwsza faza Wisły, a jego zawarcie oddaliłoby Wisłę i Homara jeszcze bardziej w czasie. Nawet straszenie francuskimi prawnikami jakby cichło, a wy dalej swoje...

  11. mc.

    Panie H - PZL Okęcie było "ruiną" ? Kiedy go sprzedawaliśmy, były "obietnice" włączenia go do produkcji samolotów (nabywcy) - TYLKO NIE BYŁO TEGO W UMOWIE. W 2012 Argentyna była zainteresowana kupnem 40 szt PZL-106 KRUK, tyle tylko że wznowienie produkcji jest niemożliwe, bo całe oprzyrządowanie zostało zezłomowane. A teraz... płacimy za modernizacje PZL-130 Orlik 186 mln PLN. Co do "fabryki" Airbusa - czy w umowie był zapis ilu pracowników zatrudnią i jaka będzie wartość ich inwestycji (kwota) ? Nie, nie było - czyli te obietnice były tyle samo warte, co obietnice Leonardo - czyli NIC. I jeszcze jedno - powtarzam po raz kolejny - czy wydanie prawie dwuletniego budżetu na zakupy MON - na śmigłowce, wzmocniłoby polską armię ?

  12. Urko

    @ misiek - bzdury jakieś opowiadasz. Stare ruskie APA-y od lat na lotniskach obsługują różne samoloty. I nawet nie ma problemu z wtyczkami do nowych awionetek. Ludzie potrafią odpalić dieslowego Twinstara, to to do Caracala się nie podłączą? Daj spokój!

  13. -CB-

    @mc. - mijasz się z prawdą, żeby nie powiedzieć kłamiesz. Większościowy pakiet udziałów w WZL miał pozostać w rękach Polski, a pierwsze 25 śmigłowców miało być wyprodukowanych za granicą, ale później kolejne 50 u nas (25 dla innych odbiorców). Temu nawet nie zaprzeczał PiS i AM, tylko ciągle gadali o niewystarczającym offsecie jak za taką cenę. A jeżeli uważasz, że na Okęciu jest linia produkcyjna śmigłowców, więc w ogóle by nie musieli nic budować, to w ogóle nie mamy o czym gadać...

  14. H

    @mc. Nigdy nie było mowy o przejęciu przez Airbusa WZL Łódź (najbardziej śmiałe propozycje Airbusa nie wychodziły poza mniejszościowy pakiet a i to szybko odpuścili). Miały one obsługiwać Caracale i zwiększyć zatrudnienie o kilkaset osób (z tego co pamiętam ok. 400). Najczęściej powtarzana liczba 3500 miejsc pracy miała dotyczyć nowej fabryki (owa "trzecia" w kraju). Na Okęciu to na dzień dzisiejszy może być co najwyżej biuro kreślarskie, a fabrykę trzeba by tam dopiero zbudować. Cena była jak najbardziej adekwatna - grunty+archaiczna infrastruktura. Co do transferu technologii: nie ma mowy o "transferze" wewnątrz firmy. Transfer miał dotyczyć głównie WZL Łódź (serwisowania oraz modernizowania tam Caracali) + przekazania kilku innych rzeczy. I od początku mówiono, że nowa fabryka ma docelowo osiągnąć możliwość samodzielnej produkcji, w tym na eksport - dokładnie tak jak było z Helibrasem, gdzie pierwsze 100% "brazylijskie" maszyny zaczęły powstawać stosunkowo niedawno. Więc tak, miały być za ileś tam lat produkowane w Polsce.

  15. jurek marek

    Panie -klop- gdyby 10 lat temu AM pozwolono działać tak przy KTO to nasze wojsko nie wiem czy nawet rowery by miało ale na pewno nie Rosomaki

  16. misiek

    Panie mc cena wynika chociażby z tego, że Brazylijczycy od dawna użytkują różne wersje Pumy, my musimy wraz ze śmigłowcem nawet kable rozruchowe kupić bo od Mi się nie nadają. Całe oprzyrządowanie, szkolenia mechaników, pilotów, symulatory itd i itp wszystko od nowa i od podstaw. W naszej infrastrukturze nic nie pasuje oprócz trawy na lądowiskach i czy to będą Caracale, BH czy AW to nie da się adoptować urządzeń postradzieckich do śmigłowców zachodnich. Może powinno się podawać ile kosztuje śmigłowiec a ile trzeba dołożyć na inne rzeczy? Oczywiście, że mogliśmy nie sprzedawać zakładów lotniczych. Do tej pory Okęcie świętowałoby wyprodukowanie 1000 Orlika Mielec pewnie przekroczyłby 500 sztuk Bryz a Sokoły byłby na stanie każdej gminy i może nawet po dwa. Tylko jakoś nikt tej postradzieckiej techniki nie chciał i nie chce. Może tylko Iryda, którą utopiono na życzenie wojska, ale to też by się skończyło jak z orlikami 12 sztuk dla Dęblina i koniec balu.

  17. Moro

    Uwielbiam czytać komentarze przeciwników Caracali, obrońców niedorzecznych decyzji obecnego MON. Pamiętam jak Kownacki mówił, że zakup śmigłowców to sprawa dziesieciorzędna a Macierewicz wtórował, że nie potrzebujemy śmigłowców bo nie przewidujemy desantu na Syberię. A tymczasem w zeszłym tygodniu podpisano zamówienie 50 pojazdów transportowych dla specjalsów, zdolnych do desantu z samolotu. Widać są sprawy ważne i ważniejsze. Albo jednak będziemy szturmować Syberię...

  18. viking

    nie zebym mial w powazaniu AM ale wystarczy uwaznie przeczytac historie ukrainskich H225 zeby nabrac pewnych watpliwosci czy caracal to dobry wybor za takie pieniadze

  19. mc.

    Panie bender - jedyna "manipulacja", to opowiadanie bajek, że wydanie prawie dwuletniego budżetu na zakupy MON znacząco wzmocni polską armię. Tak, oczywiście że pamiętam ile Brazylia zapłaciła za swoje śmigłowce - 1,850 mld Euro. My mieliśmy zapłacić 3,250 mld Euro. To było "Pytanie retoryczne". Panie Zenek - "fabryka" była tylko w artykułach prasowych. Obietnice zatrudnienia... liczby są różne - od 1200 do 6000 osób - w zależności od fantazji osoby która udzielała wywiadu. WZL-1 miał być w całości przejęty przez Francuzów. Zresztą Airbus nie musiał budować fabryki - bo taka już ma. Kiedyś nazywała się PZL Okęcie. Dostali ją "za darmo" - my kupowaliśmy CASY za 210 mln USD, oni zapłacili za zakład 21 mln PLN. Co do produkcji - Francuzi z góry zapowiedzieli, że 25 szt śmigłowców dostarczą nam "gotowe" z Francji, pozostałe miały być "złożone" w Polsce. I gdzie tu jest "transfer technologii" ?! Argument że kupujemy 34 wersje specjalistyczne, a Brazylia kupiła jedynie 16 jest "nie do utrzymania", biorąc pod uwagę różnicy w cenie zakupu - różnica wynosi 1,4 mld EURO !!! Nie występuję przeciwko Airbusowi, czy Francji - jestem przeciwko bezsensownemu wydawaniu pieniędzy !!! Jestem przeciwko "kombinatorom" - zakłady Świdnik zostały sprzedane za 360 mln PLN - podobno (w artykułach prasowych) Leonardo miało zainwestować 2,6 mld PLN - tylko NIE MA TEGO W UMOWIE !!! Zakłady Mielec padły, bo wojsko nie chciało kupować PZL M28, ale kiedy zakład przejęli amerykanie wojsko zapłaciło za nie trzykrotną cenę - bo były bardzo potrzebne. IRYDĘ "zabito" kiedy konstrukcja osiągnęła parametry zakładane przez MON. A potem musimy kupować włoski samolot szkolny !!!

  20. Woola

    Gdyby nie Macierewicz, dzisiaj mielibyśmy pierwsze caracale na stanie sił zbrojnych. A tu ani widu, ani słychu ...

  21. Anty 50 C-cali przed 500+

    Panie Juliuszu..Szybciej Caracal przejdzie przez ucho igielne jak kto wie gdzie jest ten Pierwszy dla Brazylii z pylonami dla Exocet. Piali o tym kwietniu, poTem czerwcu 2018 OFICJALNYM przekazaniu. Bo oficjalnie wiadomo z (netu) o...tych 6 seahawkach (4 dostali w 2012 z FMS + 2 w niezapomnianym 2015) do przenoszenia torped ..."Mk46 Mod 5A torpedo and Kongsberg Penguin Mk2 Mod 7 missile that were previously purchased to provide anti-submarine (ASW) and anti-surface warfare (ASuW) roles. The SH-16s are also equipped with the Telephonics APS-143C(V)3 radar; Raytheon AN/AAS-44 EOSS imager; L3 Ocean Systems DS-100 dipping sonar"... ALE i flary jake przenosi , jak F-16. Wystarcza podobno tyko 4 w kokpicie do opanowania tego. Jak i w tych przekazanych Singapurowi, przed wyborem H225M. do SAR

  22. Koba

    Bo Caracale są do bani i my NA PEWNO mieliśmy zapłacić więcej, głupi Brazylijczycy mają 10 Caracali CSAR a my nie będziemy mieli tego złomu bo my nie jesteśmy naiwni i nie damy się tak wykorzystać jak głupi Brazylijczycy. Nasi wybrani z woli Ludu rządzący zrobili bardzo dobrze, że pozbawili nas śmigłowców CSAR, które w swojej bezbrzeżnej głupocie wybrali Brazylijczycy. I co? I my jesteśmy mądrzy a oni mają nowy chociaż przecież złom Caracal, nieprawdaż? I znowu nasze na wierzchu!!!

  23. K.

    @mc.Różnica jest w wersjach , ale też w awionice którą Brazylijczycy zakupili u innego dostawcy bo chcieli zaoszczędzić . Wiedziałeś ?

  24. SILS

    Trzeba pamiętac że u nas jeszcze Offset za 10 MLD miał być....offset tez kosztuje.... jesteśmy takim ciemnogrodem w biznesie że ręce opadaja. Kiedys na żydów polski chlop naskakiwał bo nie rozumiał kwestii tego co obecnie nazwa sie RRSO bo nie rozumiał podstawowej matematyki. Teraz czas na lekcje z ekonomii i biznesu...czyli kolejne 100 lat :)

  25. edre

    @mc ….Panowie, kolega "mc" ma rację.....przecież wiadomo że Airbus chciał na nas zarobić nieprzyzwoicie wielkie pieniądze a w Brazylii wybudowali fabrykę za free, przenieśli tam montaż śmigłowców za free, zbudowali tam nawet fabrykę czołgów Leclerc oraz super nowoczresną fabrykę amunicji. Dodatkowo Brazylia za darmo otrzymała technologię produkcji prochów wielobazowych oraz 158 pojazdów Griffin też za free. AIRBUS podobno zobowiązał się też do przekazania za darmo technologii produkcji oketów Scorpene. Wszyscy też wiedzą o tajnym zapisie umowy w którym zapłatą za te wszystkie przekazane Brazylii technologie i bajery będzie kasa ściągnięta z wielokrotnie przepłaconego kontraktu z Polską.

Reklama