Reklama

Brazylia chce zbudować AWACS-a z Indiami

KC-390 podczas testów tankowania w powietrzu / Fot. defense.embraer.com
KC-390 podczas testów tankowania w powietrzu / Fot. defense.embraer.com

Embraer podbija stawkę w rywalizacji w indyjskim programie samolotu transportowego MTA (Medium Transport Aircraft). Brazylijska firma zaproponowała w nim już nie tylko linię produkcyjną i wykorzystanie licznych podzespołów od lokalnych poddostawców, ale także wspólne stworzenie z Indiami dużego samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia (AWACS).

Propozycja wydaje się mieć silne oparcie w rzeczywistości. W Siłach Powietrznych Indii są bowiem wykorzystywane obecnie lekkie samoloty wczesnego ostrzegania Netra Mk1, które powstały w wyniku zabudowania indyjskiego radaru na samolocie Embraer ERJ-145. Obecnie w służbie są trzy takie samoloty, a pierwszy z nich został do niej przekazany w 2017 roku.

Reklama

Na czym zależy Indiom?

Doświadczenie przy wspólnej budowie tej klasy maszyn obydwie strony już więc posiadają. Indie planowały wdrożenie sześciu kolejnych samolotów wariantu o oznaczeniu Netra Mk1A. Do tej pory zakładano stworzenie jej poprzez wykorzystanie jakiegoś wąskokadłubowego komercyjnego płatowca Embraera i w pierwszym rzędzie myślano także o ERJ-145. Teraz, kiedy w grę wchodzi C-390 Millenium, możliwe staje się stworzenie maszyny o znacznie większych możliwościach, posiadającej kilkukrotnie większy zapas ładunku użytecznego (26 ton kontra 6 ton), lepszy czas przebywania w powietrzu (6 godzin) i… mającego na pokładzie wiele miejsca, co pozwalałoby stworzyć samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia z prawdziwego zdarzenia, z licznymi wygodnymi stanowiskami pracy dla operatorów i lepszym zestawem sensorów.

Czytaj też

W ten sposób Indie teoretycznie mogłyby przeskoczyć z etapu Netra Mk1A na późniejszy etap większego samolotu o oznaczeniu Netra Mk2, który do tej pory planowano sadowić na samolocie pasażerskim Airbus A321.

Oczywiście stworzenie samolotu tej klasy wymagałoby czasu i byłoby większym wyzwaniem niż budowa podobnej konstrukcyjnie maszyny na ERJ-145. Pytaniem kluczowym jest tutaj, na ile Indiom zależy na czasie, a na ile na długofalowym stworzeniu bardziej zaawansowanego rozwiązania. Być może propozycja Embraera zostanie po prostu przełożona do programu Netra Mk2. Tak czy inaczej jest to na pewno element propozycji, który zwiększa szanse C-390 Millenium na zwycięstwo w postępowaniu na indyjski samolot transportowy.

A jest tu o co walczyć. New Delhi chce bowiem pozyskać od 40 do nawet 80 średnich samolotów zdolnych do przenoszenia 18-30 ton ładunku użytecznego. Tego rodzaju kontrakt podwoiłby, a nawet potroił wszystkie dotychczasowe zamówienia na tę konstrukcję.

Czytaj też

Wymiana floty w Indiach

Indie są w trakcie wymiany swojej floty samolotów transportowej. Wcześniej pozyskały 11 amerykańskich ciężkich samolotów C-17 Globemaster III, a obecnie trwa realizacja wielkiego zamówienia na 56 lekkich Airbusów C295W. W segmencie maszyn średnich bardziej wartościowy komponent stanowi 12 C-130J Super Hercules. Nadal jednak dużą część lotnictwa transportowego stanowią maszyny zakupione niegdyś w ZSRR i Rosji. Program MTA będzie stanowił kolejną fazę wychodzenia z tego sprzętu i umożliwi wycofanie reszty Iłów-76 i część Anów-32.

Z kolei kolejne programy Netra mogłyby pozwolić na pozbycie się z czasem rosyjskich samolotów wczesnego ostrzegania Beriew A-50EI, także opartych o Iły-76.

Reklama
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (1)

  1. Monkey

    Ciekawa propozycja. A oba kraje już i tak są członkami BRICS, więc stworzenie brazylijsko-indyjskiego AWACS-a na pewno byłoby ciekawym i pożytecznym dla nich aspektem współpracy.

Reklama